Det här med att städa..

Hur lång tid det tar?
Ja, det beror på hur effektiv jag är. Är mer effektiv om jag väntar besök.
Tror normalt ca 30 min, då städa toan och dammsuga alla golv. Ibland skurar jag även golven, tar inte så mycket längre tid.
Dammar borde jag göra och putsa fönstern. :)

Jag har egentligen inga städrutiner alls. Däremot småstädar jag köket mest hela tiden, torkar av nån yta medan jag väntar på att vattnet ska koka upp och i badrummet småstädar jag också titt som tätt, torkar ur handfatet och sånt där, men nu talar vi om minutlånga insatser. Kök och badrum är prio ett.

Dammsugningen är det sämre med, eftersom jag avskyr att dammsuga. Jag plockar dammråttor och tussar med hundhår och i köket sopar jag(och eventuella smulor på golvet får inte ligga länge tack vare hunden) och emellanåt våttorkar jag golven. Jag städar liksom när jag snubblar över smuts:D Spiller jag något på golvet blir det kanske att jag torkar av i hela rummet.

Jag gillar att ha det välstädat, men jag tycker inte om att städa, så min toleransnivå är därefter.

Bor ensam, 2a på 45kvm.

Gör det som behövs för stunden dvs dammsuger när det behövs, ca 1ggr/vecka
Badrum hålls efter över tiden, dvs gör även där det som krävs just där och då.
Dammar sällan, ca 1ggr/månad
Köket hålls efter över tiden.

Jag gör sällan all städning samtidigt utan lite då och då. Känns inte särskilt jobbigt med 30min städning i veckan utspritt på olika tillfällen.

Jag avskyr att städa. Förr var det en riktig plåga för mig, när jag bodde i hus. Nu bor jag i lägenhet (80 kvm) och det går betydligt enklare. Har en robotdammsugare som går varje dag (om jag orkar tömma den med jämna mellanrum) vilket gör att jag inte behöver göra så mkt till vardags. Är inte så brydd kring damm osv.
Städar av lite då och då mer ordentligt. Har kanske framme dammsugaren (utöver roboten alltså) varannan vecka, skurar golvet max någon gång i månaden och dammar ungefär med samma intervall. Städar badrummet varje, varannan vecka. Om jag kommer ihåg.

Har två långhåriga hundar så det blir mkt hundhår, men roboten håller skaplig ordning! Är dock långt ifrån pedant så det stör mig inte så mkt med lite halvdant.

Plockar undan och håller efter hela tiden. Dammsuger kanske två gånger i veckan, dammar och torkar golv en gång. Lägger kanske en timme i veckan på städning, är snabb och effektiv.
Bor på 50 kvm

Jag städar fantastiskt sällan min lilla lya. Dammsuger kanske nån gång i månaden (och HATAR det. så fort jag blir rik ska jag köpa en ursmart robotdammsugare)? Dammtorkar när jag känner för det. Tror min kille brukar städa badrum och kök för jag gör det nästan aldrig men ändå ser det jättefint ut mest hela tiden. Tror att det förmodligen är han som dammsuger också förresten...

Men vår lya är också lätt att hålla ren - inga ungar och inga djur utan bara två prydliga typer som bor tillsammans. Jag behöver aldrig "plocka" för det är aldrig nåt som hopar sig, däremot diskar vi varje dag pga ingen diskmaskin och minimalt kök.

Vi har inga städrutiner alls faktiskt, det verkar bara på nåt mystiskt sätt bli gjort.

Köket fixar jag dagligen, klarar inte av ett stökigt kök. Det tar väl ca 30 min om dagen, sedan storstädar vi väl en gång i veckan ungefär, då vi dammsuger, plockar och skurar toaletter. Tar kanske typ en timme om vi hjälps åt. Skurar golv kanske en gång i månaden? 20 minuter på det. Dammar gör vi väl till jul ungefär. Bor i enplansvilla på ca 130 kvm, två vuxna och två barn, 3 resp 5 år. Vi tycker inte om att städa, men köket mår jag direkt dåligt av om det är stökigt.

Bor med två katter i ett halvstort hus (har inte koll på kvm men lagom för en liten familj). Gammalt hus med mycket som är slitet=svårt att hålla rent.

Jag har absolut inga rutiner utöver att köket, toalett och badrum ska vara hygieniska (dvs väldigt rena). Ren tvätt kan ligga i högar länge, disk kan fylla hon (men inte mer) och det är rätt mycket damm här och där. Jag försöker göra en storstädning vår och höst.

Buke-träff är också bra för städnivån :D

Hur lång tid tar det för er att städa erat hem? Hur ofta görs det och framförallt, vad gör ni? Vad ingår i erat vardagsstäd respektive storstäd? Hur stort bor ni?

Jag absolut hatar att städa, och tycker jag lägger orimligt mycket tid på det. Så hur har ni det? Är ni två som hjälps åt? Eller gör ni det själva?

Vi bor bara på 35 kvm, så vardagsstäd kanske tar 30 min - dammsuga, skaka av mattor, torka handfat/toalett och lite småplock. Storstäd med skurning, dammtorkning (ca 1 gång i veckan) kanske drygt en timma, beroende på hur pysslig jag känner mig :D

Är oftast jag som städar, jobbar som städerska, så sambons städning duger oftast inte, haha.

Hur lång tid tar det för er att städa erat hem? Hur ofta görs det och framförallt, vad gör ni? Vad ingår i erat vardagsstäd respektive storstäd? Hur stort bor ni?

Jag absolut hatar att städa, och tycker jag lägger orimligt mycket tid på det. Så hur har ni det? Är ni två som hjälps åt? Eller gör ni det själva?

Jag är nog lite neurotisk faktiskt. Inte för att jag gillar att städa men för att jag blir stressad om jag tycker det dammigt/skitigt/stökigt.

Hade lätt kunnat bo i ett hotellrum, sådär avskalat och steril. Det är avslappnande - men omöjligt att få att funka i min vardag.

Bor i lägenhet, litet. Dammsuger varje dag. Våttorkar golven kanske tre gånger i veckan. Städar kök och badrum (i betydelsen torkar av alla ytor) varje dag. Ställer iordning varje dag. Tvättar handdukar och lakan ca tre gånger i veckan. ÄNDÅ lyckas det bli tussar med djurpäls i hörnen, grus i hallen, människohår i duschen, ligga böcker/papper på varenda öppen yta och uppstå granbarr i sängen. Fattar inte. Med allt jobb så måste jag antingen vara värdelös på att städa, eller så bor jag tillsammans med två katter, en hund, en återkommande manligt bekant, och en ondsint smutsälskande poltergeist som medvetet snuskar ned av rent jävelskap. :cool:

2 våningar, dryga 100 kvm. Städar... Alldeles för sällan. Nu efter jul har vi städat nästan allt 1 gång eller nåt. 2 kanske. Har haft hantverkare rännande i flera veckor så det har landat i ett "äh, behåll dojorna på, det är så skitigt ändå!" så dammsuger jag lite kvickt vägen de tar sig fram då och då. Dammsugaren är konstant inkopplad för att enkelt kunna ta det värsta.

När tvättstugan är klar (förhoppningsvis nästa vecka :bump:) ska jag tvätta som fasen i flera dagar och ringa städtanten så det kan bli ordning här igen, sen får hon komma varannan vecka. Däremellan får det väl bli kanske lite dammsugning i hallen och sånt enkelt.

Bor på ca 150 kvadrat, maken, jag + 5 katter som går ut och in själva via lucka. Städar, dvs dammsuger och dammtorkar och tvättar golv minst en gång i veckan. Hade behövt göra det fler ggr men hinner inte då jag sällan är hemma för 20,00 på vardagarna. Kompisarna tycker jag är galen som kör tvättmaskinen när jag sover men helt ärligt, jag vet faktiskt inte när jag skulle hinna köra den annars. Åker hemifrån vid 06, jobbar till 16 och far då direkt till stallet. Är hemma vid 20,00. Hur mycket skall man hinna, jag tycker att dammråttor kan vara charmiga!

/B

Ungefär 2 timmar brukar det ta för mig, städar en gång i veckan. Skurar, dammsuger, dammtorkar, vädrar/dammar sängkläder och går lös med rengöringssprayer i badrum/kök och speglar. En gång per halvår får jag ett infall och gör ren duschkabinen, putsar fönster och våttorkar väggar och tak. Mellan veckostädningen plockar vi undan disk, dammsuger hundhår och torkar av borden. 120 kvadrat har vi. Jag sköter veckostädningen själv, underhåll hjälps vi åt med.

Sedan jag blev ensamboende med mina krukväxter och köpte ny snabeldrake :love: så har jag blivit en riktig städtant som vakumerar, torska golven, städa badrummet, köket, dammsuger av hyllor, fönsterbrädor ca 1-2 gång i veckan beroende på humör.Det tar ungefär en timme för min 3a. antingen torsdag kväll eller lördag morgon.

1 x i månaden vakumerar jag under sängarna och drar fram sofforna, grovrengör ugnen, torkar ur kylen mm då tar det längre tid.

ibland badar jag krukväxterna, extra bortskämda är Benjamin Fikus, Berit Basilika och Herberts Fingrar, de är oxå de enda krukväxterna som har några namn, resten av djungeln är bara växter:sneaky:

Vi dammsuger 2-3 ggr i veckan. Rengör badrum (toa, spegel, handfat, i viss mån dörrhandtag o spolknappen o sånt med sprit) 2-3 ggr i veckan där med. Dammar gör vi otroligt sällan, pga inget eller ja, obefintligt med damm. Våttorkar också mkt sällan! Byter lakan varannan vecka i snitt och tvättar soffkuddar, filtar o sånt varannan vecka också. Har ganska avskalat så samlas inte så mkt damm. köket städas dagligen, inte kyl o fläkt o så men ytor, spis etc. Bor 120 kvm på två vuxna, en 10 månaders o snart en bebis till samt tre katter och två kaniner. Har intr så mkt möbler (avskalat), inga mattor, inga gardiner, inte mkt småprylar överlag etc så mkt lättsåldast förutom alla leksaker :) plockar varje dag, så de vi gör när vi vardagsstädar är dammsuga, badrum etc. Tvätt, disk etc lite när som i veckan och kök varje dag. Så tar inte mer än typ 30 min. Dammsuger soffan typ 1ggn i veckan, det tar längre tid.

Jag är periodare vad gäller städning. Bor tillsammans med tre hundar i en tvåa på 60 kvadrat. I mitt fall gäller allt eller inget. Antingen dammsuger jag när hundhåret bildar strumpor på fötterna och diskar den gaffel jag behöver för tillfället (ur det enorma diskberget) eller så har jag städmani. Under slashasperioden lägger jag kanske 30 minuter på att dammsuga och 5 minuter på att diska. När städmankn infaller så gör jag en storstäd där jag flyttar möbler och plockar isär soffan för att komma åt att dammsuga, dammar med både våt och torr microfiberduk, torkar väggar och dörrar (lister och dörrkarmar åker med de också), golven torkas, badrummet skrubbas noggrant samt köket putsas från golv till tak. En sådan städning tar runt 6 timmar. Det underhålls sedan med daglig dammsugning och dammtorkning med torr trasa. Badrummet får också en daglig genomgång och köket putsas konstant. Tar väl runt 30 minuter. Detta pågår tills jag tröttnar eller får tidsbrist och då infaller nästa slashasperiod.

Vi städar typ aldrig. Kaminen i vardagsrummet bildar en del aska och sot, så att jag sopar in det mot stenen framför kaminen är väl det närmaste en städrutin jag har. Plockar duplo gör jag också titt som tätt men tvååringen her snart ut allt igen, så what's the point?

Köket är ständigt belamrat med smutsig disk, vardagsrummet med rena kläder, hallen med skor och grus och kattorrfoder som hamnat utanför matskålen, tvättstugan består av ett klädtäckt golv, osv osv.

Vill ni komma på besök? Det får ni inte. :D :p

Tillägg: bor på ca 100 kvm på två våningar i väldigt gammalt hus som typ inte går att få rent.

Vi dammsuger 2-3 ggr i veckan. Rengör badrum (toa, spegel, handfat, i viss mån dörrhandtag o spolknappen o sånt med sprit) 2-3 ggr i veckan där med. Dammar gör vi otroligt sällan, pga inget eller ja, obefintligt med damm. Våttorkar också mkt sällan! Byter lakan varannan vecka i snitt och tvättar soffkuddar, filtar o sånt varannan vecka också. Har ganska avskalat så samlas inte så mkt damm. köket städas dagligen, inte kyl o fläkt o så men ytor, spis etc. Bor 120 kvm på två vuxna, en 10 månaders o snart en bebis till samt tre katter och två kaniner. Har intr så mkt möbler (avskalat), inga mattor, inga gardiner, inte mkt småprylar överlag etc så mkt lättsåldast förutom alla leksaker :) plockar varje dag, så de vi gör när vi vardagsstädar är dammsuga, badrum etc. Tvätt, disk etc lite när som i veckan och kök varje dag. Så tar inte mer än typ 30 min. Dammsuger soffan typ 1ggn i veckan, det tar längre tid.
Jag inser att jag aldrig har spritat något i mitt hem eller tvättar soffkuddar ler filtar....jag bor i snusk och misär helt enkelt. Mina barn kladdar ändå ner allting så jag vet liksom inte var jag ska börja riktigt. Torka bordsbenen? Jag kan knappt se vilken färg benen har...ketchupfläckar och allt annat smått och gott har täckt dem så fint, så fint. Men snart ska jag flytta så då ska ändå bordet kastas....

Jag har inga rutiner för städning. Det är inte viktigt nog för det.

Planerar att dammsuga på lördag. Minns inte när jag gjorde det sist. Kanske tre veckor sedan.

Den form av jämställdhet som tillämpas i hemmet innebär att ingen städar.

Jag förvånas av hur mycket energi en del i tråden tycks lägga på städning.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur funkar det, när behovet verkligen finns, personerna inte klarar sig utan hjälp men ekonomin är katastrof? Mamma ramlar titt som...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 937
Senast: Fetaost
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 147
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om...
2
Svar
21
· Visningar
1 226
Senast: Red_Chili
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
712
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama