Det här med att bestämma namn..

Sv: Det här med att bestämma namn..

Med första barnet visste vi att det med största sannolikhet var en tjej, jag sa fran första stund att det var en Emma men det namnet gillade inte sambon. Vi enades sen om att Joline var fint och höll länge pa det, sen bara ngn vecka innan hon föddes dök namnet Emilia upp och det gillade vi direkt bada tva. Det passade dottern ocksa och jag är väldigt nöjd med namnvalet även nu snart 5 ar senare.

Andra barnet var det mer osäker om det var en pojke eller flicka, bebisen ville inte rikigt visa trots flera ultraljud. Pojknamn hade vi jättesvart att hitta ngt som kändes bra. Flicknamn var vi lite inne pa Nathalie men det kändes inte helt bra. Ngr veckor innan hon föddes kom namnet Maja upp och det var en Maja.

Nu väntar vi pa barn 3 som är planerat att komma i april. Jag vet könet men sambon vill inte veta sa det är lite svart att prata namn. Men vi har en pojknamn som känns helt bra och ett "reservnamn" som ocksa känns bra. Flicknamn är svarare, listan är lang men vi har inte hittat ngt än som känns helt perfekt.

Vi har gjort sa att vi skriver ner namn vi kommer pa, sen fragar vi den andra och om den absolut inte kan tänka sig namnet sa tar vi bort det. Känns namnet sadär sa far det sta kvar, ibland känns namnet bättre efter ett tag. Jag gillar tex namnet Ronja men det gör inte sambon och jag skulle aldrig kunna "tvinga" honom till det namnet.

Jo nu menar jag inte att ungen ska ha ett bebisnamn som t.ex. "Snuttan" eller så som hade varit hemskt att heta så fort man börjar skolan. Jag känner bara att många namn är generationsbundna och det tycker inte alls min sambo. För mig är t.ex. Birgitta och Margareta namn som man heter mer i mina föräldrars ålder. Jag tycker givetvis att alla ska få döpa sina barn till det dom tycker är fint, men jag hade ändå höjt på ögonbrynen om någon presenterar sitt lilla barn som Bengt-Åke.

Första barnet visste vi inte kön, hade några förslag. Men sen när han väl föddes så glömdes de helt bort och de blev Rasmus. Vi hade inte ens pratat om det.

Andra barnet visste vi kön, en tjej, och hade några förslag, då var det storebror som fick bestämma. De namn han kunde säga då var Tilde, hon kallades de i magen. När hon föddes hade vi ingen aning, hade inga förslag. Så vi fortsatte med Tilde.

Tredje vet vi att de är en tjej, kallar magen för Sally, mest för de är en kul historia och från början reta sambon. Men har några förslag, inte direkt pratat om det. Vi får se när hon kommer ut.

Vi hade bestämt namn för båda barnen innan de föddes - och ändrade sedan båda gångerna till namn som vi över huvud taget inte diskuterat tidigare :D

Vi hade några namn men när pojken kom ut så passade inget... till slut kom jag på ett namn som han passade till, och det fick han heta.

Första barnet bestämde vi redan i v 19 vad hon skulle heta. Vi visste att det var en tjej via ultraljudet. Jag hade Elsa som toppförslag och min man hade Vilma. Vi pratade oxå mycket om Ida och Emilia och Ella, men vi kunde inte enas om något av dem, men så en dag slängde maken ur sig "My" och eftersom hon var en liten envis rackare i magen tyckte vi att det passade bra. Jag fick en matlåda någon dag senare med en lapp "Till min älskling och Lilla My", och sen var det spikat ;) Kändes helt naturligt att hon var en My när hon kom ut sen!

Med andra barnet trodde jag att det var en pojke, och han skulle heta Sam från Sagan om Ringen, eftersom jag och min man älskar de böckerna, träffades i biljettkön till andra filmen (när vi köade en vecka), och förlovade oss med ringar med alvskrift på. Ut kom dock en flicka och hon fick heta Maja, eftersom det var det flicknamn vi hade pratat om och tyckte bäst om båda två.

Tredje barnet var svårast. Vi visste att det var en flicka, och jag ville helst inte ha ett till namn på M, men det ville maken. Vi funderade på Moa ett tag, men det kändes inte rätt. Sen hittade jag ett namn som jag tyckte var super; JONI, men det tyckte inte maken om, och strax efteråt fick vi nya grannar med en dotter på tre år som hette Joni... Så då tänkte jag om. Sen var vi på Astrid Lindgrens värld och i en av föreställningarna om Bröderna Lejonhjärta hette en av karaktärerna Idun, och det tyckte vi båda om. Jag har hört det förr, både här på buke och i islandhästsammanhang , men inte reflekterat så mycket över det förän vid detta tillfälle. Efter lite betänketid bestämde vi oss för Idun och det känns helt rätt!

Så vi har alltså tre töser;
My Laura
Maja Elanor
Idun Stina

Vi var båda överens om vilken typ av namn vi ville ha, nämligen ett fornnordiskt namn. Innan vi visste vad vi väntade, gjorde vi upp en lista med både flick- och pojknamn som vi tyckte om. När vi fick reda på att det var en pojke började vi båda fundera lite över namnen på listan och vilket vi föredrog och vi hade varsitt favoritnamn. Väl på förlossningen blev det bestämt att det blev en liten Birk (min favorit) och sen fick han sin fars favoritnamn i andranamn sen (Balder). :)

jag har ju också en My som första barn det kom sig av att hon såg verkligen ut som en My när hon var nyfödd. Enda flicknamnet vi hade då var Molly och det passade hennes tvillingsyster.

Vid första graviditeten velade vi under tiden. Först skulle det bli en Elton om det blev en kille, men vi ändrade oss mot slutet till Ludvig. Om det skulle bli en flicka hade vi två namnförslag: Tuva eller Lova.
Det blev en Tuva sen på sambons order. Jag försökte förhandla till Lova men han ville inte det. Och jag gillade ju Tuva väldigt mycket också.

När vi väntade andra barnet endes vi snabbt om namnet Lowe till en pojke och Maja om det skulle bli en flicka.
Det blev en Lowe.

Skulle vi få ett till barn i framtiden hänger nog inte de andra namnen med. Maja är en favorit men hela barnens dagis är översvämmat av Major.m

*kl*
Kan man skaffa ett tredje barn bara för att man väldigt gärna vill använda ett visst namn!? :D

Haha, varför inte? När vi väntade tvillingarna efter vår första pojke, återanvände vi ett av namnen som vi tänkt till vår första, och det passade riktigt bra. Till flickan hade vi en massa namn (jag tycker det finns så fina flicknamn men nästan inga pojknamn) men inget passade den här gången heller. Så kom maken på ett namn och det passade så det fick hon heta.

Direkt efter att vi fick veta att jag väntade vårat första barn så la vi oss på sängen och då sa jag ett tjejnamn direkt som kändes rätt. Nu blev det en pojk och pojknamnet fick vi skriva en lista för att komma på. Men det blev inget på listan utan vi satt i bilen en dag och kom på namnet, sa det högt och det kändes rätt. Så då bestämdes det vad han skulle heta.
Två år senare kom lillasyster och hennes namn var ju redan givet.

Så kul :) Hör nästan aldrig någon som heter My! My och Molly låter ju lika fint ihop som My och Maja, bra val där ;)

Gör ni det i förväg?
Hur gör ni andra?
Skriver en lista?
Möts på mitten?

Vad har ni för förslag? :bump:

Vi kastade ur oss alla namn vi kom på under hela graviditeten. Listan levde och fylldes på hela tiden. Enda regeln om listan var att när ett namn väl hamnade där fick inte den andre stryka det. Vi har listan kvar och kikar på den då och då och ibland undrar vi hur vi tänkte.

När lille sonen föddes gick vi igenom listan och tyckte inte om något av namnen egentligen. Sambon lobbade för släktnamnet Gillbert och då var vi ungefär så långt ifrån varandra vi kunde komma.

Vi enades om Musse. Och det provhette sonen i ungefär en vecka. Under den tiden försökte jag hitta andra män som hette Musse. Det finns några stycken som har det som riktigt namn. Resterande nyttjar det som smeknamn för Mustafa. Eftersom Sverige inte kommit tillräckligt långt i sin invandrarpolitik och så vidare kändes det inte snällt med ett namn som många förknippar med Mustafa (sorry alla Mustafas).

Därefter kom vi på att Max är ju ett fint namn. Darn! Vi hade precis beställt en bil som var en Ford S Max. Ungen kunde ju inte heta likadant som bilen!

Efter ungefär en månad tog vi ett av namnen på listan. Sambons morfars andranamn. Ett ovanligt namn som vi smakade på ytterligare 1,5 månad. Ett namn som ursprungligen kommer från Bibeln. Många rynkade på näsan först och skrattade och trodde vi skämtade men nu för tiden är det ingen som reagerar faktiskt.

Så kontentan, vi ville ha ett namn som fanns från början, ett namn utan å ä ö, något som går att vara utomlands med men som ändå klingar svenskt. Vi skickade in papperna ett par dagar innan sonen var 3 månader och från och med då blev det även officiellt vad han hette. Mitt råd är, ta det lugnt, den lille människan ska bära sitt namn hela livet, då gör det inget om ni funderar ett varv extra.

Mvh Miks

kl

Funderade på namn under hela graviditeten (visste ej kön) och det fanns bara ett namn som kändes klockrent! Försökte med listor och googlade, men inget annat kändes rätt! Även andra och tredjenamnen var klappade och klara.

Det var ett flicknamn så vi visste inte vad vi skulle göra om det kom ut en pojke.... men som tur var var det en tjej :D

Är Chelsea verkligen ett enbart tjejnamn? Jag tycker det skulle kunna funka på en grabb också.

Vi diskuterar olika namnförslag innan och enas förhoppningsvis om ett par stycken. Senaste bebisen hade vi bestämt namn på i förväg (om det blev en tjej). När bebisen kom och det blev en tjej var namnet bara fel. Det passade henne inte så vi fick tänka om.

Kl

Hade en namndiskussion med storebror, snart 4, nu ikväll. Undrade om han hade några förslag på namn och det hade han. Först tyckte han Blixten McQueen, och annars Knocke eller Smocke...

Min man och jag enades snabbt om att storebror inte hade beslutsrätt i frågan ;)

Här ville dottern (3år) ha en lillasyster som skulle heta Liam, njaa.. ;)

Liknande trådar

Övr. Barn Vår 9åring går i en stor skola, nu i 3:an. Det har sedan förskoleklass varit stökigt och ett ganska rått klimat. Gång på gång har vi...
2
Svar
35
· Visningar
7 390
Senast: Miks
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 403
  • Låst
Tjatter Denna ulvlek presenteras i samarbete med allas vår @Paddington :love: Lejonkungen firar påsk! Det börjar närma sig påsk i Lejonriket...
25 26 27
Svar
530
· Visningar
21 925
Senast: Lobelia
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 517

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka