Det här med att domare tränar ekipage

Sv: Det här med att domare tränar ekipage

Jag har inte skrivit TR, så fråga inte mig. Däremot så känner jag till regeln.

Och jag vet ryttare som strukit sig när det visat sig att deras tränare ska döma klassen (även om det inte är träning exakt en gång/vecka).

Hmm fast jag vet att där fanns en paragraf som sa att elever inte får döma sin tränare men inte att det stod tvärtom , känner du igen den meningen eller var det så jäkla längesedan dom ändrade det :o

Jag har inte skrivit TR, så fråga inte mig. Däremot så känner jag till regeln.

Och jag vet ryttare som strukit sig när det visat sig att deras tränare ska döma klassen (även om det inte är träning exakt en gång/vecka).

Nej frågan var retoriskt riktad som kontring till själva regeln, och inte personligt till dig.

jag vet också ryttare som strukit sig. men då har det nog varit pga ryttarna som sagt - inte att domarna sagt till dem att stryka sig :angel:

Att dom inte får döma sina elever , men om det är reglerat i TR att träningen skall ske minst en gång i veckan för att räknas tja då kommer man ju undan den regeln rätt enkelt. Jag menar vad är skillnaden egentligen om jag åker varannan vecka i 5 år till tex Bo Tibblin eller varje vecka , är jag hans elev mindre då enligt TR eller :rofl:

Ja det är du :cool:. Mindre elev alltså. Det står ju minst en gång i veckan.

Sen måste jag säga att detta är bara en sida av det, alla bedömningssporter på lite högre nivå blir ju en ankdamm där man känner varandra, vet mycket om varandra eller varandras hästar och har synpunkter och åsikter....... även dem som dömer. De ingår ju i gängen så att säga.

"H*n har ju kämpat så..."
"Jag vet vad h*n kan...."
" den där hästen, har h*n inte gett upp den än:eek:"
" den är som alla efter hingsten X, h*n har det inte lätt kämpar verkligen"

Ja bara sånt jag hört som inte träffar så många domare ändå.....

Domare gillar vissa typer, vissa raser, vissa hingstar, vissa ryttare osv.

När är man egentligen objektiv:confused: Om man finns med i sporten.

Men självklart ska domare ha viss moral och man önskar ju att de skulle ha förmågan att bortse från allt annat och bara döma vad de ser. Några gör det säkert också. Men förstår inte heller riktigt hur man skulle kunna undvika att elever döms, ska eleven dra sig ur när h*n ser vem som dömer eller ska domaren kolla startlistan innan h*n säger ja?

De tävlingar min tränare (överdomare) dömer tävlar hennes elever utom tävlan i.

Precis! De gånger jag sett elever starta så har de ridit utanför tävlan. Bl. a så brukar ju den kända kvinnliga domaren som dömer internationellt vars elev rider upp till GP döma denna utanför tävlan (dumt att nämna namn).
Jag har faktiskt aldrig tidigare hört att inte regeln efterföljs. Det har jag tagit förgivet. Men det är väl säkert så som det redan påpekats att de inte tränar så ofta som 1 gång/vecka.

Så du får väl ta och göra ngt kreativt Fio och klaga till förbundet och kräva en uppstramning av regeln! ;) 1 gång/månad är väl mer lämpligt.

Jag har själv funderat på att i höst börja träna för en ny tränare som är domare i de klasser jag brukar rida. Och därför har jag funderat både en och två gånger om jag verkligen ska göra det med tanke på att det säkert kommer bli en hel del gånger då som problemet kommer uppstå.

A-tränaren som jag har tränat för förut dömer så mkt högre klasser än vad jag rider så där skulle problemet inte uppstå.

Den regel enl TR är gammal. Har funnits med så länge jag kan minnas.

Jag har erfarenhet som mitrolle, att elever rider utom tävlan, men det har varit på lätt nivå. Annars har nog min uppfattning varit att tränare dömer sina elever hårdare.

Det där är ett problem. Jag är domare. Och jag har en elev. Ofta blir jag tillfrågad att döma tävlingar i 2-3 månader i förväg. Det jag i så fall kan göra är att uppmana min elev att inte åka till den tävlingen eller iaf inte den klass jag ska döma. Men det kan vara lite taskigt för vi bor i norrland och har INTE många tävlingar att välja på. Vi brukar lösa det som så att ska jag döma henne tränar jag henne inte de närmaste 2 v före. Men å andra sidan tror jag mer att jag är som ngn ovan skrev, dömer henne hårdare. För jag VET hur bra det kan se ut på träning.

Ett annat problem med detta är ju att vi VILL ha domare som är aktiva inom sporten, rider själva osv. Tyvärr kommer det då att bli sådana här krockar ibland. Men hellre det är en gammal mossig domare som inte är uppdaterad eller har ridit själv på 50 år... :angel:

Det där har jag oxå lärt mig, men visst finns det de som tränar för domare som de sedan tävlar för.

Har dock aldrig sett domare som hjälper på framridning.

Det mest pinsamma som jag har varit med om- var när en domare dömdes av en kollega.
vilket liv det blev:mad:

Ryttaren ansåg att h*n fick alldeles för lite poäng o vad jag kommer ihåg blev det ngn korrigering o den då blev placerad- före mig:eek::D

Min tränare är dressyrdomare men själv har jag ju inte ens tagit mig ut på tävlingsbanan ännu. Hur som helst så dömer hon i alla fall upp till LA. Men hon är väldigt rättvis och dömer utefter hur ritterna ser ut och vad man presterar, hon skulle aldrig ge extra poäng eller vara snäll i sin bedömning mot sina egna elever. Dessutom vet jag att hon inte vill döma egna elever. Men som sagt, hon ger den bedömningen som man förtjänar dvs. presterar.

Axel: det brukar jag oxå tyckla ibland men inte går jag & klagar för det! Kan man ens göra så? :eek: Jag muttrar bara högljutt om skitsport! :angel:

Det mest pinsamma som jag har varit med om- var när en domare dömdes av en kollega.
vilket liv det blev:mad:

Ryttaren ansåg att h*n fick alldeles för lite poäng o vad jag kommer ihåg blev det ngn korrigering o den då blev placerad- före mig:eek::D

annars tycker jag att det brukar vara "åhh, en domarkollega..." och sen blev den där uppridningen som var en sexa för /den vanliga dödliga/ ryttaren före plötsligt en åtta...:o hoppsan
(om de ändå kunde låta bli att kommentera att det är en domare, då skulle det iaf inte bli lika uppenbart)

har varit med om detta flertal gånger när jag skrivit åt olika domare :crazy:

min tränare är dommare o hon vill inte gärna dömma sina ekipage, men hon har många elever o så gott om dresyrtävlingar är det inte så ibland blir det så. Jag tävlat med henne som dommare en gång, o honb var absolut rättvis, hon dömde efter vad hon såg, vare sig upp eller ner.

Usch! Jag fattar att vissa inte gillar bedömningssporter när det är såhär!

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Dressyr Jag har ju bestämt mig för en dressyrkarriär i år. På den enormt höga nivån kanske LA till hösten. Högtflygande planer alltså! ;) Har...
Svar
18
· Visningar
2 791
Senast: kopparberg
·
T
Hästvård Hej. Jag har sedan 2 år en D-ponny, som jag köpte som åttaåring. Tidigare har hon gått i avel, och kunde nätt och jämnt grunderna. Vi...
Svar
18
· Visningar
1 756
Senast: ghost
·
Hästvård Hej alla! Måste få skriva av mig lite o kanske höra andras tankar o funderingar. JAG GER UPP! I hela mitt 29- åriga liv har pållarna...
2
Svar
22
· Visningar
3 716
Senast: 333
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård