Det här med MH

Aningsfull

Trådstartare
Är ju väldigt intressant. Och jag är väldigt sugen att testa dvärgpinschern.
Visserligen vet jag att hon inte är klockren mentalt, vissa saker skulle inte alls gå, andra tror jag skulle gå kanon. Mest bara för att få en objektiv bedömning på sin hund och veta lite mer om vad man har i snöret.
Sen är det ganska kul att spåna i hur hon skulle agera i de olika situationerna. :D Vi har haft ganska kul när vi spånat hemma vid köksbordet i olika situationer hon skulle kunna skämma ut sig i. :D

Ni som har gjort det, reagerade era hundar som ni hade förväntat er? Bättre/sämre?

Man kan ju alltid hoppas på en positiv överraskning. :D

Sv: Det här med MH

Vänta med att göra det till nästa år. Har för mig att de skulle göra MH testen anpassade efter varje ras eftersom alla raser ska fungera olika enligt rasstandarden.
Hörde kanske inte till frågan menmen... :)

haha. det skulle ju vara en fördel då jag har en ras som ska vara "omutligt reserverad mot främlingar". Vilket hon också är, om dom inte har godis för då är snåltarmen för stor. :angel:
Men innan jag skulle få se henne leka med en främmande karl. :rofl:

Precis! Bra för oss som har schnauzer/pinscher som inte ska vara jätte glada i främmande människor. Just nu är det ju mest brukshundsraserna som placerar sig bra på MH test och korningar. Ska vänta med att testa min minsta dvärgtjej till nästa år iaf.

MH är jätteintressant. Så här såg min hunds resultat ut.

http://www.freewebs.com/resultat/

Han är dvärgschnauzer, men lider inte av några större reservationer mot främlingar. ;)

Förresten - du ställde ju en fråga:

Ni som har gjort det, reagerade era hundar som ni hade förväntat er? Bättre/sämre?

Han skötte sig ungefär som förväntat. Inga aggressioner, mycket nyfikenhet och leklust.

Senast ändrad:

Det är alltid kul att göra en MH. Om inte annat så för att precis som du skriver "få veta vad man har i snöret". Ibland kan man bli förvånad.
Min egen reagerade på MH'n ungefär som väntat och likadant på korningen. Inte världens tuffaste hund men hon sprang inte och gömde sig i alla fall.

Det gick precis som jag trodde på Evitas MH. Inga större överraskningar där. Tasse hade en del tokigheter för sig däremot.

En liten fråga från en förstahundsägare. Är det "juste" mot hunden med MH om man redan vet att den inte är riktigt 100 mentalt?

Jason reagerade bättre än vad jag hade väntat mig faktiskt på vissa delar och sämre på vissa andra. Jag var jättenöjd och glad efteråt :). Man ska ju komma ihåg att man har samma hund med sig dit som hem oavsett hur det går.

Jasons resultat kan ni se på hans hemsida, jag länkar direkt http://www.jasonvovve.se/MH.html

Det är ingen tävling att gå MH.
Det jämförs med rasstandarden och det är det som är vitsen att kunna se vart en ras är på väg rent "huvudinnehållsmässigt".
Man kan få se så många roliga reaktioner från hundar på MH stora starka St: Bernhard som med svansen mellan benen gömmer sig bakom förarens ben när spökena kommer och motsatsen Papillontiken som anföll Dumpegubben med sin chockade förare 10 meter bakom som hade fullt sjå att behålla hakan i ansiktet.

Jag tycker det nästan är ännu viktigare då, just för att se för vad och hur hunden reagera. Tex så när vi gikc unghundskurs så var det med en man och hans dobermantik och han talade vitt och brett om hur tuff hon var och orädd. När vi då gjorde MH visade det sig att hon var en feg liten räka och anfall var bästa försvar... Tyvärr vet jag inte vad som hände med hunden så husse vägrade inse vad han hade för slags hund och kursledaren tillslut inte lät honom vara med på kursen utan de fick gå privat. Hundägaren hade bla fått stränga tillsägelser att han fick inte släppa tiken lös, trots detta så under liggövningen, där våran springer låg 20 m ifrån mig så kopplar han lös sin hund som kastar sig över den som var närmast... Dvs våran hund... Det tog väldigt lång tid innan vi kunde lägga våran igen... Och han är fortfarande osäker...

Ialla fall, vårat MH gick som beräknat, inga överraskningar alls.

Ja, det är inte direkt skadligt för hunden att gå testbanan. Om hunden tar för illa vid sig så bryter testledaren och du kan också avbryta när som helst.

Jag får se när jag testar henne. Blir nog kanske nästa år.
Det jag inte tror kommer gå är att få lekintresse med testledaren. Hon kommer nog bara undra vad människan håller på med och antagligen skälla.
Sen vad gäller ljud, tex skott och skrammel är jag inte orolig för. Hittills har hon aldrig reagerat på nåt av det. Sen på testdagen vet man ju inte, men jag tror inte att det skulle vara nåt problem.
Spökena kommer hon antagligen att vara rädd för, men när dom vänder ryggen till kan man räkna med att hon ska fram och nosa. För hon är ändå sån. Saker som skrämmer henne ska hon alltid fram och kolla in.
Hon har väldigt med temperament. Lite av anfall är bästa försvar. Men hon taggar ner väldigt fort. Är det nåt som skrämmer henne så tar det ändå inte många sekunder innan hon släppt det.
Men sen är frågan på ett test när det blir ganska mycket saker hur hon reagerar då. Kan ju hända att hon stressar upp sig och inte kan coola ner vilket hon gör i vanliga fall.
Men det är ju sånt som testet får visa. Ändå kul att se hundens reaktioner.

Passiviteten blir också spännande. Det är inga problem att stanna på promenader och bara stå still. Hon står också bara still eller sätter sig ner. Fast hon är ju dvärgpinscher, alltid på gång, så nog går ju öron och ögon på henne konstant ändå. Det är inte mycket hon missar, även om hon sitter still på sin söta rumpa hela tiden. Väldigt vaken liten tjej. :D

MH står för mentalbeskrivning hund. Det går i korthet ut på att man går en liten bana i skogen där hunden råkar ut för en massa otäcka händelser. Det rasslar i buskarna, det kommer spöken gåendes mot henne och lite sånt. En mentalbeskrivare gör en bedömning av hunden och tittar på hur den reagerar, hur den löser problemen, hur fort den avreagerar osv.

Jag vet inte om jag tycker att det är så snäll mot hunden om den nu redan bär på en massa rädslor att låta den genomgå en MH bana.
Och sedan att det ska vara intressant att se vad man har i kopplet kan jag ju hålla med om, men om man redan vet att hunden förmodligen kommer krypa ut ur skinnet... så.. Ja det kan ju inte göra saker och ting bättre iaf.

Jag tror inte att jag hade blivit glad på min matte/husse om jag var hund, rädd och blev tvingad att gå ett MH.

Jag har sett ett X antal MH:n med både det ena och det andra..
Och ibland kan man ju undra vad hundägaren tänkte med.

men alltså, en hund belastas ju inte så hårt på en MH.
Man kan ju alltid avbryta, eller avstå från skotten om man inte tror hunden klarar det.
Skulle en hund vara så mentalt kass att den riskerar att få bestående men av ett MH så undrar jag hur man ska hantera hunden i vardagslivet utan att den mår dåligt?
Det skulle ju innebära att man verkligen får ha hunden i "skyddad verkstad" och jag funderar hur genomförbart det är?
Man kan inte skydda hunden emot allt i verkligheten, tex slammret när en kastrull ramlar ner, en bil som baktänder, en skum svampplockare osv

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 708
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 938
Övr. Hund Hej! Jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig men jag tänkte att jag börjar att kolla här om någon har något tips på hur man kan lösa...
2
Svar
33
· Visningar
3 678
Senast: Trasten
·
Övr. Hund Hej! Det är nämligen så att jag och min familj nu har börjat gå lite i tankarna på att skaffa en fjärde hund inom något/några år. Vi...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 451
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras