det där med läkare och hästrelaterade skador... Och hästtjejer...

Nej, vi har inte bestämt oss för något alls, då hade jag inte frågat. Men med tanke på just den här läkarens inställning till hästar och ridning kände jag att han tog i ordentligt när han nämnde ridförbudstiden, som var bra mycket längre än vad det brukar ta att läka en spricka. (Man har sällan tid att ställa följdfrågor få riktigt bra information på akuten... De hade rätt mycket att göra där igår)
Det borde nästan vara lika illa för henne att cykla till skolbussen (4 km) med ena armen i gips som om hon skulle rida lite lätt efter kanske 4-5 veckor. Olyckor kan man aldrig undvika helt.
Men det är väl rätt mycket begärt att läkare på buke, som du pingar, skulle gå emot den läkare som undersökt dottern och sett hennes plåtar.
 
Ett skelett tar 6-8 veckor att läka helt, efter 3-4 veckor är risken egentligen som störst då det håller på att bildas nytt ben och sprickan är således som mest utsatt för trauma och risk för att den utvecklas till något allvarligare om en olycka sker. 6-8 är vad skelett tar att läka, det går inte att skynda på oavsett.
Om gårdagens läkare hade valt den förklaringen istället för att mässa om hur farligt det är att rida, så hade acceptansen blivit större direkt. Tack!
 
Om gårdagens läkare hade valt den förklaringen istället för att mässa om hur farligt det är att rida, så hade acceptansen blivit större direkt. Tack!

Men varför antar du att läkaren dragit till med veckoantal ur tomma luften för att störa ert fritidsintresse? Rekommendationer att inte utöva sport ges för övrigt till fotbollsspelare, hockeyspelare, crossförare etc också. Det har ingenting med ridningen i sig att göra utan att utvika risken för nytt trauma.

Och dessutom, ridning ÄR ju farligt, förstår inte varför hästmänniskor blir så provocerade av att det påtalas.
 
Fick ridförbud först 4- 6 månader som sen utökades till 8 då jag red iaf och trillade av och de gick upp. Idag hade jag aldrig ifrågasatt läkaren men där och då som otålig 16 åring så var man inte så smart .. två operationer senare och 2-3 cm kortare ben blev resultatet för att jag hade bråttom.
 
Men varför antar du att läkaren dragit till med veckoantal ur tomma luften för att störa ert fritidsintresse? Rekommendationer att inte utöva sport ges för övrigt till fotbollsspelare, hockeyspelare, crossförare etc också. Det har ingenting med ridningen i sig att göra utan att utvika risken för nytt trauma.

Och dessutom, ridning ÄR ju farligt, förstår inte varför hästmänniskor blir så provocerade av att det påtalas.
Hade du hört hans resonemang hade du förstått.
 
Nu tycker jag det haltar(!) att jämföra människor som kan kommunicera och välja själv att sluta och ett djur som inte har den möjligheten. Jag fick vid ett benbrott rekommendationen att inte rida på sex veckor men fick fortsätta dykarträningen.
 
Det jag tänker är svårt är att motivera henne att hålla sig på marken om hon är hyfsat smärtfri och har hyfsad rörlighet 2-3 veckor efter att gipset är borta. Men det kanske löser sig själv, med att hon har ont och inser att det är dumt att rida.
Att vänta ut total smärtfrihet på henne är dödfött eftersom hon alltid har en viss smärta, lite varstans.
Skulle jag behöva vänta tills jag kan göra armhävningar så hade jag fått vänta länge, har aldrig lyckats med armhävningar:o
Eller hur!! Vi konstaterade igår att hon måste sluta rida helt eftersom hon inte kan göra armhävningar en med frisk armbåge... 😜😂
 
Nej, vi har inte bestämt oss för något alls, då hade jag inte frågat. Men med tanke på just den här läkarens inställning till hästar och ridning kände jag att han tog i ordentligt när han nämnde ridförbudstiden, som var bra mycket längre än vad det brukar ta att läka en spricka. (Man har sällan tid att ställa följdfrågor få riktigt bra information på akuten... De hade rätt mycket att göra där igår)
Det borde nästan vara lika illa för henne att cykla till skolbussen (4 km) med ena armen i gips som om hon skulle rida lite lätt efter kanske 4-5 veckor. Olyckor kan man aldrig undvika helt.
Jag tycker det verkar knepigt att cykla med ena armen i gips, tyckte läkaren det var ok?
 
Jag tycker det verkar knepigt att cykla med ena armen i gips, tyckte läkaren det var ok?
Det sa han inte ens något om, det var bara rida hon inte fick göra.
Det var vi själva som kom på det på vägen hem, att det blir meckigt för henne att ta sig till skolbussen. Det får nog bli en annan lösning på det.
 
Dottern har precis börjat gymnasiet...
Shetlandsponny-referensen gällde fallhöjden eftersom hästen var nere på knä när hon föll. Hästen snubblade, i trav i paddocken.
Hon har inga planer på att rida innan gipset är borta och tänker nog försöka stå över första veckan efter det också. Men det blir kanske svårt att motivera henne att låta bli att rida sista veckorna av det tidsspann som läkaren nämnde, beroende på hur det känns.
Hästen är snäll och det handlar inte om att rejsa runt i skogen eller träna hoppning...
I så fall så tycker jag att hon borde kunna ta ansvar för det själv, visst kan skadan gå upp, men det kan den av många andra skäl. Och är hästen lugn och risken är låg så ser jag inga hinder, en del har för sig att ridning på alla plan är livsfarligt.
 
Jag fick en spricka i underarmen långt upp precis vid armbågen, och jag fick inget gips, så det var säkert inte en likadan fraktur som din dotter fått. Läkaren nämnde i förbifarten några övningar jag skulle göra när jag kunde, annars skulle jag inte kunna sträcka ut armen helt igen, och förmodligen skulle den aldrig bli 100% även om jag gjorde övningarna.

Gick till en sjukgymnast, det där med att inte kunna sträcka ut armen helt kändes som en total mardröm. Han gav mig övningar och tyckte att det var helt ok att cykla och gå på en sån där elliptical trainer på gymmet, så jag köpte gymkort.
Han berättade att jag först efter 3 veckor kunde börja hålla i det där handtaget som finns på elliptical trainern i korta perioder, det skulle hjälpa mig att räta ut och hjälpa armen att läka ok. Springa skulle jag inte göra förrän 3 veckor eftersom stötarna från springningen kunde störa läkningen samt göra skitont.
Efter 6 veckor tyckte han jag skulle börja rida igen, för då har skelettet läkt ordentligt och "hårdnat", innan är det så mycket svagare att han inte skulle vilja riskera att ett ryck från hästen i tygeln eller liknande skulle ställa till det. Jag jobbade hårt med de där övningarna, och sjukgymnasten sa att han nog aldrig sett någon faktiskt bli 100% bra från en sådan skada, vilket jag blev.

Nu tog jag ju inte all min smärtlindrande medicin jag fick, men jag hade så pass ont fram till vecka 5 att ett litet ryck när jag halkade på isen gjorde ont-ont. Jag väntade mina 6 veckor med motivationen att just armbågen är en komplicerad, mäkta praktisk grej, som liksom behöver fungera vid ridning (och massor av andra situationer i livet) och jag vill gärna fortsätta rida hela livet.
 
men jag hade så pass ont fram till vecka 5 att ett litet ryck när jag halkade på isen gjorde ont-ont. Jag väntade mina 6 veckor med motivationen att just armbågen är en komplicerad, mäkta praktisk grej, som liksom behöver fungera vid ridning (och massor av andra situationer i livet) och jag vill gärna fortsätta rida hela livet.
Är det så, så löser det sig ju med automatik.
Det är ingen tävlingshäst hon har, så den behöver inte hållas igång och tränas för den skull - även om den skulle behöva ridas någorlunda regelbundet... (letar just nu efter någon som kan hjälpa till med det)
 
Nej, vi har inte bestämt oss för något alls, då hade jag inte frågat. Men med tanke på just den här läkarens inställning till hästar och ridning kände jag att han tog i ordentligt när han nämnde ridförbudstiden, som var bra mycket längre än vad det brukar ta att läka en spricka. (Man har sällan tid att ställa följdfrågor få riktigt bra information på akuten... De hade rätt mycket att göra där igår)
Det borde nästan vara lika illa för henne att cykla till skolbussen (4 km) med ena armen i gips som om hon skulle rida lite lätt efter kanske 4-5 veckor. Olyckor kan man aldrig undvika helt.

Fast cyklar är betydligt mer förutsägbara än hästar.

/Solis som har börjat lyssna på läkare och sjukgymnaster
 
Han berättade att jag först efter 3 veckor kunde börja hålla i det där handtaget som finns på elliptical trainern i korta perioder, det skulle hjälpa mig att räta ut och hjälpa armen att läka ok. Springa skulle jag inte göra förrän 3 veckor eftersom stötarna från springningen kunde störa läkningen samt göra skitont.
Efter 6 veckor tyckte han jag skulle börja rida igen, för då har skelettet läkt ordentligt och "hårdnat", innan är det så mycket svagare att han inte skulle vilja riskera att ett ryck från hästen i tygeln eller liknande skulle ställa till det.

Just det här du tar upp gällande vibrationer/små stötar är verkligen essentiellt.

@ameo Vid ridning, pga att vi bär handen via armbågen ”fritt” blir dessa små vibrationer ihållande.

Ett gips är ju heller inte bara för att fixera en fraktur och skydda från yttre stötar osv. Det är meningen att kroppsdelen med skadan innanför gipset skall vara i vila. För att läka korrekt. Om skadan utsätts för spänning och vibrationer så hämmar det läkningen, det kan bildas pålagringar osv osv.

Med vänlig hälsning, hon med erf 👍😎
 
Fast cyklar är betydligt mer förutsägbara än hästar.

/Solis som har börjat lyssna på läkare och sjukgymnaster
ja cyklar är kanske det
Sen får man kanske lägga till att vägen som ska cyklas till skolbussen är smal och krokig och går genom skogen, förvisso asfalterad men med en del rullgrus uppepå och trafikerad av en del bilister som kör alldeles för fort. Och att då manövrera cykeln med bara en arm och skolväska på ryggen får nog kanske ändå anses vara någon form av riskmoment...
Jag kommer skjutsa henne till och från skolbussen medan gipset är kvar på.

Och, jag lyssnar på läkare och sjukgymnaster om de kommer med råd som verkar rimliga.
När jag tänkt efter ett tag, efter den här trådstarten, så är det nog egentligen det svar jag söker ifall om ridförbudets längd är rimligt med tanke på skadans art. Generellt då. (Spricka i armbågsbenet som ligger där den ska... ) Eftersom jag upplevde att läkaren tog i lite extra bara för att det var en hästtjej som var skadad.
 
ja cyklar är kanske det
Sen får man kanske lägga till att vägen som ska cyklas till skolbussen är smal och krokig och går genom skogen, förvisso asfalterad men med en del rullgrus uppepå och trafikerad av en del bilister som kör alldeles för fort. Och att då manövrera cykeln med bara en arm och skolväska på ryggen får nog kanske ändå anses vara någon form av riskmoment...
Jag kommer skjutsa henne till och från skolbussen medan gipset är kvar på.

Och, jag lyssnar på läkare och sjukgymnaster om de kommer med råd som verkar rimliga.
När jag tänkt efter ett tag, efter den här trådstarten, så är det nog egentligen det svar jag söker ifall om ridförbudets längd är rimligt med tanke på skadans art. Generellt då. (Spricka i armbågsbenet som ligger där den ska... ) Eftersom jag upplevde att läkaren tog i lite extra bara för att det var en hästtjej som var skadad.
Klokt, armbågar är knepiga leder och klart värt att vara extra noga med.
 
Jag gick omkull med häst och krossade foten för två år sedan. Det var tal om operation men det gick inte p.g.a att benet var för krossat för att skruvas i... Fick order om att inte stödja på foten på 8 veckor:yuck:. Drygt som fan var det men hade jag struntat i läkaren tror jag inte foten hade varit så bra som den är idag, d.v.s nära nog 100 % återställd.

På frågan om hur allvarligt det är att låta henne rida innan 6 veckor skulle jag säga inte alls farligt, så länge hon inte ramlar av eller skadar armen igen ;) . Bättre att lära ungen att man ska lyssna på vad läkare säger!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp