Det här med frysta kycklingvingar..

Sv: Det här med frysta kycklingvingar..

Men har du tillgång till en massa vilt så behöver du ju inte ge f-ben om du ör orolig :) rådjursben är lätta att äta för hundar och älg är lite tuffare. Bra och nyttig sysselsättning!

Ja just nu har vi :) men funderar framåt i tiden dvs till sommaren innan jakten drar igång och resurserna sinar. Har ju som sådan dubbel moral för jag vill ju tro att kyckling är bra för hundarna och det är lättare/billigare att få tag på lokalproducerat än nöt. nu går det säkert lätt att fåtag på nöt också men bönderna brukar ju ofta slakta i omgångar så då ska man ändå ha bra förvaring. Kyckling är ju som lättare att hantera :p

Men... fläskläggen är ju den bit på grisen som motsvarar knä eller armbågar - vad menar du med "en rad fläskläggsben"? Så ser i alla fall inte den fläsklägg vi köpte ut... ;)

Mina åt upp allt köttet och sen även benet, inga konstigheter även om det tog dem rätt lång stund men så var det också nästan 1 kg per hund. :)

Hur som helst så har det där som hände din hund även hänt två av mina (dock i överkäken, inte underkäken), det har varit en bit märgben en gång och en bit träpinne den andra gången... så jag tror inte det är något unikt med råa ben - det kan hända med vad som helst som är rätt form för att fastna mellan tänderna.

Jag har försiktigt pillat/bänt loss det, fast med fingrarna, inte kniv... skulle inte våga stoppa en kniv i munnen på hunden :crazy:, då hade jag nog hellre hämtat en tång eller nåt från verktygslådan.

I det paketet jag köpte var där armbåge, men det var ju en bit ben också, förutom själva ledklumpen. Det var den som fastnade.

Och såklart tog jag jag inte den vassa kökskniven och bände ut den med, utan den trubbiga matkniven. :rofl:

I vilket fall som helst så ligger hunden och tuggar på en bit färsk grisknorr just nu, så jag är absolut inte avskräckt.
Vi kan väl sammanfatta det som så, med dina erfarenheter, att man absolut ha hunden under uppsikt när den käkar sina råa ben. :)

Vi kan väl sammanfatta det som så, med dina erfarenheter, att man absolut ha hunden under uppsikt när den käkar sina råa ben. :)
Inte bara råa ben, jag glömde skriva att märgbensbiten som min ena hund fick fast i överkäken var en bit från ett gammalt ben, såna ben som vi har liggande överallt här i huset. Eller ja, gammalt och gammalt men säkert ett antal månader. Så det är nog klokt att alltid ha uppsikt över hunden när den har något att tugga på.

Men, vadå att veterinären som svarar på din fråga rekommenderar att:
"Jag tycker att man ska vara försiktig med att ge sin hund ben överhuvudtaget, speciellt om man har en hund som man vet kan tugga sönder benet."

Vad är hundarna gjorda för att äta då? kokt ris och plommon?

Om man är rädd för salmonella eller att benbitar ska fastna kan man ju ge ben som hunden inte har möjlighet att svälja :idea:

Men, vadå att veterinären som svarar på din fråga rekommenderar att:
"Jag tycker att man ska vara försiktig med att ge sin hund ben överhuvudtaget, speciellt om man har en hund som man vet kan tugga sönder benet."

Vad är hundarna gjorda för att äta då? kokt ris och plommon?

Om man är rädd för salmonella eller att benbitar ska fastna kan man ju ge ben som hunden inte har möjlighet att svälja :idea:

Ja tänkte också på de men ja antog att hon menade mindre ben (eller kanske fabriksgjorda hundben för dem med "knutar" av nått kan väl vara farlig). om vi ger våra hundar en "älgskonk" så är jag inte rädd verken för att de ska få lös benbitar ur dem eller lyckas svälja dem hel

Men alltså, du är medveten om att veterinärer läser extremt lite om hundens utfodring i förhållande till hur länge de pluggar väl?

Men alltså, du är medveten om att veterinärer läser extremt lite om hundens utfodring i förhållande till hur länge de pluggar väl?

Vist fast jag räknar ändå med att dem vet mer om foder än jag och jag vet ändå att en vetrinär har en utbildning i ämnet vilket jag inte har. Jag har heller ingen aning om ifall folket bakom användarnamnen här på buke har utbildning(även om dem skriver att dem har det). så för mig blir det nog det säkra framför det, enligt mig, osäkra tills jag har motsatsen i frågan tydligt bevisad :)

Mellan raderna: "Köp ett dyrt men kasst torrfoder från ett företag som sponsrar vår foderutbildning istället. Då blir hundmagen så känslig att den får förstoppning om den råkar äta nått som kan räknas som riktig föda, dessutom får vi in många inkomstbringande allergifall, analkörtelproblem och mag-tarmproblem!"

Mina hundar lever på ett rått foder baserat på kyckling, och äter köttiga ben flera gånger i veckan. De lever och har inte magproblem.

Nu har jag fått svar på veterinärsidan och dem rekommenderar INTE att verken ge frusen mat eller rå kyckling.
läs hela svaret här.

http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/hund/ar-det-en-myt-att-inte-ge-f-ben

En veterinär som tycker att man inte ska ge hunden ben för att den kan få ben i magen verkar ha missat att hundmagar normalt sett kan smälta ben väldigt bra.

Har man missat att hundar kan äta ben och är gjorda för att kunna krossa ben osv, ja då är det inte så konstigt att man är skeptisk till även annat.

Jag själv har veterinärvänner som ger kycklingvingar m.m. Deras hundar har inte heller dött av det eller ens blivit lite dåliga :D

Mellan raderna: "Köp ett dyrt men kasst torrfoder från ett företag som sponsrar vår foderutbildning istället. Då blir hundmagen så känslig att den får förstoppning om den råkar äta nått som kan räknas som riktig föda, dessutom får vi in många inkomstbringande allergifall, analkörtelproblem och mag-tarmproblem!"

Mina hundar lever på ett rått foder baserat på kyckling, och äter köttiga ben flera gånger i veckan. De lever och har inte magproblem.

Min också. Hon mår väldigt bra i magen. Bättre än på de olika svindyra torrfodren som först rekommenderades :cool:

Liksom, vad har hänt med aveln om djur som levt på att äta råa ben plötligt bara kan äta torrfoder som är fint fördelat i smååå delar och nästan bara består av vete. Kom igen, liksom.

Min veterinär gick nyss igenom vår "foderstat" och kom fram till att den var väldigt bra.

Hundar klarar salmonella mycket bra. Vårt immunförsvar eller vår magsyra går inte ens att jämföra med hundars. Sen är det väldigt sällan som salmonella förekommer i kyckling, åtminstone här.

Man får vara noga med sin egen handhygien och putsa av de verktyg och ytor man använt bara.

:rofl: Jo den har jag varit med om, Enligt vetklinikerna i östersund ska mina föräldrars tre schäfrar gå på varsitt special foder alla över 800 kr säcken men mamma och pappa skrotade förslaget så nu gå endast en på riktigt special (tiken som Varit sjuk och fått allvarliga skador på flera inre organ).

Men dieten på fryst rå fågel hoppar jag nog ändå men somsagt älgben och torkad gädda äts hemma hos oss

Det var åtminstone ordentlig genomgång av F-benen men även här rekommenderar man inte rå kyckling ändå har jag hört att ur benperspektiv ska rå vara bättre en tillagat men man "hör" så mycket så det är svårt att sålla.

KL

Någon som vet hur det är med majs alltså majskolv. Hade en hund som var fullständigt galen i majs men fick höra att det är precis som "F-ben" de splittras och blir vassa. Låter väl kanske ändå vettigt att hundarna inte kan bryta ned så mycket stärkelse men intressant att höra vad ni säger.

Majskolven är rätt hård och har en jäkla rufsig yta, den löper STOR risk att fastna i hundens tarm. Om min hund gillade majs skulle jag låta den gnaga medan jag höll i kolven så att den inte kan få med den ner.
Har sett flera veterinärprogram där de fått buköppna för att plocka ut majskolvar som fastnat i tarmen.

Tillagade ben skall inte ges öht. Den andra artikelns påstående att kyckling kan ge magsjuka var väldigt vagt, det handlar om Salmonella eller Kampylobakter, inga andra.
Salmonella förekommer knappast i Sverige, varken i inhemsk eller importerat kött. Som påpekats har hundar inte samma matsmältning som oss, de klarar sig bra på halvruttna kadaver t ex.
Den veterinär som svarade på din fråga arbetar för en sajt som sponsras av bl a Hills, missade du att de säljer foder på sajten?

Du kan ju fråga veterinären vad denne anser om BARF o färskfoder, passa på att fråga efter fakta/statistik på hur många hundar som dör av Salmonella/Kampylobakter, efter att man exkluderat hundar med taskigt immunförsvar o/e andra sjukdomar som kan inverka på hundens näringsupptag.
Passa på att fråga hur många hundar som dör av att äta råa F ben, nota bene friska hundar.
Vad gäller veterinärers kunskap om foder så vet de flesta inte ens vad färskfoder är.

Tillagade ben skall inte ges öht. Den andra artikelns påstående att kyckling kan ge magsjuka var väldigt vagt, det handlar om Salmonella eller Kampylobakter, inga andra.
Salmonella förekommer knappast i Sverige, varken i inhemsk eller importerat kött. Som påpekats har hundar inte samma matsmältning som oss, de klarar sig bra på halvruttna kadaver t ex.
Den veterinär som svarade på din fråga arbetar för en sajt som sponsras av bl a Hills, missade du att de säljer foder på sajten?

Du kan ju fråga veterinären vad denne anser om BARF o färskfoder, passa på att fråga efter fakta/statistik på hur många hundar som dör av Salmonella/Kampylobakter, efter att man exkluderat hundar med taskigt immunförsvar o/e andra sjukdomar som kan inverka på hundens näringsupptag.
Passa på att fråga hur många hundar som dör av att äta råa F ben, nota bene friska hundar.
Vad gäller veterinärers kunskap om foder så vet de flesta inte ens vad färskfoder är.

Att dem säljer foder på sajten brydde jag mig inte om jag vill tro att dem ska kunna vara så pass neutrala att dem kan ge riktiga svar annars försvinner ju meningen med att fråga dem. När det gäller färskfoder v.s veterinärer har jag faktiskt inte någon åsikt. Har inte talat med klinikveterinärerna om färskfoder men vet att åtminstone en av vetrinärerna som jobbar där ger sin hund färskfoder och jag vet att min lokala veterinär talar sig varm om färskfoder men det kanske skiljer sig över landet? Här tycker jag att färskfoder är relativt vanligt speciellt bland jakthundarna.

Näh någon följdfråga känner jag inte att jag behöver ställa men jag kan alltid tala med vår vetrinär när jag träffar på henne nästa gång. Men är du nyfiken på sajtens svar om dina frågor kan du ju själv skicka in dem oavsett om det är för att bevisa att sajten är lurendrejeri eller inte :) dock tog det ganska långtid att få svar men det kostar ju inget att fråga dem.

Knappast lurendrejeri. Snarare okunskap.

kl

Ni som tror att kycklingben kan vara vassa och fastna kan ju prova känna på lite rå kyckling eller stå bredvid en hund som tuggar i sig en.

Liknande trådar

E
Övr. Katt En katt (hona) har befunnit sig under en längre tid i vår närmaste by.. Övergiven och ensam har hon vandrat runt husen och tiggt mat och...
Svar
9
· Visningar
1 134
Senast: stumpan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix