Det där med böjning...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Det där med böjning...

En häst som inte bär lika mkt på bakbenen är inte rakriktad och inte samlad.

En häst kan vara raktriktad fast den är böjd. Men inte förböjd.:crazy:
En förböjd häst är inte samlad.

Tror som nån skrev att detta med böjd och ställning förväxlas också.

Håller med Flashligt. :bow:

Det är mycket jag inte tycker stämmer med hur folk berättar hur BB säger det skall vara med tex vad jag själv uppfattade CD och hennes metoder som skall komma rakt nerifrån BB. Eller så kör hon helt enkelt egna metoder , det vet ju inte jag. :crazy:

Jag tror inte att någon som rider AR som undervisar kan säga att de kör på precis samma metoder som BB. Något av det första man kan läsa på riddarskapets sida är t.ex. att medlemmarna uppmuntras att söka ny kunskap och utveckla sig åt sitt personliga håll. Och CD är inget undantag.
Jag tror bara jag kan komma på några få tränare som är mycket lika BB i vad han lär ut, alla andra jag får upp i huvudet har en egen variant på det hela.

Är det inte CD som tom har satt ett eget namn på sin stil? Eller blandar jag ihop henne med nån annan..?
Däremot finns det väl en annan CD som håller sig väldigt nära BB vad jag har förstått..

Har tränat avsuttet på hur min kropp ska bete sig vid böjning, oc jag tycker det är svårt.
Rörelsen med höftpartiet är ju inte svår i sig, men då jag ska förlägga litet vikt på inner sittben blir det svårare, särskilt åt vänster. Hur tänker ni kring detta?

Jag har också för mig de.. är det inte nått i stil med Integrerad ridning eller nått? eller har jag fel? den manliga CD är närmare det BB lär ut.. alltså Ar:)

De flesta ridinstruktioner är skrivna av duktiga ryttare, men duktiga ryttare är inte alltid haj på pedagogik, och biomekanik :D

man säger att man skall sätta mer vikt på inner stigbygel - men inte hur.

Meningen är att du skall göra på samma sätt som om du stod i stigbyglarna. ställ dig i ridpossition på golvet och flytta vikten mellan fötterna....

Det blir nåt helt annat än att bokstavligt "trampa ned" med ena benet. Eller hur.

Båda mina hästar är vänsterböjda! Väldigt vänsterböjda!:angel:

Min med :p! När jag började med AR 2003, såg vi ut som en vinkelhake i vänster varv på kurserna. Men det har vi jobbat bort, mer och mer, genom att i stort sett rida min häst utan ställning vid böjning åt vänster.

*knapplån*

På ridskolan, när jag har min häst med på handikappdressyrträningar, så får jag i stort sett rida min häst motställd i bägge varven.

Så jag måste säga i motsats till någon tidigare i tråden som sa att man inte ska använda yttertygel och hjälper alls. Jag ska enligt oberoende instruktörer använda de hjälper som behövs i den situation vi är, oavsett om jag rider AR eller "vanlig" dressyr.

Alla instruktörer är fortfarande individer oavsett inriktning och har sitt sätt att instruera.

Har du lust att utveckla hur verkan blir av att arbeta hästen motställd?
Är det ett sätt att "mjuka" upp stel sida; att låta den gå motställd?

Helt enkelt ett sätt att få hästen att komma till arbete och trampa in under sig med innerbak, i stället för att vika sig i sidan, skjuta ut ytterbogen och använda innerbak som utombordare ett par meter bakom sig.

Annars är det ju bara att hästen böjer på nacken, sänker ryggen och paddlar med bakbenen långt bakom sig och att man då som ryttare skiner som en sol och lyckligt säger, "titta vad fint min häst går på tygeln".

Jo just det, så är det det heter! :)

Har du lust att utveckla hur verkan blir av att arbeta hästen motställd?
Är det ett sätt att "mjuka" upp stel sida; att låta den gå motställd?

Jag upplever att man "lurar" hästen litegrann samtidigt som man själv lär sig kontrollera yttersidan.
Om hästen har svårt att gå i öppna i vänster varv pga att det benet är svagare på att bära, och kompenserar genom att lägga för mycket vikt på högerbogen, då kan man "fuska" och istället rida förvänd öppna i höger. Rider man förvänd öppna på volt så blir det typ omöjligt för hästen att gå böjd åt vänster och flytta framdelen till höger med en himla massa vikt på höger fram. Då skulle man stappla fram :p
Blir lite samma tänk som att rida förvänd galopp för att få bättre balans (bättre uppresning och koll på bogarna?) i galoppen..?

Annars är det ju bara att hästen böjer på nacken, sänker ryggen och paddlar med bakbenen långt bakom sig och att man då som ryttare skiner som en sol och lyckligt säger, "titta vad fint min häst går på tygeln".

Ja.?
Huvudsaken är väl att hästen går fint?
;) :devil:

Jo, jag har haft sånt där för mig, men varit osäker på hur bra det är...
Och ooh så fint hon har gått...

Ja jag upplever att jag får mycket bättre kontroll på bogarna efter lite försök till förvänd öppna (ibland har det blivit "riktig" förvänd öppna och ibland bara ställd utåt och flytta ful skänkelvikning åt sidan, men oavsett så har det gett bättre kontroll på bogarna) har ju problem med att han tynger mycket mer på h. bog och blir svårstyrd i vänstervarvet på grund av att han lätt drar utåt så snart det börjar krävas att han ska använda v. bak till att bära för att hålla balansen.
Efter lite försök till förvänd öppna i båda varv känns han mycket mer "lätt" i bogarna och mer jämn! :)

KL
Men då är jag mer frågvis!:)
Blir det inte skillnad på att tex rida förvänd svag öppna, mot att helt enkelt motställa, kontraställa hästen.
Har blivit matad med det dåliga i att ställa nacken åt ett håll medans man rider med höfterna ställda åt det andra.
Den tydliga snedheten i en vinkelhake borde ju räta upp sig vid motställning, men är det ännu mer effektivt att rida några steg helt motböjd?
Tex att rida förvänd öppna några steg o hitta balansen på den bortflutna diagonalen,
i stället för att med tygeln plocka ut nacken utåt men sitta i innersidan?
Utåtställningen borde väl fånga upp vinkelhaken då stödet på ytter (tänk stöd, även om man inte ligger i och håller i tygeln. Kroppsligt stöd i den kortade yttersidan) ger impuls till yttersidan att hålla ihop och skjuta på, och inner får kliva fram i stället för att släpa efter.

Flummar kanske. Men har svårt att se hästen jobba riktigt ergonomiskt med ställning åt motsatt håll. Förvänd galopp tex, är ju annat då hästen då tar fram ytterhöften för att kunna galoppera.

Har bilden av en kroqimodell i kontrapost för ögonen. och det harmoniska i hur det blir i kroppen. Att hålla upp den nedsjunkna sidans axlar tex ser oerhört krystat o konstigt ut, är jobbigt o känns fel! kräver muskelarbete och blir inte reflexmässigt.

Brukar nog rida såpass korta steg/försiktigt att den sämre diagonalen hänger med i rörelsen utan att ytterbog behöver ramla ut. O anpassa den starkare sidan så den får vänta på den sämre och få en jämnare rörelse. Och så öka steglängd o aktivitet allt eftersom den sämre sidan hänger på o kan bära upp sig. Typ..

Jag ska enligt oberoende instruktörer använda de hjälper som behövs i den situation vi är, oavsett om jag rider AR eller "vanlig" dressyr.

Bra sagt! :bow:Man kan ju inte envisas med att rida på ett visst sätt för att det ska vara så, man måste ju tillämpa tekniken efter situationen.

det beror ju helt på HUR du rider den motställd.
går man på skräckexemplen man ser alltför ofta där man vevat tag i ytter tygel, ställt utåt, och sen glatt rider på för kung och fosterland, så ja...
rider/tänker man ruter ess så blir det ju som syftet är avsett. dvs du får utmärkt tag i hästen och rakriktar den för ytterhjälperna på ett ypperligt sätt.

det beror ju helt på HUR du rider den motställd.
går man på skräckexemplen man ser alltför ofta där man vevat tag i ytter tygel, ställt utåt, och sen glatt rider på för kung och fosterland, så ja...
rider/tänker man ruter ess så blir det ju som syftet är avsett. dvs du får utmärkt tag i hästen och rakriktar den för ytterhjälperna på ett ypperligt sätt.

Om du rider den motställd i ruter ess, rätar du då upp den på "raksträckorna"? Eller kör du motställd genom hela esset?

Om du rider den motställd i ruter ess, rätar du då upp den på "raksträckorna"? Eller kör du motställd genom hela esset?

Näe alltså - ingendera.....
Jag "motställer" inte så extremt som det talas om här över huvud taget. det var lite det jag menade. Ruter ess "räcker" för mig i sin traditionella utformning, för att få tag i det som behövs få tag i. det var lite det jag menade. dåligt kommenterat av mig, var inte tydlig alls ser jag.....

Som jag förstått det så böjjer man i AR inte alls?!?!?!
Man bara sätter halsen lite på sned så att bålen förskjuts så att hästen tvingas kontrabalancera genom att svänga om höften.
Jag har aldrig sett nån BB häst eller nån av hans elevers hästar som är kapabla att böjja sig överhuvudtaget, det är som om de aldrig gjort det

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 620
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 896
Senast: Lycan
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 554
Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 062
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38