Det funkar bara inte

Sv: Det funkar bara inte

Jag tycker att det låter som om utöver de problem ponnyn har haft så är den inte balanserad och stark nog än för att kunna galoppera lugnt. (När jag skriver stark, så menar jag styrkan i musklerna för att kunna genomföra samlande övningar - inte stark = springa iväg frammåt.)
Hur pass skolad är ponnyn? Kunde den gå i samlad galopp i form med förra ägaren t.ex?
Annars är det skolning och åter skolning som gäller.
Jag tycker att det är jätte-bra att du tömkör ponnyn! Där kan ju du skola den och göra stärkande övningar, speciellt galopp-träning.
Ett tips är att lägga in cavaletti-övningar när du tömkör, då bygger du både balans, styrka och smidighet. Det ska utföras i lungt tempo i alla gångarter - lär ponnyn att lyssna, inte rusa. Lycka till!

Jag tror du har rätt. Det är synd att pållen är så liten, 120... eller det är synd att så många vuxna inte är mindre;)
Jag är osäker på om hon kunde gå i samlad galopp innan vi köpte henne. I alla fall inte alldeles av sig själv. De som hade henne red henne med halsförlängare och den var ganska hårt inspänd. Jag gillar inte sådana grejer i onödan så vi har nästan inte alls använt den. Cavalettibommar i tömkörningen säger du... hur många? Små bockar eller direkt på marken till att börja med väl?
Hur rider/arbetar ni era hästar/ponnyer förresten när vi vill bygga upp dom?
Jag har tänkt såhär;
*Två dagar skritt ca 1h i naturen beroende på väder/dagsljus eller inte.
*En och ibland två dagar vila. Det passar bra när dottern rider lektion och om jag tränat henne (pållen) lite tuffare någon dag innan.
*Tre dagars tömkörning där jag kan alternera med om dottern ska träna lite i paddocken. Kanske cavaletti under töm, eller annat. Dottern kan ju rida då värsta piggheten lagt sig.
Kanske kan jag låta dottern tömköra henne i skritt när jag går bredvid bara för att hon ska lära sig lyssna bättre på dottern också och inte bara mig. Gud vad jag tycker det är roligt med hästhantering förresten. Jag drömmer om en egen unghäst så småningom. Tyvärr är jag inte en jätteduktig ryttare utan har bara några år på ridskola bakom mig. Jag har haft en unghäst tidigare och det gick otroligt bra. Fast nu drömmer jag om en större och kanske lite tuffare häst. Ja ja, jag får väl drömma ett tag till, rida för instruktör och kanska roa mig med att läsa stamböcker.:cool:

Bind ett balsnöre i nackstycket som du sedan fäster i sadeln. Det gjorde vi på en bockponny som vi red in. Det funkade kanon.

HÖÖKS finns det att köpa grästyglar för glupska ponnyer som inte ska dra ner huvudet och äta .. Funkar på bockade ponnysar också?
310490.jpg

GRÄSTYGEL
Äntligen den smarta tygeln som hindrar glupska hästar att dra ner huvudet för att äta. Även bra för de som kommit på att man kan sänka huvudet för att bli av med sin ryttare.
Pris 129 kr

Nu är jag hyfsat ny på forumet men jag kanske har ett bra tips eller två.

Eftersom dottern får hyfsat bra stopp på ponnyn efter en stund skulle jag låta henne arbeta hela tiden i gallopen. Med arbeta menar jag att ponnyn får tänka och använda hjärnan. Förhoppningsvis hinner hon då inte tänka på att hon ska bocka.

Låt dottern öva fattningar och avsaktningar. Både från trav och skritt till gallop. Vi har en övning som är 5 gallopsteg och 5 travsteg. Den tycker vår häst är superjobbig. Det brukar inte spela någon roll att han inte är samlad de första gångerna man gör det, för han märker själv att han inte orkar streta emot så länge så han samlar sig automatiskt själv.

En annan övning går ut på att man lägger små små gallopvolter längs med hela långsidan i ridhuset (vi råkar ha ett sånt men det är ju inte alla som har, en paddok funkar ju det med). I denna övning är det viktigt att man inte "hänger" så mycket i innertygeln utan försöker svänga med ytterskänkel och håller emot på yttertygel. I början kan det vara svårt att få volterna små eftersom hästen gärna rejsar på långsidorna men det brukar lossna efter ett tag. Var försiktig med trängade tygeltag (alltså att dra yttertygelns hand över mankammen mot innersidan).

Nästa övning är precis som någon sa. Bommar på marken. Vi brukar ha bommar i böjt spår på öppna delen av en stor A eller C volt. När hästen är så pigg att man knappt kan hålla honom brukar vi fatta gallop precis innan och sakta av precis efter. Vända igenom volten och komma på från andra hållet. När han slutar rusa mot bommen (som han tycker är ett jättehinder som man måste ladda i 180 för) brukar vi kunna gallopera honom ett par varv.

En till övning är att trava längs med fyrkantsspåret och göra små volter. Precis när man vänder in på volten fattar man gallop. När man sedan rider ut från volten saktar man av till trav igen. Hästen får alltså aldrig gallopera på raka fyrkansspåret utan bara på böjda lilla volten.

Det viktigaste för er är att aldrig ge ponnyn tillfälle att rusa iväg med dottern. Lätt att säga men svårare att följa. Försök att träna i en inhängnad paddok eller ridhus. Är ponnyn superpigg och kanske inte har gått på ett par dagar gallopera av den med tömkörning innan dottern sitter upp. Dottern måste oxå hålla en hyfsat hög hand för att förebygga att ponnyn drar ner huvudet och exploderar iväg.

Att låta an liten duktig "vuxen" person rida ponnyn kan ju låta som en bra ide men jag rekommenderar det inte. Risken finns att ponnyn kommer gå fint med den vuxna men den vet att den ändå kan bralla med din dotter. Jag skulle istället satsa ett par slantar på att dottern rider för en instruktör en gång i veckan. Allsåå inte med på en ridskolelektion utan själv med en instruktör. Förklara gärna vad det är ni har problem med så kommer säkert instruktören på en drös med övningar som ni kan få bukt på ponnyn med.

Hoppas något hjälper och att din dotter inte blir rädd för ponnyn. Det skulle ju vara himlans tråkigt. Lycka till.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 798
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 169
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 581
Senast: Johannna1
·
Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb