det där med läkare och hästrelaterade skador... Och hästtjejer...

I mitt fall skedde olyckan när jag var ute på en skrittrunda på en trygg och orädd häst jag ridit i över 20 år. Min trygga häst blev rädd, kastade sig och gick omkull. Jag satt kvar i fallet. Ridning ÄR farligt!
Det är farligt att leva, olyckor sker ibland.

Ridning kan vara en potentiell dödsfara med vissa hästar och med andra just bara en risk för olyckor, liksom det ären risk att du halkar får en sladd eller någon annan kör rattfull etc.
 
ja cyklar är kanske det
Sen får man kanske lägga till att vägen som ska cyklas till skolbussen är smal och krokig och går genom skogen, förvisso asfalterad men med en del rullgrus uppepå och trafikerad av en del bilister som kör alldeles för fort. Och att då manövrera cykeln med bara en arm och skolväska på ryggen får nog kanske ändå anses vara någon form av riskmoment...
Jag kommer skjutsa henne till och från skolbussen medan gipset är kvar på.

Och, jag lyssnar på läkare och sjukgymnaster om de kommer med råd som verkar rimliga.
När jag tänkt efter ett tag, efter den här trådstarten, så är det nog egentligen det svar jag söker ifall om ridförbudets längd är rimligt med tanke på skadans art. Generellt då. (Spricka i armbågsbenet som ligger där den ska... ) Eftersom jag upplevde att läkaren tog i lite extra bara för att det var en hästtjej som var skadad.

Kanske han tog i lite extra av omtanke, men att han uttryckte sig lite klumpigt? Som bekant är många ottåliga och vill komma upp på hästen igen 😝 hoppas ni hittar nån som kan hjälpa med hästen och att dotterns arm läker fint 🌻
 
När min son fick en spricka i armbågen (när han var typ 12?) så hade han först gips i 4-5 dagar om jag minns rätt. Sedan tog de bort gipsen för tydligen vill man inte gärna gipsa armbågen för rörlighetens skull.
I alla fall, sonen fick inte göra något som kunde äventyra armbågen på 6 veckor. Han fick inte cykla, inte springa, absolut ingen hockey. Fick inte vara med på gympan i skolan. Kan säga att det blev en hel del TV-spel under den här tiden för en uttråkad kille.

Så min tanke är om det bara är ridning som är "förbjudet" eller om det är all slags aktivitet som kan försvåra läkningen?
 
Beror nog helt på vem som cyklar och hur. Min svärfar råkar ut för betydligt fler olyckor med sin cykel än jag någonsin gjort med mina hästar :angel:

Det beror på den som håller i styret och inte cykeln.
Skulle bra gärna vilja se den cykel som hoppar iväg för prasslande löv, stenar, soptunnor. som plötsligt far iväg i ystra bocksprång etc....
 
Det beror på den som håller i styret och inte cykeln.
Skulle bra gärna vilja se den cykel som hoppar iväg för prasslande löv, stenar, soptunnor. som plötsligt far iväg i ystra bocksprång etc....
Eller den häst som går av i framgaffeln eller får explosiv punktering med efterföljande krasch som följd... visst kan väl den generella cykeln antas vara mer pålitlig än den generella hästen men visst kan det hända sådant som inte är förarens direkta fel också.
 
Om man tycker det är jobbigt/trist att inte få rida på ett tag så kan man ju fundera på vad 6-8 veckors ridförbud egentligen är ställt mot att kunna rida i kanske 60 år.
Själv har jag haft ridförbud i 4 mån och har nyligen börjat lite försiktigt igen. Men jag vill kunna fortsätta rida och träna i måååånga år till och då är dessa månader ingenting.
 
Eller den häst som går av i framgaffeln eller får explosiv punktering med efterföljande krasch som följd... visst kan väl den generella cykeln antas vara mer pålitlig än den generella hästen men visst kan det hända sådant som inte är förarens direkta fel också.

Självklart, precis som bilolyckor tex.

Förstår dock verkligen inte vad du argumenterar emot? Jämställer du ett "dött" ting med ett flyktdjur eller vad?
 
Det beror på den som håller i styret och inte cykeln.
Skulle bra gärna vilja se den cykel som hoppar iväg för prasslande löv, stenar, soptunnor. som plötsligt far iväg i ystra bocksprång etc....
Jag vill se den cykel som räddar sin människa när denne tappar balansen och som aldrig slirar och har omdöme att vägra rulla där det är potentiellt farligt. Cyklar gör man oftare i trafiken än rider så om cykeln i och för sig blir cykeln inte rädd och hoppar till, men den är ingen garanti för att det inte kan behövas och för att andra beter sig korrekt och inte råkar ut för oförutsett trubbel.
 
Självklart, precis som bilolyckor tex.

Förstår dock verkligen inte vad du argumenterar emot? Jämställer du ett "dött" ting med ett flyktdjur eller vad?
Kanske försöker sätta faran med att rida i ett perspektiv. Det välgrundade ryktet att ridsport är farligt baseras inte på de snälla hästar som folk rider år efter år utan andra incidenter än att hästen snubblar i synnerhet om man håller sig på marken (låter bli att hoppa annat än småskutt) och ifrån trav och galoppbanan.


Det händer olyckor med alla typer hästar, men i vissa lägen och med vissa hästar är det som om man väntar på dem. Hade man differentierat statistiken hade förmodligen viss ridning ansetts som lite skadedrabbat och annan hade genererat extrema försäkringskostnader i den mån det gått att försäkra.
 
Kanske han tog i lite extra av omtanke, men att han uttryckte sig lite klumpigt?
Av omtanke eller bara "i förebyggande syfte" för att han är medveten om hur ungdomar generellt gör.
Det var den känslan jag fick, när han mässade om ridningens farlighet.
(Just nu är dotrans största bekymmer att försöka skriva i skolan. Och att antingen överanstränga axeln om hon låter bli att använda slyngan, som hjälper till att hålla armen uppe, eller att få ont i nacken av att använda slyngan... )

Som @Lobelia skrev - en olycka är en olycka, den kan hända oavsett vad man gör. Det är farligt att leva.
 
Självklart, precis som bilolyckor tex.

Förstår dock verkligen inte vad du argumenterar emot? Jämställer du ett "dött" ting med ett flyktdjur eller vad?
Jag argumenterar inte emot någonting, jag konstaterade bara att sett till statistiken för både mig och min svärfar är det farligare att cykla än att rida.
Jag har tex inte ramlat av hästen på över tio år men däremot vält med cykeln säkert tio gånger under samma period även om mina cykelolyckor inte har varit lika spektakulära som min svärfars.

Men självklart ska man lyssna på vad läkaren sagt. Att be om en motivering för råd man får är dock aldrig fel så att man förstår varför.
 
Av omtanke eller bara "i förebyggande syfte" för att han är medveten om hur ungdomar generellt gör.
Det var den känslan jag fick, när han mässade om ridningens farlighet.
(Just nu är dotrans största bekymmer att försöka skriva i skolan. Och att antingen överanstränga axeln om hon låter bli att använda slyngan, som hjälper till att hålla armen uppe, eller att få ont i nacken av att använda slyngan... )

Som @Lobelia skrev - en olycka är en olycka, den kan hända oavsett vad man gör. Det är farligt att leva.

Det är inte meningen att en ska få ont i nacken av den. Har ni satt den rätt eller sitter den endast runt nacken och inte bak vid skulderbladet?
 
Jag är en sån som rider med gips och skit. Dock så lyssnar jag på kroppen och gör det ont så gör jag inte den saken. Det mesta går om man undviker att belasta läkningen anser jag. Kan inte se att det är värre än att cykla, vara med på idrotten i skolan/jobba osv men så är jag inte ngn läkare iheller.
 
Jag argumenterar inte emot någonting, jag konstaterade bara att sett till statistiken för både mig och min svärfar är det farligare att cykla än att rida.
Jag har tex inte ramlat av hästen på över tio år men däremot vält med cykeln säkert tio gånger under samma period även om mina cykelolyckor inte har varit lika spektakulära som min svärfars.

Men självklart ska man lyssna på vad läkaren sagt. Att be om en motivering för råd man får är dock aldrig fel så att man förstår varför.

Nu är väl något enskilt fall inte representativt egentligen. Jag har t.ex. lyckats ramla av på dressyrbanan och fått ett antal frakturer i ryggen. Jag har som yngre lyckats ramla omkull med cykel ett antal gånger och aldrig fått annat än blåmärken.
Min olycka gör inte att dressyrridning skulle klassas som särskilt olycksdrabbad, men har varit betydligt farligare för mig än att cykla. Tvärtemot er då.
Det är en potentiell fara att kliva ur sängen på morgonen (man kan ju tom ramla ur sängen på natten och slå sig). Risker finns alltid i livet. Jag har tom nästan lyckats ramla med en träningscykel i köket :)
Dock är ridning en av de farligaste sporter man kan ägna sig åt, även om det är så fantastiskt roligt. 🤩 Skadorna blir ofta rätt rejäla på fallhöjd, kraft och fart.

I mina öron blir det märkligt att påstå att cykling skulle vara lika farligt som ridning (tänker då inte på cykling á la tour de France). Självklart kan man slå sig fördärvad även med en cykel, men det är väl ändå väldigt sällan som hela cykeln går i bitar så man skadas pga det...
Man kan bli påkörd, men det är fortfarande inte pga att cykeln skulle leva sitt eget oberäkneliga liv.
 
Det är egentligen nästan oväsentligt om man "bara" ska rida en lugn häst rakt fram. Till skillnad från cykling, som baserar endast av hur vi hanterar ett dött föremål, så är hästen en nyckfull själ att hantera och man kan inte garantera något eftersom det i mångt och mycket är utanför vår kontroll över vad som exakt kommer hända.

Det är en väldigt dum prestige i att komma upp på hästen fortast möjligt inom hästvärlden och den hjälper ingen. Inte hästen, inte ryttaren och inte de som lär sig av hur vi själva agerar. Så du får göra som min stallägare hotade med (som även var ssk) och gömma sadeln om dottern inte vill respektera läketiden :up:
 
Nu är väl något enskilt fall inte representativt egentligen. Jag har t.ex. lyckats ramla av på dressyrbanan och fått ett antal frakturer i ryggen. Jag har som yngre lyckats ramla omkull med cykel ett antal gånger och aldrig fått annat än blåmärken.
Min olycka gör inte att dressyrridning skulle klassas som särskilt olycksdrabbad, men har varit betydligt farligare för mig än att cykla. Tvärtemot er då.
Det är en potentiell fara att kliva ur sängen på morgonen (man kan ju tom ramla ur sängen på natten och slå sig). Risker finns alltid i livet. Jag har tom nästan lyckats ramla med en träningscykel i köket :)
Dock är ridning en av de farligaste sporter man kan ägna sig åt, även om det är så fantastiskt roligt. 🤩 Skadorna blir ofta rätt rejäla på fallhöjd, kraft och fart.

I mina öron blir det märkligt att påstå att cykling skulle vara lika farligt som ridning (tänker då inte på cykling á la tour de France). Självklart kan man slå sig fördärvad även med en cykel, men det är väl ändå väldigt sällan som hela cykeln går i bitar så man skadas pga det...
Man kan bli påkörd, men det är fortfarande inte pga att cykeln skulle leva sitt eget oberäkneliga liv.
Du måste dock ta hänsyn till hela situationen. Att ignorera att det är större risk att bli påkörd när man cyklar är som att ignorera att det finns saker som kan skrämma hästen. Man både rider/cyklar i ett kontext som kan vara farligt.

Ridning kan vara farligt, men med rätt häst och rätt aktivitet minskas risken drastiskt.

Cykling à la tour de France är farligt liksom ridning á la Grand National

En stilla cykeltur i parken är relativt ofarligt, liksom en stilla ridtur på en säker häst, under förutsättning man kan rida/cykla.
 
En stilla cykeltur i parken är relativt ofarligt, liksom en stilla ridtur på en säker häst, under förutsättning man kan rida/cykla.

Det som menas är att du kan garantera att DU kommer ta en stilla cykeltur, men att hästen inte kan garantera en stilla ridtur. Det krävs bara ett insektsbett för att få en oväntad rektion t.ex.
 
Ur egen erfarenhet så drog jag upp min fraktur i nyckelbenet en vecka efter olyckan, då endast för att jag höjde armen lite när jag försökte sminka mig. Gick från att gå helt utan smärtlindrande till att behöva oxycontinpreparat både depå och vid behov i två veckor eftersom brottet därefter låg och sågades vid varje rörelse. Numera felläkt vilket orsakar följdskador. Så tro mig, man är väldigt efterklok.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp