Det där med handmatning...

Sv: Det där med handmatning...

Det händer att jag ger min häst godis ur handen ,men försöker komma i håg att lägga det i krubban i stället.han blir tjurig och riktigt otrevlig om man matar honom med "godis" ofta.

Bland det mest "dominanta" man kan göra är att ställa sig i en hage med en hög med hö, som man sedan försvarar som sitt har jag hört. Ingen häst ska ens få komma i närheten. ( om någon vet ngt mer om denna metod får ni gärna berätta )

Jag har fått tillämpa denna metod på mitt förr asto några gånger då hon alltid testade ledarskapet. Jag fick helt sonika schasa bort henne från maten (box, som ute) för att få tillbaks ledarskapet. Detta var en mycket ranghög häst och lite för smart för sitt eget bäst :D Men metoden fungerade alldeles utmärkt på henne.

Till TS

Har haft lite olika hästar och vissa har jag kunnat ge godis ur handen vissa inte alls. Det märks ganksa snabbt på vilka man kunnat ge lite då och då och vilka man inte bör göra det på :)

Detta är en av anledningarna till att så många inte vill skriva vad de tycker i forumen. Forumen är till för att ställa frågor, och få svar vad andra gör/anser. Om man väljer att lyssna på dessa är upp till var och en. Dom är ej till för att trampa ner på folk.

flocken ÄR mer komplex än så, men skulle jag skriva exakt vad jag menade så skulle det bli så långt. så då skulle man bli nertrampad för det.

Hästar kan stå vid samma höhög och äta. som shaggy skrev. anser inget annat, men det beror på hur hästen är säker eller osäker i sin position. Ett äldre ledarsto, som alltid varit ledare är självklart säker i sin position.

Det är ett fritt land och var och en får tycka vad man vill. Vad ni/ jag anser är upp till var och en.:bump:

Brukar inte ge mig in i sådana här diskutioner, men nu gör jag det för jag förstår itne alls ditt inlägg :confused: Får du säga vad du tycker men inte jag?? Vem har trampat på vem här ?? :confused:

Brukar inte ge mig in i sådana här diskutioner, men nu gör jag det för jag förstår itne alls ditt inlägg :confused: Får du säga vad du tycker men inte jag?? Vem har trampat på vem här ?? :confused:

Det var självklart inte så jag menade. alla får säga vad dom vill, när dom vill.
Rubriken var ju: det där med handmatning.. Jag ville skriva om jag handmatade eller ej, å varför. Kände mig lite utsatt när jag knappt hunnit skicka in inlägget när jag fick många svar just till mig. Jag skrev bara vad jag gjorde.

ber om ursäkt om du misstolkade mina inlägg, men menade att man lika gärna hade kunnat svara några andra. Jag ansåg ju inte att någon gjort fel el så.

Jag ger morötter ur handen.
Mina hästar tigger inte för det.

Jag matar aldrig hästar ur händerna. Det leder inte till något bra överhuvudtaget. Min foderhäst (4 årig valack) har aldrig blivit handmatad i hela sitt liv. Har har heller aldrig naffsat eller bitit någon. Jag kan inte se varför man skulle få en bättre relation med sin häst om man matade den ur händerna ? Jag vill att min häst ska tycka om mig, och inte bara maten jag ger honom, därför belönar jag inte heller med godis m.m utan med beröm och eftergift. Han ska VILJA göra rätt och tycka det är kul. Du gör helt rätt som ifrågasätter.

Bland det mest "dominanta" man kan göra är att ställa sig i en hage med en hög med hö, som man sedan försvarar som sitt har jag hört. Ingen häst ska ens få komma i närheten. ( om någon vet ngt mer om denna metod får ni gärna berätta )

denna metod använder jag mig ibland av när jag ger min häst hö i hagen eller boxen, då står jag kvar och "äter" av höet, man ser ju på hästen att hon vill fram, men hon håller avståndet, för hon vet att det är jag som bestämmer, och att jag i egenskap av ledare ska få äta först, så det tycker jag är en bra metod för att markera sitt ledarskap! och det här med handmatning tycker jag inte om, vill jag ge min häst en godbit så får hon äta ur krubban eller från marken!

Handmatning tyckert jag är olika mellan häst och häst...
...min häst har jag alltid handmatat...och han har aldrig bitit...han tigger ganska gulligt med och slicka på handen och flörtar lite med ena örat riktat mot mig men aldrig mer än så.

Har inga problem att hand mata min 4 åring och går rakt ut i mitten av VINTER hagen och lägger ut hö och varmt vatten ,han går snällt brevid .:p

jag anser att man INTE ska mata ur hand.

jag har aldrig sett en vild häst (eller tam häst för den delen, inte sett några vilda förutom TV) ge en annan häst mat.

vill man stärka banden kan man klia på dem.

jag anser att man INTE ska mata ur hand.

jag har aldrig sett en vild häst (eller tam häst för den delen, inte sett några vilda förutom TV) ge en annan häst mat.

vill man stärka banden kan man klia på dem.

Fast jag är ju en människa och inte en häst...Tror nog att hästarna kan se skillnaden.

Jag ger min godis ur handen som belöning för väl utfört arbete. Han tigger/biter/nafsar inte och har aldrig gjort. Däremot skulle jag aldrig ge ur handen till en häst som "kräver" godis eller på annat vis uppvisar beteenden som jag inte vill ha.

Jag har då sett många hästar som varit goda vänner och både ätit ur samma höhög och druckit samtidigt ur samma kar. En häst förlorar inte sin ledarposition för att den äter ur samma höhög som en annan, flockdynamiken är lite mer komplex än så.

Visst är det så! Men även om det är så vill jag inte ha hästarna i höpåsarna när jag fodrar. Det är en ren säkerhetsprincip från min sida. Jag vet till exempel att min stora är ranghög och blir rejält sur ibland och jagar undan dom andra vallackarna. Då försöker jag ge honom en tuss bara för att slippa ha honom runt omkring mig och bli mosad när dom bråkar. Dom två som är högst i rang här, min vallack och ett sto, äter till och med ur samma kraftfoder hink. Men gud nåde om någon annan försöker med det!

TS: Jag handmatar alla mina hästar. Stora vallack och lilla vallack är väldigt bortskämda och blir buffliga och tiggiga när det bjudits godis i handen. Men har jag inget godis respekterar dom det också och tigger inte då. Mitt sto är den enda som man egentligen skulle kunna ge ur handen om man ska vara krass. Hon vet var gränserna går och accepterar det.

jag tror fortfarande hästen ser dig som vilket djur somhelst, den som är ranghögst äter ju först, visst kan den låta ngn annan (typ bästisen) äta samtidigt men jag skulle inte mata mina i handen.
läste en intressant artikel i ridsport om handmatning, om att det skapar stress hoss hästen enligt en studie och kan utveckla magsår (?) vilket gör att jag blir mer och mer negativt inställd till handmatning.

mina hästar är glada och arbetsvilliga, löshoppar varv för varv utan godis osv.

Var detta ett svar till mig? Mycke av det som du skrev tycker jag i alla fall att jag antydde...

"Hö högs-metoden" (om man nu kan kalla det för det) som du nämner, prakticerar jag dagligen de dagar jag går ut med hö i hagen (de är på bete fortfarande). Vad är det för hyfs av hästarna att springa fram och ta "mitt" hö som jag bär ut till dem? Hö:t är fortfarande mitt tills jag har släppt det i backen och gått därifrån. Det är ju ingen som går fram och tar ledarhästens hö precis... och gör de det är det får de med all säkerhet flytta på sig (snabbt).

Intressant är att det bara är min häst som lyssnar, de andra är helt ohyfsade. Jag har till och med fått sparkar riktade mot mig. Respekt? Inte precis... Vi har hö:t i IKEA-påsar så jag slängde den på stot, som nu sparkade efter mig och sen blev det lite bättre. Vissa i stallet slänger en liten hög över staketet innan denne går in... Så kan man ju också göra...

Jag kräver min respekt i hagen och det blir faktiskt bättre, men det är ju inte så att man kan tillrätta visa andras hästar...

Vi har lärt våra hästar att vänta på "varsågod" innan de börjar äta. :)Både i boxen och i hagen. De står snällt och väntar någon meter ifrån höhögen tills man säger att det är ok att äta. Det spelar ingen roll om man går en bit därifrån, de vet att det inte är ok att äta förrän man säger till. När de får hö i boxen ställer de sig självmant längst in i boxen och väntar.

Varför jag ville lära dem detta var för att när jag red på ridskola så var vi sista gruppen för kvällen och skötte därmed fodringen. De allra flesta hästarna blev helt galna och kastade sig mot boxdörrarna och nafsade och bet efter en när man skulle in med höet :crazy: När vi sedan skaffade egna hästar så var det min värsta mardröm att de skulle börja uppföra sig så.. Men sedan vi lärt dem att vänta på varsågod så har det aldrig varit nåt liv när det är matdags :)

Den ena brukade förr vara väldigt otålig och stå och skrapa och sparka med frambenet, men sedan hon insett att hon likväl måste vänta så har hon helt slutat med detta. Så det är något jag varmt rekommenderar :D

Den ena hästen (20-årig valack) kan man handmata. Inga problem med tiggeri eller bufflande. Men de andra två funkar inte. Särskilt inte nytillskottet (tre-åring). Han är redan superbufflig och vi jobbar på att befästa ledarskapet.

Jag kör samma taktik som med mina hundar. Ingen äter förrän jag säger 'varsågod'. Hundarna sitter, dreglandes, vid sina matskålar och hästarna väntar snällt tills jag säger 'varsågod' och går därifrån. :)

Utom den nye då, som inte har lärt sig än ...

hmmm.. upptäckte att jag glömt nämna handmatningen :o Det var ju det som tråden handlade om :p jaja, är man virrig så är man :D

Vi brukar inte handmata våra hästar. De kan få nån äppelbit eller så ur handen nån enstaka gång, men börjar de tigga eller "buffla" så får de inget mer. Men oftast ger vi dem godis på marken. Överhuvud taget så ger vi dem inte "godis" (äpple, morot.. etc..) speciellt ofta. Brukar mest bli när syskonbarnen är och hälsar på och vill mata hästarna :D

Mitt sto är högst i rang, men vaktar inte sin mat, de äter på samma ställe allihop..

läste en intressant artikel i ridsport om handmatning, om att det skapar stress hoss hästen enligt en studie och kan utveckla magsår (?) vilket gör att jag blir mer och mer negativt inställd till handmatning.
Du ska inte tro på all skit som skrivs, isåfall har alla mina hästar haft konstant magsår.;)

Här är det många som handmatar då hagen ligger bredvid vägen som även går till badplats och sommarstugeområden men inte har det märkts på henne inte, hon är lika lycklig och glad även om hon inte får nån godbit utan bara lite kel.:)

Så bukare, vad anser ni?

Jag anser att har man en häst som biter en för att den inte får godis eller ställer sig på bakbenen i protest vid tillsägelse så har man betydligt större problem än huruvida den ska/bör/har blivit / handmatad eller inte.

Inte är det handmatning eller ej som gör hästen helt oregerlig och olydig. Det händer bara om man har övriga hanterings problem och problem att hålla sin position som högst över hästen.
har man sådana problem är det olämpligt att handmata, men som sagt, då har man betydligt grövre problem från grunden att bekymra sig för.

jag ger mina hästar "godis" ur handen (inte jätte ofta, men det förekommer). och de betar sig bra. om de har fått nått gott tror de att jag har mer och skall promt nosa på handen igen för att de tror at jag har mer, när de inser att de inte får mer är det inget mer med det. Inte heller tigger de om jag inte ger dem något när jag kommer till dem.

Känner igen det där med hö-givandet. Endast min häst som väntar på sin tur. Likaså i boxen han väntar snällt till dess att jag hängt upp hönätet eller lagt kraftfodret i krubban. En självklarhet för mig, och för han.

Det händer att han får en äppelskrutt eller en morot, men då lägger jag det på marken framför honom, aldrig från handen. Vet inte hur de andra i stallet gör med godis, men ger de sin så är jag säker på att de handmatar min häst också. Är jag där så ber jag dem helt enkelt att lägga det på marken framför honom, men tror inte det följs när jag är där. Han är väldigt väluppfostrad (:angel::p) och lättlärd så jag har aldrig haft några sådana här problem med honom.

Liknande trådar

M
Hästvård Jag känner mig alldeles villrådig och behöver er andras åsikter och förslag... Igår upptäckte jag att min snart tvååriga welsh...
Svar
10
· Visningar
1 369
Senast: Morran
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 329
Senast: Bewelinn
·
Hästvård Nu har jag äntligen varit på föreläsningen av O.L så jag tänkte rapportera lite, det var ju tidigare funderingar kring dessa...
2
Svar
35
· Visningar
2 878
Senast: Tavro
·
Träning Skrev om Kele för ganska länge sen, att hon i boxen (aldrig annara) uppvisar ett ganska extremt hotbeteende, men inte verkar vara...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?

Hund, Katt, Andra Djur