Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hon "tar" bettet om jag inte har nosgrimma...undrar om jag hade suttit kvar med sidepull? Tror hon hade slängt av mig då.....
Då tappar man fördelarna med pelhamet tycker jag får då ligger stången i hela tiden. Jag har två smala lädertyglar då jag har reumatism så har jag problem att hålla tyglarna om de blir för tjocka och breda. Tillsammans blir dom två tyglarna inte mkt tjockare än ett par vanliga syntettyglar.Fast på Pelham kan man ju ha pelhamdelta så går det att rida med en tygel...
Hade ju en riktig hästtandläkare till att kolla på henne så det är jag rätt så säker på att det inte är.
Hon var däremot sned i bettet, när hon bet ihop så var käken sned liksom, så det rättades till.
Märkte inte så stor skillnad i ridningen, mest att hon äter mer och bättre.
Men hon är jättefin och mjuk att rida i allt utom tölt, för hon har lärt sig att förknippa den med att köra upp huvudet och spänna sig.
Jobbar på detta.
Samma hos mig + hissbett som pessoa och halvstångenför tjocka bett och tvådelade är förbjudet på mina hästar.
Knapplån
Tänk på att det inte enbart är bettet hästen bråkar emot utan ryttarens hand...
Min övertygelse är att om man har en bra hand och hästen "litar" på den så är den även fin i munnen med vilket bett som helst.
Det läggs oftast över för stor skuld på utrustning, sadeln passar inte, den tycker inte om bettet osv när det i själva verket är ryttaren som är problemet.
De enda jag sett som har rakt med D-ringar är Myler (säg någon kombination som de inte har) .
vart kan man få tag på såna bett i stl 9.5 eller 10,5 då, finns ej i vanliga hästaffär.
Det som Vina rekomenderade med D-ring det har jag bara sett hos Mylers men med vanliga fasta ringar finns nog i de flesta butiker.Jag har ett rakt Globus med fasta ringar
Det som Vina rekomenderade med D-ring det har jag bara sett hos Mylers men med vanliga fasta ringar finns nog i de flesta butiker.