Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@Scata
@Tokyo Tack för en bra guide
Ska prova övningarna du skrev om, sångpedagog skulle jag gärna gå till men det finns inte riktigt ekonomi för det just nu. Men längre fram hoppas jag kunna göra det.
Det låter inte jätteilla nu, men det är inte bra heller. Dessutom känns det att man blir sliten i halsen rätt snabbt. Vilken typ av sånger är bra att börja med? Känns ju som man borde börja med enkla låtar
Kör är möjligt att det finns, ska kolla upp det. Värma upp gör jag aldrig, kanske vore en ide att börja med detJa det kan nog tyvärr vara rätt dyrt att gå till sångpedagog :/ Men det kanske finns någon kör i närheten? De brukar ju ofta vara gratis och körsång är bra för mycket! Det är roligt, man får träffa folk, öva/lära sig lite notläsning, öva sitt musikaliska öra och såklart också sjunga!! Bra med stämsång också, både att lyssna på och sjunga själv
Att man blir sliten i halsen handlar oftast om att man inte sjunger med rätt magstöd, men det kan också betyda att man inte värmt upp ordentligt. Själv känner jag mig rätt ofta sliten i halsen när jag övar själv hemma och det är just för att jag är för lat för att värma upp ordentligt
Olika visor eller liknande är bra att börja med! Enkla melodier som inte innehåller några tekniska svårigheter alltså (Allsångs-vänliga låtar helt enkelt! ) Annars skulle jag nog rekommendera att man sjunger låtar man själv tycker är bra! Dels för att det är enklare att sjunga låtar man hört förut och känner till väl, men också för att det är roligare att sjunga en låt man gillar! Så länge du inte enbart lyssnar på typ jazz, hårdrock och sångerskor som Beyoncé eller Mariah Carey så går nog det mesta rätt bra! Radiomusik, alltså trallvänlig pop, är oftast inte heller jättesvårt att sjunga. (Man får dock vara beredd på att man inte alltid sjunger lika bra som artisten på radion )
Ett till bra tips är att försöka lista ut ungefär i vilket register man ligger. Det gör det enklare att veta vilka låtar man kan/bör sjunga Börjar man i kör så brukar man få ett hum om var man ligger, åtminstone få reda på om man är Alt eller Sopran (eller tenor/bas)
Kör är möjligt att det finns, ska kolla upp det. Värma upp gör jag aldrig, kanske vore en ide att börja med det
Jag lyssnar på allt utom dansband, mer eller mindre. Sjunger mycket på Smule nu (karaokeapp) med brorsan och svägerskan. Finns lite allt möjligt i musikväg där, allt från disneymusik till senaste hitsen
Det är hur roligt som helst, Smule Sing heter denUppvärmning är en god idé, då är risken att man skadar stämbanden mindre Jag tycker absolut du ska kolla in någon kör, det är så himla kul att få sjunga tillsammans! Och karaokeapp låter ju så roligt!!
Tack för bra tips och rådNu är jag inte sångpedagog men dock logopedstudent. Men de låter som om du tar i lite för mycket, och antingen spänner till i struphuvudet (=ont i halsen) eller låter luften forsa ut (=det tar slut för fort). Jag skulle kanske lägga in några mellansteg mellan Tokyos övningar och att sjunga hela melodier. En hand antingen strax nedanför naveln eller i sidan kan hjälpa till med magstödet. Det är individuellt vad som känns bäst. Se även till att du sitter/står bra. Vi börjar alltid med avslappningsövningar (tugga, rulla med axlarna, vrida på huvudet, skaka loss, gunga fram och tillbaka på fotsulorna etc). Våra uppvärmningar brukar gå till så här:
1. Hitta magstöd (min favorit är att trycka ut all luft genom att dra in magen så långt det går och sedan slappna av och släppa ut magen. Du ska aldrig egentligen aktivt behöva dra in luft - det sköter kroppen själv).
2. Återigen tömma lungorna på luft med denna gång på s eller f. Noga med att du "släpper magen" i slutet.
3. Lägg på ton och gör ett surrande ljud, typ z.
4. Samma sak igen men med m och n.
5. Lägg på vokaler efter m och n. Ma-ma-ma, nå-nå-nå, mom-mom-mom, nä-nä-nä
6. Experimentera med b och p på samma sätt. Bam-bam-bam. pa-pa-pa.
7. Fortsätt me m/n/b/p + vokal men ändra tonhöjd, rytm och melodi. Må-mom-mom-mam, mi-ma-nå, bå-mama-må, mi-mi-må, bam-nam-nam.
8. Förläng nonsensfraserna och exprimentera med hur mycket luft/kraft du kan lägga på och ändå hålla hela vägen ut.
Att leka runt med icke-ord på det här sättet gör det lättare att komma runt de eventuella ovanor vi har när vi pratar/sjunger normalt. M och n är jättebra ljud att använda sig av för att sänka röstläget och få bättre start/stopp. "Klusiler" som p och b hjälper oss att slappna av i kinderna medan "öppna vokaler" som a, å, o, ä gör att vi slappnar av i käken och att vi håller ut klangen hela vägen.
Först när detta fungerar kan man börja gå över på riktiga ord, korta meningar och melodier. Börja med korta bitar och förläng efter vad som känns bra.
Tack för bra tips och råd
Gör det någon skillnad om man står eller sitter? Hur länge i taget bör man göra varje övning och när går man vidare till nästa?
Det känns ju nästan lite småfåningt att stå och bara göra ljud eller nonsensfraser sådär, men det är säkert mest en vanesak och den enda som hör mig är katten ändå Men det är ju klart värt det om man blir hjälpt av det