Det här med barock..

malinsky

Trådstartare
Jag har ganska nyligen blivit intresserad av det här med barockridning. Men ju mer jag läser så tycker jag att barockridningen börja skilja sig från "vanlig dressyr" vid levader, terre á terre, pesad, caprioler och ballotade osv, osv..

Att rida på blank stång och piskan rakt upp och enhandsfattning är ju iofs en klar skillnad.. Så min fundering är hur många här inne på forumet gör ovanstående rörelser med sina hästar?

Sv: Det här med barock..

jag kan nog säga: utan att gissa att det inte är många...
Det tar åratal att träna till dessa rörelser, jag vet ärligt talat inte hur många här egentligen som har dessa övningar som mål.

Med min islänning har jag inte dessa mål, det är orealistiskt med hennes förutsättningar, möjligtvis kan jag träna mot detta med min PRE så småningom (hon är dock bara barnet ännu), det får framtiden utvisa. fast å andra sidan så kanske jag själv aldrig blir så duktig att jag klarar de rörelserna, även om min häst kommer att göra det.
eller, kommer och kommer...hon gör dem redan...i hagen då...

AR ger så mycket mer än de rörelser du nämnde. men i alla ridning är det såklart bra att ha ett mål. sen vad målet är - kan skilja väsentligt mellan olika ekipage!

Håller inte på med de här rörelserna, det är i dagsläget inte ens något mål.

För mig skiljer sig AR från den dressyrridning jag ridit med stor häst på en hel del sätt. Samt även från den islandsridning jag ridit med min nuvarande pålle. Nu vill jag verkligen säga att det här är mina upplevelser. Har mest ridit på ridskola innan jag blev med egen häst, så mina bilder av verkligheten stämmer säkert inte med allas. Men här är några av de skillnader jag upplever:

Tjatfaktorn
När jag ridit stor häst och isis har jag ibland upplevt att man hållt på med samma uppgift ett halvt ridpass. Gjort samma övning om och om igen. När jag tränar enligt AR så byter jag hela tiden, ofta efter bara några steg. Hästen får hela tiden bekräftat att jag förstått att han kan. Det har gett mig en uppmärksam och mycket glad pålle.

Tid
I både storhästridningen och isisridningen har jag varit med om försök till snabbfixar. Inlärningen för hästen ska gå väldigt snabbt. I AR får både jag och pålle ta den tid vi behöver. Vi har inte bråttom alls.
En anna tidsaspekt är att passen är kortare. Förr kunde jag rida hårt i en timme (jag vet, klantigt av mig :mad: ). Nu känner jag av pålle.

Finlir
Upplever att jag med ARs hjälp fått finare verktyg att rida med. Mer kontroll på min kropp, mindre hjälper, hjälper som alltid betyder samma och som pålle förstår. Får också hjälp och insikt i hur pålle använder sin kropp. Mindre slita och dra. Inget drivande säte som trycker ner muskler, inget mysko skänklande i varje steg.

Jag upplever en stor skillnad på min pålle, sedan jag började rida enligt akademiska principer. Utöver alla maffiga muskler han börjar få, så är han mycket mycket piggare och mer uppmärksam. Jag upplever att han är med på noterna och hela tiden frågar mig vad vi ska göra nu.
Han har börjat komma i hagen, även om han står med nosen i hösilagebalen kommer fram och sätter nosen i grimman :love: . Det gör mig såklart ganska övertygad om att han gillar vår ridning.
Dessutom har hans tölt förbättrats, trots att vi än så länge inte direkt tränar den.

OA

bra svar OA!

Kan hålla med om så gott som allt!

min häst har dessutom börjat trava i hagen - innan valde hon bara tölt eftersom hon inte orkade trava!
snacka om att märka resultat.

Men som du skriver, olika sätt att rida, har det ju pratats om tidigare på detta forum. Det du skriver är skillnad på bra och dålig ridning oavsett vad man håller på med, inte dålig ridning och barock. Innan jag ens visste vad barockridning var så nötte jag inga övningar med hästen, för det sunda förnuftet sa att han skulle bli skitless. Att eftersträva så fina hjälper med sits mer än hand och skänkel är väl det man eftersträvar i all ridning, eller? Att rida i harmoni med hästen har väl inte barocken patent på?

Inlärning bör inte heller gå så snabbt i "vanlig" dressyr, och kan inte heller. Det gäller väl alla, oavsett om det är människor, hundar eller hästar som ska lära sig?

Det är därför som jag har fått uppfattningen att skillnaden mot "vanlig" (bra riden) dressyr och dressyrträning och barock är spöet upp i luften och blank stång.. åsså de avancerade rörelserna.

Jag delar din uppfattning. God ridning finns överallt och det finns inga genvägar. En annan skillnad jag kan hitta på barockridning och helt vanlig bra dressyrridning är att skjutkraft är helt bortprioriterat från barockridning. Men återigen, detta kanske är en personlig tolkning av några av de ansikten man brukar förknippa med barock? Ingen har ju, som du sa, patent...

Ok, det visste jag inte.. Skjutkraften kommer jag aldrig att vilja överge.. inte sedan jag första gången red ökad trav på min foderhäst.. det bara small till och det går inte att sitta i sadeln,, sikket steg hon har damen :love: :love: :bump: :bump:

malinsky skrev:
det bara small till och det går inte att sitta i sadeln,, sikket steg hon har damen

det där trodde jag på innan oxå men tyvärr malinsky så tyder skumpet på att din häst inte är avslappnad och svingar med med ryggraden, för då hade du svingat med...och skumpet uteblir.

jag red ett halvblod med väldigt mycket gång. innan ursäktade vi oss alltid med att han var så skumpig för att han hade sånt enormt steg, tills jag fick lära om mig och tänka på ett annat sätt. tror du mig om jag säger att det sedan gick att sitta på honom!?
han hade alltså spänt ryggen och bara sprattlat med benen, något jag borde ha uppmärksammat innan men alla tränare sa samma sak: att han var skumpig så det blev liksom en verklighet.

titta på många dressyrryttare exvis- eller ännu hellre, titta på Bent i ökad trav. det skulle inte fungera att rida en grand prix och skumpa runt för att hästen har sånt bra steg, endera är de hästarna avslappnade i ryggen eller så har ryttarna bara lärt sig att skumpa med på ett bra sätt - jag vet inte! kanske finns andra alternativ.

Nja, hon är aldrig skumpig, inte i någon gångart, hon är som en "gammal bekväm soffa" men rörelserna i ökad trav blir så stora och kraftfulla så det blir svårt att sitta kvar... du kanske tycker att det ändå tyder på icke avslappnad häst och det kanske är så. Men skumpigt är det inte. Däremot så tror jag att jag inte orkar hålla ihop henne så hon blir för lång och sitter inte ihop som hon ska så hon får "ett ben i varje hörn" av ridhuset.. det blir lixom för stort. Jag är för dålig för att hålla ihop henne och ändå låta damen få utlopp för den power hon besitter.

Men blir hon för lång kan hon väl omöjligt vara så samlad att hon klarar av att göra en ökad trav korrekt. OM hästen blir lång tyder det ju på att den ökade traven inte utförs rätt utan med bakbenen bakom sig och hästen på bogarna.

..som jag skrev har jag ingen aning! Vad jag vet i alla fall är att hästen inte är skumpig och jag har svårt att sitta med i hennes rörelser i ökad trav. Sedan om hon är lång eller vad det är så vet jag ej, ska ta hjälp idag så vet jag sen. (brukar räcka med mellantrav, då har jag koll på både mig och hästen)

jag vill förtydliga att detta är ngt som jag har testat en gång "på kul" pga när ägaren rider henne i ökad så ser hon såååå läcker ut. Jag red då på en volt och hon travade avslappnad i form. Då styrde jag ut henne på långsidan och sänkte handen (som är hennes startsignal för ökad) höll om med benen och klämde om lite extra och då hände ngt med hästen och jag kan säga att jag inte var riktigt beredd på den action som hände under mig. Jag ska nu ta hjälp för att få till detta, vill inte försöka själv då jag inte har riktig koll på vad hon och jag gör... och tråden handlade inte heller om hur min foderhäst går i ökad trav med mig som ryttare... :crazy:

Senast ändrad:

malinsky! det finns två riktigt bra AR tränare som kommer till Västernorrland (Sundsvall) med jämna mellanrum. två tränare som är väldigt olika men lika bra. lät det dumt!?

PM:a mig om du vill veta mer!

/tottenham

Jag har PM:at dig!

Anledningen till denna tråd är att jag skulle vilja böjra träna barock, det var min tanke. Men då började jag fundera på vad katten ÄR barock egentligen? På min nivå så är barock lika som vanlig dressyr, pga att jag eftersträvar en ridning som är lätt och okomplicerad. mer tanke-kropp än hand-skänkel.

Nu är jag en vanlig medelmåtta på ridning som har en häst som "lämpar sig bra" för barock iom att hon har lätt för samling och rids mycket med att "tänka" saker mer än att grejja med skänklar osv. Dock har jag låååååååååååååååååååååångt kvar till att jag kan säga att jag ens klarar av detta något sånär.

Så barockträning, AR eller dressyrträning för någon som lär ut en sådan ridning är jag intresserad av, jag struntar i vilka namn folk sätter på ridningen. Jag vill bli bättre!! Dock kommer jag aldrig att köpa hela kittet med blank stång och en lång piska som står rakt upp, det är inte min grejj.. *s*

dessutom vill jag ju veta om någon har kommit så långt i sin barockridning så de kan utföra de svåra rörelserna som jag har skrivit längst upp i tråden!! :)

www.stalln.se kan du kika på. UN har börjat med skolorna ovan mark.

Jag red en härlig häst på ditt stall i lördags. Hoffman, en fin skimmel som påminde mkt om min häst. Han skulle bli jättefin tror jag, har du ridit honom?

Ursäkta. Men eftersom du gör reklam så --- alla tycker inte att sättet att börja på är trevligt. Jämför tråden om Levade Horse Gala.......
Generellt - titta på en tränare innan du rider för honom/henne. Många gånger hör man kluvna teaktioner efter kurser. Vad just du vill ha vet bara du./T_B

att bara få hästen skutta i luften eller slå bakut e ju inte det jag gillarr..inte så skolat direkt. dessutom har de ju kört me hovslagarpedagoggiken..för å komma dit har ja sett tyvärr så du borde inte ta fram de som nått föredömme :-(

Dom är inte seriösa.
Det finns trevligare sätt att lära sig rida.

Gå på olika kurser och se på olika tränare. Var inte nöjd för att er tränare kan göra vissa rörelser. Sätt krav på att tränaren ska kunna förmedla sin kunskap och känsla till dig och om tränaren inte lyckas med det och ni inte kommer vidare i er ridning så byt tränare.

Det finns få men bra tränare där ute.

Nej, tyvärr inte.. han verkar däremot himla trevlig att rida. Jag rider ju "bara" Earlan.

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha gått omkull i hagen i juni -13 har min häst fått en rörelsestörning. Efter flera klinik och eq besök vet jag fortfarande...
2
Svar
31
· Visningar
4 965
Senast: Seabaz
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 683
Senast: axel
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 983
Senast: Immer
·
Ridning Efter att ha bestämt tid och plats för mitt allra första möte med en tränare inom akademisk ridning, till häst, började jag så smått...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 792
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar