Det här med bett alltså...

Sv: Det här med bett alltså...

En del hästar kan reagera på hur stort bettet är. Min gör det, även om det bara gäller 1 cm så gör det skillnad.
Speciellt vid tredelade bett eftersom det kan klämmas i munnen.

Fast på Pelham kan man ju ha pelhamdelta så går det att rida med en tygel...:)

Hon "tar" bettet om jag inte har nosgrimma...undrar om jag hade suttit kvar med sidepull? Tror hon hade slängt av mig då.....:angel:

Ett sidepull är ju ganska skarpt så det är inte så säkert. Kan du kanske testa i ett inhägnat område. Är du säker på att det inte är vargtänder, inflammerade hål till vargtandsämnen eller något som spökar?

OA

Hade ju en riktig hästtandläkare till att kolla på henne så det är jag rätt så säker på att det inte är.

Hon var däremot sned i bettet, när hon bet ihop så var käken sned liksom, så det rättades till.
Märkte inte så stor skillnad i ridningen, mest att hon äter mer och bättre.:)

Men hon är jättefin och mjuk att rida i allt utom tölt, för hon har lärt sig att förknippa den med att köra upp huvudet och spänna sig.
Jobbar på detta.

Fast på Pelham kan man ju ha pelhamdelta så går det att rida med en tygel...:)
Då tappar man fördelarna med pelhamet tycker jag får då ligger stången i hela tiden. Jag har två smala lädertyglar då jag har reumatism så har jag problem att hålla tyglarna om de blir för tjocka och breda. Tillsammans blir dom två tyglarna inte mkt tjockare än ett par vanliga syntettyglar.

Ja där har du ju en poäng, tänkte inte så långt.
Har man två tyglar kan man ju välja att använda det som mindre skarpt bett också.:bow:

På tal om bett och liknande.

Jag har köpt ett "vanligt" träns till Kaela nu, ej islands...
Tycker dom är snyggare...

Hade ju en riktig hästtandläkare till att kolla på henne så det är jag rätt så säker på att det inte är.

Hon var däremot sned i bettet, när hon bet ihop så var käken sned liksom, så det rättades till.
Märkte inte så stor skillnad i ridningen, mest att hon äter mer och bättre.:)

Men hon är jättefin och mjuk att rida i allt utom tölt, för hon har lärt sig att förknippa den med att köra upp huvudet och spänna sig.
Jobbar på detta.

Vem är "riktig hästtandläkare" som du haft kontakt med?

Den jag åker till; Djurtandvårdskliniken här i länet, vill ha återbesök om det är sådana saker som skador mm och bett åker inte in förrän de ger klartecken.

Köpte en häst för länge sedan som hade bettrelaterade skador i munnen och det tog lång tid både läketid och det psykiska.

Många har för tjocka bett och tvådelade är förbjudet på mina hästar.

Sidepull är bra. T ex Tärnsjö har ett mkt fint sidepull.

Kan inte säga att jag just nu kommer ihåg vad han heter??
Fick honom rekommenderad av min tränare.

Han var först i Sverige tror jag, han jobbar heltid med det.

Återbesök efter 10 månader tyckte han.

Kolla in:
http://www.djurtandvardskliniken.se/
"torbjörn tandläkares" sida...

finns en hel del info under "betslingens grunder"...

Tycker förövrigt att det verkar vara en klok ide att testa ett rakt bett, gärna med d-ringar det brukar hålla bettet mera stilla. Satsa också på att byta bett ofta.
Eftersom du säger att hon bara går emot i tölten tycker inte jag att det låter som att ni riktigt är redo för det än. Jobba henne i grundgångarterna och stärk hennes kropp och hållning.
Sen är det ju så med "oss" ston att vi helst inte vill följa order... så lite manipulation och omvänd psykologi funkar alltid, stryka medhårs och låtsas att det är hästens ide att t.ex. tölta...

Senast ändrad av en moderator:

Knapplån

Tänk på att det inte enbart är bettet hästen bråkar emot utan ryttarens hand...
Min övertygelse är att om man har en bra hand och hästen "litar" på den så är den även fin i munnen med vilket bett som helst.
Det läggs oftast över för stor skuld på utrustning, sadeln passar inte, den tycker inte om bettet osv när det i själva verket är ryttaren som är problemet.

Knapplån

Tänk på att det inte enbart är bettet hästen bråkar emot utan ryttarens hand...
Min övertygelse är att om man har en bra hand och hästen "litar" på den så är den även fin i munnen med vilket bett som helst.
Det läggs oftast över för stor skuld på utrustning, sadeln passar inte, den tycker inte om bettet osv när det i själva verket är ryttaren som är problemet.

Ja, så kan det även vara! :) Men Gauti funkar fint på det bettet jag har nu, dvs det han trivs med och bråkar därför inte emot det. Vissa hästar gillar inte vissa bett så är det ju, sen när det gäller sadel osv så ligger ju vissa bra och vissa inte.

vart kan man få tag på såna bett i stl 9.5 eller 10,5 då, finns ej i vanliga hästaffär.

De enda jag sett som har rakt med D-ringar är Myler (säg någon kombination som de inte har) .

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 322
Senast: tuaphua
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 570
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny häst. Han är från Holland och jag har inte så mycket info på vad han har gjort innan. Ett problem vi har...
Svar
2
· Visningar
1 000
Utrustning Hej! Nu är det så att jag behöver tips och erfarenhet av er eftersom jag har hamnat i bettdjungeln. Jag har en ponny jag tävlar...
Svar
0
· Visningar
800
Senast: tinjan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix