Det här med frysta kycklingvingar..

MiniLi

Trådstartare
Efter att ha läst här på buke om att folk ger sina hundar råa frysta kycklingvingar som tugg gick jag och handlade idag och kom hem med en påse.
Gav Ila och Camaro varsin vinge och de sprang glatt iväg med sina "byten" ;)

Typ två sekunder senare var de båda två tillbaka och tiggde i köket och kycklingvingarna var spårlöst försvunna. Jag tror de typ svalde dem hela :eek:

Är detta normalt? Hur gör era? Vad kommer hända med mina hundars tarmar nu när en hel kycklingvinge ska passera? Bör jag vara orolig?

Känner mig lite snopen. Hade trott att de iallafall skulle ägna en liten stund åt vingarna, inte bara halsa ner dem :p

Sv: Det här med frysta kycklingvingar..

Jag har testat att ge det till våra hundar med, men det var helt meningslöst. Tog väl 30 sek ungefär så var dom slut, trots att dom var frysta. Kunde lika gärna gett dom en frolic :D

Frysta grisfötter är det näst bästa efter märgben att ge våra, det tar iaf 4-5 minuter för dom att tugga i sig..

Frysta grisfötter känns inte lika lättåtkomligt som kycklingvingar... Jaja, bara att inse att man har glupska hundar :D

Just därför har jag inte köpt sådant till Wahidah. Jag har känt lite på kycklingvingar i affären, men insett att det vore meningslöst att köpa till henne. Nackkotor från nöt däremot, där har hon något att tugga på :D

Kycklingvingar är ju jättemjuka, så normalt sett är det inga som helst problem för hundens mage att smälta dem och eventuellt är hundskiten lite hårdare dagen efter. Men ja, en liten kycklingvinge lär inte märkas när hundarna är så stora som dina hundar ändå är.

Kommer ihåg hur snopen jag blev första gången jag gav kaninskrov till Wahidah. Ingen stor bit alls och hon slukade det på några millisekunder.. Bet i två delar så att det skulle bli lättare att få i sig bara.. Jag underskattade visst rätt rejält hur starka hennes käkar osv faktiskt är :p

Kan tillägga att jag inte ger märgben heller, men av tvärt om-anledning. Det känns som om de är på tok för hårda och visst var det bild här på buke på någon hund som hade bitit av en del av tanden på just märgben? För mig känns det bäst att ge ben som är tillräckligt "tuffa" för att ge rejält tuggmotstånd men ändå så mjuka att hunden kan äta upp dem.

Har också hört skräckhistorier om märgben men mina hundar verkar fixa det utan att ha sönder tänderna. Det är ju väldigt smidigt eftersom märgben är så lätt att få tag på.

Jag tänkte inte alls att de skulle sluka vingarna direkt, men borde nog anat ;)
Husse tyckte att det var väldigt slöseri att ge till hundarna och det verkar som han hade rätt, haha :D

Tror ni det ens är någon ide att prova kycklingklubbor? :angel:

Annars får vi nog hålla oss till märgben och annat stort..

Heh, kycklingvingar är mer som godis än mat för våra, de får det ibland ändå men det säger bara "glufs" så har de tuggat (i alla fall bröderna tuggar lite hyfsat) i sig dem.

Grisfötter (halverade, färska) hittar man annars typ alltid på CityGross i Mantorp. Vi köper ibland även fläsklägg (rå då alltså, inte rimmad...) som våra får och det tar definitivt en stund för dem att äta upp, men så var bitarna också på 8-900 gram styck. ;)

Kycklingvingar håller i ungefär 30 sekunder här hemma, kycklingklubbor (riktigt stora) brukar räcka i ca 3-4 min om dom är djupfrysta.
Grisfötter, halvor som är djupfrysta, har ungefär samma tid som klubborna.
Märgben tuggas på i ca 20 min, sen är all märg ute och kanterna bortgnagda och då tycker dom inte att det är intressant längre.

Tror ni det ens är någon ide att prova kycklingklubbor? :angel:

Kiro har precis legat och tuggat på en fryst kycklingklubba i nästan en timme utan att den tog slut är kanske en tredjedel kvar som an får senare men han är inte jätteglupsk utan tar tid på sig var han än får. En stor glupsk hund har nog satt i sig en betydligt snabbare ;)

Grisfötter brukar finnas på City Gross, dock färska men det är ju bara att frysa. Då vet du att det är svenskt kött av bra kvalité oxå :)
Köper även märgbenen där, färska o fryser in.

Jag vet hur du känner och hur snopen man blir,hade jag gett det till en dobbis så hade jag inte blivit förvånad,idag gav jag till min 7kg mops det tog knappt 3min innan hon kom tillbaka (vingen kom direkt från frysen) ,så dumma jag gick till hennes bädd för att påvisa vad det var hon skulle äta istället för att stå o tigga i köket.
Vingen var borta :eek: Då ringde jag vet i ren panik :o Så nu hoppas vi den kommer ut där den ska utan problem på vägen,och nej,hon får inga fler,hur glupsk kan man bli? :devil:

KL

Det tar min jappe ca 3 min att äta upp en djupfryst kycklingvinge. Någon minut längre tar det för min mindre glupska kelpie att sätta i sig en djupfryst kycklingklubba.

Oxsvans tar ett tag (tips)

*KL*

Får jag fråga en halvt OT och möjligtvis dum fråga: När jag gick på valpkurs med min (11 år sedan) fick jag lära mig att aldrig, aldrig, aldrig ge fågelben till hundar då de tydligen flisar sig och kan "sticka sönder" strupe/mage. Är detta falskt? Eller är det bara tinade/tillagade ben?

Det har liksom aldrig varit något jag har funderat på då min hund flyr vid åsynen av något som eventuellt kan vara dött djur (som inte är i torrfoderformat) :eek: Mes? Min hund? Hund? Nja, snarare marsvin av hundtyp :D

Har läst om detta innan men ni ger alltså frysta, direkt tagna ur frysen, kycklinglårben?
Borde väl funka med en kycklingfile?

Har läst om detta innan men ni ger alltså frysta, direkt tagna ur frysen, kycklinglårben?
Borde väl funka med en kycklingfile?

Fast om man vill ge det för att ge hundarna nåt att tugga på är det bra med lite ben:) kycklingben är inte alls hårda heller.

Jag brukar ge märgben, såg att djuraffären har kotor från lamm så det ska testas. Men annars är jag väldigt förtjust i torkad tjurmuskel, det håller ett litet tag här iaf.

Minnlille 6-kiloshund äter en vinge på ett par sekunder så det är helt normalt ;) inte så mycket tugg, men nyttigt och gott så jag ger det ofta :)

Fast om man vill ge det för att ge hundarna nåt att tugga på är det bra med lite ben:) kycklingben är inte alls hårda heller.

Jag brukar ge märgben, såg att djuraffären har kotor från lamm så det ska testas. Men annars är jag väldigt förtjust i torkad tjurmuskel, det håller ett litet tag här iaf.

Det är populärt här med men det stinker apa!
Får köpa hem lite kyckling med ben i, har bara filé hemma.

En hund som kom in till klinik illamående och med uppsvälld buk. Röntgenbilden på hunden som hade ätit ett gäng kycklingvingar såg helt sjuk ut. För att inte tala om hur kräkningarna stank när hunden kräktes halvsmälta kycklingvingar i två dagar

Inte kul att vara den som skulle torka spyorna. :eek:

Liknande trådar

E
Övr. Katt En katt (hona) har befunnit sig under en längre tid i vår närmaste by.. Övergiven och ensam har hon vandrat runt husen och tiggt mat och...
Svar
9
· Visningar
1 134
Senast: stumpan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix