Det här med bilkörning...

Red_Chili

Trådstartare
Ni som kör bil, tänker ni på vad ni gör i trafiken, håller koll på omgivningen osv?

Varje dag kör jag bil, det behövs i jobbet. Bara igår såg jag åtminstone 4 bilar som vinglade runt och körde allmänt "märkligt" och oberäkneligt, där det visade sig att föraren höll på med mobilen. Allra mest otrevligt blev det när en gigantisk bil körde två millimeter bakom min pluttbil och föraren verkade tänka mer på sitt smsande än hur nära han var min bil...

Då och då ser jag folk som har skyltar bak på bilen med "kör försiktigt, barn i bilen" eller liknande. Inte allt för sällan kör dessa bilar i höga hastigheter (ca 100km/h på 70-väg), sicksackar fram mellan bilar utan att ens använda blinkers för att visa vart de ska osv. Visst, många kör så, men de som har skyltar på bilen om att köra lugnt borde väl själva föregå med gott exempel?

Varje dag ser jag folk som kör ordentligt, som räddar upp en mängd situationer som skulle gått käpprätt åt helvete om alla kört som idioterna. Att det inte sker fler olyckor per dag än vad det gör, det förvånar mig verkligen.

Så ja, är det fler bukefalister som upplever det såhär på vägarna?
Är det väldigt olika mellan olika delar i landet?
Hur noga är ni själva med att hålla fokus på själva körningen när ni är ute i bilen? Om ni slarvar och tex skickar sms när ni kör, tänker ni då på att ni utsätter andra för fara?

Jag har bara haft körkort i ett halvår men har svårt att se att jag inom någon överskådlig framtid skulle hålla på med t.ex. mobilen medan jag kör. Är väldigt noga med att hålla fokus på körningen, även om det blir fel emellanåt eftersom jag fortfarande hamnar i nya situationer eller helt enkelt bara klantar mig. Men jag vill - för allt i världen - inte utsätta någon för fara och jag vill verkligen, verkligen, verkligen inte behöva ta om körkortet, så jag gör så gott jag kan.

Jag har bara haft körkort i ett halvår men har svårt att se att jag inom någon överskådlig framtid skulle hålla på med t.ex. mobilen medan jag kör. Är väldigt noga med att hålla fokus på körningen, även om det blir fel emellanåt eftersom jag fortfarande hamnar i nya situationer eller helt enkelt bara klantar mig. Men jag vill - för allt i världen - inte utsätta någon för fara och jag vill verkligen, verkligen, verkligen inte behöva ta om körkortet, så jag gör så gott jag kan.

Samma här, har sett bilister som nästan kört i diket eller orsakat allvarliga olyckor för att fokuset ligger på mobilen/stereon och inte på vägen och dem andra bilisterna. Har mobil-förbud när jag kör och stereon får helt enkelt gå även om mest hatade låten blir spelad, jag släpper inte fokus.
Sen verkar minst 80-90% utav alla bilister i min stad ha skitbråttom överallt och jämt, minst 10-15km/h över hastighetsbegränsningen.
Funderar på om man ska tipsa polisen om vart dem kan stå och fartskjuta, så folk kanske lär sig någon jädra gång! :angel:
Eller så verkar dem inte bry sig, dem måste ju nästan veta om det? :confused:

Haft körkort sedan januari. Pratar aldrig i mobil eller smsar .. Ringer hellre upp när jag är framme. Folk kör som idioter här med, speciellt där vi bor och där jag jobbar. Numera har vi skaffat reflexvästar som de står övningsrider på och sen ridskola då barnen faktiskt inte är så vana att hantera hästar i trafiken .. Dock verkar folket totalt skita i de.

Häromdagen låg det en företagsbil bakom mig ett tag. Med jämna mellanrum "tappade" han fart för att sedan köra i kapp igen. Upptäckte rätt snabbt att han höll på att smsa. Varje gång han fick ett sms så sackade han efter när han satt och pillade och svarade. Livsfarligt... När han körde om passade jag på att ta reg.numret. Funderar på att höra av mig till företaget angående att en av deras förare beter sig farligt på vägarna....

Häromdagen låg det en företagsbil bakom mig ett tag. Med jämna mellanrum "tappade" han fart för att sedan köra i kapp igen. Upptäckte rätt snabbt att han höll på att smsa. Varje gång han fick ett sms så sackade han efter när han satt och pillade och svarade. Livsfarligt... När han körde om passade jag på att ta reg.numret. Funderar på att höra av mig till företaget angående att en av deras förare beter sig farligt på vägarna....

Antgligen idioterna på företagets kontor som SMSar instrukser, inte helt ovanligt tyvärr, på samma sätt som speditörer och bilägare envisas att ringa/SMSa till chauffören väl medvetna om att de inte investerat i handsfree till ekipaget ...

Ni som kör bil, tänker ni på vad ni gör i trafiken, håller koll på omgivningen osv?

Varje dag kör jag bil, det behövs i jobbet. Bara igår såg jag åtminstone 4 bilar som vinglade runt och körde allmänt "märkligt" och oberäkneligt, där det visade sig att föraren höll på med mobilen. Allra mest otrevligt blev det när en gigantisk bil körde två millimeter bakom min pluttbil och föraren verkade tänka mer på sitt smsande än hur nära han var min bil...

Då och då ser jag folk som har skyltar bak på bilen med "kör försiktigt, barn i bilen" eller liknande. Inte allt för sällan kör dessa bilar i höga hastigheter (ca 100km/h på 70-väg), sicksackar fram mellan bilar utan att ens använda blinkers för att visa vart de ska osv. Visst, många kör så, men de som har skyltar på bilen om att köra lugnt borde väl själva föregå med gott exempel?

Varje dag ser jag folk som kör ordentligt, som räddar upp en mängd situationer som skulle gått käpprätt åt helvete om alla kört som idioterna. Att det inte sker fler olyckor per dag än vad det gör, det förvånar mig verkligen.

Så ja, är det fler bukefalister som upplever det såhär på vägarna?
Är det väldigt olika mellan olika delar i landet?
Hur noga är ni själva med att hålla fokus på själva körningen när ni är ute i bilen? Om ni slarvar och tex skickar sms när ni kör, tänker ni då på att ni utsätter andra för fara?

Jag kör bra. Håller oftast hastigheten, blinkar, håller avstånd, koncentrerar mig på körning etc. Upplever det dagligen, kör i centrala Sthlm och essingeleden etc och merparten kör som idioter. Byter fil kors och tvärs, kör in toknära, toksnabbt, etc etc.

Och du har full koll på att din hastighetsmätare visar korrekt hastighet? (De absolut flesta mätare visar 5-10 procent fel.)

Jag antar det, gps:en visar samma som hastighetsmätaren och inte åkt fast i några fartkameror. Tips på hur man kan kontrollera det?
Men tror mer på att folket kör fortare än tillåtet, stadsstress du vet?

Hade precis en sådan förare (också en företagsbil) framför mig nu på morgonen. Jätteirriterande verkligen, kunde inte köra om heller. Hade en mc-förare bakom mig samtidigt, satt och hoppades lite att det skulle ha varit en civilpolis.

Håller hastigheterna och kör lugnt och bra, blir omkörd av tamefasen varenda en.
Känns ibland som att jag är den enda på vägen som håller hastigheterna. Kan de inte köra om ligger de så nära de bara kan istället. Värst är långtradarna och timmerbilarna, riktigt olustigt att ha dem så nära

När jag kör bil så kör jag bil.
Sms kan vänta till jag stannar för att tanka antingen bilen eller mig själv :p. Om någon ringer så svarar jag beroende på var jag är, mitt i stan i rusningsttrafik så svarar jag icke men kan svara om jag sitter och puttrar på motorvägen men då endast jättekortfattat.
Oftast så åker jag inte själv utan maken är med och då får han svara.

Själv har jag koll på trafiken och omgivningen, jag räknar kallt med att alla andra i trafiken är idioter och kommer göra det mest oförutsedda. Har själv räddat upp många olyckor från att hända när idioterna gör idiotiska saker rent ut sagt.

Sen ska vi inte glömma alla dessa trafikanter som inte kan 3-sekunders regeln och ligger för nära bilen framför. Själv vill jag hinna stanna om bilen framför måste tvärnita oavsett vilket fordon jag framför (speciellt när jag kör långtradare).
Eller varför inte dom som inte kan blinka rätt i en rondell?

Minns själv när jag körde på E4:an med bara lastbil, kom ikapp ett annat lastbilsekipage som vinglade ut på vägrenen ibland, funderade först på om det var för det var blåsigt ute, men kom sen på att då borde jag också vinglat. När det blev fritt att köra om så såg jag när jag var i höjd med dennes hytt, att föraren satt och rattsurfade...

Vidare verkar väldigt många ha bråttom i dagens samhälle, så bråttom att man väljer att riskera sitt liv för att komma om och komma fram fortare. Hade en som försökte köra om mig på en 2-1 väg när vägen gick ihop till en fil, lastbilen var redan inne i det 1-filiga, men släpet kvar på det 2-filiga, bilen insåg att den inte skulle kunna komma om och det var väldigt nära att mitt släp klämde personbilen mellan vajerräcket och släpet om jag inte hade vart med och haft koll i backspegeln och kunde gira åt höger för att ge mer plats, för att undvika en onödig olycka. I just det fallet, så var det dessutom bara 1-filigt ca 100m innan det blev 2-filigt igen, personbilen körde då om lugnt och sansat, sen visade det sig att den skulle svänga av 200 m längre fram.. jag kommer aldrig förstå varför man gör en idiotisk omkörning där man utsätter sitt liv för fara bara för att tjäna lite tid? Själv är jag mer inne på att det får ta den tid det tar, bara jag kommer fram helskinnad.

Antgligen idioterna på företagets kontor som SMSar instrukser, inte helt ovanligt tyvärr, på samma sätt som speditörer och bilägare envisas att ringa/SMSa till chauffören väl medvetna om att de inte investerat i handsfree till ekipaget ...
Lagen är förvisso utformat lite luddigt, hade varit bättre om det varit mer svart på vitt. Man får prata i mobilen utan handsfree OM det inte påverkar din körning. Hade varit bättre om lagen sagt att man t ex bara får prata i mobil medan man kör med handsfree. Tror det är så i Tyskland om jag inte missminner mig.

Själv har jag koll på trafiken och omgivningen, jag räknar kallt med att alla andra i trafiken är idioter och kommer göra det mest oförutsedda. Har själv räddat upp många olyckor från att hända när idioterna gör idiotiska saker rent ut sagt.

Sen ska vi inte glömma alla dessa trafikanter som inte kan 3-sekunders regeln och ligger för nära bilen framför. Själv vill jag hinna stanna om bilen framför måste tvärnita oavsett vilket fordon jag framför (speciellt när jag kör långtradare).
Eller varför inte dom som inte kan blinka rätt i en rondell?

Minns själv när jag körde på E4:an med bara lastbil, kom ikapp ett annat lastbilsekipage som vinglade ut på vägrenen ibland, funderade först på om det var för det var blåsigt ute, men kom sen på att då borde jag också vinglat. När det blev fritt att köra om så såg jag när jag var i höjd med dennes hytt, att föraren satt och rattsurfade...

Vidare verkar väldigt många ha bråttom i dagens samhälle, så bråttom att man väljer att riskera sitt liv för att komma om och komma fram fortare. Hade en som försökte köra om mig på en 2-1 väg när vägen gick ihop till en fil, lastbilen var redan inne i det 1-filiga, men släpet kvar på det 2-filiga, bilen insåg att den inte skulle kunna komma om och det var väldigt nära att mitt släp klämde personbilen mellan vajerräcket och släpet om jag inte hade vart med och haft koll i backspegeln och kunde gira åt höger för att ge mer plats, för att undvika en onödig olycka. I just det fallet, så var det dessutom bara 1-filigt ca 100m innan det blev 2-filigt igen, personbilen körde då om lugnt och sansat, sen visade det sig att den skulle svänga av 200 m längre fram.. jag kommer aldrig förstå varför man gör en idiotisk omkörning där man utsätter sitt liv för fara bara för att tjäna lite tid? Själv är jag mer inne på att det får ta den tid det tar, bara jag kommer fram helskinnad.

Så folk gör idiotomkörningar förbi lastbilar också? Jag som knappt vågar köra förbi lastbilar annat än på tom, spikrak väg med god sikt :p

Så folk gör idiotomkörningar förbi lastbilar också? Jag som knappt vågar köra förbi lastbilar annat än på tom, spikrak väg med god sikt :p
....... :eek:......

OM
de gör!

Gärna ska de ligga precis bakom lastbilen och trycka, närmare än 3-sekundersregeln. De ser inte ett skit där för lastbilen skymmer sikten, så de måste gå ut med halva bilen i den mötande körbana för att se om det är fritt och det är ett under de inte smäller oftare med mötande bilar när de gör så.
Endel tröttnar och kör om trots heldraget och uppförsbackar, det är "bara en 24m lång lastbil med släp som inte går så fort".

Det är många gånger jag sett bilar som legat både som nummer 2 och 3 i kön bakom (om bil 1 är den som är direkt bakom lastbilen) kör om före nummer 1 för att de ser bättre om det är fritt.

Många gånger har jag undrat ifall det sitter en osynlig skylt längst bak på lastbilen som säger att bilar bakom måste köra om till varje pris enbart för att det är en lastbil.

Måste säga att jag älskar dom som ligger bakom och håller avståndet och inte kör om, trots att de kan (världens långa raka och inte ett möte i sikte), t ex när man ligger i 80 km/h på en 90-väg. :heart:up:

Jag tycker jag har bra koll på vad jag gör och följer självklart hastighetsregler, kör inte för nära bilen framför, håller koll på vad som händer runt bilen, kör inte om om jag inte har god uppsikt etc. Håller väldigt sällan på med mobilen under körning, och gör jag det så är det för att byta låt om jag lyssnar på musik i den (alltså bara en dutt med fingret) eller för att svara om det ringer och läget är så att jag kan svara och prata utan att det stör (igen, bara en dutt med fingret, och har alltid högtalarfunktionen igång om jag pratar i bilen) och håller alltså aldrig i telefonen, så händerna är fria till körningen.

Däremot är jag rädd varje dag jag ska till stallet... Det är en sträcka som är 80-sträcka, mycket tung trafik (många lastbilschaufförer tar den vägen som en genväg mellan två av mellansveriges mest vältrafikerade vägar för just tung trafik) och VÄLDIGT mycket galenskap :nailbiting: 8 gånger av 10 har jag en stor långtradare i röven. Nästan dagligen möter jag bilar som vinglar från sida till sida, där förarna är upptagna med att smsa, snyta barn, pilla på gpsen eller något annat. Minst en gång i veckan får jag i stort sett ställa mig på bromsen för att någon mötande trafikant gör en idiotomkörning. Det är en liten by där hastigheten är 60, där blir jag ofta omkörd av bilar som går MINST 80. Och så någon gång ibland är det någon livrädd förare som ligger i 40-50, nära mittlinjen, och som ibland blinkar fast de inte ska svänga, ibland inte blinkar men svänger och så vidare. Och längs vägen brukar folk roa sig med att promenera med sina hundar, lära sina barn cykla, vara ute och gå utan reflexer när det är mörkt...

Det låter som vilda västern och det är ungefär så det känns. Jag tackar högre makter varje gång jag svänger av vägen för att jag sluppit olyckor även den gången.
Det "roliga" är att bortsett från just den sträckan tycker jag inte att det är så väldigt mycket galenskap häromkring, visst finns det här och där någon som inte borde sitta bakom ratten men inte värre än någon annanstans tänker jag. Förutom just den där sträckan. Vet inte vad det beror på, men läskigt är det att köra där iallafall. Kör mycket hellre mitt inne i stan i rusningstrafik än längs den där vägen, som jag ju inte kan undvika annat än att byta stall :cautious:

Jag är en sån som blir omkörd av ALLA för att jag håller mig till hastigheten på vägen. Det skulle aldrig falla mig in att håller på med mobilen samtidigt som jag kör så vida det inte är så att man sitter i en bilkö där man långsamt rullar fram en meter var tionde minut, men sånna situationer räknas inte riktigt. Vad det gäller mobilanvändande så kan jag på min höjd plocka upp mobilen för att avvisa ett inkommande samtal eller svara snabbt och säga typ "jag sitter i bilen och kan inte prata just nu, jag ringer när jag är framme" och sen lägga på. Jag blir rent mörkrädd när jag ser folk som sitter och knappar på sina mobiler meda dom kör.

Det var ju en händelse för ett tag sedan som blivit en viral snackis där en amerikansk kvinna satt och postade på facebook och tog selfies medan hon körde, bara någon minut efter att hon postat inlägget på facebook så körde hon ihjäl sig.

Den här videon är hemsk, men samtidigt talar den om hur viktigt det är att planera sin körning i god tid för att inte hamna i en sådan här situation och hur lite man egentligen ser om man ligger för nära en lastbil. Var rädda om er där ute i trafiken och kör med sunt förnuft.
glomp.gif

Föraren överlede, men låg i koma flera dagar med en splittrad hand och två trasiga ryggkotor.

Vad olika vi kan uppfatta trafiken. Jag ligger o kör mellan Göteborg- Alingsås- Skara- Eskilstuna- Uppsala- Upplands Väsby väldigt mycket, ett tag bilpendlade jag över 2h varje dag på en av de sämsta delarna på E20.

Visst ser jag idioter, men överlag tycker jag inte att de flesta är idioter. Och visst kan en ofta se att de som kör vingligt sitter med en telefon i handen, men minst lika ofta ser jag en bilbarnstol med ett barn i, i de farliga bilarna.

De jag tycker är obehagligast i trafiken är nog de som inte verkar ha någon koll alls som kör sitt race och liksom verkar helt omedvetna om världen runt omkring dem och utan flexibilitet alls.

Sedan tror jag att vi har lite olika uppfattning om vad som är idiotomkörningar osv. Och det kan nog delvis bero på var man lärt sig köra bil, det ÄR stor skillnad på trafiken i storstäder och på landet t ex, och mellan storstäder. Och mellan mellanstora städer. Uppsala tycker jag funkar skitbra att köra bil i, Linköping var ett helsike (rondeller överallt men där INGEN I HELA JÄKLA STAN kunde köra i en jävla rondell utan tog det mer som stopplikter.............. inte bott i stan på flera år men blir ändå irriterad när jag tänker på det :D ).

Idiotomkörningar är för mig där man utsätter sitt liv och andras liv för fara bara för att köra om. Kan vara allt från att köra om över heldraget, omkörningsförbud, spärrlinjer, trots blinkande mötande som får tvärnita osv. Listan kan göras lång, men det är inte en vanlig omkörning när man utsätter sitt liv för fara bara för att komma fram lite fortare.
Den värsta typen av idiotomkörningar jag sett är oftast familjebilar, det hade varit en sak om de varit ensamma i bilen, men att riskera hela familjen? Är det verkligen värt det? Är dom ens medveten om vilka konsekvenser deras handlade en otursdrabbad dag kan få?
Har själv suttit som passagerare hos en som gjorde en idiotomkörning "jag hinner nog" med hjärtat i halsgropen, det är inte roligt att bli rädd. Jag är glad att jag lever och självklart är fortfarande majoriteten av trafiken bra, men det är "rövhålen" som märks och skapar irritation, de är lättare att komma ihåg än alla dom som sköter sig, tyvärr.

• Gilla
Reactions: ptr

Liknande trådar

Svar
248
· Visningar
10 710
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 918
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 071
Senast: Trott
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 603
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar