Det här med fodervärdsavtal...

simba_112

Trådstartare
Satt och diskuterade med en vän igår ang fodervärdsavtal.
Vad exakt är det som gäller vid fodervärdsavtal för tik?
Min vän har sin hund på ett fodervärdsavtal (SKK).
Jag misstänker nämligen att hennes uppfödare inte längre har rätt att ta en kull på hennes hund, som planeras..

Sv: Det här med fodervärdsavtal...

Överlåtaren förbehåller sig rätt till högst ............ antal valpkullar (max 2 stycken) med minst en levande valp som uppnår 5 veckors ålder per kull.

(...)

Äganderätten och övriga rättigheter övergår till fodervärden när ovanstående villkor är uppfyllda, dock senast när tiken uppnått ............ års ålder (högst 5 år).

Med andra ord, uppfödarens äganderätt till tiken och möjligheten att ta valpar på tiken upphör vid senast fem års ålder. Uppfödaren har rätt att ta max två kullar på tiken. Undantaget är om kullen som föds inte överlever fem veckors ålder. Då räknas inte den kullen som en av de max två kullarna.

Sv: Det här med fodervärdsavtal...

Tack!
Tiken i fråga är 5, blir 6 i dec och de har inte tagit någon kull tidigare. Så jag hade rätt, hade för mig att maxåldern var 5. Då ska jag meddela min vän, hon kommer bli glad:)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 585
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 714
Senast: fixi
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 113
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 535
Senast: DeCloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka