Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Bland det mest "dominanta" man kan göra är att ställa sig i en hage med en hög med hö, som man sedan försvarar som sitt har jag hört. Ingen häst ska ens få komma i närheten. ( om någon vet ngt mer om denna metod får ni gärna berätta )
Detta är en av anledningarna till att så många inte vill skriva vad de tycker i forumen. Forumen är till för att ställa frågor, och få svar vad andra gör/anser. Om man väljer att lyssna på dessa är upp till var och en. Dom är ej till för att trampa ner på folk.
flocken ÄR mer komplex än så, men skulle jag skriva exakt vad jag menade så skulle det bli så långt. så då skulle man bli nertrampad för det.
Hästar kan stå vid samma höhög och äta. som shaggy skrev. anser inget annat, men det beror på hur hästen är säker eller osäker i sin position. Ett äldre ledarsto, som alltid varit ledare är självklart säker i sin position.
Det är ett fritt land och var och en får tycka vad man vill. Vad ni/ jag anser är upp till var och en.
Brukar inte ge mig in i sådana här diskutioner, men nu gör jag det för jag förstår itne alls ditt inlägg Får du säga vad du tycker men inte jag?? Vem har trampat på vem här ??
Jag matar aldrig hästar ur händerna. Det leder inte till något bra överhuvudtaget. Min foderhäst (4 årig valack) har aldrig blivit handmatad i hela sitt liv. Har har heller aldrig naffsat eller bitit någon. Jag kan inte se varför man skulle få en bättre relation med sin häst om man matade den ur händerna ? Jag vill att min häst ska tycka om mig, och inte bara maten jag ger honom, därför belönar jag inte heller med godis m.m utan med beröm och eftergift. Han ska VILJA göra rätt och tycka det är kul. Du gör helt rätt som ifrågasätter.
Bland det mest "dominanta" man kan göra är att ställa sig i en hage med en hög med hö, som man sedan försvarar som sitt har jag hört. Ingen häst ska ens få komma i närheten. ( om någon vet ngt mer om denna metod får ni gärna berätta )
jag anser att man INTE ska mata ur hand.
jag har aldrig sett en vild häst (eller tam häst för den delen, inte sett några vilda förutom TV) ge en annan häst mat.
vill man stärka banden kan man klia på dem.
Jag har då sett många hästar som varit goda vänner och både ätit ur samma höhög och druckit samtidigt ur samma kar. En häst förlorar inte sin ledarposition för att den äter ur samma höhög som en annan, flockdynamiken är lite mer komplex än så.
Var detta ett svar till mig? Mycke av det som du skrev tycker jag i alla fall att jag antydde...
"Hö högs-metoden" (om man nu kan kalla det för det) som du nämner, prakticerar jag dagligen de dagar jag går ut med hö i hagen (de är på bete fortfarande). Vad är det för hyfs av hästarna att springa fram och ta "mitt" hö som jag bär ut till dem? Hö:t är fortfarande mitt tills jag har släppt det i backen och gått därifrån. Det är ju ingen som går fram och tar ledarhästens hö precis... och gör de det är det får de med all säkerhet flytta på sig (snabbt).
Intressant är att det bara är min häst som lyssnar, de andra är helt ohyfsade. Jag har till och med fått sparkar riktade mot mig. Respekt? Inte precis... Vi har hö:t i IKEA-påsar så jag slängde den på stot, som nu sparkade efter mig och sen blev det lite bättre. Vissa i stallet slänger en liten hög över staketet innan denne går in... Så kan man ju också göra...
Jag kräver min respekt i hagen och det blir faktiskt bättre, men det är ju inte så att man kan tillrätta visa andras hästar...
Du ska inte tro på all skit som skrivs, isåfall har alla mina hästar haft konstant magsår.läste en intressant artikel i ridsport om handmatning, om att det skapar stress hoss hästen enligt en studie och kan utveckla magsår (?) vilket gör att jag blir mer och mer negativt inställd till handmatning.
Så bukare, vad anser ni?