Vad gäller mig själv vet jag inte om saker hade varit så hemskt annorlunda. Har sen jag kunde gå varit så hästintresserad att det överskuggat allt annat. Att jag sen började läsa science fiction som 13-åring istället för veckorevyn gjorde att jag helt missade att det fanns manualer för hur tjejer förväntades uppföra sig när de inte var hemma i sitt eget stall.
Samtidigt hade jag troligtvis haft möjlighet att träffa min far oftare om det varit mer självklart med delad vårdnad vid skilsmässa. Men det var mycket annat som gjorde att det kanske ändå inte hade blivit så.
Men nu har jag barn själv, en liten kille på 4 år, som är ett yrväder. Han kör utan att blinka en heldag på Liseberg, springer alltid (jag tror knappt ungen kan gå), klättrar på allt. Han protesterar högljutt när jag säger att han är söt, för han minsann awsome! Och han åker gärna motorcykel med pappa och fiskar.
Men den denna lätt hyperaktiva kille; som ofta ursäktas av förskolepersonalen med "pojkar i den åldern" när han varit extra vild; älskar rosa, fjärilar, hästar och andra "tjejiga" motiv på sina kläder. Nu är han tuff och och när de större killarna på förskolan frågar "Varför har du en tjejkeps?" (när han superglad vill visa sin nya Elsa-keps med massa rosa fjärilar) så svarar ungen utan att blinka "Jag tycker om tjejer!"
Det skär verkligen i mig att han som kille inte får lov att klä sig hur som helst. Att han som 4-åring ska motas in i en förutbestämd mall av hur en kille ska vara. Det är idag tusen gånger lättare för hans kompis Ester att vara en sjövild tjej med döskalle på tröjan än det har varit. Men killarna ska fortfarande passa in i grabb-mallen för att accepteras.
Personalen på förskolan är jättebra, och jag ber dem verkligen särskilt att hålla koll om sonen har något nytt tjejigt. Så att inte de större killarna ska ta glädjen över hans nya fina kläder ifrån honom. Men jag har inte vågat skicka dit honom i klänning ännu, den får han hemma med motiveringen att det är svårt att leka vilda lekar i klänning...
Oj vad långt det blev, förlåt.