Det här med att ge godis ur handen, och inkonsekvens

hljomalind

Trådstartare
Jag gillar inte nafsiga hästar, därför gillar jag inte att ge godis ur handen annat än möjligen som en belöning efter ridpasset.
Nu är jag medryttare på en häst som alltid får godis av sin ägare både vid uppsittning och avsittning och ibland på stallgången och vid haghämtning. (jag vet detta eftersom jag ibland rider en annan häst i samma stall och då är med ägaren.) Han är en väldigt snäll och go häst, inte alls typen som är obehaglig och bits, men lite "ouppfostrat nafsig" kan han vara, och han vill nu inte stå still när man sitter upp om han inte får en godis först vilket kan vara lite irriterande. Jag red honom även innan ägaren av nån anledning började med dessa "godisrutiner" och då höll han inte på så.
Ska jag ge upp, och ge godis jag med så att det blir en konsekvens i det här och hästen slipper bli förvirrad?
Att jag egentligen inte gillar att ge godis vet ägaren redan, men jag ser det inte som min sak att lägga mig i vad hon gör, så det tänker jag inte göra.
 
Sv: Det här med att ge godis ur handen, och inkonsekvens

Jag tror inte du behöver ge godis bara för att ägaren gör det. Hästen kommer nog snart lära sig vem han får godis av och vem han inte får det av. Så om du inte ger honom något så kommer han nog ge upp med att tigga från dig. Precis som barn så vet de vem de ska tjata på ;)
 
Sv: Det här med att ge godis ur handen, och inkonsekvens

Jag håller med Luski och dessutom tycker jag godis debatten ibland är helt snedvriden . Hästar är inte korkade och skiljer lätt på både person och situation .
 
Sv: Det här med att ge godis ur handen, och inkonsekvens

Hästar vet som sagt precis vem de kan förvänta sig godis av och vem det inte är lönt att tigga hos. De lär sig sådant ganska fort.
 
Sv: Det här med att ge godis ur handen, och inkonsekvens

Tack för era svar!

Låter bra, då kan jag fortsätta köra på mitt sätt och slippa tänka på att ha godis i fickan. Hästen lär väl inte tycka mindre om mig för det.
 
Sv: Det här med att ge godis ur handen, och inkonsekvens

Jag håller med Luski och dessutom tycker jag godis debatten ibland är helt snedvriden . Hästar är inte korkade och skiljer lätt på både person och situation .

Precis. Jag älskar att mata mitt djur ur handen men han är inte nafsig för det. Han är nog lite mer oral än genomsnittet (med allt alltså, inte att han ska bitas) och han bits/har alltid bitits (hur böjer man det :D) i vissa situationer (inte alls kopplat med när han får godis kanske måste tilläggas i en sådan här tråd, alltid väldigt stressrelaterat).

Min sambo gillar oxå att mata mitt djur, honom kan hästen dock tjura rejält på. Hästen kan oxå tjura rejält på folk utan att de just ger/inte ger honom godis, just för att de inte är vana/inte sätter några gränser. Då blir en tigerponny sur :p

Jag tror alltså tjurigheten mot sambon inte beror direkt på godiset (eftersom det visar sig även i helt andra situationer där man ser att han inte funderar på godis), vilket stärker min totala misstro att hästar blir nafsiga av att matas ur handen.
 
Sv: Det här med att ge godis ur handen, och inkonsekvens

Tack för era svar!

Låter bra, då kan jag fortsätta köra på mitt sätt och slippa tänka på att ha godis i fickan. Hästen lär väl inte tycka mindre om mig för det.

Det gör den nog inte :p

Jag hade en medryttarhäst ett kort tag och ägaren lät hästen gå iväg när hon satt upp medan jag ville att hästen skulle stå still när jag red själv. Var inget konstigt. Min häst går iväg med mig och stod still med mamma, inget konstigt där hellre. Hästar är kloka djur :love:
 
Sv: Det här med att ge godis ur handen, och inkonsekvens

Hm ja personligen gillar jag varken nafs eller tjurande i ngn form så i mitt uttalande pratar jag mer om Att i min Erf går det utmärkt att mata godis ur handen utan att en häst som Inte nafsar blir ett dugg nafsig för den skull hur mkt godis som är med i bilden . Lär handla som sagt om hur de hanteras allmänt och hur de läser av situation och den som ger godis .
 
Sv: Det här med att ge godis ur handen, och inkonsekvens

Vilka långa meningar du börjat använda mackan :D Vi menar nog samma. Hästen nafsar inte (inte vad jag kallar nafsa iaf) och han matas ur handen även av en ovan som hästen inte riktigt förstår/gillar/har respekt för i vissa situationer. Med min sambo om någon borde han ju bli nafsig!
 
Sv: Det här med att ge godis ur handen, och inkonsekvens

Tror inte vi menar riktigt samma men jag förstår ditt resonemang .
 
Sv: Det här med att ge godis ur handen, och inkonsekvens

Jag rider en hel del hästar. En del ger ägarna godis "bara så där" utan att de gjort ngt spec för att få. En del får i vissa lägen etc.
Jag ger dem inte godis. Det vet de. De kan vara tiggiga ngt så in i helsikes av ägarna. De skulle aldrig komma på tanken med mig.
Ibland kan jag ge ngt. De vet iaf att man inte nafsar eller tigger av mig.
Jag tror det handlar om kroppsspråk och tydlighet mer.

Jag tror godis i vissa kan sätta i en stressig typ av energi. Jag ger dem bara det i extrema situationer. Och då mer längre tuggtider a la måltid snudd på, inte enstaka godisar.
Min ena får tex godis då vi tricktränar ligg. Men då får han länge ligga och käka och mysa. Det ger ett annat lugn i dem än om man ger enstaka godisar.
Den hästen fick ingen annan ge godis under inlärningsstadie av ligg. Han är mångas favorit och matas annars med gobitar av många(det tycker jag är bra då han förr inte haft intresse för andra människor). Men då han skulle lära sig ligg skulle han få riktigt bra belöning som var speciell. Därför fick han bara godis just då den perioden. Till många tanters besvikelse.. :p

Så tänker jag kring godis.
 
Sv: Det här med att ge godis ur handen, och inkonsekvens

Jag gillar inte nafsiga hästar, därför gillar jag inte att ge godis ur handen annat än möjligen som en belöning efter ridpasset.
Nu är jag medryttare på en häst som alltid får godis av sin ägare både vid uppsittning och avsittning och ibland på stallgången och vid haghämtning. (jag vet detta eftersom jag ibland rider en annan häst i samma stall och då är med ägaren.) Han är en väldigt snäll och go häst, inte alls typen som är obehaglig och bits, men lite "ouppfostrat nafsig" kan han vara, och han vill nu inte stå still när man sitter upp om han inte får en godis först vilket kan vara lite irriterande. Jag red honom även innan ägaren av nån anledning började med dessa "godisrutiner" och då höll han inte på så.
Ska jag ge upp, och ge godis jag med så att det blir en konsekvens i det här och hästen slipper bli förvirrad?
Att jag egentligen inte gillar att ge godis vet ägaren redan, men jag ser det inte som min sak att lägga mig i vad hon gör, så det tänker jag inte göra.

Det där kan jag ju tycka är upp till ägaren att avgöra. Om hon inte uttryckligen sagt att du får göra precis hur du vill med hanteringen dina dagar. Men det säger man ju sällan.
 
Sv: Det här med att ge godis ur handen, och inkonsekvens

Hon har sagt att jag självklart får göra hur jag vill angående godiset, så inga bekymmer där.
 
Sv: Det här med att ge godis ur handen, och inkonsekvens

Åh - det är inga problem. Klappa den istället. ;)

Jag ger godis, både vid träning, och lite apropå - har aldrig fått någon häst att börja nafsa. Tvärtom fattar de att är man snäll och artig kommer det pluspoäng, är man bufflig och tjatar blir det inget.

Men tycker du det är krångligt så kan man berömma på andra sätt...
 
Sv: Det här med att ge godis ur handen, och inkonsekvens

Jag tycker att du ska göra som du vill. Tycker nog att hästen gott och väl kan lära sig att stå still vid uppsittning utan godis :angel:.
Många skulle nog kalla min häst som väääldigt bortskämd ( får godis i tid och otid :D) men det innebär inte att han får lov att uppföra sig illa. Han har fått godis hela sitt liv, allt från kraftfoder ur handen till sockerbitar, han tar det så försiktigt med läpparna. Skulle aldrig drömma om att nafsa eller tigga. Tror mer att det handlar om uppfostran över lag, än om godiset. Det är inte godiset som är av betydelse om jag ber honom o göra något, han ska kunna göra det jag ber honom om utan, men jag kan förstärka belöningen med godis.
 
Sv: Det här med att ge godis ur handen, och inkonsekvens

Åh - det är inga problem. Klappa den istället. ;)

Jag ger godis, både vid träning, och lite apropå - har aldrig fått någon häst att börja nafsa. Tvärtom fattar de att är man snäll och artig kommer det pluspoäng, är man bufflig och tjatar blir det inget.

Men tycker du det är krångligt så kan man berömma på andra sätt...
:bow::bow:
 
Sv: Det här med att ge godis ur handen, och inkonsekvens

Mina får också godis. Ffa i bestämda situationer (tex som belöning efter ridning) men även lite då och då. Blir inte buffliga och stressade av att de får godis, sånt beteende har helt andra (allvarligare) orsaker än att man gett dem godis....

Om jag tex skulle glömma ta med godis i fickan så är det aldrig några sura miner, de fortsätter bara se förhoppningsfullt på mig. Då får jag säga sorry, jag glömde ta med, du får godis när vi kommer in i stallet. Så är det inget mer med det. :)
 
Sv: Det här med att ge godis ur handen, och inkonsekvens

Jag ger i princip aldrig mina hästar godis. Ser inte meningen med det. Mat får de i krubban. En morot kan de få ibland men det är sällan jag matar dem ur handen.
 
Sv: Det här med att ge godis ur handen, och inkonsekvens

Jag red en häst innan som de gav godis innan, under och efter ridturen. Med ägarna tvärnitade han när han varit "duktig" för att få godis.
Jag gav honom aldrig godis och han förväntade det sig aldrig heller av mig så jag märkte aldrig av det, jag tror de vet vilka som ger och inte helt enkelt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 192
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Är medryttare på en häst som tigger godis. Har jag inte godis så blir den sur lägger bak öronen och blir hotfull. Vänder baken till och...
Svar
16
· Visningar
2 834
Senast: iNTOHiMO
·
Hästhantering (Vill börja med att säga att den som vill kalla mig dum, naiv och okunnig förstås får göra det, men eftersom jag just nu 1. är lite nere...
2
Svar
26
· Visningar
5 473
Senast: annan1
·
A
Träning Hej, behöver lite hjälp här..! :confused: Jag och min kompis har börjat vara med två små shettisar, vi går promenader med dom och...
2
Svar
31
· Visningar
3 496
Senast: belivemeitstrue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp