det här med skolskjutsen...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Maris_

Trådstartare
Vi har en massa strul med skolskjutsen. Nu får äntligen sambons son skolskjuts med taxi och inte med linjebuss genom stan som de först sa.

Däremot så krånglar det med tiderna. De går efter mina jobbtider. Jag jobbar 25% och är sjukskriven resten av tiden. Jag har nyligen börjat arbeta och jag vill verkligen ta vara på det. Jag tror inte att jag orkar ta hand om barnet resten av tiden när min sambo jobbar.

De säger att om barnet går på fritids vid skolan så får vi ingen skolskjuts. Men då faller ju allting. (Problemet är att sonen går i skolan på andra sidan stan, min sambo har inget körkort, de hinner inte åka buss på morgonen osv)

Kom att tänka på det nu när jag skrev här, kan sonen gå på fritids i vårat område? Skola på ett ställe och fritids på ett annat? Eller vad gör vi? Hon på skolan sa att det kanske gick att söka "undantag" men hon visste inget om det.

Jag har tänkt att kontakta min läkare och höra om han kan skriva något om att jag inte kan ha det ansvaret att ta hand om sambons son när sambon jobbar. Jag kan tänka mig att ta hand om honom vissa dagar och tider, anpassat efter mitt jobb och sånt för att jag ska orka. Jag jobbar tre dagar i veckan, sammanlagt tio timmar.

Har ni några idéer? Är det alltid så att man inte får skolskuts från fritids?
 
Sv: det här med skolskjutsen...

I min hemkommun så är det numera så att barn som bor "långt" från skolan i första hand får busskort av kommunen och ska använda de vanliga busslinjerna. (Tidigare hade kommunen skolskjuts med speciell buss till olika områden). Barn med särskilda behov får samordnad skolskjuts med kommunala småbussar och endast i undantagsfall får barn åka taxi.

Kan ni inte byta till en skola närmare er bostad?
 
Sv: det här med skolskjutsen...

Jag tror tyvärr att det blir svårt att byta skola. Hans mamma bor där vid skolan och ja, att få henne att gå med på att byta finns det nog inte möjlighet till...
 
Sv: det här med skolskjutsen...

Vad har skolan för motivering till att sonen inte kan få skolskjutsen senare på dagen? Eftersom du inte är pojkens biologiska mamma så ska de ju inte gå efter dina tider tycker jag...
 
Sv: det här med skolskjutsen...

Typ "så är reglerna!" är deras motivering. :smirk:

Vi ger inte upp ännu, det måste lösa sig, men det är bara så jobbigt när precis allt ska krångla!
 
Sv: det här med skolskjutsen...

I vår kommun är det helt OK att gå i skolan på ett ställe men gå på fritids någon annanstans. Just så löser många det här med skolskjutsen här ute om tiderna inte passar.
 
Sv: det här med skolskjutsen...

I vår kommun är det helt OK att gå i skolan på ett ställe men gå på fritids någon annanstans. Just så löser många det här med skolskjutsen här ute om tiderna inte passar.

Fungerar det bra då? Jag tänker på barnet som har kompisarna i sin skola och sen ska gå fritids annanstans och skapa nya vänner, nytt socialt sammanhang, fler vuxna att ha kontakt med, mm.
 
Sv: det här med skolskjutsen...

Det beror ju lite på. Det kanske inte är så kul om det är ett helt nytt konktaktnät. Men om fritidset ligger nära hemmet så borde det väl gå en del "hemmakompisar" där?

För vår del hade sonen gått på dagis på samma ställe där han senare fick gå på fritids, så han kände redan till en hel del av barnen där.
Att det sedan inte var skolkompisarna verkar inte ha spelat någon roll.
 
Sv: det här med skolskjutsen...

Man har rätt till skolskjuts men inte fritids skjuts. Därav att de inte kan/vill senarelägga skjutsningen.

Det är bara i direkt anslutning till skolans start och slut som barnen har rätt till skolskjuts i övrigt får föräldrar ordna ansvaret av skjutsen.

I det här fallet har det tyvärr ingen betydelse vilka tider som föräldrarna jobbar utan kruxet är antagligen att skolan slutar och sen börjar fritids och från fritids har man inte rätt att få skolskjuts.

Det är möjligt att ha fritids på en annan plats än där man går i skola men hur går det då när mamman har sonen? Hon verkar inte direkt samarbetsvillig med ev skolbyte?

Javan
 
Sv: det här med skolskjutsen...

Tack alla för era svar! Vi ska ringa runt lite idag så får vi se!

Lösningen känns som antingen en fritidsplats här, vartannan vecka. Det optimala vore ju plats på heltid men det lär hans mamma inte gå med på. I så fall kan vi lämna honom på fritids innan vi åker till våra jobb och så kan åka med skolskjutsen därifrån till skolan.
Eller oxå att han får åka taxi, skolskjutsen, på tider som fungerar för oss.

Huvudproblemet med att vi inte kan ta oss till fritids kl sex på morgonen är ju fortfarande kvar, även om han får skolskjuts med taxi klockan 8.

Det känns verkligen som en ond cirkel, eller moment 22 det här!

Vi funderade även på det här, om han skulle ha en dagmamma i vårat bostadsområde, de veckorna han är hos oss, går det? Hur hittar man såna?

Har ni andra tips på lösningar? Jag känner mer och mer att jag inte kan vara skjuts. För jag orkar inte med mitt liv sedan. Är ju sjukskriven på 75% och arbetar 25% och det är precis vad jag orkar med. Och visst, jag kan köra honom ibland när det behövs, men jag kan inte ha det liggandes på mitt ansvar att det måste vara så. Likadant så kan jag inte ha hem sonen när jag slutar jobbet, vissa dagarna så däckar jag i soffan direkt för att hela jag är så slut.

Sambon ska prata med kommunen idag så får vi se om hon iaf kan hänvisa oss någonstans.
 
Sv: det här med skolskjutsen...

Känns som om det inte är kommunen utan soc du behöver prata med. De kan styra vad som är omsorg resp soc hjälp.

Förmodar att det är din sjukdom som gör att du vill bli specialbehandlad? Det kan jag inte avgöra om det är rätt. Finns regler att tolka, i varje kommun.

Däremot tycker jag att du ställer för stort krav på samhället, på oss andra. Varför ska vi betala detta? Att din sambo och hans ex inte tar han dom sitt barn. Det får väl ändå de göra upp. De får väl hämta killen. Verkar ändå lyxigt med taxi om det finns buss.

Lider med pojken!

En som är så trött på att alla alltid bara ska ha... Vi får väl sjäva hämta barnen på fritids/dagis. Är det konstigt?
 
Sv: det här med skolskjutsen...

När du är sjukskriven så har du rätt till barnomsorg.
Sedan så kan du söka extra hjälp t.ex. både fritids och skolskjuts p.g.a. sjukdom.
Men inte p.g.a. inget körkort.

Växelvis boende är bökigt.
Så är det bara.
 
Sv: det här med skolskjutsen...

Flytta närmare skolan.
Pappa och mammas arbete att hämta/lämna pojken på fritids, inte samhällets.

Inte för inte säger man köp en, betala för två...

Välkommen till verkligheten att vara förälder.

/P Döben
 
Sv: det här med skolskjutsen...

När du är sjukskriven så har du rätt till barnomsorg.
Sedan så kan du söka extra hjälp t.ex. både fritids och skolskjuts p.g.a. sjukdom.
Men inte p.g.a. inget körkort.

Växelvis boende är bökigt.
Så är det bara.

Vet du hur sånt fungerar när jag bara är bonusmamma och inte "riktig" förälder? Eller går de efter situationen?

Bökigt, ja! Ibland känns det nästan omöjligt, allmänt hopplöst! Är det så för alla eller har vi bara otur med allt?

Alla som förespråkar växelvist verkar tycka att allt fungerar så bra och alla är överens och allt fungerar bra, både barn och vuxna. Men jag vet inte, om vi bara har otur som sagt eller om alla andra hittar en massa bra superlösningar?
 
Sv: det här med skolskjutsen...

Däremot tycker jag att du ställer för stort krav på samhället, på oss andra. Varför ska vi betala detta? Att din sambo och hans ex inte tar han dom sitt barn. Det får väl ändå de göra upp. De får väl hämta killen. Verkar ändå lyxigt med taxi om det finns buss.

Lider med pojken!

En som är så trött på att alla alltid bara ska ha... Vi får väl sjäva hämta barnen på fritids/dagis. Är det konstigt?


Men, jag förstår inte vad ditt problem är. Vore det bättre om sexåringen åkte buss själv alltså? Inte tar hand om sitt barn? Du har inte upplevt att man måste jobba för att få pengar för att få familjen att fungera? Varför inte se om man kan få någon hjälp när det inte funkar annars?
 
Sv: det här med skolskjutsen...

Vet du hur sånt fungerar när jag bara är bonusmamma och inte "riktig" förälder? Eller går de efter situationen?

Egentligen så "finns" du ju inte.
Du har liksom inga skyldigheter alls.
Det är föräldrarnas situation som räknas.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 566
Senast: Oh_really
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 097
Senast: Hermelin
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 437
Senast: Destiny_D
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 617
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp