Hälta/rörelsestörning

Sv: Hälta/rörelsestörning

Röntgen o troligen scint är det enda som kan ge dig en förklaring, diagnos o då behandlingsplan. Kanske räcker det med MR.

Var på dem!
Det är inte meningen att hästen ska gå länge med smärta/ obehag.

Både jag och equiterapeuten har misstänkt ligamentskada någonstans i korset, dock har inte veterinären hittat något vid ultraljud tidigare. Har hört att det kan vara väldigt svårt att hitta just ligamentskador.

Hur gick det för din häst?

Det gick inte bra, tog bort honom några veckor senare. :( Veterinären sa att man kunde göra ett försök med shock waves, men jag avstod för ligamentet var rejält skadat (t o m jag som är okunnig såg på ultraljudet hur trasigt det var) och han hade varit dålig så länge, så det kändes bara som djurplågeri att dra ut på det ännu mer.

Vad tråkigt :(

Varit på kliniken nu. Hästen 2gradigt halt på volt, 1,5 grad på rakt spår. Hittade äntligen en ligamentskada på ultraljud. På journalen står det: oregelbunden yta från virveln direkt bakom SI-led, vänster sida. Finns som kronisk ligamentskada. Inflammation i muskelfästen.
Sprutad på fyra ställen på korset med celeston, scandicain och dmso. Troligtvis blir hon inte bättre, men det är värt en chans :( ingen betäckning med dessa skador :(

Usch vad ledsamt, jag beklagar verkligen. Hoppas nu att behandlingen hjälper, massor med lycka till!

Jo det är tråkigt men samtidigt har jag varit inställd på detta så länge och insett i några månader att det förmodligen inte kommer gå vägen.

Någon som vet vad som är sprutat förutom cortison? Erfarenheter?

Även om det är tråkigt med sådana besked, så tyckte jag att det var jätteskönt att äntligen få veta vad som var fel.

Tråkigt besked, men skönt att kunna fatta rätt beslut. Tänk om du betäckt, hästen blivit katastrofdålig - och sedan stå med det dåliga samvetet.

Måste uppdatera nu två månader senare. Hästen blev inte märkbart bättre efter behandlingen och har bara promenerats lätt. Utdömningspapprena skickade till försäkringsbolaget. Pratat lite med försäkringsbolaget på telefon och det var inga konstigheter där. Så jag beslutade att köpa en ny häst.

Sen en vecka tillbaka har jag nu två hästar. Däremot tog jag ut den skadade hästen på lina bara av en slump då en kompis ville se hon röra sig. Hon är då helt hältfri! Bokade tid på en annan klinik där de var väldigt positiva till en framtid som ridhäst. Dessutom skulle det enligt dem inte vara något problem alls att betäcka.

Jag åker in på måndag med min häst, jag kan kopiera det du skrivit om symptomerna som på min häst dök upp i augusti -13. Han är behandlad för symptomerna på klinik och av kiro/ET men grundproblemet inte hittat än.

Som tillägg kan jag säga att min häst tappat skor och haft hovbölder sedan augusti också. Hovarna ser inte kul ut nu. Dessutom visar blodproverna på en diff mellan de vita blodkropparna som är utanför ramen.
Även lymfangit och sträckning har förekommit nu i vinter som om det inte vore nog ändå...

Besöket på måndag känns som mycket står på spel :(

Edit: Just det, det går inte att böjprova min häst heller. Han sparkar för sitt liv. Och alla hovslagarbesök måste ske med lugnande... suck..

Förutom att han är stel, omusklad och knackig nu så är han halt i vänster varv på vänster fram på hårt underlag. Ej på mjukt. Hovböld för en månad sedan i den hoven men annars vet jag inte varför han är halt (jag var bortrest när bölden var och blev fixad och kom hem för två veckor sedan och upptäcker hästen halt. Hur länge den varit det vet jag inte. Den var inte halt 3 veckor tidigare när jag reste iväg)...

Senast ändrad:
Jag åker in på måndag med min häst, jag kan kopiera det du skrivit om symptomerna som på min häst dök upp i augusti -13. Han är behandlad för symptomerna på klinik och av kiro/ET men grundproblemet inte hittat än.

Som tillägg kan jag säga att min häst tappat skor och haft hovbölder sedan augusti också. Hovarna ser inte kul ut nu. Dessutom visar blodproverna på en diff mellan de vita blodkropparna som är utanför ramen.
Även lymfangit och sträckning har förekommit nu i vinter som om det inte vore nog ändå...

Besöket på måndag känns som mycket står på spel :(

Edit: Just det, det går inte att böjprova min häst heller. Han sparkar för sitt liv. Och alla hovslagarbesök måste ske med lugnande... suck..

Förutom att han är stel, omusklad och knackig nu så är han halt i vänster varv på vänster fram på hårt underlag. Ej på mjukt. Hovböld för en månad sedan i den hoven men annars vet jag inte varför han är halt (jag var bortrest när bölden var och blev fixad och kom hem för två veckor sedan och upptäcker hästen halt. Hur länge den varit det vet jag inte. Den var inte halt 3 veckor tidigare när jag reste iväg)...

Alltid så tråkigt när dom är sjuka och skadade :( Din har verkligen haft otur! Vilka undersökningar är gjorda? Har vet/eq kommit fram till något alls?

Min har också varit halt vänster fram till och från på hårt underlag. Lite diagonalhälta där. Men har gått över av sig själv med lite metacam och vila.

Har din alltid varit jobbig att sko eller är det bara nu under skadeperioden?

Den har alltid vart jobbig att sko men lyckades med en bra hovis jobba bort det men efter alla turer senaste året har det kommit tillbaka tyvärr och även eskalerat

Liknande trådar

Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 182
Senast: Messy
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 806
Senast: skuggi
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 873
Hästvård Jaha, då ska jag dra min story :) Jag ska försöka att dra detta kortfattat så får ni själva fråga om ni saknar ngn info men nu börjar...
Svar
11
· Visningar
1 782
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama