Samma här, en jurist via Familjejuristen (kopplat till Fonus) gjorde allt. Han var dock allt annat än opartisk och därför kopplade jag in en egen jurist som gick igenom alltihop. Det kostade mig 10.000kr men det var värt varenda krona.
Bland annat så bad jag Familjejuristen att ta fram alla pappas kontoutdrag 6 mån bakåt. ”Så gör man inte” sa han. Skitsnack. Jag tog dödsintyget där jag framgick som dödsbodelägare, gick till pappas bank och krävde ut hans kontoutdrag. Pappa visste att han var döende, och bara en vecka före dödsfallet flyttades 140.000kr från hans konto till fruns konto.
Frun hävdade även att han inte hade några fordon. Jag begärde då ut uppgifter på de fordon (bil+släp) som stod på henne. Man kunde där se att ägarbyte skett i närtid, från pappa till hans fru. Det gjorde alltså aktivt detta för att jag inte skulle kunna ärva någonting.
De hade påbörjat husförsäljning, och hade nog tänkt trolla bort pengarna för det också, men han hann dö innan dess...
Jag fick göra allt detta själv. Kollade av mot alla Försäkringsbolag, Avanza, pensionsförsäkring Och så vidare. Det var ingenting som Familjejuristen gjorde eller ville göra.
Så man bör ta in en egen jurist. Även min pappas fru valde att inte göra någon bodelning men jag hade ändå rätt till min laglott av kvarlåtenskapen. (I hans testamente framgick att jag enbart skulle erhålla laglotten).