Det där med förvaring...

Red_Chili

Trådstartare
Jag VET att frågan varit uppe förut, men kanske har några nya, fantastiska idéer dykt upp hos er bukefalister ;)
Problemet är det vanliga: det blir lätt totalkaos i hallen här och i princip allt är pga hundarna...

Mina hundar har vanligtvis sele ute. Under höst, vinter och vår så används täcken. En miljard täcken, minst.
Hade jag bara behövt hålla ordning på halsband + koppel hade det ju varit enkelt, men så är det alltså inte. Eftersom jag är lat så slänger jag allt på golvet, sedan irriterar jag mig på att det är stökigt och får städa hundra gånger i veckan, när allt hade gått att få bättre med enkel förvaring.

Jag behöver någon bra förvaring för hundtäcken. Jag behöver en bra idé för hur jag gör med blöta hundtäcken och blöta selar. Någon bra upphängningsanordning för promenadselarna vore också bra.

Sååå. Ni som har mycket hundprylar (framförallt mycket hundtäcken till större hundar :p )... Hur gör ni?
Har ni bilder på hur ni förvarar sakerna vore det underbart att få se!

Åh, följer! Har precis samma problem med pytteliten hall och en miljon blöta grejer >_<

Tänkte i alla fall beställa en sån här efter helgen:
http://www.teknikproffset.se/Hem-hu...r/Konig-Fristaende-handdukstork-100W-230V.htm

...plus en liten fukttålig hallmatta och kanske en skotork, och liksom göra ett litet torkhörn innanför dörren för blöta tasshandukar/koppel/selar/täcken/etc. Tycker att de borde torka ganska snabbt på en elektrisk mojäng... Och så köpte jag två över-dörren-hängare från Ikea för lite extra krokar till koppel och sånt i just hallen; väldigt smidigt när man hyr och inte kan borra i väggen :P

Jag hänger oftast upp mina saker men det ser sjukt stökigt ut och är oordning ändå. Har två såna över-dörren hängare och en mojj med krokar på väggen. Ändå är det fullt.
Rensar ibland undan men det dröjer inte länge förrän det är typ kaos igen.
Har alltså ingen bra idé att komma med, tyvärr :p men är också i behov av tips.

Har krokar på väggen till halsband, koppel och selar. En lång med 4 krokar där hänger koppel och sedan är det 3 krokar med 2hängare till selar och halsband. Täcken hänger på elementet i hallen.

Jag har fem krokar (som är fast hakade över badrumsdörren i hallen) till kopplen och täcken. Blöta täcken hänger jag över ett kompostgaller som jag har i hallen. Verkligen inte världens snyggaste anordning, men gallret blir ändå kvar där för jag delar av hundarna när de äter. Täcken som används då och då har jag i en låda ovanpå garderoberna.

Jag VET att frågan varit uppe förut, men kanske har några nya, fantastiska idéer dykt upp hos er bukefalister ;)
Problemet är det vanliga: det blir lätt totalkaos i hallen här och i princip allt är pga hundarna...

Mina hundar har vanligtvis sele ute. Under höst, vinter och vår så används täcken. En miljard täcken, minst.
Hade jag bara behövt hålla ordning på halsband + koppel hade det ju varit enkelt, men så är det alltså inte. Eftersom jag är lat så slänger jag allt på golvet, sedan irriterar jag mig på att det är stökigt och får städa hundra gånger i veckan, när allt hade gått att få bättre med enkel förvaring.

Jag behöver någon bra förvaring för hundtäcken. Jag behöver en bra idé för hur jag gör med blöta hundtäcken och blöta selar. Någon bra upphängningsanordning för promenadselarna vore också bra.

Sååå. Ni som har mycket hundprylar (framförallt mycket hundtäcken till större hundar :p )... Hur gör ni?
Har ni bilder på hur ni förvarar sakerna vore det underbart att få se!

Jag använder byxhängare till täckena. Alltså sådana där galgar med två klämmor. Täcken som inte används så ofta ligger i en trådback i en klädkammare. Halsband och selar ligger i en "påshylla" i hallen. Om de inte blöta, för då hänger de på tork i badrummet.

Nu inser jag vilken lyx jag har hemma. Precis vid ytterdörren har jag en liten walk-in-klädkammare på 4*4m, där har jag alla mina hundgrejor och mina hundkläder och skor. Där finns klädhängare, hyllor, hängare, korgar och en dörrhängare. Vi har lyxen att ha en liten och en stor klädkammare, och jag tog den lilla till min :-) Finns inte en hundpryl i hallen.

Allting som inte används för tillfället, åker in i backar i tvättstugan. Övrigt hänger på krokar i min lilla hall. krok på väggen för koppel och hänga-över-dörr-krokar på badrumsdörren där täcken (om det skulle behövas för årstiden) och selar hänger. Bajspåsar (och vantar mm mm) ligger i fickor på väggen i en så kallad skohylla i tyg.

Nu inser jag vilken lyx jag har hemma. Precis vid ytterdörren har jag en liten walk-in-klädkammare på 4*4m, där har jag alla mina hundgrejor och mina hundkläder och skor. Där finns klädhängare, hyllor, hängare, korgar och en dörrhängare. Vi har lyxen att ha en liten och en stor klädkammare, och jag tog den lilla till min :-) Finns inte en hundpryl i hallen.

En liten klädkammare på 16 kvm? :D Hur stor är den stora klädkammaren?

Om det främst ska vara funktionellt så kanske en handdukssvängel hade fungerat till att torka täcken? Bara att skruva fast i lagom höjd så kan man hänga täckena i hals/bogpartiet och ev. blöta selar m.m. kanske får plats samtidigt, alternativt skaffa fler än en svängel. Jag stal idén från stallet när jag själv hade stor hund :D (dock inga egna bilder kvar).
grundtal-handdukssvangel-armar__0383147_PE313775_S4.JPG

Hur stor hall har du @RedChili ? Torr hundutrustning förvarade jag i ett smalt skoskåp innanför dörren. Lättåtkomligt och det går dessutom att fästa ett gäng koppelkrokar på sidorna av skåpet om man vill.

Typ såna här!
brusali-skoskap-fack-vit__0421776_PE577983_S4.JPG

Visst har du uteplats?
Det går inte att hänga grejerna på tork utomhus?
Om plats finns så är torkskåp en himla bra grej :D

Jag har korgar i klädskåpet i hallen. Där finns skilda korgar för vintertäcken, overaller, vår/regnjackor, selar/koppel/halsband som just nu inte används.

Det täcket som mest troligt används hänger fram på krokarna i hallen tillsammans med aktuellt koppel med sele och ett koppel med halsband. I bilen har jag ett par uppsättningar till i plastback samt hängande opp krokar vid burdörren. Där hänger även munkorgen och tävlingsmantlarna

Jag har världens fulaste förvaring :rofl: Jag har en liten klädkammare i hallen (hallen är ett kök, så det vart liksom tvunget att ha en klädkammare) och där inne har jag en stor papperskorg i trä där alla "hundredskap" hamnar, och en tvättkorg i tyg där alla leksaker förvaras.. Eller ja, alla utom de speciella leksakerna, som förvaras i den nya träningsväskan så hundarna inte kommer åt dem :D

Sen har jag lite krokar på väggen att hänga västar och täcken på.

Jag har krokar bara till hundarna innanför ytterdörren, det är två stycken fast dom har 5 krokar var, öh på varje krok. Där hänger det som inte hänger i bilen helt enkelt. :p
Täcken, reflexgrejer, diverse koppel som inte används osv.
(Andra prylar som inte går att hänga ligger i lådor i klädkammaren, vägg i vägg med hallen)

Blöta täcken hänger jag upp på en torkställning i badrummet, den sitter på väggen högt upp och är alltså inte i vägen.

Om vi säger såhär... Hallen är ca 2,5x2,5m stor.. Två sidor är liiite kortare och två är lite längre.
Ena långsidan består av förrådsdörr och en öppning till gång som går till köket. Ena kortsidan är lägenhetsdörr, kortsidan mitt emot är en öppning till en annan liten gång. Kvar är en långsida. Där är just nu en hatthylla. Under den finns en liten skohylla och bredvid den finns en liten ful byrå (fullproppad av täcken). På hatthyllan har jag en sådan där hängande "tyghylla" eller ja, massor av tyglådor... vet inte vad det kallas. Där är nu en miljard andra prylar i en salig oordning...

Sådana där krokar som hängs på dörrar måste införskaffas. Sedan kanske jag kan byta ut byrån mot något större som sväljer fler täcken. Vad mer jag kan göra.. ingen aning :/

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 997
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 546
Senast: anna_panna
·
Hundhälsa December är här vilket innebär starten på marathon-programmet för oss som ska springa i maj! :love: Jag har precis lagt upp ett...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 787
Senast: Philosophia
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
4 060
Senast: Nirvana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar