Det här med bett alltså...

Sv: Det här med bett alltså...

Ngn som vet om det ska vara samma storlek som på dom delade??

Det är samma på raka. Om de har fasta bettringar brukar man gå ner en centimeter så bettet ligger an ordentligt.

Ngn som vet om det ska vara samma storlek som på dom delade??

Japp det ska vara samma storlek :) Gauti har ett 9,5 rakt bett med fasta ringar ifrån Globus. Funkar bra! Red på det idag och tungan höll sig på plats :d

Bettet ska inte vara för stort, som det många många ggr blir på hästarna. Det ska ligga bra i munnen och ett för stort bett gör inte det, speciellt när du tag i tygeln så ska det inte åka ut någon bit av bettet på sidan.

Ok ska kolla.
Hon ska sättas igång nu till veckan.:)

Ja, kolla så det blir rätt :) Jag tycker dom raka bettet är bra att variera med, ett snällt bett mot hästen samt emot hästens tänder. Veterinären rekommenderar dessa bett.

Kul att hon ska sättas igång, får hoppas det går bra :) lycka till!

jag känner väl igen mig i det här!
min häst drog också upp huvudet så fort jag skulle tölta.
då hade jag ett smaksatt tre-delat tungfrihet, eftersom de som hade honom på in/tillridningen hade det.
dumt!

min veterinär kollade på hästarna i stallet och fick syn på mitt träns, och sa att den häst som hade det bettet borde kollas.

så nu är han kollad, och jag har nu 3 nya bett.
och om han "drog upp huvudet, tog bettet nästan skulle jag ha rakt bett".

så jag köpte ett så tunnt rakt bett som möjligt, och lösa ringar så klart, eftersom jag har dåliga erfarenheter av fasta..
det går han bäst på.

2-delat har jag inte hunnit testa så mkt, men dom gånger jag har testat är han "arg" och jag tror det hänger på bettet.. :confused:

3-delat hade jag första gången idag, gick hyffsat bra faktiskt.

sen innan jag visste allt med betten fick jag höra att jag borde testa "bygelnosgrimma", så jag köpte en, den är jätte bra!
eftersom bettet får vara fritt och min häst gick mycket lungnare i huvudet efter det.

men som sagt, jag föredrar ett tunnt, rakt bett med lösa ringar + bygelnosgrimma på det. ;)

Hur är storlekarna på raka bett i jämförelse med delade??Ska hon ha samma storlek på dom raka??
Ska beställa nu...:angel:

Jag köpte ett rakt 9,5cm i våras. Det var myckt riktigt 9,5cm mellan ringarna, men bara 8,5cm mellan hålen= för litet för Faxi, har stoppat in edt i munnen på honom, men ringarna stod rakt ut och tryckte på hans kinder när jag vek in dem. Han har 9,5 på tredelat med fasta ringar, och 10cm på sitt raka muffbett.

Så jag har ett litet obegagnat Novabett till salu. Jag väntar sedan VÄLDIGT länge på att få ett ersättningsbett i en större storlek, men har tröttnat, så jag skall beställa ett 10,5cm från någon annan och hoppas att det finns. Bettet ser väldigt trevligt ut tycker jag.

Senast ändrad:

Såhär ser Novabetten ut (standardmodellen)

novabett.jpg

*kl*

är hästen genomgången av vet. i hela kroppen, så att man kan utesluta andra fysiska hinder?

Tack!!
Ngn som provat dessa Nova bett??
Vad tyckte ni och hästarna om det??:)

Jag har använt ett sådant silikonbett till en häst som var rädd för metallbett efter en massa tråkiga erfarenheter av hårda ryttarhänder.

Jag tyckte det var mycket bra. Hästen var glad, trygg och nöjd med bettet och reagerade för små hjälper.

Bäst blev det med bara träns, alltså ingen nosgrimma, endast en rem under hakan som stabiliserade bettet. Nosgrimmor kan lätt ge tryck på fel ställen på kinderna och orsaka obehag.

Senast ändrad:

*kl*

är hästen genomgången av vet. i hela kroppen, så att man kan utesluta andra fysiska hinder?

Jag har inga problem med sånt längre, utan vi börjar hitta formen nu jag och Gauti. Huvudet börjar trilla på plats, men det tar tid att komma dit man vill :) vi kämpar dock vidare. Gauti trivs bäst på sitt tre delade äppelbett så ser ingen anledning till att byta nu.

Equiterapeuten "tog bort" en låsning och tänderna är kollade. Men som sagt det går åt rätt håll nu, så det känns bra.

jag känner väl igen mig i det här!
min häst drog också upp huvudet så fort jag skulle tölta.
då hade jag ett smaksatt tre-delat tungfrihet, eftersom de som hade honom på in/tillridningen hade det.
dumt!

Det är roligt det här med hästar och bett, för alla trivs med olika saker :) man kan igentligen inte rekommendera någon ett bett, för man måste alltid prova på sin egna häst vad just den gillar. Min Gauti tycker bäst om sitt 3 delade äppelbett (inget sånt där tjockt bett).

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 322
Senast: tuaphua
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 570
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny häst. Han är från Holland och jag har inte så mycket info på vad han har gjort innan. Ett problem vi har...
Svar
2
· Visningar
1 000
Utrustning Hej! Nu är det så att jag behöver tips och erfarenhet av er eftersom jag har hamnat i bettdjungeln. Jag har en ponny jag tävlar...
Svar
0
· Visningar
800
Senast: tinjan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix