Det här med djurförsäkringar...

Sv: Det här med djurförsäkringar...

KL*

Man behöver tyvärr skaffa sig egen erfarenhet av hur försäkringsbolag fungerar. Alla bolag har något folk gilar och alla bolag har satt folk i "skiten" på något sätt och det speglar ens förtroende för dom.

Många tycker t ex IF är kanon, medan jag själv tycker dom betedde sig illa gentemot mig. Då enligt försäkringsreglerna så skulle dom stå för obduktion om dom krävde det för att få ut livvärdet, men dom fulade sig genom att inte kräva obduktion - men jag skulle heller inte få ut något om jag inte lämnade in obduktionsresultat ?! Detta gjorde att jag själv fick stå för obduktionen. Då tackade jag för mig och bytte till annat bolag till nästkommande hund.

Mitt råd är att faktiskt ta dig tid och ringa de olika bolagen. Där kan du direkt fråga om det är något du inte förstår, de brukar vara tydliga och tillmötesgående. Skriv upp det du vill veta priser på INNAN du ringer tex hur hög självrisk det är och vad det är för rörlig procent, vad högsta försäkringsbelopp ligger på osv.
Jo, det är precis vad jag kommer göra och ha den där frågelistan färdig inför alla samtal. Great minds think alike! :p

Personligen hade jag inte köpt en valp av en uppfödare utan DF försäkring men är du och din uppfödare medvetna om vad som gäller, så OK ert val
Nej, egentligen så hade jag aldrig tänkt köpa en valp från en uppfödare utan en DF försäkring men efter att ha pratat med denna uppfödare (som har haft ett par kullar innan med denna blandning tydligen) så känner jag mig överraskande trygg. Kan också bero på att vi aldrig hade någon typ av försäkring alls för vår gamla hund och fram till avlivningen var det inga problem alls.

Man får helt enkelt sätta sig ner och kolla igenom vilket bolag som passar ens ras och en själv bäst.
Nu är ju denna valp blandras så hur går det till då? :confused:

Jo, det är precis vad jag kommer göra och ha den där frågelistan färdig inför alla samtal. Great minds think alike! :p

Nej, egentligen så hade jag aldrig tänkt köpa en valp från en uppfödare utan en DF försäkring men efter att ha pratat med denna uppfödare (som har haft ett par kullar innan med denna blandning tydligen) så känner jag mig överraskande trygg. Kan också bero på att vi aldrig hade någon typ av försäkring alls för vår gamla hund och fram till avlivningen var det inga problem alls.

Nu är ju denna valp blandras så hur går det till då? :confused:

det ska väl inte vara några problem:confused:

Låter märkligt, fick du någon förklaring?

Nix, inte mer än att skulle livvärdet betalas ut så var jag tvungen visa obduktionsresultat på vad som va fel - men eftersom dom inte "krävde" det så fick jag beskosta det själv. Helt klart fulgrej från deras sida.

Förhoppningsvis vet du vilka raser som ingår i hunden, för jag misstänker att försäkringsbolaget kommer fråga det.
Jo, jag vet vilka raser som är i hunden, men har hört från andra Buke medlemmar i andra trådar att (vissa) försäkringar inte gäller blandraser eller något liknande. Men oavsett blandras eller renras så är det bara att försäkra hunden i vilket bolag man än väljer? :)

Det enda så vitt jag vet man inte kan försäkra blandraser i, det är avels försäkring/användbarhetsskydd och det är ju mest aktuellt för uppfödare.
Sedan är det något med Agria och ev HD/AD fel har jag hört, kolla det för säkerhets skull om du nu är intresserad av just Agria.
Så vitt jag vet gör inget av de övriga bolagen någon skillnad i villkoren för blandras, men någon annan har kanske bättre koll

Senast ändrad:

Förut när jag praktiserade på djurkliniken var jag störtsäker på att jag självklart skulle använda mig av Agria men ska nu ta och ringa runt till de olika bolagen och se vilket bolag som passar oss bäst. Men skönt att veta att det inte ska vara något större problem även om man har blandras. Tack för all er hjälp! ;)

Absolut, fast självrisk ger ju den tryggheten att än hur mycket det skulle kosta blir kostaden högst 2500 och har man inte mycket pengar att röra sig med kan det ju vara värt det. Det är något alla måste få ta ställning till själv och jag tycker inte att fast självrisk är dåligt eller något jag inte skulle rekommendera, ville bara klargöra att det inte behöver bli billigare. Räknade ex. ut att veterinärbesöket måste gå på mer än 6.500 kronor för att jag skulle börja tjäna på fast självrisk.

Jag passade äntligen på att ringa runt till Agria, Sveland och Folksam igår förmiddag och bombarderade dem med massa frågor. Visste ju inte ens vad självrisk betydde (samt rörlig självrisk/självriskperiod) men fick en hjälpsam snabblektion i detta från Sveland (första bolaget jag ringde) och kunde därefter jämföra priserna mellan de olika bolagen. Använde mig också av jämförelse sidan och upptäckte där att IF (enligt min personliga åsikt) inte passade för oss så ringde inte ens dem.

Som det känns nu (tror inte detta kommer ändras) så kommer vi nog köra med Folksam efter att gått över siffrorna och med tanke på hundens inköpspris och att den är en blandras. Vet inte om detta intresserar någon men ville bara göra en liten update. ;)

Jag hade fast självrisk på första hästen och hon kostade många tusenlappar i veterinärvård till slut så där var jag väldigt nöjd med beslutet.

Men det har ju för och nackdelar det också :-)

Liknande trådar

Övr. Hund Hästförsäkringar har jag ju koll på. Men hur ser det ut på hundfronten? Var är era hundar försäkrade? Ni som fått använda...
2
Svar
27
· Visningar
2 529
Senast: Jenka
·
F
Övr. Hund Vet att de funnit en del såna här trådar. Men jag gjorde lite efterforskingar idag genom våra kära Försökrings bolag och fick en chock...
Svar
17
· Visningar
1 623
Senast: Fiffi1
·
Trav Har ringt runt alla de stora bolagen nu. Nu har jag fastnat vid två stycken. Hjälp mig välja..... Jag blir inte klok på detta...
Svar
4
· Visningar
1 091
Senast: Konie
·
J
Hästmänniskan I dag hade jag bestämt mig för att gå igenom alla mina djurförsäkringar noga eftersom bolagen ändrar villkor och premier hit och dit så...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 058
Senast: Sockertoppen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V