Sv: Det här med bett alltså...
Tack!!
Ngn som provat dessa Nova bett??
Vad tyckte ni och hästarna om det??
Jag har ett nova-bett.
Både jag och hästarna älskar de, de är hur snällt som helst och även hästar som är känsliga (ffa dem som kanske inte vågar söka sig till bettet, utan bara knäcker av i nacken för att komma undan) hästar älskar det! Ett plus är ju också att de är så pass smalt som de är, de flesta andra gummibetten (de som är mjuka iag, alltså ännu snällare än de "hårda") är ju så tjocka, vilket inte alla hästar tycker om.
Men alla dem hästarna jag har prövat de på har tycket om det.
Jag såg dessutom att du hade frågat om stångbettet, några av "mina" hästar rider jag på det ibland. Dock tycker jag att du ska vänta med det, min erfarenhet efter att ha prövat de på lite olika varianter av hästar är att de:
1. Måste vara rätt mjuka i sidorna samt ta böjningen genom skänkeln, samt vända för ytterhjälperna och inte genom att man drar i innertygeln (med bett med stänger går det ju inte att ta ledande tygeltag)
2. Att de måste vara rätt välridna, bära sig själva och som sagt ta ytterhjälperna och böjningen korrekt.
Men som Mazarein sa så tycker jag att det inte låter som att det enbart är fel på bettet, utan att ni kanske öht har problem med tölten, kanske något att börja om från början med? De lär ju inte vara så svårt att lära den att arbeta på som den ska iom att den gör de i skritten och traven.
Men sammanfattningsvis så tycker jag att nova-bettet helt klart är värt att testa, även någon bettlös variant (helst typ bara repgrimma, så snällt som möjligt. Lär hon/han sig att lyssna på de kommer hon/han förmodligen bli mer lyhörd, och då kan du börja föra över de till ett bett ist för repgrimman. Med repgrimma kan man ju även börja från marken och lära in både röstkomandon men även spöts placering (typ stanna = spöt framför bogen eller liknande) Det är lätt att överför till ridnigen sen, och du kommer inte behöva bettet lika mycket.
Stång tycker jag att du ska vänta med. Det är bara att gå runt problemet att ta skarpare bett enligt min mening.
Lycka till!