R
Raderad medlem 142449
Ni behöver anlita en utomstående bodelningsman. Det får ni genom Tingsrätten.Jag har en pappa, så som de flesta andra. Han fick nog av familjelivet när jag var tretton, nu är jag 50+ och nu fick jag veta i slutet på förra veckan att han har avlidit. Tråkigt. Vi är tre syskon samtliga med dålig eller ingen relation till vår far. Hur funkar då det här med dödsboet. Jag vet tex att han var kund hos Handelsbanken, men det är inte omöjligt att han hade fler banker. Ponera att han skulle ha ett bankfack eller spara hos t ex ett försäkringsbolag.
Är det jag/vi som måste kontakta alla ev. bolag och banker vi kan komma på och fråga om de känner till någon tillgång vår far hade? Man vet ju aldrig, det kanske ligger en lite aktieportfölj och väntar i nån bankvrå.
Vi har kommit så långt att vi fått från skattemyndigheten ett intyg över att han inte lever. Sen ska erkännas att vi syskon inte heller lider av nån syskonkärlek, dock är en av oss arbetslös och pappa valde att leva i en stad 120 mil ifrån mig så bestämde vi att han som är arbetslös får sköta den praktiska. Kan han lura oss andra på någon tillgång? Ja förutom om han hittar pengar bakom kylen, men de får han väl ta för min del.
Himla pyssel med sånt här. Nån som har koll?
Det finns alla möjligheter för ditt syskon att blåsa dig. Du har inga självklara rättigheter och hela processen är långt ifrån enkel eller logisk. Stå på dig.
Jag har just kommit igenom en sån här process och jag fick slå mig blodig för att få min rätt, min laglott, som bröstarvinge. Ingenting sker per automatik.