Det här med att städa..

Jag städar aldrig. Jag hatar det så varför lägga tid och energi på det?

Svärmor städade visst köket igår när hon passade barnen när jag var iväg, så lite städat blir det ju ändå ibland. Å så röjer jag lite innan vi ska ha kalas, vilket blir 5 ggr om året numera.

Städar efter behov, dvs när jag ser att det behöver göras. Har en stor långhårig hund så dammsugaren tar ett ärevarv ett par gånger i veckan. I övrigt försöker jag hålla det rent på ett mer ihållande sätt, dvs om jag spiller något så torkar jag upp det direkt istället för att låta det torka in och sitta kvar tills jag städar nästa gång. Radar in disken direkt i diskmaskinen när jag ätit istället för att fylla upp diskhon och låta det stå där till det inte får plats mer osv. Tror mer på kontinuerlig renhållning än att låta skiten gro in och sedan behöva skura armarna av sig vid specifika tillfällen.

Jag förvånas av hur mycket energi en del i tråden tycks lägga på städning.

Jag är mer förvånad över hur man inte kan vilja ha det rent i hemmet. Är det inte ett ganska grundläggande behov att vilja sköta sin egen hygien och att ha det rent där mat äter och sover?

Jag tycker inte jag lägger mycket tid på städning (medan pastavattnet kokar upp plockar jag ur diskmaskinen, medan jag väntar på mikron torkar jag av diskbänken, när jag ändå går från ett rum till ett annat plockar jag med mig en sak o.s.v. Vad gör man annars med all väntetid? Orkar inte släpa med mig en bok överallt.)

Jag dammar varannan vecka. Dammsuger varje vecka och skakar/tvättar mattor. Tar kök när det behövs och städar badrummet två gånger i veckan. Tvättar när tvättkorgen är full och byter sängkläder och handdukar varje vecka. När jag gör allt samtidigt tar det cirka en timme (stor etta på 58 kvadrat).

Jag blir stressad av att laga mat i ett smutsigt kök (vill att maten ska lagas där det är rent), förstår inte smutsiga badrum (där ska man ju själv bli ren) och hatar grus på holvet, smutsiga sängkläder och damm. Bättre att lägga 1-2 timmar på städning varje vecka och må bra i sitt hem istället :).

Jag är mer förvånad över hur man inte kan vilja ha det rent i hemmet. Är det inte ett ganska grundläggande behov att vilja sköta sin egen hygien och att ha det rent där mat äter och sover?

Jag tycker inte jag lägger mycket tid på städning (medan pastavattnet kokar upp plockar jag ur diskmaskinen, medan jag väntar på mikron torkar jag av diskbänken, när jag ändå går från ett rum till ett annat plockar jag med mig en sak o.s.v. Vad gör man annars med all väntetid? Orkar inte släpa med mig en bok överallt.)

Jag dammar varannan vecka. Dammsuger varje vecka och skakar/tvättar mattor. Tar kök när det behövs och städar badrummet två gånger i veckan. Tvättar när tvättkorgen är full och byter sängkläder och handdukar varje vecka. När jag gör allt samtidigt tar det cirka en timme (stor etta på 58 kvadrat).

Jag blir stressad av att laga mat i ett smutsigt kök (vill att maten ska lagas där det är rent), förstår inte smutsiga badrum (där ska man ju själv bli ren) och hatar grus på holvet, smutsiga sängkläder och damm. Bättre att lägga 1-2 timmar på städning varje vecka och må bra i sitt hem istället :).
Grejen är väl mest att vad som anses rent/smutsigt varierar väldigt mycket.

Skulle frågan ha ställts i början av december förra året skulle svaret ha blivit att jag städade ytterst sällan och högst oregelbundet. Har alltid tyckt städning varit onödigt, jobbig, överkskattat och tråkigt. Det skulle ha kännts lite ängslig att vara en sån som STÄDAR. När alla barnen bodde hemma hade vi ibland panikstädningar inför besök eller kalas. Alla fick snabbröja på ytan så det skulle se anständigt ut. En period minns jag att jag kom överens med dåvarande maken att vi skulle dela 50/50 på städning så att jag skulle vara mer delaktig och då panikdrog jag alltid fram dammsugaren på onsdagen som var min städdag innan han kom hem. Då såg det ut som att jag i alla fall tänk dammsuga. Sen blev det ändå aldrig av. Då bodde vi på mer än 300 kvadrat och det gick säkert månader utan att jag satte min fot på barnens badrum på övervåningen.

I mitten av december förra året påbörjade jag en storröjning i mitt hem, numera en lägenhet på 60-70 kvadrat, vet inte så noga. Jag har sorterat, rensat och kategoriserat mina prylar och älskar numera att städa. Jag kanske inte ska säga något eftersom detta tillstånd bara varat i i tre månader av mitt dryga femtioåriga liv. Men gud vad jag trivs och slipper oro och ångest över stökigheten, som jag faktiskt alltid haft. Det är så vansinnigt skönt att hitta saker, bara ha fina, trevliga saker jag gillar, rent och organiserat.

Till frågan så städar jag två gånger per vecka. Dammtorkar av alla ytor, dammsuger, våttorkar golv (en gång i veckan) samt städar badrum. Tror det tar cirka 45-60 minuter per gång. Så totalt cirka 1 timma och 45 minuter per vecka, eller 15 minuter utslaget per dag. Kök och plock tar jag vartefter, i bara farten. Så otroligt värt det. Det känns som terapi att ta hand om sina grejor och sitt hem. Jag är schysst mot mig själv, liksom, och jag får ett rent, fräscht, välkomnande, trivsamt och avslappnande hem. Eventuellt är jag allvarligt sjuk eller lider av något jag inte vet vad det är. Återkommer i så fall. Jag känner helt klart inte igen mig själv, så något lurt är det :p

Jag ska försöka dammsuga en gång i veckan nu när jag äntligen fixat en bra dammsugare. Skura golven görs med ungefär halvårsintervaller, normalt sett skurar jag bara när jag har löptik hemma ;)

Till "vardagsstädning" räknar jag att städa diskbänkar och bordsytor, det gör jag när jag väntar på micron, har lite tid mellan hundpromenad och jobb eller liknande. Badrummet städas när det ser förjävligt ut, ofta i samband med att jag gått in där för att borsta tänderna. Sopar golvet i hallen dagligen när det är blött ute och några gånger i veckan annars.

Damma av saker, det görs i princip inte, inte heller bryr jag mig om att tvätta fönster, bordsben osv. Sängkläder byts med 1-2 veckors mellanrum beroende på väder (sover med hundarna i sängen).

Jag ser mig inte som pedant, men jämfört med föräldrarna är jag världens mest ordningssamma person :meh:

Bästa ordet som kan användas på allt lite knasigt/korkat/ogenomtänkt/normbrytande/äckligt! Älskar det! :up:
Jag brukar säga "white-trash-varning" och det är det här lite då och då. Dammar KANSKE 1 gång om året till jul, dammsuger när det känns som man trampat på ett piggsvin när man går barfota pga. allt vedskräp som släpas in eller sommartid när man nästan kan odla potatis i hallen. :o

Men annars mår jag bra. :p

Vill ni komma på besök? Det får ni inte. :D :p
Jag kan väl få, snälla? Jag lovar att jag SER INTE oreda, damm, skräp och stök för det hör ju liksom ihop med själva livet och det är där jag trivs bäst när det syns att det bor folk och inte är nån jäkla inredningsutställning. :)

Jag är i grunden ganska rörig av mig. Mina definitioner av rent vs skitigt är ganska generösa och jag är rätt obrydd om diskhögar och dammråttor. Dock så har städfrekvensen höjts rätt markant sen jag flyttade till mitt första helt egna boende. Efter att ha lagt både energi, tid och pengar på att få lägenheten så som jag vill ha den så är det också mycket mer givande att hålla den i någorlunda skick.

Jag bor själv i en etta på 36 kvadrat. Dammsuger i snitt var tionde dag, diskar när besticken tar slut (har enbart ett set om 12 delar) och drar av handfat och toalett med jämna mellanrum. Utan djur, mattor och med en överkomlig mängd prylar så går det hela rätt fort. Gör jag allt i en veva så tar det max 30 minuter. Oftast så tar jag en bit per dag: ena dagen handfatet, nästa golven, tredje disken etc.

Medan jag var singel dammsugare jag varje dag. Helt hysteriskt.

Det enda onödiga jag gör nu är nog att tvätta. Både kläder och lakan. Sängkläderna byts en gång i veckan ungefär.

Men soffdynor har jag nog aldrig tvättat faktiskt.

Jag är felprogrammerad: hatar stök och smuts, men blir på gräsligt dåligt humör (arg) av att städa.

Vi bor på drygt 350 m2 och prioriterar hall, kök, badrum, wc, sovrum och allrum. Här dammsuger vi varje till varannan vecka förutom köket som dammsugs ett par ggr per vecka pga grusig hund. Försöker plocka och torka av i köket direkt efter vi gjort något, men det lyckas kanske hälften av gångerna. Toaletterna städas en gång i veckan.

Dammar gör vi aldrig i stort sett och våra andra rum borde städas oftare även om de inte används lika mycket.

Jag och maken hjälps åt, med viss övervikt för mig. Uppskattar att vi lägger 1-2 timmar i veckan på att städa. Har haft städfirma inne en gång för storstädning och planerar att ha det snart igen.

En detalj som som hör till är att jag har två stora hundar i min lilla lägenhet. Då kanske det plötsligt inte är så konstigt att dammsuga två och våttorka en gång i veckan. När jag tänker efter. Jag kanske är helt normal i alla fall.

Undrar hur mycket föräldrarnas ordning i hemmet påverkar en som vuxen? Blir man som dem eller tvärt om?
Ser man kedjan mormor-mamma-jag råder successivt förfall, men inte så att man kan tala om "tvärtom". Både mormor och min mamma har haft städhjälp i hemmet, men jag prioriterar min häst.

Ser jag till mina väninnor, så verkar risken för att man ska städa mycket (och i viss mån bygga något slags självbild, identitet eller stolthet på det) vara större om ens mamma inte yrkesarbetade, eller om hon iofs arbetade, men inte hade sin identitet i sitt yrke i nämnvärd grad.

Själv tenderar jag att bli lite pedantisk när jag är stressad och orolig, och pedanteriet göder samtidigt stress och oro, så det försöker jag alltid motverka. Ser jag till människor omkring mig, verkar kopplingen pedanteri-oro inte vara helt ovanlig, men det varierar hur man förhåller sig till det. Ivrigt städande och pedanteri, är nog rätt ofta ett slags kontrollstrategi, tror jag.

Dock, ibland är det väldigt skönt att få just den kontrollen. Under helgen bytte jag ut gamla sunkiga skärbrädor mot nya, och nu känner jag mig alldeles befriad! Jag tycker att det är ganska bra att låta saker förfalla lite innan man gör något åt dem, så att det blir synlig skillnad.

Vi städar en gång i veckan, då torkar vi köksluckor, plockar, dammar, dammsuger, våttorkar golv och gör rent båda badrummen. Det tar 2 timmar (122 kvadrat), om vi hjälps åt. Kör en gång med dammsugaren i hallen och trappan mellan städningarna.

Lägger 10 min om dagen på att plocka bort och hålla rent i köket.

Sen vi sålde huset och flyttade in i en lägenhet på 110 kvadratmeter känns det som att det går ingen tid alls åt till att städa - dörren mot trädgården står inte alltid öppen, det blåser inte in löv och skräp, man drar inte in grus direkt från gatan. Jag tycker för det mesta att städning är en sån där sak som man gör utan att fundera på det, typ att borsta tänderna. Vi hjälps alltid åt; den ena dammsuger, den andra plockar undan och torkar av ytor. Detta sker på torsdagar och sedan går vi alltid ut och äter och dricker vin och känner oss otroligt nöjda med oss själva. Städningen i sig tar kanske 30-40 minuter per person.

De perioder jag jobbar väldigt mycket tycker jag städningen är kontemplativ - det blir liksom resultat och man behöver inte tänka så mycket. Mer som lite terapi. I intensiva jobbperioder orkar jag inte läsa när jag är ledig, ögonen hänger inte med.

Fönsterputsning gillar jag däremot inte, så det lejer vi bort.

Även om jag upplever att vi inte städar mycket, inser jag att det nog bli någon timme i veckan i alla fall...
Vi har två våningar + källare att hålla ordning på. Två-, och fyrbenta barn samt ganska många glada människor som passerar revy varje vecka.

Jag älskar maskiner och eftersom vi har kvalsterallergiker i familjen, så vi kör med luftrenare och bra robotdammsugare som tuffar och går varje dag. Luftrenarna reducerar dammet bra så vi dammtorkar ytterst sällan.
Badrummen är såpass lättskötta så det blir nog bara varannan vecka, toalettstolarna varje vecka dock.
Våttorka golv blir vid behov, kan bli både två och tre veckor emellan, men vattnet är sällan smutsigt.
Vi har lejt bort fönsterrengöringen då det var förenat med livsfara att ta dem själv.
Byter sängklader varje eller varannan vecka . Tvättar täcken och kuddar varannan månad, kuddar och filtar i soffan likaså (pga allergieländet, tidigare gjorde vi inte det).

Jag har egentligen inget emot att städa, däremot är att ta hand om viktvätt samt handla är en påfrestning på det goda humöret!

Jag har en allergisk hund så jag dammar, dammsuger och våttorkar golv en gång i veckan. Tar kök och badrum i samma veva eftersom att jag ändå är i gång. Som tur är bor jag i en liten etta så det går snabbt att göra. Städa är ju vansinnigt tråkigt :wtf:

Min sambo sköter städningen i vanliga fall. Vet faktiskt inte hur mycket tid han lägger på det eftersom han gör det när jag är borta. Men ibland flera timmar, ibland 10 minuter. Han är inte jätteeffektiv. Jag panikstädar när vi ska ha besök för jag är mycket bättre på att städa så det ser rent och prydligt ut. Att tidningar ligger i en prydlig hög istället för lite omlott gör t ex mycket för helhetsintrycket även om det inte är renare så. Han är också mer motiverad än jag att få undan damm och hundhår eftersom han är allergiker och har astma. Men nu när vi ska ha barn vilken dag som helst så kanske min motivation att hålla rent på golvet ökar... Vi bor på knappt 60 kvm med två hundar.

Vi har helt bytt roller sedan vi flyttade ihop. Jag städade mycket oftare som singel, han städade inte alls. Det var på gränsen till sanitär olägenhet när jag flyttade in här och mitt klagande ledde till en total upprustning. Sedan slutade jag städa och han städar mycket oftare. Men jag står för nästan alla matinköp och -lagning så det jämnar nog ut sig med tidsåtgången i slutändan.

Så lite det bara går. Vi bor på gård med djur och har troligen mer grus i sängen än vad andra har i hallen. (Jag tvättar sängkläderna en gång i veckan).

Jag gillar inte att städa.
Sambon gillar inte att städa.

Toan är alltid ren iaf :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur funkar det, när behovet verkligen finns, personerna inte klarar sig utan hjälp men ekonomin är katastrof? Mamma ramlar titt som...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 937
Senast: Fetaost
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 147
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om...
2
Svar
21
· Visningar
1 226
Senast: Red_Chili
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
712
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama