Det där med handmatning...

Sv: Det där med handmatning...

Men nu var det inte det som var frågan, vad jag skulle göra med hennes beteende. Skrev in det som ett exemple och förklarade även att det beteendet är borttränat JUST för att det inte skulle diskuteras i tråden.

Frågan var vad ni ansåg om handmatning generellt och inte om handmatning till protesterande häst.

För att svara ditt inlägg som är en hel del OT så är jag fullt medveten om att det var mer än handmatningen som var problemet, MEN den biten förvärrade allting. Tog bara det som ett förslag.

men jag håller inte med dig om att en häst kan bli oregelig vid handmatning ENDAST om man har problem övrigt. Problemen övrigt kan lika gärna komma tillsammans med handmatningen.
Min tränare och jag har talat en hel del om sådant.
Är man ledare över sin häst men ändå brister lite i ledarrollen kan handmatning utveckla hästens övertag. Ledaren skänker mat till hästen - hästen tar över ledarskapet genom att knuffas/bitas/tigga/yadayada och får då godis när den ber.

Alltså, Handmatning kan enligt mig, och säker många andra, göra hästen "bråkig", MEN det kan också göra ett redan kasst ömsesidigt förhållande mellan häst och människa sämre.

Handmatning och handmatning ...
Dom gånger jag ger hästar godis typ äpple eller morot, ger jag alltid med handen. Har aldrig haft några problem med nafsande eller tiggiga hästar.
Dom vet när dom ska få något och dom vet att dom inte får, när jag inget har.
En fråga om kommunikation.

LIA

Jag handmatar inte.

Har en f d ridskolehäst som var väldigt tiggig när jagköpte henne men nu har jag vant henne av med beteendet. Hon blir handmatad vid två tillfällen, när jag ska tempa henne och på hennes födelsedag;)
Någon enstaka gång har hon fått ett äpple eller en morot ur min hand och tack och lov tigger hon inte längre, hon frågar bara en gång om det finns mer och när hon inte får mer slutar hon.

När jag sålde mitt föl 10 månader gammalt hade han ingen aning om att det kunde finnas mat i händer och det var jag väldigt nöjd med!

Jag är inte förtjust i att ge djur godsaker som belöning, de ska vara nöjda med en klapp och/eller berömmande ord.

Jag ger mina hästar morötter och äpplen ur handen varje dag. De nafsar inte för det.

Hett tips till alla; Lär hästen vad den får och inte får göra så blir det så enkelt så.

Men nu var det inte det som var frågan, vad jag skulle göra med hennes beteende. Skrev in det som ett exemple och förklarade även att det beteendet är borttränat JUST för att det inte skulle diskuteras i tråden.

Frågan var vad ni ansåg om handmatning generellt och inte om handmatning till protesterande häst.

vart har jag skrivit vad du ska göra med hennes beteende? ingenstans. Jag har skrivit att har man handmatnings problem är det ngt som brister ngn annanstans - inte för att den får mat ur handen per se. Om den inte kan acceptera när maten är slut och nafsar och ifrågasätter så brister det ju i din pondus och tydlighet, samt hästens respekt för dig.

jag anser därmed att det inte är handmatningen som är problemet per se.

Handmatning och handmatning ...
Dom gånger jag ger hästar godis typ äpple eller morot, ger jag alltid med handen. Har aldrig haft några problem med nafsande eller tiggiga hästar.
Dom vet när dom ska få något och dom vet att dom inte får, när jag inget har.
En fråga om kommunikation.

LIA

En fråga om kommunikation, jaa, men oxå en fråga om vilken individ till häst man har. Jag tränar ledarskap enligt konstens alla regler. Ger mig inte en tum på mina principer. Men, så gott som varje dag försöker min häst flytta mig, bara lite, men tillräckligt för att jag kan tolka det som ett dominansbeteende och endast med vänster framben. Och jag flyttar tillbaks, redan när jag ser att det börjar spänna i muskeln på honom. Skulle jag därtill handmata honom blir han än mer odräglig. Vi har kommit långt ändå vad det gäller respekten för varandra! Jag har haft honom snart ett år.

Han är helt klart en mycket envis häst, något man å andra sidan har igen vid ridning/arbete. Uppmuntran sker genom beröm och smek. Oavsett hästens respons till handmatning handmatar jag aldrig.

Jag är inte heller för handmatning, MEN däremot kan jag ge en godis som beröm när vi t ex gjort ett snyggt mål när vi spelar fotboll eller lyckats extra bra med ett trick. Aldrig annars. Hur mycket min häst än accepterar mig som ledare och allt sånt så är han av naturen lat och behöver en liten "morot" ibland. Tro mig, han är inte "dominant-lat" eller något sådant, han är lat. Han kan ligga och sova i nån timme ute i hagen om han fick för mig..

Att använda den typen av belöning fungerar om man är konsekvent. Jag är, men tyvärr har jag en stallkompis som har för vana att mata i hästarna en massa godis i tid och otid. Har sagt till henne, men det går inte in. Nu ska hon flytta så det lär ju bli bättre. Kan tillägga att hennes häst är nog en av de odrägligaste jag träffat. Går igenom ens fickor, buffar, knuffar, nafsar.. Det har blivit bättre, men hästen har blivit bortskämd sen hon föddes (mamman hennes var likadan) och nu är hon 13 år.. Lära gamla hundar sitta?

En fråga om kommunikation, jaa, men oxå en fråga om vilken individ till häst man har.
Kanske fr a vilken individ man själv är? :) Vad gäller inre egenskaper, utbildning, erfarenheter, inställning mm.
Något måste det ju bero på, att vissa har problem med tiggiga hästar medan andra inte har det.

LIA

Oj dehär är ju verkligen individuellt häst till häst.
Min förra häst henne kunde man ge från handen utan att hon vart elak, tiggig eller så.

Min nuvarande är som min förra hon bryr sig inte om hon får eller inte får.
Men min kompis häst blir väldigt tiggig och nästan arg om han inte får sen.
Så där kan man inte ge från handen.

Jag är i snitt emot att ge från handen utan jag berämmer med passiv ställning beröm med rösten.
Jag ger tryck bevhöver inte alltid vara berörning mot kroppen, när häste gör rätt så försvinner trycket de är själva belöningen.
Sedan kan hon få godis inblandat i maten hon får sen typ äpplen, morötter och en å annan apelsin(ja hon är galen i apelsiner):D

Från häst till häst.

Neffi får ur handen, hon är tillräckligt uppfostrad.

Patsy hade TOTALT godisförbud, hon var hemsk när hon kom.

Jag släppte på det förbudet när hon skulle avlivas, det tog lite mer än två dagar, sedan var tre års arbete som bortblåst :crazy:

Men generellt sett nej.

Kanske fr a vilken individ man själv är? :) Vad gäller inre egenskaper, utbildning, erfarenheter, inställning mm.
Något måste det ju bero på, att vissa har problem med tiggiga hästar medan andra inte har det.

LIA

Nu vet jag inte om det var personligt svarat eller ej, men det jag syftade på var att hästar svarar olika på handmatning. Som sagt, min blir inte nafsig eller så, men hans respekt (som vi har jobbat på MYCKET!) minskar en del.

Sen, för att återgå till erfarenheter, utbildning och vilken individ man är mm skulle jag vilja påstå (lite provokativt!) att en del kanske inte ens är medvetna om den dominans deras hästar utövar mot dem. Jag har ingen tiggig häst för han har ingen anledning att tigga.

Jag tolkade ditt förra inlägg som att du kommenterade de tidigare problemen jag hade med min häst och var i felet låg, så jag ber om ursäkt för missförståndet.

Däremot ligger det helt klart någonting i det du säger. Dock ställer jag mig till skaran som tycker att det är individuellt för varje häst och varje människa.

Den av mina som var rent ut sagt för*ävlig förut pga felhantering från tidigare ägare gick inte att handmata då hon blev dum och protesterade. Handmatningen slutade och vi jobbade extra från marken. Idag är allting fint och inget tiggande från hennes sida.

Men, den andra jag har, han vet precis var han står. Jag är högre i rang än honom och han underkastar sig väldigt märkbart.
Får han en morot eller så ur handen, så tigger han tills man säger till på skarpen.
Får han däremot ingenting, någon gång, då håller han sitt avstånd när man går ut med hö, går i grimma och grimskaft samt fodrar i boxen.

Individuellt till en viss grad skulle jag säga. men mycket, mer än vi kanske inte tror alla gånger, är baserat på erfarenhet, utbildning etc. hos människan. Tråkigt tänker inte alla på det.

Har tidigare klickertränat en del och då blir det ju automatiskt handmatning. Då matade jag aldrig ur handen när vi inte tränade dock, och när hästen väl lärt sig själva grejen med klicker så bar jag inte maten med mig utan gick in i foderkammaren och hämtade för varje gång. Bara att jag gick iväg mot foderkammaren gav ganska hysteriskt glada miner kan jag säga! ;) Men så lärde jag den också att den inte fick godis om den inte snällt stod stilla och väntade, dvs även om den var lös skulle den stå och vänta tills jag kom tillbaka med godiset. Tycker att godis i vissa fall kan vara en mycket bra förstärkning, så länge man är tydlig med att sätta gränser så den inte tigger på fel sätt (när man klickertränar ska de ju lära sig att "tigga" på bra sätt) var kanon när hästen t ex hade ett sår som jag ville smörja när den var lös ute i hagen och den kunde stå stilla trots att det var obehagligt.

Min nuvarande har jag aldrig hittills handmatat, har bara blivit så eftersom jag inte klickertränat honom och han nafsar ALDRIG men kan nosa runt en del när man luktar mat :angel:

Angående det där med att lära hästarna inte röra maten så brukar jag vid tillfällen göra det. Då sätter jag den gränsen och låter inte hästen äta förrän jag går iväg och ger min tillåtelse, sen får den t ex aldrig dyka ner i foderhinken eller ens röra den innan jag ställt ner den. Det är inte för att visa dominans eller för att vara bossig, utan för att HÄSTEN inte ska bli för ägande vad gäller maten. Har JAG maten så ska hästen acceptera det tills den fått maten. På så vis behöver jag aldrig oroa mig för att hästarna ska bli matilskna.

Inget personligt, jag följde bara din tankegång.
Jag tror alltså att hästars uppförande är en produkt av hästens och framför allt häst-människans egenskaper.

Varför skulle din hästs respekt minska för att den får godis ur hand? Då undrar jag om respekten är speciellt etablerad?

LIA

Jag ger min häst godis från handen varje dag, och det är inga problem alls.
Visst tigger han, i den bemärkelsen att han kommer nära med truten om jag står och grejjar med mina fickor, det har han dock gjort ända sen jag fick honom och då hade han inte blivit "tiggig" än, han trivs med att kramas och älskar att ha huvudet alldeles nära mig.
Han är däremot inte bufflig och störig.

Håller med dig om att hästens uppförande skulle vara en produkt av vilken individ hästen är och hur man förhåller sig till den. Helt klart!

Men då jag har hanterat min pålle i ett år nu (och det ska sägas att han ÄR en väldigt härlig kille som kan föra sig väl enligt andra) så när det gäller att klättra på stegen gör han det dagligen. Mkt små tecken, men vet man om det är de jättetydliga. För en del kanske de inte ens skulle klassas som dominans. Men, jag är rätt petig. Han ska stå där jag ställer honom (han ska köras så småningom med är det tänkt och då måste han kunna stå still vid anspänning). Så jag korrigerar. Mkt markövningar med osv och när jag gör dessa har jag hans fulla fokus. Men så nästa dag (vilket ju är just en ny dag med nya möjligheter!) testar han lite igen. Han vet så väl, men han måste ändå, för det kan ju gå. Han ÄR en envis individ. Först tog jag det personligt, men nu börjar jag förstå att det är en del av hans personlighet. Och som sagt, man har igen det i ridning/arbete. Oavsett utgången av handmatning är det onödigt att fresta det som vi sakta men säkert ändå har byggt upp. Godis ur handen endast när rygg eller något annat ska stretchas.

Sorry, det blev visst långt! Men, jag var nog oxå av den åsikten att ägaren har en stor del i hur hästen uppför sig. Är fortfarande av den åsikten, men börjar inse att hästen som individ kan ha en minst lika stor roll!

brukar vanligtvis inte handmata men visst händer det ibland att jag sticker åt dem en godbit ex. efter ett ridpass eller så, det därberor ju helt på vad man har för häst och hur mycket de respekterar än. Kan ge mina hästar godis utan problem de skulle aldrig försöka bita eller nafsa mig för den sakens skull,däremot har jag haft unghingstar och dom kan jag inte ge godis då har de blivit nafsiga o bråkiga direkt så det är inget jag tycker man ska vänja hästen vid att få. Men så länge hästen inte är tiggig och man själv och andra inte har problem med hästen tycker inte jag det är fel. Det går inte att allt ska vara svart eller vitt som vissa tycker.

Det där med envisheten - har funderat lite på det på sistone och jag undrar om det är det har med intelligensen att göra också?

Antingen att de är lite "tröglärda" och har svårt att lära om och då måste påminnas massor med gånger innan något väl sitter. Eller totala motsatsen att de är riktigt smarta och direkt märker om de får en "lucka" dvs om matte/husse inte varit 100% konsekvent, är lite distraherad osv. Att de tvärtom lär sig snabbt och då är lika snabba på att avlära ett beteende...

Vad tror ni?

Liknande trådar

M
Hästvård Jag känner mig alldeles villrådig och behöver er andras åsikter och förslag... Igår upptäckte jag att min snart tvååriga welsh...
Svar
10
· Visningar
1 369
Senast: Morran
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 329
Senast: Bewelinn
·
Hästvård Nu har jag äntligen varit på föreläsningen av O.L så jag tänkte rapportera lite, det var ju tidigare funderingar kring dessa...
2
Svar
35
· Visningar
2 878
Senast: Tavro
·
Träning Skrev om Kele för ganska länge sen, att hon i boxen (aldrig annara) uppvisar ett ganska extremt hotbeteende, men inte verkar vara...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30