Sv: Det här med barock..
Håller inte på med de här rörelserna, det är i dagsläget inte ens något mål.
För mig skiljer sig AR från den dressyrridning jag ridit med stor häst på en hel del sätt. Samt även från den islandsridning jag ridit med min nuvarande pålle. Nu vill jag verkligen säga att det här är mina upplevelser. Har mest ridit på ridskola innan jag blev med egen häst, så mina bilder av verkligheten stämmer säkert inte med allas. Men här är några av de skillnader jag upplever:
Tjatfaktorn
När jag ridit stor häst och isis har jag ibland upplevt att man hållt på med samma uppgift ett halvt ridpass. Gjort samma övning om och om igen. När jag tränar enligt AR så byter jag hela tiden, ofta efter bara några steg. Hästen får hela tiden bekräftat att jag förstått att han kan. Det har gett mig en uppmärksam och mycket glad pålle.
Tid
I både storhästridningen och isisridningen har jag varit med om försök till snabbfixar. Inlärningen för hästen ska gå väldigt snabbt. I AR får både jag och pålle ta den tid vi behöver. Vi har inte bråttom alls.
En anna tidsaspekt är att passen är kortare. Förr kunde jag rida hårt i en timme (jag vet, klantigt av mig
). Nu känner jag av pålle.
Finlir
Upplever att jag med ARs hjälp fått finare verktyg att rida med. Mer kontroll på min kropp, mindre hjälper, hjälper som alltid betyder samma och som pålle förstår. Får också hjälp och insikt i hur pålle använder sin kropp. Mindre slita och dra. Inget drivande säte som trycker ner muskler, inget mysko skänklande i varje steg.
Jag upplever en stor skillnad på min pålle, sedan jag började rida enligt akademiska principer. Utöver alla maffiga muskler han börjar få, så är han mycket mycket piggare och mer uppmärksam. Jag upplever att han är med på noterna och hela tiden frågar mig vad vi ska göra nu.
Han har börjat komma i hagen, även om han står med nosen i hösilagebalen kommer fram och sätter nosen i grimman
. Det gör mig såklart ganska övertygad om att han gillar vår ridning.
Dessutom har hans tölt förbättrats, trots att vi än så länge inte direkt tränar den.
OA