Det här med att domare tränar ekipage

fio

Trådstartare
Alltså vad fan handlar det om egentligen ?? Jag vet en tjej som tränar för en domare som dömer upp till Msv och dom Msv hon rider för den domaren är hon alltid placerad medans i alla dom andra Msv kommer hon i stort sett nästan alltid bland dom sista, för det ÄR verkligen inte bra.

Det här har jag uppmärksammat ett par ggr med andra ekipage och andra domare, det är inte helt ovanligt i ft heller där Domaren tom har hjälpt ryttaren på framridningen och sedan gått in i domarbåset och dömt :eek:

Har domkåren ingen heder när det gäller sådant där :mad:
Är det verkligen rimligt att man dömer sina elever?
Tvärtom är det ju förbud på i TR.

Tyvärr har jag inte sett några domare som är extra hårda emot sina elever även om dom givetvis finns och det är ju inte heller rättvist men tvärtom är ju så jäkla uppenbart och pinsamt rent av.

/ fio som är på jäkligt dåligt humör igen och måste reta upp sig på något (men det går över);)

Sv: Det här med att domare tränar ekipage

Har du påtalat detta för tävlingsledningen/ÖD på de tävlingar där den här ryttaren ridit?

Har du påtalat detta för tävlingsledningen/ÖD på de tävlingar där den här ryttaren ridit?

Och säga vad? Det är ju fullt tillåtet enligt TR därmed inget regelbrott men för den sakens skull bör ju domarna ha sin heder i behåll kan man ju tycka.

Jag kan säga så här att en extremt känd finsk ft ryttare gjorde det under ett SM för ett antal år sedan, vad som hände var att hon fick ungefär 25 poäng sämre än vad hon brukar få i dressyren en stor utskällning att hon skulle bli diskvalificerad mm :smirk:

TR mom 209
Hästägare eller närstående till tävlande får ej vara ÖD eller medlem av domarkollegium i dressyrtävling eller fälttävlans dressyrprov. Ej heller får domare döma klass i dressyrtävling el fälttävlans dressyrprov där ryttare eller häst deltar, som han under närmast föregående tre månader regelbundet instruerat eller ridit (alla discipliner). Som regelbundenhet räknas minst en gång per vecka.

TR mom 209
Ej heller får domare döma klass i dressyrtävling el fälttävlans dressyrprov där ryttare eller häst deltar, som han under närmast föregående tre månader regelbundet instruerat eller ridit (alla discipliner). Som regelbundenhet räknas minst en gång per vecka.

Och exakt hur avses det att detta skall kunna uppfyllas?
det är knappast upp till domaren, vilka av dennes elever som anmäler sig till x dressyrtävling, som denne domare dömer.

Wow hur nytt/gammalt är det? Det där händer ju hela tiden menar jag ? Men vad bra :idea:

Jag håller helt och fullt med dig! Såg ett lysande exempel nu i helgen, GP-dressyr och 3 domare, ekipaget i frågas tränare hade henne 5 plac.(!) högre än de andra två. Kan tyckas lite men i en klass med 13 startande är det ganska mycket! Särskillt med tanke på att domare 1. låg helt i linje med övriga domare på alla andra ekipage!

Ser offta detta - tyvärr ute på dom "stora"tävlingarna, domare som dömmer upp vänner och bekanta och ibalnd tycks det värsta vara att de inte ens hymlar med det...

Så man kan ju gott i frågasätta professionalismen i den Svenska domarkåren och jag skulle vilja att det kom mer upp till debatt i "ridsportens offentliga media" (jag vet det lät byråkratiskt:p) för det borde inte få förkomma!

Senast ändrad:

Tyvärr har jag inte sett några domare som är extra hårda emot sina elever även om dom givetvis finns och det är ju inte heller rättvist men tvärtom är ju så jäkla uppenbart och pinsamt rent av.

/ fio som är på jäkligt dåligt humör igen och måste reta upp sig på något (men det går över);)

:rofl: stackare - jag förstår din upprördhet om detta pågår - det är ju helt otroligt! :eek:
skulle känna mig ganska förvissad om det är så extremt, att reaktioner kommer och att domaren sitter j-ligt illa till.

JAG har däremot erfarenheter av domare som dömer sina egna elver mycket hårdare, just därför att de känner eleverna, vet vad de presterar på träning och därmed vad de "är kapabla till".

samtliga seriösa domare jag känner, vill dock helst inte döma sina egna elever - oavsett.

det är knappast upp till domaren, vilka av dennes elever som anmäler sig till x dressyrtävling, som denne domare dömer.

Det svåra är väl att det aldrig står i proppen vem som dömer klassen, det kommer ju först ut i ryttarmeddelandet.

Men ärligt talat så är jag tveksam till att domarna överhuvudtaget är medvetna om detta :eek:

Tyvärr är det ju inte heller så många på högre nivå som tränar så ofta som en gång i veckan...

Så om man tränar varannan vecka så är det helst plötsligt OK då :confused: Det gör ju inte saken mindre rättvist anser ju jag då varannan vecka ändå är rätt ofta.

Det svåra är väl att det aldrig står i proppen vem som dömer klassen, det kommer ju först ut i ryttarmeddelandet.

Men ärligt talat så är jag tveksam till att domarna överhuvudtaget är medvetna om detta :eek:

Nej precis - det brukar vara bestämt långt senare än proppen! ibland hinner det även ändras under planeringens gång, av div. orsak.
vad jag sett så är propparna ute LÅNGT innan domare har fastställt, dvs "elever" är anmälda och domare vet man relativt sent och ibland jättesent i gamet.

hur menar du ang. sista paragrafen? (förvirrad vad som avses) :confused:

väldigt tråkigt om det verkligen är så

Nej precis - det brukar vara bestämt långt senare än proppen! ibland hinner det även ändras under planeringens gång, av div. orsak.
vad jag sett så är propparna ute LÅNGT innan domare har fastställt, dvs "elever" är anmälda och domare vet man relativt sent och ibland jättesent i gamet.

hur menar du ang. sista paragrafen? (förvirrad vad som avses) :confused:

Att dom inte får döma sina elever , men om det är reglerat i TR att träningen skall ske minst en gång i veckan för att räknas tja då kommer man ju undan den regeln rätt enkelt. Jag menar vad är skillnaden egentligen om jag åker varannan vecka i 5 år till tex Bo Tibblin eller varje vecka , är jag hans elev mindre då enligt TR eller :rofl:

Definitivt inte! Det var inte så jag menade - utan om det regleras i TR av att man tränar minst en gång i veckan, då faller det nog på det! Då kan folka säga "Ja, men jag tränar ju bara en gång i månaden".
Hänger du med?

Att dom inte får döma sina elever , men om det är reglerat i TR att det skall ske mer än en gång i veckan för att räknas tja då kommer man ju undan den regeln rätt enkelt. Jag menar vad är skillnaden egentligen om jag åker varannan vecka i 5 år till tex Bo Tibblin eller varje vecka , är jag hans elev mindre då enligt TR eller :rofl:

eller om du åker var 10:e dag. :angel:

Ok då är jag med, ang huruvida de är medvetna om att de inte får döma sina egna elever. Jag vet inte. jag vet att de "seriösa" helst inte VILL - men det är inte pga en TR regel utan att de känner tryck från folk vad som skall tyckas/tänkas osv ang. ev. partiskhet. Men som sagt- kontroll faktorn existerar ju inte så att det händer är ju faktum - stup i kvarten. och då dömer de seriösa ofta eleven hårdare, som "kontring"......

vem kollar över huvud taget? ang. tränar/elev frekvensen/relationen?
absolut INGEN. Här i mina trakter är det vanligt att man tränar i oberoende ridhus - dvs tränaren OCH eleven kommer dit - inte en jäkel skulle komma på tanken att kommentera/notera. att domare dömer sina elever på tävling är standard och oundvikligt som jag ser det. TR regeln är orelevant och helt ouppnåerlig kontroll mässigt!

Senast ändrad:

Definitivt inte! Det var inte så jag menade - utan om det regleras i TR av att man tränar minst en gång i veckan, då faller det nog på det! Då kan folka säga "Ja, men jag tränar ju bara en gång i månaden".
Hänger du med?

Va? Ja men jo jag är på samma linje , men det var inte till dig jag svarade :D

Jag har inte skrivit TR, så fråga inte mig. Däremot så känner jag till regeln.

Och jag vet ryttare som strukit sig när det visat sig att deras tränare ska döma klassen (även om det inte är träning exakt en gång/vecka).

Mitt TR är fr 2005, men jag tror knappast att den här regeln är borttagen.

Nåja det där SM:et var ju visserligen innan men det var säkert med all säkerhet samma regel då, men hur sjutton kommer dom undan med det där då :confused: Gubben ifråga dömde ju då alla stora fälttävlan samt var dressyr tränare för seniorlandslaget i fälttävlan det där är ju fint och uppenbarligen fullt tillåtet :eek:

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Dressyr Jag har ju bestämt mig för en dressyrkarriär i år. På den enormt höga nivån kanske LA till hösten. Högtflygande planer alltså! ;) Har...
Svar
18
· Visningar
2 791
Senast: kopparberg
·
T
Hästvård Hej. Jag har sedan 2 år en D-ponny, som jag köpte som åttaåring. Tidigare har hon gått i avel, och kunde nätt och jämnt grunderna. Vi...
Svar
18
· Visningar
1 756
Senast: ghost
·
Hästvård Hej alla! Måste få skriva av mig lite o kanske höra andras tankar o funderingar. JAG GER UPP! I hela mitt 29- åriga liv har pållarna...
2
Svar
22
· Visningar
3 716
Senast: 333
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård