Det här med frysta kycklingvingar..

Sv: Det här med frysta kycklingvingar..

Haha. Tar 1-2 timmar för Uno att knapra i sig en vinge...
Däremot halsarna verkar vara ännu mer lättforcerade.

Känns lite onödigt att ge sånt lättuggat till större hundar.

Senast ändrad:

Djurägaren hade fått det som råd när hon skulle BARFA hunden. Uppfödaren tyckte uppenbarligen att det var en bra ide.
Jag höll inte med. Mycket äckligt har jag fått torka i mina dar, men det här är bland det värsta.

Jag har inte provat kycklingvingar men smala revben från lamm försvinner på mindre än en minut. Jag trodde att valpen skulle ha lite mer jobb och gav honom en decimeterlång bit, nöjt förvissad om att jag skulle kunna läsa på buke åtminstone tjugo minuter men han måste ha ambitioner att bli svärdslukare. :eek: Inte märktes det något när det skulle ut heller så matsmältningen är det inget fel på.

Märgben nöjer de sig dock med att äta ur märgen på och tugga sönder kanten. Enda problemet där är att Rover gärna vill att de ligger och gottar till, minst några dagar :crazy:, medan Bentley slänger sig över dem som en svulten varg.

kl

Min får djuprfrysta kycklinglår, vingar, halsar och ryggrad. Det som tar längst att äta är låren. Det tar kanske tio minuter. Ett i gången räcker. Jag ger det som mellanmål ibland.

Ger jag tinade tar det ungefär en minut.

När jag läste på om BARF för en så där 10 år sedan har jag för mig att man inte skulle ge ben som djuret stod på. Dvs inte kycklingben Men väl vingar och skrov.

Slaktkycklingar är ju uppfödda så snabbt så jag tror inte att deras bärande ben hinner bli så hårda..

*KL*

Men hur är det egentligen med det där sylvassa smala benet som finns i vingen. Finns det ingen risk att det hamnar på tvären eller går ut i tarmen innan det har hunnit smältas? Jag tänker mig att även om benet är mjukare som rått, så är det fortfarande vasst.

Jag skulle gärna ge kycklingvingar till mina som variation mot allt fosforrikt nötkött som de smäller i sig, men är lite nervös just för det vassa benet. De tenderar dessutom att svälja all mat hel.

Hur är kycklinghalsar till konsistensen förresten? Jag kanske kan börja med det?

Halsarna är mjuka och lite sega. Prova dem! Ryggraden är ganska vass och bökig att hantera.

Min är glupsk, men har aldrig haft problem med att äta vingar. Benet är ju väldigt mjukt, inget man kan jämföra med t.ex. nöt eller gris. Mera broskaktigt.

Jag har nyligen börjat BARF:a min hund, och han får färska kycklingvingar i maten då och då. Han har alltid haft ben omkring sig, och hetsar inte, utan krossar dem fint och metodiskt innan han äter. Tar väl 5-10 min.

Kan tänka mig att de flesta hundar inte är så. :D

Vi har provat revben, halskotor, broskben, färska grisknorrar, och det är väldigt populärt.

Såg här att någon gav fläsklägg till sina hundar, och där vill jag höja ett litet varningsfinger.
Gav en bit till min där jag skurit bort hälften av köttet, så han kunde jobba lite med benet. Han försöker ju äta även benet på det som går, och lyckades krossa bitar av fläsklägget också. Allt gick bra, tills han helt förtvivlad hoppar upp till mig i soffan. Då har en rad fläskläggsben fastnat i underkäksraden! :eek:
Fick bända bort det med en kniv och be till Gud att alla tänder skulle sitta kvar.

Såg här att någon gav fläsklägg till sina hundar, och där vill jag höja ett litet varningsfinger.
Gav en bit till min där jag skurit bort hälften av köttet, så han kunde jobba lite med benet. Han försöker ju äta även benet på det som går, och lyckades krossa bitar av fläsklägget också. Allt gick bra, tills han helt förtvivlad hoppar upp till mig i soffan. Då har en rad fläskläggsben fastnat i underkäksraden! :eek:
Fick bända bort det med en kniv och be till Gud att alla tänder skulle sitta kvar.

Men... fläskläggen är ju den bit på grisen som motsvarar knä eller armbågar - vad menar du med "en rad fläskläggsben"? Så ser i alla fall inte den fläsklägg vi köpte ut... ;)

Mina åt upp allt köttet och sen även benet, inga konstigheter även om det tog dem rätt lång stund men så var det också nästan 1 kg per hund. :)

Hur som helst så har det där som hände din hund även hänt två av mina (dock i överkäken, inte underkäken), det har varit en bit märgben en gång och en bit träpinne den andra gången... så jag tror inte det är något unikt med råa ben - det kan hända med vad som helst som är rätt form för att fastna mellan tänderna.

Jag har försiktigt pillat/bänt loss det, fast med fingrarna, inte kniv... skulle inte våga stoppa en kniv i munnen på hunden :crazy:, då hade jag nog hellre hämtat en tång eller nåt från verktygslådan.

Jag ser att någon skrivit att det här med att inte ge F-ben är en myt men jag skulle aldrig riskera det faktiskt. provade googla på det men hittar bara veterinärer som rekommenderar sparris om hunden råkat fått i sig något av dess oavsett tillagat eller ej, just för att dessa ben är vassa. och kan fläskben fastna i gommen kan det nog mycket väl fastna eller riva upp längre ned när man har en glupsk hund så i denna fråga krävs det nog en studie som tydligt visar att det är helt ofarligt för att jag ska börja ge dessa typer av mat.

Tog och skickade vägen ett mail själv till veterinärerna och frågade om F-ben så säger dem att det är okej kan jag väl börja fundera på saken :p

kl

Jag har hört att man inte ska äta kycklig övht som inte är väl tillagat pga nån magsjukdom man kan få...men det kanske inte gäller hundar ?

kl

Jag har hört att man inte ska äta kycklig övht som inte är väl tillagat pga nån magsjukdom man kan få...men det kanske inte gäller hundar ?

Salmonella. Vad jag hört så kan hundar bryta ner det också. De är ju (minst sagt) lite bättre än oss på att bryta ner kött och konstigheter. De flesta av oss skulle nog inte må så bra av att äta skit från diverse olika djur tex, eller gammalt kött. De flesta hundar klarar det utmärkt.

Nej, det gäller inte hundar. Hundar kan bära på campylobacter men de blir inte sjuka av dem och det är tveksamt om de kan smitta oss http://www.slu.se/sv/fakulteter/vh/...-som-potentiell-smittkalla-med-campylobacter/

Vad gäller salmonella kan hundar bli smittade och sjuka, men svensk kyckling är noga kontrollerad så risken är minimal.

Ger själv ett färskfoder som innehåller 100% rå kyckling. Men man får ju själv vara noga med hanteringen.

Vad gäller f-ben är det något som hänger kvar sedan man gav hundar matrester som huvudsaklig föda och då var ju det mesta man gav tillagat. Dock skulle jag inte ge sågade ben i "lagoma" bitar. De kan vara vassa om de sväljs hela. Inte heller hårda ben till glupska hundar, då det finns risk att de sväljs hela eller skadar tänder.

Så här säger Strömsholms djursjukhus:
http://stromsholmdjursjukvard.se/sv/sjukdomar/salmonella-hos-hund-och-katt/

Den vanligaste smittvägen för hundar är utfodring med råa eller otillräckligt upphettade livsmedel, hundgodis och andra animaliska produkter som grisöron, rått kött, kyckling och slaktavfall. Salmonella är mycket ovanlig i svenska livsmedel, och sjukdomen är mycket ovanlig hos hundar. Hos katter ses däremot flera fall varje år, där småfåglar är den viktigaste smittkällan, framförallt på våren.

Det gäller ju alltså inte bara kyckling, utan allt rått kött egentligen. Coop drog ju tillbaka två partier köttfärs i veckan som var pga salmonella. Så visst förekommer det. Däremot är det extremt ovanligt i kött med svenskt ursprung. Så att ge svensk rå kyckling, rått nötkött, osv. torde vara i princip ofarligt.

Ja vi ger ju jakthundarna mängder med älgkött under jaktsäsong och det tillagas då inte :p fast det är ju så klart ganska stor skillnad på viltkött och tamboskap av okänd härkomst men endå. Men sjukdomssidan tror jag ändå är det jag oroar mig mist för mest nervös för vassa ben.

Liknande trådar

E
Övr. Katt En katt (hona) har befunnit sig under en längre tid i vår närmaste by.. Övergiven och ensam har hon vandrat runt husen och tiggt mat och...
Svar
9
· Visningar
1 134
Senast: stumpan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix