Sv: Kolla igenom era försäkringar!
Nja, jag har själv haft en halvblodshäst som hade återkommande problem med lederna och påståenden om att det beror på felaktig träning, dåliga ryttare etc det kommer lite på skam när det gäller min häst i a f. Han reds av tre olika ryttare, en hobbyryttare, en f d fälttävlansryttare samt en dressyrryttare. Tränades för B-tränare dvs reds av rutinerade ryttare, under överinsikt av tränare samt mkt varierad träning både på bana men oftast ute i skog o mark.
Visst kan ledproblem bero på dålig ridning, ensidig träning och dåliga hästägare men långt ifrån alltid. Man måste nog slå ett öga på aveln och hästmaterialet också.
Det jag reagerade på ang just min häst det vara att man ville spruta i tid och otid trots att jag framförde min åsikt om att hästen faktiskt inte blev bättre, mer än marginellt och mkt kortvarigt. Det var också jag som satte stopp för vidare behandling i lederna, hästen som alltid skött sig exemplariskt på vet besöken genom alla år protesterade kraftigt mot injektionerna mot slutet och jag kände att det var inte etiskt och inte längre ok att fortsätta. Hade jag i det läget inte sagt ifrån så kanske man hade påbörjat ytterligare en vända med sprutor. Man kan inte, och ska inte, som hästägare styra över vilka behandlingar som sätts in men jag anser att man har skyldighet att bromsa/säga ifrån när hästen inte blir bättre av behandlingarna. Det är inte alla hästägare som, bara för att de är väl försäkrade, gladeligen åker in och överbehandlar sina hästar, tvärtom tror jag att dessa är ganska få.
Jag vet att det är oerhört känsligt att ta upp ämnet men ibland kan jag i a f känna att kliniker överbehandlar eller håller på lite för länge, eller att det går slentrian i vissa behandlingar, om de förstnämnda beror på att det är inkomstbringande eller ej törs man knappt ens uttala.
Personligen tror jag att det är nyttigt för alla branscher med kritiska/ifrågasättande kunder, inom rimliga gränser.