Det finns inte bara två kön

Hen betyder höna, barn betyder lada, slut betyder slampa, osv. Det är alltså så du tänker med alla ord som har en annan betydelse på engelska?

Jag orkar faktiskt inte ta den här diskussionen, det är som att argumentera med en tegelvägg. Som jag skrev i en annan tråd förstår jag inte vad det är som är så jävla provocerande med kön, jag förstår verkligen inte. Hur påverkar det dig om någon annan känner att den är något annat? Ingen tar ifrån dig något, inget. Man och kvinna finns kvar, det finns bara fler alternativ för dem som faktiskt inte känner att dem andra är rätt.

Jag kräver inte att cis personer ska FÖRSTÅ hur det är att inte känna sig hemma i något kön, men jag kräver faktiskt att dem ska ACCEPTERA det. Acceptera att människor är olika. Som sagt, hur påverkar det dig om jag vill bli kallad något annat?

Det är ett fritt land, men det är så jävla lågt att med flit säga fel om någons pronom bara för att man tycker att "hen betyder höna". Hur kan det vara så himla svårt att bara acceptera varandra. Om jag så vill bli kallad för enhörning, vad gör det dig? Det betyder ju inte att jag tar ifrån dig rollen till kvinna och gör om dig till enhörning, det betyder bara att JAG känner mig som en enhörning.
Visst ska man acceptera att folk är olika.
Alla har rätt att leva ut sin identitet så länge man inte skadar andra.
Problemet uppstår ju när en individ sänder dubbla, tredubbla budskap. Det leder att man inte passar in. Vilket är följden av de val man gör.
För ingen kan eller ska tvingas att involvera allt och alla i sin egen gemenskap
 
Jag tror det finns föräldrar som gör så, jag hörde om det på radion för några år sedan, barnen får inte kallas flicka eller pojke utan de behandlas som de inte tillhör något kön. Hemskt hur man använder små barn för sina politiska syften.

Jag gör i princip så. Inte så att barnen inte får kallas flicka eller pojke (hur ska man kunna förbjuda det), men jag använder könsetiketter så lite som möjligt när jag pratar med barnen (jag har två pojkar). Det är inte så svårt, jag pratar helt enkelt om vuxna och barn, snarare än om flickor/kvinnor och pojkar/män. Och försöker verkligen att undvika att behandla dem som pojkar, dvs behandla dem utifrån könsroller. Det vore ju hemskt. Jag behandlar dem som människor, och har verkligen inga ambitioner att uppfostra dem till män/pojkar. Lika lite som jag har några ambitioner att uppfostra dem till blåögda eller högerhänta. De är som de är när det gäller det fysiska (hårfärg, könsorgan, längd, kroppsform), och sen försöker man hjälpa dem till att bli bra människor. För att bli en bra människa behöver man verkligen inte vara en stereotypisk man eller kvinna.

Att kategorisera världen utifrån kön tycker jag är ett ointressant sätt att tänka, så därför så uppmuntrar jag inte barnen att dela in världen i manligt och kvinnligt. I min värld så skapar man bara problem för sig själv och andra genom att göra det.
 
Jag fattar inte varför det är så otroligt nödvändigt att tala om för alla andra att det finns X och Y kromosomer och vad de gör med våra kroppar rent fysiskt. Det är väl ingen nyhet för alla som läst basic biologi. Vad tillför det diskussionen liksom?
Det förklarar tankegången bakom att skilja biologiskt kön från personlighet eller bad man väljer att kalla det. Du reagerade starkt på tankegången jag också haft.

Jag tror mycket av konflikten kring kön är att många just tänker på de biologiska könen. Där finns det endast två kön ( och eventuella fysiska mellanting). Hade man valt ett annat ord så hade det blivit enklare och tydligare.
 
Men det är mera i betydelsen jämlika (vilket du också skrev) och det håller jag med om, men jämför man med jämställda i feministisk betydelse tror jag knappast de var det.
Du tror :) Blir roligt sen när vi kanske får reda på fakta men tills dess får du förstås tro --> som man trodde att kvinnan från Barum var en man utan att veta

(Nu hittade jag också en källa på att skadorna kan ha kommit från annat än att hon fött en massa barn!
"När de första undersökningarna av Barumskvinnan gjordes utgick man från att hon var en man, eftersom man hittat jägarverktyg i graven. Men senare undersökningar av skelettet har visat att hon var en kvinna i 40-45-årsåldern, som dessutom fått mellan tio och tolv barn.
– Att hon fött så många barn kom man fram till eftersom man upptäckt fördjupningar i bäckenbenet. Men detta har senare fått revideras, eftersom det visat sig att de här groparna kan vara ett resultat av förslitningsskador också. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/skansk-stenalderskvinna-byter-namn?))

Jag väntar med att tvärsäkert tro tills vi vet fakta :) Undrar också om du vet vad jämställdhet i feministisk betydelse är eftersom du verkar vara en antifeminist och såna oftast tvärsäkert tror saker om feminismen utan att veta fakta.... :D Men tråden handlar om genus så kanske ska hålla oss till det istället för jämställdhet och feminism generellt!
 
Senast ändrad:
Det som stör mig mest med hen (förutom att det är fult då :D) är att jag tycker det används väldigt mycket i onödan av icke-hen-människor, för så många som här till hen är det nog inte som man kan tro när man läser om alla hen hit och hen dit som folk skriver om.

Ex.vis så är det tämligen uppenbart och välkänt att jag är en kvinna och ändå har jag blivit refererad till som en hen här inne. Varför liksom? O_o

I frågan om kön så får folk definiera sig som precis vad de vill, jag ser till personen och inte till könet.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har en av varje och det är en balansgång som heter duga ffa med min dotter (8v). Jag har alltid sagt att hon skulle ärva sonens kläder rakt av då jag uppfattar dem väldigt neutrala men det går inte. Hon har en helt annan palett än sonen och behöver ett väldigt ljust plagg uppe eller nere (eller både och) för att det ska se bra ut och dessa kläder är ofta flickigare (om det inte bara ska vara vitt) och jag har efter en del funderande bestämt mig för att jag är ok med att jag köper flickiga kläder till henne så länge jag själv hade kunnat tänka mig dem som barn. Dvs neutrala mot flick går bra men det får inte bli för mycket.

Så är det ju, men det har inte så mycket med kön att göra, som jag ser det? Jag har två pojkar, och de har inte heller passat i varandras kläder efter någon ordning som små. Den ena passar i varma färger, typ brunt-grönt-gult-orange, och den andre är finare i kalla färger, lila-blått-rött. Dessutom har de olika kroppform, och är födda olika årstider, så det har varit rätt mycket kläder som var jättefina på barn ett som inte alls har passat, av en eller annan anledning, på barn två.

Människor har ju lite olika färger, och olika färger passar olika bra ihop. Det behöver inte vara att allt matchar, men åtminstone att man inte har färger som skär sig. För mig är det som naglar på en griffeltavla eller falsksång, det skär liksom i ögonen.

Men det har med färger, inte med kön att göra.
 
jag tror de flesta förstod att du menade att du tyckte kläderna påverkade ditt spädbarns utseende, det som ifrågasattes var väl varför det över huvud taget spelar roll?

Därför att det skär i ögonen att se färger som inte passar ihop. För att man tycker om när det är vackert, har någon sorts sinne för estetik. Det är ju absolut inte könsbundet, ungefär som att det finns de som är musikaliska och de som är tondöva av båda könen.
 
Det som stör mig mest med hen (förutom att det är fult då :D) är att jag tycker det används väldigt mycket i onödan av icke-hen-människor, för så många som här till hen är det nog inte som man kan tro när man läser om alla hen hit och hen dit som folk skriver om.

Ex.vis så är det tämligen uppenbart och välkänt att jag är en kvinna och ändå har jag blivit refererad till som en hen här inne. Varför liksom? O_o

I frågan om kön så får folk definiera sig som precis vad de vill, jag ser till personen och inte till könet.
Välkänt att du är kvinna?
Det förvånar mig alltid när folk på Buke tror att alla vet vem de är. :D
 
Självklart köper man kläder som barnet passar i och är fint i?

Skulle vilja veta någon som köper fula kläder till ett barn eller klär sin dotter i bara svart och bilar för här ska vi banne mig tänka genus :banghead:

/ Hatar hen och annat löjligt.
Hon skriver själv att det var meningen att barnet skulle ärva sitt syskons könsneutrala kläder. Nu är ju @TeamLundVer ansiktsblind och tyckte att barnets anletsdrag försvann för henne så då kan jag förstå det mer men ett 8 veckors barn behöver inte se fin ut. Det är ett underbart, gosigt litet barn oavsett klädfärg. Och dom kan vara rätt så fula bäbisar men vem bryr sig.
 
Hon skriver själv att det var meningen att barnet skulle ärva sitt syskons könsneutrala kläder. Nu är ju @TeamLundVer ansiktsblind och tyckte att barnets anletsdrag försvann för henne så då kan jag förstå det mer men ett 8 veckors barn behöver inte se fin ut. Det är ett underbart, gosigt litet barn oavsett klädfärg. Och dom kan vara rätt så fula bäbisar men vem bryr sig.

Jo, jag vill att mina barn ska se fina ut. Varför inte? Varför ska man behöva se ut som hej kom och hjälp mig för att man är liten och inte kan styra hur man är klädd? Jag tycker det också har med respekt att göra, även om en liten bebis, eller en gammal dement människa, eller vem det nu är, kanske själv inte är medvetna om hur de ser ut, så tycker jag inte man behöver klä dem illa för det. Man kan få ha fina, välsittande kläder som passar ihop (vilket inte innebär obekväma eller opraktiska kläder, men kläder man är fin i) även om man är hänvisad till andra.

Det var meningen för min del också att det yngre syskonet skulle få ärva det äldre syskonets könsneutrala kläder. Och så visade det sig att de faktiskt inte passade särskilt bra i varandras kläder, så en del plagg som jag använde jättemycket till det äldre barnet kom knappt alls till användning till det yngsta, och vice versa. Det har inget med kön att göra (mina barn har ju dessutom samma kön, men den enes könsneutrala kläder passade ändå inte på den andre).
 
Har ett par bekanta som är väldigt involverade i det här med genus och könsmaktsordning. Sådana föräldrar som bland annat @Anders vill ta vårdnaden ifrån.
Deras barn är uppfostrad med leksaker, vad nu barnet ville leka med. Mycket konst och musik i familjen. Färgglada kläder utan att vara crazy. Mellanlångt lockigt hår.
Som 3-4-åring satt barnet i en sandlåda med barn som barnet inte träffat förut.
Barnen frågade vad hen hette och barnet svarade med sitt mycket ovanliga namn, engelskt. Det sa inget om barnets könstillhöriget för små barn även om en vuxen hade vetat.
Så ett av barnen frågade; -Men är du en kille eller en tjej?
Barnet svarade, -Jag är en vän.
Sen lekte dom vidare.
VARFÖR är det så viktigt att veta kön redan i sandlådan?
 
Jag tror det finns föräldrar som gör så, jag hörde om det på radion för några år sedan, barnen får inte kallas flicka eller pojke utan de behandlas som de inte tillhör något kön. Hemskt hur man använder små barn för sina politiska syften.
Hur kan man undvika att använda barnen i politiskt syfte om det är politiskt syfte att välja hur man tilltalar/behandlar barn? Oavsett hur man gör så kan det tolkas politiskt.
 
Att kategorisera världen utifrån kön tycker jag är ett ointressant sätt att tänka,
Kön är grundläggande för en mycket stor andel av allt liv på jorden, att försöka uppfostra barn till könlösa varelser är inte lyckat. Det du främst talar om är könsroller men du blandar ihop det med könsidentitet och det är två skilda saker. För riktigt små barn har det knappast någon betydelse men redan vid treårsålder är könsidentiteten en viktig sak för många barn, det är även väl belagt inom medicinsk forskning om barns utveckling.
 
  • Gilla
Reactions: Sar

Liknande trådar

Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 279
Senast: vallhund
·
Samhälle Ja, det har vi väl alla gjort. Och det är något som många (även jag) gör, omedvetet. Vi är exempelvis lärda att det finns "flicknamn och...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
45 312
Äldre Eftersom jag gillar att låta mina tre barn ärva varandras kläder så har min 6 åriga dotter även de äldre sönernas kalsonger i sin lilla...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 688
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp