Att springa med hund

Jag har canicrossele, midjebälte och expanderlina.

Midjebälte är guld värt! Blev tokig på att springa med kopplet i handen i kilometer efter kilometer så jag löste det med att knyta kopplet i tröjan som i sin tur var knuten runt midjan. Innan jag fick mig ett midjebälte vill säga! :D Föredrar sele och vanligt koppel framför expanderlina. :up:

930296.jpg
[/QUOTE]

Tror att den stackars hunden kommer att dö av överhettning om du sätter på honom Hurtta-täcket när ni springer. Har själv en tunnpälsad fryslort till hund, dock storleken större, (pinscher). Vid vindstilla eller svag vind behöver hon inga kläder så länge hon är i rörelse, och då kan det vara neråt -10-15°. Ta med dig ett lättare täcke i fickan, (du har ju en liten hund=litet täcke), men jag tror inte att han kommer att behöva det.

December är här vilket innebär starten på marathon-programmet för oss som ska springa i maj! :love: Jag har precis lagt upp ett träningsprogram från nu till slutet av maj med hjälp av marathon.se och insett att 2-3 pass i veckan hamnar under milen, vilket är bra då jag tänkte ta med lille Bruce. Vi har börjat springa tillsammans upp till 7 km och han tycker det är superkul! Men då dök det upp lite frågor:

1. Vilket täcke bör man ha nu på vintern? Jag har koftor till Bruce och ett Hurtta vintertäcke som är vattentätt och fleecefodrat. Jag vet inte hur varm en hund blir när de springer? :o De svettas ju i alla fall inte under täcket som hästar gör. Hade ni tagit vintertäcket eller något lättare på en dvärgpinscher?

2. Hur långt skulle ni springa med en lillpinne som längst? Det är ett långpass i veckan som kommer vara 17-30 km och då tänker jag att det är på tok för långt. Men de andra passen ligger vanligtvis på 5-10 km. En del är 11-12 km. Bruce skulle i så fall hänga med nu från början och givetvis få "träna upp sig" på kortare pass. Men skulle ni ta med honom på 11-12 km eller är 10 smärtgränsen?

3. Ni som springer med era hundar, vad har ni för koppel? Jag brukar ha sele och vanliga flexikopplet och det har funkat bra, men har sett att många sätter fast kopplet runt midjan?

MVH Taggad marathonlöpare och förhoppningsvis lika taggad hund

1. Mina whippetar springer nakna alternativt med ett väldigt tunt fleecetäcke som har god rörlighet. Ett sådant här för att vara exakt:
TW-WP-2.jpg

Jag ser inget behov av att ha något varmare eftersom när det börjar närma sig -10 grader så tycker jag att det är för kallt för dem att springa för att det ska vara nyttigt för luftrören.

2. En DP kan definitivt hänga med på längre turer. Mina kortdistansare följer med på upp till 10 km, men springer jag väldigt sakta så skulle de definitivt klara 20 km och på sikt hur långt som helst (förutom att de skulle bli gravt uttråkade). Min italienare sprang utan problem 10 km. Men det är till syvende och sist individuellt och man får lyssna på hunden.

3. Jag springer med sele och vanligt koppel i handen. Jag har även en parlina med expander som är väldigt bra och ett dragbälte med krok. De senare använder jag dock inte särskilt mycket. Kroken på bältet är öppen och det har hänt att linan har hakats av. Skulle lina hakas av och hundarna kom lösa (och fick syn på ett rådjur) så skulle det bli katastrof eftersom de sitter fast i varandra.

3. Ni som springer med era hundar, vad har ni för koppel? Jag brukar ha sele och vanliga flexikopplet och det har funkat bra, men har sett att många sätter fast kopplet runt midjan?

Jag tycker det har funkat bra med mindre hund att ha flexi som sätts fast i midjebälte så hunden får fri rörlighet. Funkar förstås inte om man springer någonstans där det är gott om folk så hunden inte kan ha hela linan (då får man hålla på och administrera linans längd hela tiden). I så fall tycker jag det enklaste är att ha ett vanligt koppel i handen. Halsband eller sele är en smaksak, huvudsaken är att hunden har det bekvämt och det inte blir ryck i kopplet.

Lite OT:

Ni som springer med midjebälte, hur får ni det att sitta som det ska? Jag har en (två) hundar som springer på slak lina, och men vill gärna ha honom (dem) i midjebälte där de måste vara kopplade. Men jag får det inte att sitta still, jag vill ha det runt höfterna men efter bara en liten stund glider det upp i midjan. Är jag vanskapt eller har jag bara fel bälte?

Lite OT:

Ni som springer med midjebälte, hur får ni det att sitta som det ska? Jag har en (två) hundar som springer på slak lina, och men vill gärna ha honom (dem) i midjebälte där de måste vara kopplade. Men jag får det inte att sitta still, jag vill ha det runt höfterna men efter bara en liten stund glider det upp i midjan. Är jag vanskapt eller har jag bara fel bälte?

Jag har samma problem, och jag har sett att baggen har "nedhållar"band till sitt midjebälte. Jag har inte ett baggenbälte men min mor är händig med symaskinen så hon har lovat att sy på såna åt mig. Jag tror att det kan funka bra! Sen har ju något märke ett midjebälte med nät"kalsong" (eller trosa :angel: ) och det borde ju också hållas på plats då!

Lite OT:

Jag har ett Baggen bälte med nedhållarband, annars sitter bältet snart i midjan på mig med.

Jag har nät-trosan! :D Den är kanonbra, förutom att jag inte gillar att den har öppen krok (det är ett krav på tävling, men vi tävlar inte i canicross el dyl.).
Köp sån gummiaktig tejp och tejpa kroken och lite på linan så sitter den nästan fast trots öppen krok, vet många som gör på tävling.

Köp sån gummiaktig tejp och tejpa kroken och lite på linan så sitter den nästan fast trots öppen krok, vet många som gör på tävling.

Jag tar tacksamt emot tips! :bow: Jag är dock inte helt hundra på hur du menar med gummiaktig tejp. Menar du sedan att man tejpar så att det blir som en knopp längst ut på kroken?

Jag tar tacksamt emot tips! :bow: Jag är dock inte helt hundra på hur du menar med gummiaktig tejp. Menar du sedan att man tejpar så att det blir som en knopp längst ut på kroken?
Ska kolla upp vad den heter. Nej, mina bekanta brukar bara dra den något varv för att det ska bli trögare för linan att glida av. (Vilket är ju risk att den gör när hundarna inte drar orentligt). Antar dock att du kan göra hela kroken lite bredare med, vilket med gör att linan får svårare att glida av.
På dubbellinan min kompis gjorde han hon även tejpat öglan, så hela den inte halkar.

Ska kolla upp vad den heter. Nej, mina bekanta brukar bara dra den något varv för att det ska bli trögare för linan att glida av. (Vilket är ju risk att den gör när hundarna inte drar orentligt). Antar dock att du kan göra hela kroken lite bredare med, vilket med gör att linan får svårare att glida av.
På dubbellinan min kompis gjorde han hon även tejpat öglan, så hela den inte halkar.

Tusen tack! Jag ska verkligen testa det där. :)

Lite OT:

Det går inte att springa utan "bensnören". Jag sydde egna till mitt baggenbälte. Annars finns ju nonstopbältet som har nättrosan som är ful som stryk men alla som har den älskar den.

Det går inte att springa utan "bensnören". Jag sydde egna till mitt baggenbälte. Annars finns ju nonstopbältet som har nättrosan som är ful som stryk men alla som har den älskar den.

Jag kan verkligen understryka hur bra nonstopbältet är! Det är helt oslagbart om man har starka hundar eller hundar som accelererar snabbt - eller om man helt enkelt har en känslig rygg som inte tål ens små ryck. Jag känner absolut ingenting i ländryggen om mina rycker till och då är det ändå explosiva hundar som kommer upp i toppfart på tre språng (vi har testat nättrosan i skarpt läge en gång då det hoppade ut två rådjur framför oss).

Nä, han ska vänta springa tills allt är helt läkt. Tycker iaf jag. Inte så kul om det går upp igen. Kan vara t ex en pinne som åker upp och stöter till.

December är här vilket innebär starten på marathon-programmet för oss som ska springa i maj! :love: Jag har
December är här vilket innebär starten på marathon-programmet för oss som ska springa i maj! :love: Jag har precis lagt upp ett träningsprfluffigrån nu till slutet av maj med hjälp av marathon.se och insett att 2-3 pass i veckan hamnar under milen, vilket är bra då jag tänkte ta med lille Bruce. Vi har börjat springa tillsammans upp till 7 km och han tycker det är superkul! Men då dök det upp lite frågor:

1. Vilket täcke bör man ha nu på vintern? Jag har koftor till Bruce och ett Hurtta vintertäcke som är vattentätt och fleecefodrat. Jag vet inte hur varm en hund blir när de springer? :o De svettas ju i alla fall inte under täcket som hästar gör. Hade ni tagit vintertäcket eller något lättare på en dvärgpinscher?

2. Hur långt skulle ni springa med en lillpinne som längst? Det är ett långpass i veckan som kommer vara 17-30 km och då tänker jag att det är på tok för långt. Men de andra passen ligger vanligtvis på 5-10 km. En del är 11-12 km. Bruce skulle i så fall hänga med nu från början och givetvis få "träna upp sig" på kortare pass. Men skulle ni ta med honom på 11-12 km eller är 10 smärtgränsen?

ogram från nu till slutet av maj med hjälp av marathon.se och insett att 2-3 pass i veckan hamnar under milen, vilket är bra då jag tänkte ta med lille Bruce. Vi har börjat springa tillsammans upp till 7 km och han tycker det är superkul! Men då dök det upp lite frågor:

Mina hundar har dragsele och expanderlina fastsatt i mitt midjebälte när vi springer. När vi springer är det jobb och de ska ligga framför med sträckt lina. Att nosa, springa fram och tillbaka eller pinka är inte tillåtet. Flexi tycker jag därför är rätt värdelöst vid löpning.

Nu är mina välpälsade schäfrar och även corgin är rätt fluffig, men inte heller kompisarna med Dobermanns har täcke på sina under arbete. Efteråt åker täcke på däremot, om de ska in i kall bil.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 700
Senast: Nominous
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 391
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 285
Senast: Gnist
·
S
Distans Nedan följer en artikel som jag har skrivit och tänker använda i en studiecirkel för vuxna. Det kan när man börjar rida distans vara...
2
Svar
24
· Visningar
4 903
Senast: annoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar