det där med läkare och hästrelaterade skador... Och hästtjejer...

Får jag låna tråden lite? Om man klarat sig från fraktur, och endast fått muskelskada har jag nu förstått att smärtan får avgöra hur mycket man ska röra sig. Jag går på ganska mycket smärtlindring och då känns det helt okej att göra vissa saker (tyvärr inte rida än, men promenera funkar). Om jag drar ner på smärtlindringen klarar jag betydligt mindre. Vad ska man gå på när det gäller ansträngning, smärtlindrad eller inte?
Det är också svårt att avgöra hur mycket man klarar om man inte provar tycker jag.

När det gäller läkarens rådgivning tycker jag såklart att det är viktigt, och normen i hästvärlden att man ska upp igen så snart som möjligt är inte sund i mina ögon. Och det är lätt att säga till någon annan, men när det gäller mig själv är det svårare (jobbigt att be om hjälp, hästen bör inte vila, känner mig dum som sjukskriver mig från jobbet osv).
 
Jag tänker på Courtney King-Dye som, visserligen utan hjälm, ramlade av en häst som snubblade till och hamnade i koma med en svår hjärnskada. Att hon inte hade hjälm försvårade det naturligtvis och det är enligt min min mening korkat att göra detta men det visar ändå att till synes helt odramatiska saker kan få svåra konsekvenser. För er som inte har hört talas om henne och är intresserade kan ni läsa här:

http://www.horsemagazine.com/thm/2015/01/courtney-dye-king-how-i-came-back/

Så summa summarum lyssna på läkarens råd, de har uttalat 6-8 veckor av en anledning, tycker ni anledningen är oklar så hade jag vänt mig till läkaren igen och frågat vad han eller hon baserar detta på.
 
Det som menas är att du kan garantera att DU kommer ta en stilla cykeltur, men att hästen inte kan garantera en stilla ridtur. Det krävs bara ett insektsbett för att få en oväntad rektion t.ex.
Och du menar att inget oförutsett kan hända när man cyklar? Kan du garanter att jag kommer hem utan incidenter?

Skadar man sig spelar det ingen roll om det är ett bi eller en bil som är orsaken.
 
Och du menar att inget oförutsett kan hända när man cyklar? Kan du garanter att jag kommer hem utan incidenter?

Skadar man sig spelar det ingen roll om det är ett bi eller en bil som är orsaken.

Det är inte det jag säger. Men eftersom du har en häst att ha i åtanke utöver faktorer som miljö, andra trafikanter osv som en cyklist också påverkas av så är det en större risk för att saker och ting händer.
 
Får jag låna tråden lite? Om man klarat sig från fraktur, och endast fått muskelskada har jag nu förstått att smärtan får avgöra hur mycket man ska röra sig. Jag går på ganska mycket smärtlindring och då känns det helt okej att göra vissa saker (tyvärr inte rida än, men promenera funkar). Om jag drar ner på smärtlindringen klarar jag betydligt mindre. Vad ska man gå på när det gäller ansträngning, smärtlindrad eller inte?
Det är också svårt att avgöra hur mycket man klarar om man inte provar tycker jag.

Det är som med en häst, du hade inte satt igång en häst på smärtstillande och sen trappat ner efterhand.
 
Jag tänker på Courtney King-Dye som, visserligen utan hjälm, ramlade av en häst som snubblade till och hamnade i koma med en svår hjärnskada. Att hon inte hade hjälm försvårade det naturligtvis och det är enligt min min mening korkat att göra detta men det visar ändå att till synes helt odramatiska saker kan få svåra konsekvenser. För er som inte har hört talas om henne och är intresserade kan ni läsa här:

http://www.horsemagazine.com/thm/2015/01/courtney-dye-king-how-i-came-back/

Så summa summarum lyssna på läkarens råd, de har uttalat 6-8 veckor av en anledning, tycker ni anledningen är oklar så hade jag vänt mig till läkaren igen och frågat vad han eller hon baserar detta på.
Fast om man blir medvetslös av att trilla med huvudet före i marken utan hjälm är en skadad arm det minsta bekymret.

Och vi kan säkert räkna upp många märkliga olyckor. Personligen hade jag förmodligen blivit illa skadad av att diska om lampskärmen som föll i huvudet varit av glas.

Livet är farligt.
 
Det är inte det jag säger. Men eftersom du har en häst att ha i åtanke utöver faktorer som miljö, andra trafikanter osv som en cyklist också påverkas av så är det en större risk för att saker och ting händer.
Nej det är inte automatiskt större risk att något händer när man rider än cyklar. Det beror på var och hur man gör det. Räknar man med alla olyckor som händer i samband med cykling och jämför med ridning så misstänker jag att cykling är farligare. Det mesta räknas förmodligen som något annat i statistiken.
 
Det är som med en häst, du hade inte satt igång en häst på smärtstillande och sen trappat ner efterhand.
Nej, det är ju logiskt. Men rörelse är väl bra för de flesta skador, och då kanske man behöver stå ut med lite smärta alternativt ta smärtlindring?
 
Nu är väl något enskilt fall inte representativt egentligen. Jag har t.ex. lyckats ramla av på dressyrbanan och fått ett antal frakturer i ryggen. Jag har som yngre lyckats ramla omkull med cykel ett antal gånger och aldrig fått annat än blåmärken.
Min olycka gör inte att dressyrridning skulle klassas som särskilt olycksdrabbad, men har varit betydligt farligare för mig än att cykla. Tvärtemot er då.
Det är en potentiell fara att kliva ur sängen på morgonen (man kan ju tom ramla ur sängen på natten och slå sig). Risker finns alltid i livet. Jag har tom nästan lyckats ramla med en träningscykel i köket :)
Dock är ridning en av de farligaste sporter man kan ägna sig åt, även om det är så fantastiskt roligt. 🤩 Skadorna blir ofta rätt rejäla på fallhöjd, kraft och fart.

I mina öron blir det märkligt att påstå att cykling skulle vara lika farligt som ridning (tänker då inte på cykling á la tour de France). Självklart kan man slå sig fördärvad även med en cykel, men det är väl ändå väldigt sällan som hela cykeln går i bitar så man skadas pga det...
Man kan bli påkörd, men det är fortfarande inte pga att cykeln skulle leva sitt eget oberäkneliga liv.
Jag har aldrig påstått att cykling generellt är farligare än ridning för alla. Läs vad jag skriver. Jag skrev att för mig personligen samt min svärfar så är det statistiskt sett farligare att cykla än att rida.

Statistik på gruppnivå är sen inte direkt tillämpbart på individnivå. Ja, ridning är en farligare sport generellt. Det går att beräkna generella risker kring det men sen är det för många individuella faktorer som påverkar för att det ska stämma för varje enskild individ vid varje tillfälle. Dvs cykla till bussen i mörker och snömodd skulle för mig, som uppenbarligen är en mindre talangfull cyklist, garanterat vara farligare än att rida en sväng på banan på min gamla häst som jag haft i tolv år och aldrig ramlat av.
 
Senast ändrad:
Nej det är inte automatiskt större risk att något händer när man rider än cyklar. Det beror på var och hur man gör det. Räknar man med alla olyckor som händer i samband med cykling och jämför med ridning så misstänker jag att cykling är farligare. Det mesta räknas förmodligen som något annat i statistiken.

Jag tror du missförstår mig grovt. Det handlar inte om att jag tycker en aktivitet specifikt är farligare än en annan. Det handlar om att en riskanalys är svårare när det gäller ridning eftersom vi sitter på en individ som reagerar tämligen ologiskt och oförutsägbart ibland.
 
Jag tror du missförstår mig grovt. Det handlar inte om att jag tycker en aktivitet specifikt är farligare än en annan. Det handlar om att en riskanalys är svårare när det gäller ridning eftersom vi sitter på en individ som reagerar tämligen ologiskt och oförutsägbart ibland.
Jag tror du missförstår mig, jag försöker argumentera just mot detta, jag anser du har fel. Bara för att jag inte håller med innebär det inte att jag inte förstått vad du menar.

Jag anser inte att riskanalysen är svårare när det gäller häst än cykel på individnivå.

Har man ridit en häst utan incidenter i 10 år så ger mig riskanalysen att risken är mycket liten vid nästa ridtur om det inte hänt något särskilt innan ridturen och du inte förändrar ridstilen. Givetvis är risken inte noll, men mycket liten - som du säger kan man inte helt förutse hur hästen reagerar

Det samma med en cyklist, cyklar man en väg där man cyklat utan incidenter i 10 år så är sannolikheten låg att något inträffar. Det du inte tycks inse är att det finns oförutsedda risker även här och risken är ungefär på samma nivå som när man rider.

Sen kan man inte i något fall räkna ut exakta risker, men det kan man sällan när det gäller människor/djur.
 
Det är farligt att leva, olyckor sker ibland.

Ridning kan vara en potentiell dödsfara med vissa hästar och med andra just bara en risk för olyckor, liksom det ären risk att du halkar får en sladd eller någon annan kör rattfull etc.
Ja, just därför fortsätter jag rida. Alla ska vi dö en dag, men det är ingen mening med livet om man går runt och har tråkigt hela tiden.
Att ta onödiga risker däremot är inget jag står för. 2 månader utan att vara på hästryggen (eller i det här fallet foten) är ett lågt pris för att slippa bekymmer av skadan i framtiden.
 
Senast ändrad:
Är det så, så löser det sig ju med automatik.
Det är ingen tävlingshäst hon har, så den behöver inte hållas igång och tränas för den skull - även om den skulle behöva ridas någorlunda regelbundet... (letar just nu efter någon som kan hjälpa till med det)

Alltså, är hon typ 18 och rider shettis? Är inte de flesta både för långa och tunga för det i den åldern?
 
...och jag skulle aldrig palla att cykla med en arm. Jag är alldeles för vinglig, jag skulle hamna i diket rätt kvickt.
 
Exakt vad jag sagt.

Nej faktiskt inte, det är det jag sagt i många exempel i olika ordalag men du har hela tiden protesterat och menat att hästen är oförutsägbar medan jag hävdat man behöver ta hänsyn till alla oförutsägbara faktorer och inte bara hästen är oförutsägbar. Jag tar med lite exempel på dina protester.


.
Det som menas är att du kan garantera att DU kommer ta en stilla cykeltur, men att hästen inte kan garantera en stilla ridtur. Det krävs bara ett insektsbett för att få en oväntad rektion t.ex.


Det är inte det jag säger. Men eftersom du har en häst att ha i åtanke utöver faktorer som miljö, andra trafikanter osv som en cyklist också påverkas av så är det en större risk för att saker och ting händer.

Jag tror du missförstår mig grovt. Det handlar inte om att jag tycker en aktivitet specifikt är farligare än en annan. Det handlar om att en riskanalys är svårare när det gäller ridning eftersom vi sitter på en individ som reagerar tämligen ologiskt och oförutsägbart ibland.
 
Dottern har precis börjat gymnasiet...
Shetlandsponny-referensen gällde fallhöjden eftersom hästen var nere på knä när hon föll. Hästen snubblade, i trav i paddocken.
Hon har inga planer på att rida innan gipset är borta och tänker nog försöka stå över första veckan efter det också. Men det blir kanske svårt att motivera henne att låta bli att rida sista veckorna av det tidsspann som läkaren nämnde, beroende på hur det känns.
Hästen är snäll och det handlar inte om att rejsa runt i skogen eller träna hoppning...

Jag bröt nyckelbenet och fick av läkaren att inte rida på 6-8v. Jag var på hästryggen efter 1-2v.. Hoppade efter 2-3v, tävlade efter 3v.

Idag 17år senare.. Har jag fortfarande ont i nyckelbenet i perioder, speciellt när jag är ute och löptrönar. Idag går det inte att göra så mycket mer, än att vara efterklok.

Dock var det en skada som var "på gränsen till operation" min dumhet gjorde att det läkte fel och de ville inte bryta upp det igen.
 
Får jag låna tråden lite? Om man klarat sig från fraktur, och endast fått muskelskada har jag nu förstått att smärtan får avgöra hur mycket man ska röra sig. Jag går på ganska mycket smärtlindring och då känns det helt okej att göra vissa saker (tyvärr inte rida än, men promenera funkar). Om jag drar ner på smärtlindringen klarar jag betydligt mindre. Vad ska man gå på när det gäller ansträngning, smärtlindrad eller inte?
Det är också svårt att avgöra hur mycket man klarar om man inte provar tycker jag.

När det gäller läkarens rådgivning tycker jag såklart att det är viktigt, och normen i hästvärlden att man ska upp igen så snart som möjligt är inte sund i mina ögon. Och det är lätt att säga till någon annan, men när det gäller mig själv är det svårare (jobbigt att be om hjälp, hästen bör inte vila, känner mig dum som sjukskriver mig från jobbet osv).
Det beror mycket på hur man är som människa. Om man smärtlindrar sig och sedan bara kör på som vanligt och det blir värre av det sedan när smärtlindringen släpper så får man gå efter vad man klarar utan smärtlindring. Om man smärtlindrar sig och då kan röra sig på ett lugnt och vettigt sätt och på så sätt kan behålla ett bra rörelsemönster så kan man gå efter vad man klarar som smärtlindrad. Vid vissa skador behöver man utföra rörelser trots att de gör ont medans det vid andra skador försämrar och förlänger läkningen att utföra dem. Vad som gäller i just ditt fall borde en fysioterapeut kunna hjälpa dig med.
Det är som med en häst, du hade inte satt igång en häst på smärtstillande och sen trappat ner efterhand.
Fast jo, det kan ibland behövas hos häst med men då självklart i samråd med veterinär och helst också med hjälp av någon som är riktigt bra på att ge de övningar som hästen behöver för att stärkas. Alla skador blir inte bra av vila utan vissa behöver tränas på ett speciellt sätt för att bli bra och då kan hästen ibland behöva smärtlindring initialt.
Nej, det är ju logiskt. Men rörelse är väl bra för de flesta skador, och då kanske man behöver stå ut med lite smärta alternativt ta smärtlindring?
Precis. Rörelse är bra vid endel skador och att bibehålla/få till ett bra rörelsemönster är jätteviktigt vid smärta så att man inte snedbelastar kroppen. Fördelen för oss människor i motsats till hästar är att vi vet att vi är smärtlindrade och kan då rent intellektuellt förstå att vi inte ska köra på fullt ut. (Även om gudarna ska veta att det kan vara svårt att låta bli). Jag tänker som så att vid en skada där rörelse behövs för att hjälpa till att läka den på ett bra sätt kan det vara bra att inte smärtlindra bort allt utan att man ser till att i vila är man så smärtfri det går men att det vid rörelse ändå får kännas just för att kunna röra sig men ändå känna när det blir för mycket. Ofta handlar det just om att testa sig fram.
 
Men det är väl rätt naturligt att läkaren utgår ifrån det som orsakade skadan och sätter tidsaspekt utifrån det? Hade cykelträning varit orsaken hade sannolikt det varit vad som tagits upp, likadant med typ skateboard eller annat. Det är ju inte riktigt rimligt att läkaren ska räkna upp allt på måfå som potentiellt kan vara farligt med skadad arm, som patienten eventuellt kan få för sig att göra, så där får man väl använda lite sunt förnuft utifrån det som läkaren sagt, om man inte tar upp nåt annat själv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp