Är dessa inslag även de i GTA?Men det är ju helt sjukt. Hej Axel fem år, du får nytt liv om du låtsas köpa en avsugning av tanten..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är dessa inslag även de i GTA?Men det är ju helt sjukt. Hej Axel fem år, du får nytt liv om du låtsas köpa en avsugning av tanten..
Men det är ju helt sjukt. Hej Axel fem år, du får nytt liv om du låtsas köpa en avsugning av tanten..
Precis, det är på grund av att den problematiken finns som jag inte vill att han spelar sådana spel. Inte att spelen i sig orsakar det, problemet finns ju ändå men spelen gör det ju inte direkt bättre.Några tankar från mig när det gäller det fetade:
1) Jag tror inte att det är spelens fel primärt att han inte har det konsekvenstänket. De allra flesta 10-åringar förstår skillnaden utan problem. Hade min 10-åring inte förstått den skillnaden hade jag sökt hjälp faktiskt. Det låter riktigt obehagligt det du beskriver. Men jag tvivlar starkt på att spelen är den grundläggande orsaken.
2) Men eftersom han inte förstår skillnaden så bör han absolut inte spela såna spel förrän han utvecklat en förståelse för skillnaden mellan fantasi (spelet) och verklighet.
3) Det blir väldigt mycket svårare att göra något åt det om du och hans pappa har olika regler.
Sen är det väldigt stor skillnad på Fortnite och GTA. Fortnite är betydligt snällare! De är inte överhuvudtaget inte i samma kategori. GTA är ett vidrigt spel av det lilla jag sett av det. Om spel är väldigt viktigt för honom skulle jag rekommendera att ni hittar ett spel ni kan spela tillsammans. Många spel kräver att man tänker, planerar, samarbetar med andra (om man spelar i lag och då är det dessutom oftast engelska som gäller) och reagerar snabbt i situationer. Man kan alltså lära sig en del bra grejer från spel. Hitta ett spel med co-op möjlighet och bra co-op och spela tillsammans. Fortnite skulle kunna vara ett sånt spel.
Prova Fortnite (eller nåt annat ni skulle kunna spela tillsammans) själv så kan du själv bilda dig en uppfattning om det. Gör det när sonen inte vet om det eller be honom lära dig. Alldeles för många föräldrar har ingen aning om hur spelen barnen spelar fungerar.
Vidrigt!Hittade det här, hur kan man tycka att barn ska spela den här typen av spel?
@ako Ja det är just i GTA och jag har inte hört att det handlar om att få liv utan det är ett inslag i spelet.. du kan köra över folk, köpa sex, råna människor.. ja vara ett monster rent ut sagt.. Lustmörda och utnyttja kvinnor.
@kimmis87 hur ska man ens förklara att detta är nödvändigt för att få liv, du ser också att du kan betala olika summor, får du mindre liv om du bara köper en avsugning?
Tycker att man borde se det här klippet för att se vad barnen ser när de spelar skiten. Jag visste inte om detta från början men detta spel kommer inte mina få spela så länge de bor här..
Riktigt vidrigt!Hittade det här, hur kan man tycka att barn ska spela den här typen av spel?
@ako Ja det är just i GTA och jag har inte hört att det handlar om att få liv utan det är ett inslag i spelet.. du kan köra över folk, köpa sex, råna människor.. ja vara ett monster rent ut sagt.. Lustmörda och utnyttja kvinnor.
@kimmis87 hur ska man ens förklara att detta är nödvändigt för att få liv, du ser också att du kan betala olika summor, får du mindre liv om du bara köper en avsugning?
Tycker att man borde se det här klippet för att se vad barnen ser när de spelar skiten. Jag visste inte om detta från början men detta spel kommer inte mina få spela så länge de bor här..
Fortnite har en rekommenderad 12-årsgräns på så det är ju inget märkligt att en 12-14åring spelar det, i alla fall inte i mina ögonGTA o.dyl. spel i den genren hade jag givetvis inte tillåtit. Förstår öht inte hur någon kan spela de, barn som vuxna.
Däremot spel av modell Fortnite o.dyl. hade jag nog kunnat vara ganska liberal med. Kanske inte om det gällde en 6-8 åring, och möjligen inte ens en 10 åring, men jag skulle absolut inte ha något problem med att en 12-14 åring spelade Fortnite, åtminstone utifrån det jag sett av det spelet.
Men fy!Något som absolut inte ska spelas av barn är Red dead redemption. Vars 18-årsgräns absolut är befogad.
Och det är ju verkligen Hype:at nu eftersom 2:an kom ut efter 8 år.
Detta spel är såpass välgjort att det är som att kolla på film.
En film där man utan tvekan skjuter huvudet av folk, skär halsen av, eller i bästa fall skjuter på avstånd (slakt och mord är nödvändigt för att överleva) och flår dem. Lämnar "innanmätet" öppet för asätare o.s.v.
Jag har tillbringat många timmar när min kompis har livestreamat, och märkte att jag själv hade 1:an.
Spelade det, och rätt som det var hade jag tydligen kommit åt någon knapp så att jag hörde kniven, såg hur han högg kniven i min häst och flådde den, sen låg det flådda liket kvar.
Efter det slutade jag spela.
Dock kollar jag fortfarande på när hon streamar, och då förvarnar hon om det är något sådant. Jag blundar.
Oja.Men fy!
Riktigt vidrigt det också.
Alltså. Det är ju bra spel med många bra karaktärer etc. Tycker inte det är något konstigt alls att folk vill spela GTA eller DRD.Men Varför???
Varför vill fullvuxna människor spela spel, där man mördar och lemlästar?
Verkar i min värld helt sjukt!
Jag tror inte att jag känner någon vuxen, ja inte någon ungdom heller, som spelar sånt?
Faktiskt... den här tråden lärde mej något nytt.
* Jenny *
Min 10 åring frågade om det spelet igår kväll, var glad då att jag läst ditt inlägg eftersom jag själv inte har spelat det.Oja.
Jag skulle aldrig klara av att spela det själv. Men det är rätt mysigt att lyssna på henne när hon spelar Och just att det känns som att titta på film i upp till 5 timmar (och då kör hon oftast tyst live så att vi kan prata under tiden )
Men så såg jag också att en 10-åring hade fått lov att köpa det till sin bror i julklapp...det kändes ju inte jättebra.
Har bara svårt att förstå varför det måste göras spel som ger dessa möjligheter..Alltså. Det är ju bra spel med många bra karaktärer etc. Tycker inte det är något konstigt alls att folk vill spela GTA eller DRD.
Det är inte som att du måste göra "sjuka" grejer i spelen heller.
Jag tycker det är trist att det blir så polariserat i sån här debatt. Bara för att spel/film/böcker etc inte är för barn så behöver det ju inte vara något fel på dem.
Har bara svårt att förstå varför det måste göras spel som ger dessa möjligheter..
Ja så är det ju.Antar att det är för att det finns efterfrågan. Pratade om det här med maken och han berättade att när GTA först kom ut då skaffade alls hans vänner det, och det de gjorde var att slå ner och misshandla pensionärer och asgarvade åt det. Maken hade frågat vad det var som var så kul att slå ner pensionärer (han själv spelade Zelda och liknande) och fick svaret ”För att det får man ju inte göra i verkligheten”.
Måste ju finnas en efterfrågan och önskan att få göra dessa saker, sjukt som det är.