Men sedan är kanske iofs resultaten inte så konstiga. Den här artikeln från 2014 stötte jag på. Där fyra ridlärare, fyra professionella ryttare och fyra veterinärer fick bedöma hästars stressnivå på film i olika gångarter och ridna på olika sätt. Man hade konstaterat hästarnas verkliga stressnivå genom att mäta kortisol och ögontemperatur.
https://www.horseillustrated.com/horse-news-2014-08-11-recognizing-stress-in-horses-under-saddle
I gruppen var det ridlärarna som låg närmst hästarnas verkliga stressnivåer i sin bedömning.
Frågan är ju vilken grupp dressyrdomare hamnar i. Men proffs ansåg alltså generellt att hästar med nosen framför lodplan och huvudet högt var mer stressade, dömdes ned 2014, trots att de var mer avslappnade egentligen.
Så då är det ju inte konstigt om man tänker att hästen är stressad att man drar av mer poäng för nosen framför lod än för nosen bakom?
Faktum är att jag blev ganska förvånad nu för jag var helt övertygad om att en häst som höll huvudet lågt skulle vara mindre stressad än en med högt buret huvud. Dvs att det här med att rida ned hästen efter passet var avslappnande och härligt för den. (vilket det såklart kanske är ändå)
Sedan som diskussionsfråga. Vill man kanske att hästen ska ha lite stress? för att vinna dvs om det är hårt jobb en pressad häst kanske då är snyggare och mer elektrisk (tex hur är hingstars stressnivå när de ser ett sto och dansar? Hur är det med hopphästar? Hur är det med en människa på gymmet? Vad är bra och dålig stress? (jag tänker ju då själv att det är dålig stress att ha nosen bakom
men all stress är inte dålig för tex människor.) ).