Det här med dataspel med åldergräns

Gränserna är ju satta i USA, och det är ju lite annorlunda där. Gränserna är dels satta för att inga föräldrar ska kunna stämma företagen för något.

Just GTA är ju ett VÄLDIGT populärt spel. Om det var så farligt så skulle typ alla växa upp och bli mördare och liknande. Men så ser ju världen inte ut.

Har man problem så har man det nog från början, jag har jättesvårt att se att spelen skulle vara någon utlösande faktor.

Källa på att datorspel gör folk till sämre personer?
Senaste GTA är inte ett spel barn ska spela. Faktiskt. Många spel anser jag är rätt ok ändå men inte ens min partner som ju är spelprogrammerare anser att senaste GTA är något barn ska ha med att göra. Ett av de enda spelen han inte hade okejat till barn faktiskt. De som var när vi var små är inte alls samma klass på.

TS: ett barn som intresserar sig så för vapen, krig osv bör man väl vara lite försiktig med vad gäller sånt här. Mest för att de ska få lära sig vad som är ok och inte inom detta och därmed kanske undvika onödiga situationer. Det finns många andra spel, även snygga och "häftiga" spel som kan glädja barn med dessa bekymmer eller vad jag ska kalla det.

Du har alltså lyckats att aldrig visa något som helst våld för dina barn? Hur gör du då undrar jag? Får barnet heller aldrig umgås med kompisar?

Några filmen som jag såg som liten, som i allra högsta grad innehåller MKT våld är lejonkungen, snövit, Alladin, mickey och molle osv osv.

Ja det har jag lyckats med, genom att inte visa den skiten. Mitt barn umgås inte med barn vars föräldrar resonerar olikt mig gällande våld. Det kommer kanske när hen blir äldre.

Skulle aldrig visa Disney för ungen heller, men det av andra anledningar.

Att se våld eller droger tror jag inte är ett problem. Det som är ett problem är att våldet och drogerna förskönas i filmer och spel. Karaktärerna är coola som halar fram sina vapen och skjuter folk i huvudet. De är tuffa, farliga, coola.

Som tonåring såg jag inte problemet med detta uta tänkte väl bara att jag inte kommer att börja bruka våld bara för att jag spelar. Problemet är nog större än så. Vi måste sluta försköna våldet. Det är inte coolt att skada eller döda eller göra brott.

Att se våld eller droger tror jag inte är ett problem. Det som är ett problem är att våldet och drogerna förskönas i filmer och spel. Karaktärerna är coola som halar fram sina vapen och skjuter folk i huvudet. De är tuffa, farliga, coola.

Som tonåring såg jag inte problemet med detta uta tänkte väl bara att jag inte kommer att börja bruka våld bara för att jag spelar. Problemet är nog större än så. Vi måste sluta försköna våldet. Det är inte coolt att skada eller döda eller göra brott.
eller normaliserar...
att det är ett naturligt inslag som är självklart att det ska finnas, oreflekterat förhållningssätt, tanken att det är ett alternativ som alla andra när man ska välja hur man agerar i en situation.

Skriver ett snabbt svar nu bara.
Sonen är 10 år och har nu inte förmåga att skilja riktigt på att en gubbe i ett spel lever om spelet startas om, men i verkligheten skulle personen vara död. Han har inte riktigt det konsekvenstänk som han faktiskt borde ha och har inte riktigt den uppfattning av vad som är lämpligt eller ok att göra. Det slår alltså över att han tycker att det är ok att göra som i spelet, han ser inte den verkliga konsekvensen av det. Svårt att förklara utan att det blir jättelångt, men det är kort sagt absolut inte ett lämpligt spel för honom. En del barn kanske klarar att spela sådana spel och kunna skilja på spelvärld och verklighet, men sonen kan inte det.

Sedan tror jag inte att han kommer springa och skjuta ner folk när han blir stor, men bara han spelar nu så spårar det ur när det inte går som han vill. Det svärs och gapas och kan tom kastas saker. Även för ett lego marvelspel, då är GTA inte ett alternativ. Vi jobbar konstant med detta här hemma och det går ju inte direkt bättre av att pappan motarbetar det.

Fortnite har jag inte sett då mycket av så det kan jag eg inte uttala mig så mycket om, mer än att jag inte vill att han spelar krigsspel. Men GTA är fasen vidrigt, det ser så otroligt verkligt ut och innehåller så mycket skit som jag inte anser är lämpligt för barn. Det har jag själv spelat och sett mycket av, så där har jag ändå alla fall lite koll på hur spelet är.

Sonen är 10 år och har nu inte förmåga att skilja riktigt på att en gubbe i ett spel lever om spelet startas om, men i verkligheten skulle personen vara död. Han har inte riktigt det konsekvenstänk som han faktiskt borde ha och har inte riktigt den uppfattning av vad som är lämpligt eller ok att göra. Det slår alltså över att han tycker att det är ok att göra som i spelet, han ser inte den verkliga konsekvensen av det. Svårt att förklara utan att det blir jättelångt, men det är kort sagt absolut inte ett lämpligt spel för honom. En del barn kanske klarar att spela sådana spel och kunna skilja på spelvärld och verklighet, men sonen kan inte det.

Sedan tror jag inte att han kommer springa och skjuta ner folk när han blir stor, men bara han spelar nu så spårar det ur när det inte går som han vill. Det svärs och gapas och kan tom kastas saker. Även för ett lego marvelspel, då är GTA inte ett alternativ. Vi jobbar konstant med detta här hemma och det går ju inte direkt bättre av att pappan motarbetar det.

Fortnite har jag inte sett då mycket av så det kan jag eg inte uttala mig så mycket om, mer än att jag inte vill att han spelar krigsspel. Men GTA är fasen vidrigt, det ser så otroligt verkligt ut och innehåller så mycket skit som jag inte anser är lämpligt för barn. Det har jag själv spelat och sett mycket av, så där har jag ändå alla fall lite koll på hur spelet är.
När Fortnite kom upp så provspelade min man det och vi tillät det. Det går ut en del på att bygga osv. Vi har tillåtit Wow också (trots att det inte är populärt :) eftersom vi har det hemma själva) och en del spel som Kingdom Rush.

Vi tillåter definitivt lekar med att springa och vifta med gummisvärd osv, de leker aldrig att de dör, han och grannflickan.

Men vi skulle aldrig någonsin tillåta GTA, och han är alldeles för liten för de andra populära krigsspelen också. Vissa saker är faktiskt gjorda för vuxna och äldre tonåringar helt enkelt och man får nog låta dem vara så.

Vad är det du är orolig över ska hända?

Jag har en partner som har spelat alla spel som fanns när han var ung, bland annat GTA och liknande spel. Har stort intresse för ungefär samma saker som din son verkar ha av din beskrivning. Ja, faktiskt så målar han en hel del också. Han har nu studerat till speldesigner och håller på att jobba ihop en portfolio för att kunna söka arbetet han vill ha.

Med det sagt. Jag känner ingen man som är mer empatisk eller som känner mer för kvinnors rätt i samhället. Han är en sådan som aldrig har tafsat på kvinnor på krogen eller liknande. Jag vet, för vi träffades på krogen, och jag var mer än villig. Och han petade inte ens på mig. Jag har i ärlighetens namn aldrig träffat en mer respektfull man. Vi diskuterade det absurda i att män överhuvudtaget ens röstar om aborträtt. Det borde ju egentligen bara kvinnor få rösta i. Det säger ju lite om vad han är för typ av person ;)

Nu vet jag såklart inte hur gammal din son är. Men spelen och att han målar stridsflygplan och liknande säger nog väldigt lite om hur han kommer bli som person när han är äldre.
Jag tycker bara att du har fel helt enkelt, rätt och slätt.

Jag känner inte en enda person som är en riktig spelentusiast som skulle tillåta sina barn spela GTA, inklusive ett par som jobbat extra i spelbutik som studenter och varit väldigt tydliga med föräldrar som försökt köpa det till sina barn. En sak jag hört många gånger är att det verkar som att föräldrar utan koll på spel är mer tillåtande här än föräldrar som faktiskt känner till spelen.

Speciellt verkar det totalt misslyckat om barnet redan har problem att kontrollera ilska.

Saken är den att jag kan hålla med dig om att visst kan man tillåta barn leka lite äventyr och pirater eller riddare, alver och Robin Hood. Så att det inte blir alltför spännande och förbjudet. Även om jag totalt tvekar om några barn alls leker Cowboys och Indianer längre (typ leka folkutrotning då?) inte sett barn göra senaste 30 åren faktiskt.

Att din sambo råkade falla ut väl trots allt har väl ingenting som helst att göra med om spelen är lämpliga för gemene 7 åring. Överhuvudtaget tycker jag nästan att det är trist att vi pressar allt yngre barn att leka med leksaker som var för äldre barn, så att när de väl faktiskt passar åldern vill barnen inte leka alls för det är för småbarn. Känt problem med Barbie tex att den sjunker snabbt i åldrarna, alldeles för snabbt. Likadant med böcker, finns inget egenvärde i att presentera Sagan om Ringen när man är 7 när man kunde älskat den totalt som helt magisk när man är 12. Måste det vara så att speltillverkarna ska göra alla spel för småbarn bara för att föräldrar är för veka för att låta bli att köpa dem som är för äldre.

Senast ändrad:
Jag tycker väl min vän (som både är fd prospelare själv och numera är streamer och caster) uttrycker det rätt bra angående barn och spel:
https://www.metro.se/artikel/debatt-föräldrar-engagera-er-mer-i-era-barns-spelande

Det är kanske inte alltid vilka spel barnen spelar, utan hur man som förälder hanterar det som gör skillnaden.
(Sen tycker väl inte jag heller att nyaste GTA är något för så unga barn)

@kimmis87

Det är väldigt stor skillnad på de tidiga och senare GTA. Jag spelade första eller andra som liten men tycker nu som vuxen att de senare är för våldsamma för att jag ska vilja spela dem.
Absolut, men så skrev ju inte TS vilket GTA sonen spelade heller.

Jag anser inte att själva spelet är problemet med TS son. Det blir bara ytterligare ett uttryck för problemen som finns. Att hen blir jättearg när denne spelar spel betyder inte att hen inte förstår att det är ett spel. Jag blir oxå tvärarg när spel inte går som jag vill, och jag spelar därför inte spel. Men det betyder ju inte att jag inte vet att det är ett spel.

Kanske är då vissa spel inte lämpliga för just det här barnet, men jag har svårt att se att det är pga spelet i sig.

Men nu är ju läget som det är, och pappan i det här fallet bryr sig inte.

Frågan är vad som är bäst nu, för spela kommer han ju göra, det kan ju TS inte ändra på hur gärna hon än skulle vilja. Ska hon förbjuda det hemma hos sig? Eller är det bättre att sitta med och ha en kontinuerlig diskussion med sonen? Jag vet inte vilket som är bäst, eller om det finns fler, ännu bättre alternativ.

Det är ju inte heller så att spelet måste vara hur våldsamt som helst, man kan ju spela det som man själv vill.
Jag tycker bara att du har fel helt enkelt, rätt och slätt.

Jag känner inte en enda person som är en riktig spelentusiast som skulle tillåta sina barn spela GTA, inklusive ett par som jobbat extra i spelbutik som studenter och varit väldigt tydliga med föräldrar som försökt köpa det till sina barn. En sak jag hört många gånger är att det verkar som att föräldrar utan koll på spel är mer tillåtande här än föräldrar som faktiskt känner till spelen.

Speciellt verkar det totalt misslyckat om barnet redan har problem att kontrollera ilska.

Saken är den att jag kan hålla med dig om att visst kan man tillåta barn leka lite äventyr och pirater eller riddare, alver och Robin Hood. Så att det inte blir alltför spännande och förbjudet. Även om jag totalt tvekar om några barn alls leker Cowboys och Indianer längre (typ leka folkutrotning då?) inte sett barn göra senaste 30 åren faktiskt.

Att din sambo råkade falla ut väl trots allt har väl ingenting som helst att göra med om spelen är lämpliga för gemene 7 åring. Överhuvudtaget tycker jag nästan att det är trist att vi pressar allt yngre barn att leka med leksaker som var för äldre barn, så att när de väl faktiskt passar åldern vill barnen inte leka alls för det är för småbarn. Känt problem med Barbie tex att den sjunker snabbt i åldrarna, alldeles för snabbt. Likadant med böcker, finns inget egenvärde i att presentera Sagan om Ringen när man är 7 när man kunde älskat den totalt som helt magisk när man är 12. Måste det vara så att speltillverkarna ska göra alla spel för småbarn bara för att föräldrar är för veka för att låta bli att köpa dem som är för äldre.
Helt ok att du tycker att jag har fel! Men nu står vi ju inför en situation där sonen spelar dessa spel, oavsett vad mamman tycker om saken.

Visade sig att det inte var GTA utan Call of Duty black ops 4. Men fortfarande ett krigspel med 18 årsgräns. Dock vet jag att han spelar GTA också hos pappan. Tänker att åldersgränserna är satta av en anledning

Jag har litat på min sambo att avgöra det där, GTA är förbjudet för 7-åringen, men Fortnite och Overwatch är ok.
Jag har själv ingen aning, kanske behöver sätta mig in mer i det?

Hos oss spelar stora killarna (10 och 12 år) Fortnite. Det är inte mina barn så jag lägger mig inte i deras spelregler, mannen som är väldigt restriktiv med att bryta mot åldersgränser generellt har okejat det spelet av samma anledningar som många nämner här i tråden. Hos sin mamma spelar dom dock alla typer av spel, inklusive GTA och har gjort i flera år.

Vår gemensamma son är bara 11 månader så han spelar av förklarliga skäl ingenting än, men jag tänker att när dagen är kommen så kommer vi hålla oss till åldersgränser i så stor utsträckning som möjligt. Finns ju så mycket roliga spel som är gjorda för barn. Det svåra tycker jag är när "alla andra" får det och dom kan gå hem till kompisar och spela. Ska man bestämma vad dom får göra även där? Och hur strikt ska man vara? GTA skulle jag säga till den andra föräldern att jag inte vill att mitt barn spelar, men Fortnite är jag mer osäker på.

Men vaddå köper sex? Du vet väl att det är ett spel? Man köper inte sex, man betalar pengar för att få liv tillbaka, och det visualiseras genom att man har sex med en prostituerad. Något som sker i en bil som man inte kan titta in i.

Man gör en massa konstiga saker i spel, just för att det är spel.
Men det är ju helt sjukt. Hej Axel fem år, du får nytt liv om du låtsas köpa en avsugning av tanten..

Fortnite är så poppis bland alla barn här så det har vi ok-at för 10-åringen. De verkar ha kul och spelar ofta ihop flera kompisar. GTA känns inte ok än på mååånga år. Sonen är med på varför.

Några tankar från mig när det gäller det fetade:
1) Jag tror inte att det är spelens fel primärt att han inte har det konsekvenstänket. De allra flesta 10-åringar förstår skillnaden utan problem. Hade min 10-åring inte förstått den skillnaden hade jag sökt hjälp faktiskt. Det låter riktigt obehagligt det du beskriver. Men jag tvivlar starkt på att spelen är den grundläggande orsaken.
2) Men eftersom han inte förstår skillnaden så bör han absolut inte spela såna spel förrän han utvecklat en förståelse för skillnaden mellan fantasi (spelet) och verklighet.
3) Det blir väldigt mycket svårare att göra något åt det om du och hans pappa har olika regler.

Sen är det väldigt stor skillnad på Fortnite och GTA. Fortnite är betydligt snällare! De är inte överhuvudtaget inte i samma kategori. GTA är ett vidrigt spel av det lilla jag sett av det. Om spel är väldigt viktigt för honom skulle jag rekommendera att ni hittar ett spel ni kan spela tillsammans. Många spel kräver att man tänker, planerar, samarbetar med andra (om man spelar i lag och då är det dessutom oftast engelska som gäller) och reagerar snabbt i situationer. Man kan alltså lära sig en del bra grejer från spel. Hitta ett spel med co-op möjlighet och bra co-op och spela tillsammans. Fortnite skulle kunna vara ett sånt spel.

Prova Fortnite (eller nåt annat ni skulle kunna spela tillsammans) själv så kan du själv bilda dig en uppfattning om det. Gör det när sonen inte vet om det eller be honom lära dig. Alldeles för många föräldrar har ingen aning om hur spelen barnen spelar fungerar.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 160
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Barn Mina två barn (7 resp 3 år) bor varannan vecka hos mig och varannan hos sin far. Hemma hos mig finns bara en dator, den är min och får...
Svar
18
· Visningar
1 883

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka