Det här med djurförsäkringar...

I

Izzie

Japp, jag igen. :crazy:

Nu är det så att vi kommer bli hundägare igen (om allt går som planerat) i början av September. Och det finns en hel del saker vi vill göra annorlunda med den nya vovven än vår förstå; däribland försäkra hunden. Jag har ju praktiserat på djurklinik tidigare och då hörde man talas mycket om djurförsäkring (kanske inte så konstigt?) och fick höra namnen på de vanligaste bolagen. Kliniken var väl en aning partisk med tanke på Agria formulären vi hade ute i receptionen, så jag tänkte att Agria ska jag använda mig av i framtiden.

Men efter att ha pratat med uppfödaren som sa att Agria var hemskt dåligt och istället rekommenderade Sveland eller Folksam, är jag nu tillbaka på ruta ett igen. Jag är pinsamt dålig på att förstå det här med självrisken och dylikt; det är definitivt något jag kommer läsa upp på innan vi hämtar hem valpen.

Det jag undrar om här är vilka era personliga erfarenheter är av dessa olika bolag? Vad är bra och vad är dåligt med dem? Skulle verkligen behöva lite vägledning i denna djungel... :o

Sv: Det här med djurförsäkringar...

Kan väl göra det ännu svårare för dig då genom att rekommendera IF, då de vad jag vet är det enda bolaget som har fast självrisk vilket är guld värd den dagen det bär iväg och blir dyrt! Då vet man ju alltid vad det kostar, man betalar sin självrisk och inget utöver det. Det vanliga är annars en självrisk och sedan en procent (20% var det då jag hade Folksam) på resterande belopp.

Agria upplever jag som krångliga med sina många tilläggsförsäkringar, där gäller det nog att läsa det finstilta för att veta vad man är försäkrad mot - och jag tycker de är orimligt dyra även i sitt "grundutförande". Folksam fungerade alltid fint de åren jag hade dem, bytte för att IF erbjöd en bra flockförsäkring och just för den fasta självrisken.

Finns 5 bolag som försäkrar hund:
Agria, Dina, Folksam, If och Sveland.
Vilket som är bäst är ju alltid vad man vill ha och vad man är bered att betala.

Alla bolagen kan erbjuda liv försäkring, är som namnet säger om hunden dör
Tror inte (kan ha fel) att något bolag har självrisk på livförsäkringen utan man får ut det värde som hunden är försäkrad i (inköpspriset + ev meriter)
Liv försäkringen är inte kopplad till vet. försäkringen så det går att välja bort den helt också.

Veterinärvårds försäkringarna skiljer sig ganska mycket mellan bolagen, enklast att gå in på resp hemsida och läsa villkoren, går aldrig att bara titta på vilket som är biligast då de skiljer sig en hel del, både när det gäller självrisker ( If är det enda som kan erbjuda fast självrisk utan % utöver självrisken)
och vad som ingår (se nedan)

Samtliga bolag ersätter så klart vad det kostar att gå till veterinären.
Men sedan skiljer det sig som sagt på några kan du lägga till som tex ersättning för medicin, reab. diet foder, tandsjukdomar med mera och på åtminstone ett bolag så ingår det i försäkringen
Några bolag kan inte erbjuda det överhuvudtaget och det är ju bara du som vet om det är något du vill att din försäkring ska innehålla.
Och ja det är en djugel detta med försäkringar..:D

Antar att det är en valp du ska köpa?
Och att uppfödaren tecknat en dolda fel försäkring på kullen?

Alltid enklare med samma bolag OM det skulle vara ett dolt fel, för då är det samma skade hanterar som först tittar på dina kvitton och sedan säger att det inte går på den utan ska gå på uppfödarens dolda fel (det är alltså försäkrings bolaget som avgör om en sjukdom räknas som dolt fel)
Åtminstone första året (dolda fel ansvaret är i och för sig 3-årigt, men trots allt så uppkommer de flesta DF första året) innan du byttar bolag

För att inte missförstås så gäller Dolda fel försäkringen även om du har ett anat bolag.men det kan ta längre tid att få ersättning då det är olika bolag och mer papper måste skickas.

Senast ändrad:

Japp, det är en valp vi kommer köpa. :) Men uppfödaren har inte tecknat en dolda fel försäkring för hon sa att den inte är till något nytta; att man inte får något tillbaka på den. Dessutom är valpen blandras och jag har hört att denna typ av försäkring inte gäller på icke renrasiga hundar? :crazy:

Viva: Tack för länken! Ska absolut nyttja den! ;)

Mitt råd är att faktiskt ta dig tid och ringa de olika bolagen. Där kan du direkt fråga om det är något du inte förstår, de brukar vara tydliga och tillmötesgående. Skriv upp det du vill veta priser på INNAN du ringer tex hur hög självrisk det är och vad det är för rörlig procent, vad högsta försäkringsbelopp ligger på osv.

Jag hade agria första året på min första hund men böt till Folksam när valpförsäkringen tog slut då jag tyckte agria var för dyr. Hade inga problem med Folksam men å andra sidan var hunden aldrig sjuk heller.
Med min andra hund blev det agria från början och det fortsatte jag med då jag gillade deras villkor.
I år böt jag till agria för den första hunden också igen, mest för att jag tyckte det var enklast att ha samma bolag till båda.
När jag sade upp den hos Folksam möttes jag av sura miner i andra änden av telefonen och de ifrågasatte varför jag böt. Det i sig var väl inget märkvärdigt men när jag talade om anledningen så fick jag förklarat för mig att det var ju dumt att byta till agria som var så mycket dyrare.
Bad då den jag pratade med att tala om för mig vad DE hade att erbjuda.
Visade sig att den försäkringen jag tecknat med agria täckte upp mer, hade högre högsta belopp och bättre villkor på fast och rörlig avgift, och var dessutom ett par hundralappar BILLIGARE om året, vilket jag också talade om :D
Blev tyst i andra änden efter det.

Har inte haft några som helst problem med att få ut försäkringspengar från agria och de är snabba på att betala och trevliga att prata med.
Så att ringa runt kan vara bra:)
Lycka till!

Bad då den jag pratade med att tala om för mig vad DE hade att erbjuda.
Visade sig att den försäkringen jag tecknat med agria täckte upp mer, hade högre högsta belopp och bättre villkor på fast och rörlig avgift, och var dessutom ett par hundralappar BILLIGARE om året, vilket jag också talade om
Precis, det kan löna sig att jämföra olika bolag även prismässigt eftersom olika bolag kan ha olika raser i olika premiegrupper vilket kan göra stor skillnad i pris. I mitt fall med mina hundar är Folksam billigast, skulle jag välja Agria måste jag höja både fast och rörlig självrisk samt bara ha 25 000 i ersättning och det skulle ändå bli någon hundralapp dyrare.

Jag vet inte hur det är på hund, men har sveland till hästen och där kan man nu välja fast självrisk men då endast om man har den veterinärvårds försäkrad till 100000. Vet inte om det är lika hög summa till hund men kan vara värt att kolla.:) Nu nyligen så fick vi reda på att våran valp har PDA och måste opereras och då gäller endast dolda fel försäkringen på henne, och inte hennes försäkring. Så den är ju att föredra. Även om uppfödaren iofs måste ha dom väldigt högt försäkrade för att den ska kunna hjälpa.

Japp, det är en valp vi kommer köpa. :) Men uppfödaren har inte tecknat en dolda fel försäkring för hon sa att den inte är till något nytta; att man inte får något tillbaka på den. Dessutom är valpen blandras och jag har hört att denna typ av försäkring inte gäller på icke renrasiga hundar? :crazy:

Viva: Tack för länken! Ska absolut nyttja den! ;)

Beror på om uppfödaren har haft fler kullar, då gäller konsument köplagen och uppfödaren är skyldig i tre år att betala för ev dolt fel oavsett om det är en blandras eller renrasig.
Är det hennes första/enda kull kan hon komma undan med köplagen som inte är lika ”hård” för säljaren men då får du själv stå för kostnaden OM det blir ett dolt fel som inte går på hundens försäkring

Tror din uppfödare riktigt har förstått vad ett dolt fel är?
Kort kan man säga att det är försäkrings bolaget (ditt) som avgör om sjukdomen ska ersättas på din försäkring eller på uppfödarens DF. Har hon ingen och försäljningen räknas inom konsument köplagen ja då får hon betala ur egen plånbok.

Lagen är en lag, alltså inget ”frivilligt” och gäller självklart med eller utan en DF försäkring
Och självklart oavsett om det är en renrasig valp eller blandras.
Och givetvis går det att teckna en DF- försäkring på en blandraskul, möjligen med något bolag som undantag, men då är det bara att ringa till nästa.

Personligen hade jag inte köpt en valp av en uppfödare utan DF försäkring
men är du och din uppfödare medvetna om vad som gäller, så OK ert val

KL

Man ska även kolla upp de olika bolagen beroende på vilken ras man köper - för olika bolag har olika praxis gällande vissa raser.

Vissa bolag ger rabatt efter visst antal skadefria år, medan andra höjer premien rejält om man utnyttjat försäkriingen.

Själv har jag Agria, då dom har bästa försäkringen vad gäller min ena ras och dom har aldrig strulat med ersättning. Ett annat bolag gjorde en fulgrej mot mig, vilket gjorde att jag bytte bort dom helt.

Man får helt enkelt sätta sig ner och kolla igenom vilket bolag som passar ens ras och en själv bäst.

Jag har alltid haft Agria och varit nöjd med dem trots att mina djur har varit sjuka mycket och gått på många olika undersökningar/behandlingar.

Men som andra redan skrivit så beror det lite på vilken ras man har då olika raser ofta har olika villkor och premiekostnader.

Mitt tips är dock att vad du än gör så tänk efter FÖRE och håll dig sedan till ett och samma bolag. Det finns gott om folk som hamnat mellan två stolar då de bytt bolag och hunden sedan blivit sjuk. I värsta fall får du inte en krona då försäkringsbolagen menar att sjukdomen/skadan uppstått då hunden varit försäkrad i det andra bolaget.

Än en gång rekommenderar jag If. Fick åka akut med min ena hund till djursjukhus igår och när vi diskuterade olika behandlingar frågade hon vilket bolag jag har, sa If och veterinären sa direkt "de brukar vi aldrig ha problem med, de täcker mycket!". Och jag är nöjd, har utnyttjat försäkringarna och aldrig haft problem.

Kan väl göra det ännu svårare för dig då genom att rekommendera IF, då de vad jag vet är det enda bolaget som har fast självrisk vilket är guld värd den dagen det bär iväg och blir dyrt! Då vet man ju alltid vad det kostar, man betalar sin självrisk och inget utöver det. Det vanliga är annars en självrisk och sedan en procent (20% var det då jag hade Folksam) på resterande belopp.

Har sedan några år If av samma anledning och är mycket nöjd. Den fasta självrisken ger mig en större trygghetskänsla. Dessutom blev premien betydligt lägre än motsvarande försäkring hos Agria som jag hade tidigare.

Har använt försäkringen två gånger: första var när min tik fick en akut analsäcksinflammation, andra var när hennes son 11 veckor trillade ner från soffan och bröt benet (=dyrt). Det var inga problem någon av gångerna.

Kan utifrån de erfarenheten, bra villkor och rimliga premier (för min ras) verkligen rekommendera If.

Alltid enklare med samma bolag OM det skulle vara ett dolt fel, för då är det samma skade hanterar som först tittar på dina kvitton och sedan säger att det inte går på den utan ska gå på uppfödarens dolda fel (det är alltså försäkrings bolaget som avgör om en sjukdom räknas som dolt fel)
Åtminstone första året (dolda fel ansvaret är i och för sig 3-årigt, men trots allt så uppkommer de flesta DF första året) innan du byttar bolag

Att låta uppfödarens val av försäkringsbolag styra ens eget val för att det ska vara enklare om dolda fel-försäkringen behövs är något jag inte skulle göra. Sannolikheten att man behöver använda försäkringen för att hunden blir sjuk/skadad måste vida överstiga sannolikheten att dolda fel-försäkringen löses ut.

Som valpköpare ska man egentligen inte behöva bry sig om dolda fel-försäkringen, MEN du har definitivt en poäng, Zqathan! Det är ju en garanti för att valpköparen kan få ersättning hyfsat smidigt om dolda fel-försäkringen behövs. Och jag håller med dig, jag tror inte den här uppfödaren riktigt förstått vad dolda fel innebär. Det är ju en trygghetsförsäkring för uppfödaren!

Att byta bolag på vuxet djur är däremot något jag är skeptisk till. Det skulle jag bara göra om jag var direkt missnöjd. Annars finns ju även här risken att man när det gäller eventuella skador som utvecklats under längre tid kan hamna mellan två försäkringsbolag som diskuterar vem av dem som ska ersätta.

H
Har använt försäkringen två gånger: första var när min tik fick en akut analsäcksinflammation, andra var när hennes son 11 veckor trillade ner från soffan och bröt benet (=dyrt). Det var inga problem någon av gångerna.

Nu känns det som jag bombar tråden:D, men jag kom på att jag borde ha med ett räkneexempel som kanske gör det lättare för TS. Och det var för sent att ändra:

När min valp trillade ner från soffan var han försäkrad. Jag hade SOM TUR VAR försäkrat in två osålda valpar jag hade kvar hemma, trots att de var till salu. Mitt hundlivs bästa beslut tror jag. För att få lite billigare försäkring tog jag dock den högre självrisken som då var 4000 (den jag hade på mina egna hundar var 2500).

Resultatet blev att jag betalade 4000.

Om jag då haft en försäkring med rörlig självrisk på kanske 20 % hade jag fått lägre självriskgräns, ca 1500. Hela kalaset kostade 30000. Jag hade då fått betala:

1500 + 20 % av 28500 = 5700 = 7200

I detta fall tjänade jag (eller snarare: slapp förlora) mer än 3000 på att ha fast självrisk. Trots att jag snålat och tagit den dyra fasta självrisken. Det visar också att det kan bli ganska ansenliga summor trots att man har försäkring när man har rörlig självrisk.

(Och alla valpar som föds i detta hus kommer numera att ha egen försäkring från första dagen det är möjligt!)

Senast ändrad:

Att låta uppfödarens val av försäkringsbolag styra ens eget val för att det ska vara enklare om dolda fel-försäkringen behövs är något jag inte skulle göra. Sannolikheten att man behöver använda försäkringen för att hunden blir sjuk/skadad måste vida överstiga sannolikheten att dolda fel-försäkringen löses ut.

Som valpköpare ska man egentligen inte behöva bry sig om dolda fel-försäkringen, MEN du har definitivt en poäng, Zqathan! Det är ju en garanti för att valpköparen kan få ersättning hyfsat smidigt om dolda fel-försäkringen behövs. Och jag håller med dig, jag tror inte den här uppfödaren riktigt förstått vad dolda fel innebär. Det är ju en trygghetsförsäkring för uppfödaren!

Att byta bolag på vuxet djur är däremot något jag är skeptisk till. Det skulle jag bara göra om jag var direkt missnöjd. Annars finns ju även här risken att man när det gäller eventuella skador som utvecklats under längre tid kan hamna mellan två försäkringsbolag som diskuterar vem av dem som ska ersätta.

Håller i och för sig med, men jag skulle nog ha samma bolag första året.
Och inte byta förrän år två, detta eftersom min erfarenhet är att det i de allra flesta fall OM det är ett dolt fel så visar det sig första året (Jo jag vet det där med 3 år, men hur ofta händer det att något klassas som dolt fel efter första året, vist undantag finns ju alltid)

I teorin ska det inte ha någon betydelse om uppfödare och valpköpare har olika bolag.
Men sett adlelse för många fall där folk har fått vänta en evighet på sina pengar därför man har haft olika bolag för att jag skulle våga chansa på det, om inte det bolaget som uppfödaren har är ett som jag aldrig skulle välja själv så klart

Det är inte alls lika "farligt" att byta bolag på hund som på häst som ju det är mycket störe risker att göra det på
Under förutsätning naturligtvis att hunden inte haft något utan är fullt frisk.

I detta fall tjänade jag (eller snarare: slapp förlora) mer än 3000 på att ha fast självrisk. Trots att jag snålat och tagit den dyra fasta självrisken. Det visar också att det kan bli ganska ansenliga summor trots att man har försäkring när man har rörlig självrisk.
Om jag räknar på min tik, under tio år så skulle IF`s försäkring kosta mig ungefär 12 000 kronor mer. Så jag hade fått betala 4 700 kronor mer vid ett sådant tillfälle (räknade på den längre fästa självrisken) men jag kan i teorin göra två veterinärbesök a la 30 000 kronor och ändå "tjäna" på det i slutänden.

Tillägg: Det behöver såklart inte skilja så mycket i pris mellan IF och andra försäkringsbolag som det gör för min hund, allt beror ju på ras, var man bor och såna saker. Menar bara att man inte automatiskt "tjänar" på att ha fast självrisk om premien är väldigt dyr.

Senast ändrad:

Håller i och för sig med, men jag skulle nog ha samma bolag första året.
Och inte byta förrän år två, detta eftersom min erfarenhet är att det i de allra flesta fall OM det är ett dolt fel så visar det sig första året (Jo jag vet det där med 3 år, men hur ofta händer det att något klassas som dolt fel efter första året, vist undantag finns ju alltid)

Men hur stor risk är det att du "behöver" dolda fel-försäkringen i förhållande till att du behöver utnyttja den vanliga veterinärvårdsförsäkringen (eller livförsäkringen)?

Jag tror att för normalhundägaren är det viktigaste först och främst att ha en en bra veterinärvårdsförsäkring (rörande premie, självrisk och täckningsgrad) samt att bolaget inte trasslar utan är smidigt om något händer. Att undvika trassel vid eventuellt behov av dolda fel-försäkring måste komma väldigt långt ner på listan med tanke på allt annat som kan hända.

Hur vanligt är det egentligen att dolda fel-försäkringar måste användas? Naturligtvis händer det, men hur ofta? Är det verkligen så stor risk att hunden har medfödda fel att man ska anpassa sitt försäkringsval efter det?

Det kan jag faktiskt inte tänka mig.

Nej, jag tjänade inte på min fasta självrisk när min tik hade sin analsäcksinflammation. Där hade jag förmodligen fått tillbaka lite mer om jag haft ett annat alternativ.

Det som jag egentligen ville illustrera (men jag inser att jag uttryckte mig otydligt) är vad Jaahl kallade "den dagen det bär iväg och blir dyrt". Det är tryggheten med fast självrisk i de lägena jag egentligen tycker är den stora vinsten. När jag stod där med min 11 veckors-valp så var det verkligen guld värt (även om jag i det läget ångrade att jag inte valt den lägre självrisken som jag har på mina egna hundar, men vem :devil: väntar sig att en liten valp ska bryta benet sådär?). Men den fasta självrisken gjorde att jag i alla fall inte behövde oroa mig över hur mycket det skulle kosta. Väldigt skönt i det för övrigt upprörda läget.

Nej, tack och lov för det.
Det var också därför jag skrev ”citat om inte det bolaget som uppfödaren har är ett som jag aldrig skulle välja själv så klart”

När man ska välja bolag så kan man som jag tycker, börja med att ta reda på vilket bolag uppfödaren har sin DF.
Uppfödaren har ju erfarenhet av just det bolaget och troligen rekomonderade hon det till valpköparen också.
Men OM det nu är ett bolag som man absolut inte vill ha (för mig är det bara ett som jag aldrig skulle försäkra i) så ska man självklart välja ett annat.

Håller helt med dig om att en bra veterinärvårds försäkring är det absolut viktigaste
Men vilket bolag som har en bästa det är ju inte helt lätt.
Som jag tidigare skrev så jämför inte bara på premien utan på innehållet.

If storhund är den mest heltäckande vet. försäkringen som jag vet finns på marknaden, dessutom då med fast självrisk.

På Agria är det ”krångligare” där får man lägga till vad man vill ha

Övriga kan inte erbjuda det som ingår i storhund, men har kanske annat som känns bra när man ska välja.

Det är som allt annat, man måste jämföra enklast är att börja läsa på resp bolags hemsida, sedan ringa (snabbast) och ställa de frågor man har:idea:

Liknande trådar

Övr. Hund Hästförsäkringar har jag ju koll på. Men hur ser det ut på hundfronten? Var är era hundar försäkrade? Ni som fått använda...
2
Svar
27
· Visningar
2 529
Senast: Jenka
·
F
Övr. Hund Vet att de funnit en del såna här trådar. Men jag gjorde lite efterforskingar idag genom våra kära Försökrings bolag och fick en chock...
Svar
17
· Visningar
1 623
Senast: Fiffi1
·
Trav Har ringt runt alla de stora bolagen nu. Nu har jag fastnat vid två stycken. Hjälp mig välja..... Jag blir inte klok på detta...
Svar
4
· Visningar
1 091
Senast: Konie
·
J
Hästmänniskan I dag hade jag bestämt mig för att gå igenom alla mina djurförsäkringar noga eftersom bolagen ändrar villkor och premier hit och dit så...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 058
Senast: Sockertoppen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V