Det finns inte bara två kön

Fast samtidigt känns det ju väldigt kränkande för de som inte är man eller kvinna. Ska inte de få tävla alls?
Jo man kan välja ett lag/enidrott som inte har dom reglerna. Just när det gäller tävlingsidrott så kan jag inte riktigt tycka att det är en rättighet. Idrott absolut - tävling njä.
 
Men finns det inte en metod att "avgöra" tillhörigheten rent fysiskt? Där var ju ett större bråk för inte så längesedan kring en kvinnlig svensk löpare (?) som påstods vara "mer man än kvinna" och därför hade fördel gentemot sina "helt" kvinnliga medtävlare. Hon var dock, kom man fram till, kvinna i ordets biologiska bemärkelse.

Det finns studier (kan tyvärr inte ange källor på rak arm men kan återkomma) som visar på att många framgångsrika kvinnliga atleter är aningen "androgyna" och även rent fysiskt balanserar lite på en lite otydlig man/kvinna-gräns. En riktigt snabb löpare (kvinnlig) har t.ex. sällan eller aldrig breda höfter då detta är ett hinder i löpning. De flesta har väldigt smala höfter, vilket alltså är en fördel. Osv. Jag ska leta fram texten, den var väldigt intressant.

Det vore intressant att läsa om du hittar den! :)
Det hade ju varit smart om det fanns någon slags scanner eller ett enkelt blodprov som sa vad en har för "kroppstyp". Alltså... äsch jag vet inte haha. Det är så himla svårt att förklara hur jag tänker när jag knappt ens själv fattar vad jag tänker. OM jag ens tänker.
 
Jo man kan välja ett lag/enidrott som inte har dom reglerna. Just när det gäller tävlingsidrott så kan jag inte riktigt tycka att det är en rättighet. Idrott absolut - tävling njä.

Fast alla som vill tävla ska väl få en chans att göra det?
 
Inom vissa subkulturer var vi bra mycket mer jämställda på 60 o 70talen, men det blev svårt att hålla fast när man fick barn o vi blev vuxna med försörjningsansvar osv...
Man har kollat de sk vänstergrupperna under sjuttiotalet och de var långtifrån jämställda när det ko till kritan
 
Men finns det inte en metod att "avgöra" tillhörigheten rent fysiskt? Där var ju ett större bråk för inte så längesedan kring en kvinnlig svensk löpare (?) som påstods vara "mer man än kvinna" och därför hade fördel gentemot sina "helt" kvinnliga medtävlare. Hon var dock, kom man fram till, kvinna i ordets biologiska bemärkelse.

Det finns studier (kan tyvärr inte ange källor på rak arm men kan återkomma) som visar på att många framgångsrika kvinnliga atleter är aningen "androgyna" och även rent fysiskt balanserar lite på en lite otydlig man/kvinna-gräns. En riktigt snabb löpare (kvinnlig) har t.ex. sällan eller aldrig breda höfter då detta är ett hinder i löpning. De flesta har väldigt smala höfter, vilket alltså är en fördel. Osv. Jag ska leta fram texten, den var väldigt intressant.
Minns ni de kvinnliga kulstötarna från Öststaterna? Var väl många som visade sig vara androgyna eller dopade med testosteron.
 
Fast alla som vill tävla ska väl få en chans att göra det?
Du är precis det du känner att du är. Definierar du dig som kvinna så är du en kvinna oavsett vad någon annan säger och tycker. Folk borde lära sig att se skillnad på kön och könsorgan.
Ja den som definierar sig som kvinna är en kvinna...i sina egna ögon. Men verkligheten säger ju ngt annat. Då är vad du är för betraktaren, det vad han eller hon ser med egna ögon.
Och vi har, liksom djuren en naturlig "näsa" för vad som är vad biologiskt sett.
 
Ja den som definierar sig som kvinna är en kvinna...i sina egna ögon. Men verkligheten säger ju ngt annat. Då är vad du är för betraktaren, det vad han eller hon ser med egna ögon.
Och vi har, liksom djuren en naturlig "näsa" för vad som är vad biologiskt sett.

Det är ju inte upp till någon annan att bestämma vad du och jag och alla andra är för kön. Det är ju något vi själva ska få avgöra. Nu bryr jag mig inte om någon skulle kalla mig för snubbe eller något annat. Alltså, jag själv ser mig som kvinna. Men jag personligen skulle inte ta illa upp om någon annan könade mig. Jag har ju redan blivit könad en gång liksom :P men att vuxna människor tar sig rätten att köna en annan vuxen person är helt sjukt i mina ögon.
 
Hehe du är nog lite fyrkantig :p
Nej men jag vet faktiskt inte, det är ett svårt ämne och jag är absolut inget proffs över huvud taget. Jag tycker bara att det är väldigt intressant att tänka och diskutera kring. Men liksom, känner du dig kvinnlig och är nöjd med det så kanske det inte är så mycket att fundera över för din egen skull? Jag ser kön som något extremt oviktigt för egen del. Men jag vet att det är otroligt många som tycker att det är superviktigt. Jag hörde någon intervju om någon som ibland är man, ibland kvinna, ibland ickebinär osv osv. Allt berodde på daglig status hur hen identifierade sig. Och det är ju den personens verklighet och den vill ju leva så.
Funderar på hur det "ska" kännas att vara kvinna?
Jag kallar mig kvinna då jag har fitta och ingen kuk, men har ingen aning om hur känslan av att vara kvinna innebär.
 
Det vet faktiskt inte jag heller. Det är lite där tänkarna från mitt ursprungsinlägg dök upp. Att om vi hade vuxit upp i en värld där kön faktiskt inte existerar.. Hur hade det varit då? Jag är född kvinna för att jag har fitta. Och jag är liksom tillfreds med det. Men egentligen, jag vet inte hur det ska kännas. Det kanske känns olika för alla? :)
 
Därför att det skär i ögonen att se färger som inte passar ihop. För att man tycker om när det är vackert, har någon sorts sinne för estetik. Det är ju absolut inte könsbundet, ungefär som att det finns de som är musikaliska och de som är tondöva av båda könen.

nej, men det är könsbundet att som kvinna spendera en relativt hög andel tid och pengar på utseende, skönhetsprodukter och kläder, åt sig själv eller, tydligen, åt sitt barn.
 
Jo, jag vill att mina barn ska se fina ut. Varför inte? Varför ska man behöva se ut som hej kom och hjälp mig för att man är liten och inte kan styra hur man är klädd? Jag tycker det också har med respekt att göra, även om en liten bebis, eller en gammal dement människa, eller vem det nu är, kanske själv inte är medvetna om hur de ser ut, så tycker jag inte man behöver klä dem illa för det. Man kan få ha fina, välsittande kläder som passar ihop (vilket inte innebär obekväma eller opraktiska kläder, men kläder man är fin i) även om man är hänvisad till andra.
Wow.
 
Hehe du är nog lite fyrkantig :p
Nej men jag vet faktiskt inte, det är ett svårt ämne och jag är absolut inget proffs över huvud taget. Jag tycker bara att det är väldigt intressant att tänka och diskutera kring. Men liksom, känner du dig kvinnlig och är nöjd med det så kanske det inte är så mycket att fundera över för din egen skull? Jag ser kön som något extremt oviktigt för egen del. Men jag vet att det är otroligt många som tycker att det är superviktigt. Jag hörde någon intervju om någon som ibland är man, ibland kvinna, ibland ickebinär osv osv. Allt berodde på daglig status hur hen identifierade sig. Och det är ju den personens verklighet och den vill ju leva så.
Alltså- jag känner mig inte kvinnlig alls. Det är väl därför jag inte fattar. Jag är jag och jag är kvinna eftersom jag har dom delarna.
 
Alltså- jag känner mig inte kvinnlig alls. Det är väl därför jag inte fattar. Jag är jag och jag är kvinna eftersom jag har dom delarna.

Fast bara för att du har bröst och fitta så betyder det ju inte automatiskt att du är kvinna. Sen att DU är det, det är ju helt upp till dig. Men det finns de som har bröst och fitta men som inte är kvinnor :)
 
Jag tycker väl att idrottsintresserade kan få välja att inordna sig i kille/tjejreglerna precis som dom väljer idrott. Säger reglerna att det ska vara killar med snopp i laget så är det så.

Tävlingsidrott är så förbaskat snevridet så det ryker. Vi hade en fotbollsturnering som lovaktivitet. Man fick anmäla femmannalag. Det blev tre lag varav ett var klart bättre. När dom insåg att alla skulle få samma pris blev det bästa laget sura. Att dom haft en kul stund var inget värt.

Den som vill tävla för att vinna i fysiska prestationsidrotter kan väl tävla med likasinnade.

Ehh, ja. ..
https://www.sn.se/sport/domare-vagrade-ta-flickspelare-i-hand-efter-match/
 

Liknande trådar

Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 279
Senast: vallhund
·
Samhälle Ja, det har vi väl alla gjort. Och det är något som många (även jag) gör, omedvetet. Vi är exempelvis lärda att det finns "flicknamn och...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
45 312
Äldre Eftersom jag gillar att låta mina tre barn ärva varandras kläder så har min 6 åriga dotter även de äldre sönernas kalsonger i sin lilla...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 689
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp