Det här med att bestämma namn..

Breakdance

Trådstartare
Gör ni det i förväg? Törs man verkligen det?^^
Jag kan ju bara se tillbaka på min förra grav och jag va HELT övertygad om att det va en tjej i magen, hade då två namn jag valde mellan men det va liksom inget snack om saken när hon väl va ute- det va en Angelica :love:

Den här gången känns det inte alls lika självklart, för det första har barnet nu en far som vill vara med och dessutom är jag inte alls säker på vad det är för kön^^ (visste jag ju inte förra gången heller, egentligen)

Hur gör ni andra?
Skriver en lista?
Möts på mitten?

Vad har ni för förslag? :bump:

Sv: Det här med att bestämma namn..

Första barnet var vi rätt säkra på var en tjej. Ut kom en kille som fick namnet vi hade kommit överens om som killnamn. Att komma överens var inga större bekymmer, jag bestämde och sambon vågade väl inte göra annat än att hålla med. :o

Andra barnet visste vi var en kille (från UL). Vi hade kommit långt i graviditeten och inte kommit överens. Vi satt och diskuterade namn när det kom upp en reklam på TVn och jag sa på måfå att det är ju ett fint namn. Efter det så hade vi ett namn till lillebror och det ifrågasattes aldrig. O_o

Så ja... Vårt ena barn har ett släktnamn och den andra har fått sitt namn från en reklamfilm. :D

Haha så det kan bli^^
Vi har diskuterat namn lite fram och tillbaka men det är mest "det här är väl fint" -nej usch..
Fadern har en fallenhet för hjältar och tycker att Thor är ett oerhört manligt och bra namn, jag vill bara kräkas :P
Jag däremot tycker att Amadeus är fantastiskt- han hatar det^^

Vi måste på nåt vis försöka mötas på mitten i pojkfrågan, vad gäller flicknamn är vi dock ganska överens, min gammelmormors mamma (som dog väldigt ung för övrigt) hette Alfrida- helt fantastiskt namn enligt mig :love: och mannen håller faktiskt med^^

Vi har ju inte ens börjat producera här än, men vi har redan börjat prata namn.
När det närmar sig sen kommer jag nog skriva upp lite favoriter. Sen får man se när den lilla tittar ut, det kanske inte alls stämmer med vad man tänkt sig.

Vi hade bestämt både tjej- och pojknamn redan innan vi blev gravida :p

Nu vet vi att det är en kille vi väntar på och då är det bestämt och klart. Det blir tre namn, det första är bara ett som vi bägge tycker är fint, andra och tredjenamn är ett släktnamn från respektive släkt :)

Problemet är ju att det kanske inte alls är en xxx som tittar ut om några veckor! Vad vi gör då vet jag inte, men vi har ganska lika smak och gillar klassiska svenska namn så det blir nog inte ett problem :)

Vi var också överens på första barnet som jag var rätt säker på att det var en tjej, ut kom en tjej och vi hade inte ens något killnamn.
Den här gången tror jag att det är en kille men är inte alls lika säker, och namn jadu, vi får väl se om den förblir namnlös. Vi har ju några veckor på oss innan den kommer ut.

Vi hade pojknamnet klart redan innan jag blev gravid och flicknamnet kom vi på under de första veckorna. Ut kom en pojk som fick vårt val, namnet Tor ;) . Det kändes direkt att det var hans namn. Och eftersom han kom förtidigt så ville vi ha ett starkt namn. Och vad är då bättre än ett namn på en Gud :) .
Sambo ville först stava det med h i. Men jag tycker det blir lite hårt då. Utan h känns mjukare.

Får vi ett till barn följer flicknamnet med och så har vi kommit på ett nytt pojknamn.

kl
Vi hade sagt sedan länge att jag fick välja tjejnamn och han killnamn och så blev det.
Namn var bestämt redan i v.15:p

Vi hade namnen klara innan för båda barnen och funderar för fullt nu inför det tredje. Här har det skrivits listor och så har vi strukit tills det bara funnits 1-2 namn kvar. Våra barn har snällt hetat det vi bestämt innan. :D

Vi var övertygade om, att det var en pojk i magen, och vi kom bara på pojknamn. Ett tjejnamn kunde vi enas om, Alice, men vi var inte så oroade, det var ju en pojk. (vi hade inte gjort köns ul innan, gick bara på känslan.)

Ut kom en tjej, och det var ingen Alice! Så när vi kommit in på rummet och lillan somnat, gick jag ut och hämtade namnboken som fanns i korridoren, och sen läste jag namnen som jag tyckte var ok, maken sa nej, tills vi kom till ett. Sen läste vi aldrig vidare.

Har inte ångrat mig en dag, det var ett perfekt namn till min tjompa!

Min sambo är en nörd och sonen har ett namn från en annan superhjälte i marveluniversumet. :o
Jag hade som krav att det skulle gå att uttala på både engelska och svenska och att det skulle vara ett "riktigt" namn samt inte på toplistan. :)

Min sambo är en nörd och sonen har ett namn från en annan superhjälte i marveluniversumet. :o
Jag hade som krav att det skulle gå att uttala på både engelska och svenska och att det skulle vara ett "riktigt" namn samt inte på toplistan. :)

Finns fler nördar här, men efter mycket om och men så heter sonen inte Tiberius i mellannamn ;)

Vi trodde på en tjej och hade väl lite olika förslag på det teamat, men inte ett ändå killnamn som vi gillade. När han kom ut så tog det mindre än ett dygn innan vi visste, och det namnet bara kom. Hade kallat honom babyn i några timmar och sen sa jag fel och mannen bara, vad sa du? Men det ska han ju heta!

Vi hade faktiskt bestämt namn innan jag ens var gravid :o
Sedan drömde jag flera gånger under graviditeten att jag födde en flicka som hette Isabella. När hon sedan tittade ut för fyra år sedan i maj så var det självklart att hon hette Isabella (sen annan att jag första veckorna sa hästens namn till flickebarnet är en annan femma ;) )

Vi var överens om att en flicka skulle heta Lisa. Helt säkra var vi. Nu sitter jag här med Tova, för den var inte alls en Lisa när hon väl kom ut…
Så visst kan man bestämma, men sen kanske det inte stämmer..? :)

Gör ni det i förväg? Törs man verkligen det?^^
Jag kan ju bara se tillbaka på min förra grav och jag va HELT övertygad om att det va en tjej i magen, hade då två namn jag valde mellan men det va liksom inget snack om saken när hon väl va ute- det va en Angelica :love:

Den här gången känns det inte alls lika självklart, för det första har barnet nu en far som vill vara med och dessutom är jag inte alls säker på vad det är för kön^^ (visste jag ju inte förra gången heller, egentligen)

Hur gör ni andra?
Skriver en lista?
Möts på mitten?

Vad har ni för förslag? :bump:

Med första barnet började vi prata namn ganska tidigt. Flicknamn kom vi ganska snabbt överens om genom att jag hade skrivit en lista och sambon sa nej till alla utom två. Av de två samsades vi om ett + valde släktnamn till andranamn.
Nu var vi ju hyffsat säkra på att det var en pojke och det var betydligt svårare! Efter många om och men enades om vi ett enda namn, Elis. Som tur var så passade det bra när han kom ut också! Andranamn valde vi ett släktnamn från min sida som vi egentligen hade velat ha som tilltalsnamn men jag har ett kusinbarn som heter så, så det var redan "taget".

Nu är vi gravida igen och är betydligt mindre strukturerade. Flicknamn tänker vi oss fortfarande samma som till första barnet, även om jag blivit lite tveksam. Pojknamn har vi inga klockrena förslag men några ganska ok så vi kommer nog kunna samsas denna gången också.

Vi visste könet nästan säkert med båda barnen, och hade ett pojkalternativ och ett flickalternativ färdigt när barnet föddes. Vi bollade förslag tills vi hittade ett som båda gillade. I bägge fallen var det namn där vi inte kände nån som hette så, eller hade någon klar bild av hur en sån person skulle vara, så när barnen sedan kom var det mer, "Aha, det är så *namn* ser ut", snarare än "Ånej, han ser inte ut som en *namn*" Jag ville absolut inte föda ett namnlöst barn, så jag la veto på att vänta med att bestämma namn till efter födseln. Dessutom ville jag ha tid att smaka på namnet någon månad eller två innan vi slutgiltigt bestämde oss.

Vi håller på att diskutera för fullt. Vi står ganska långt ifrån varandra. Jag gillar typ namnen på topplistan, min sambo vill väldigt gärna ha ett släktnamn som tilltalsnamn. Det är inte ett enda namn i hans släkt jag vill döpa ungen till i förstanamn (Lars och Hans tex är inte bebisnamn för mig). På killsidan har vi båda fastnat för ett fornnordiskt namn. Vi vet dock inte om man får lov att döpa ungen till det. På tjejsidan har vi inget namn än som vi båda gillar. Jobbigt!

Att det inte är bebisnamn gör väl inte så mycket, barnet kommer ju inte vara bebis så länge? Mycket värre då att få ett namn som passar bäst på en bebis, och behöva släpa runt på det som vuxen resten av livet!

Vi gick igenom en sådan där "Vad ska du heta"-bok. Skrev en lista. Dissade sedan ungefär alla namn.

Vi hade slutligen två alternativ på tilltalsnamn. När han kom ut blev det klart vad han skulle vara.

Vi visste inte vad som skulle komma ut, så vi skrev en lista… Eller jag skrev en lista rättare sagt - sambon hade bara ett namn av varje som han kände starkt för. :p
Vi trodde det skulle komma ut en liten tös, men ut kom en grabb. Trodde vi skulle få hard-time att bestämma namn, hunden tog fem veckor(!!), men redan när han var ett dygn gammal kunde vi bestämma oss. Blev ett släktnamn från pappans sida som tilltalsnamn och ett släktnamn från min sida som förnamn.

Liknande trådar

Övr. Barn Vår 9åring går i en stor skola, nu i 3:an. Det har sedan förskoleklass varit stökigt och ett ganska rått klimat. Gång på gång har vi...
2
Svar
35
· Visningar
7 390
Senast: Miks
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 403
  • Låst
Tjatter Denna ulvlek presenteras i samarbete med allas vår @Paddington :love: Lejonkungen firar påsk! Det börjar närma sig påsk i Lejonriket...
25 26 27
Svar
530
· Visningar
21 925
Senast: Lobelia
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 517

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka