Det där med böjning...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Det där med böjning...

*Knapplån*

Då denna tråd, inte verkar komma längre, utan snart kommer spåra ur, när argumenten tar slut, så kommer jag snart LÅSA den utan att säga ett ord.

Som jag förstått det så böjjer man i AR inte alls?!?!?!
Man bara sätter halsen lite på sned så att bålen förskjuts så att hästen tvingas kontrabalancera genom att svänga om höften.
Jag har aldrig sett nån BB häst eller nån av hans elevers hästar som är kapabla att böjja sig överhuvudtaget, det är som om de aldrig gjort det
Se hela ridstilen AR är alltså fel? :smirk:

Som jag förstått det så böjjer man i AR inte alls?!?!?!
Man bara sätter halsen lite på sned så att bålen förskjuts så att hästen tvingas kontrabalancera genom att svänga om höften.
Jag har aldrig sett nån BB häst eller nån av hans elevers hästar som är kapabla att böjja sig överhuvudtaget, det är som om de aldrig gjort det
Kanske därför vi aldrig har känt oss mogna för att ta oss vidare framåt på stegen... För det krävs så h-sickes mycket för att få den där rena äkta fina böjningen, och kunna jobba i den, att då jag väl känner mig nöjd med det som ska vara grunden ( i AR, rida böjd, men enl min önskan om känslan i böjningen..) så har hästen fått prestera såpass att dom där sakerna som ska komma sen lixom kommer av sig självt.
Det blev som ett skutt från äckelkänsla till jättehäftiga ridupplevelser, och vad som skedde däremellan är en massa slitet hår och förvirring:confused:

Då det skulle ridas med (för)böjd hals och framstupa sidoläge och ur det skolor, så kom det ingen äkta energi och balans ur hästen, och allt kändes krystat alternativt lamslaget.
Har inte riktigt hittat hem än i lärorna tror jag... Men man kan ju hålla på rätt länge med problemlösning i hästkroppen, för då de inte har några fysiska problem, då blir ju ridningen ganska behagligt okomplicerad.
-Bar å åk lixom!:cool:

Min åsikt.
När man använder överböjning som ett verktyg måste man forma den i bålen.- hela vitsen med halsböjningen.
Alltså skåla ur den med samma sidas innerskänkel.
Som Tarantinos bilder.

Hästen böjer sig inte per automatik bara för att man böjer den i halsen eller flyttar rumpan åt ngt håll.
Den ska belasta frambenen lika i öppnan o bak i slutan.
Om man puttar ut bogen eller rumpan blir det ojämn belastning o den kan då inte samla sig.

Sen måste man hjälpa dem att samla sig. en häst som går i en låg form kan inte göra så- jmf med HF. överlinjen stretchas bara

Har inte riktigt hittat hem än i lärorna tror jag... Men man kan ju hålla på rätt länge med problemlösning i hästkroppen, för då de inte har några fysiska problem, då blir ju ridningen ganska behagligt okomplicerad.
-Bar å åk lixom!:cool:

Fast det där är en grov förenkling :angel: har jag själv insett som tidigare kunnat skylla på "hästen är svag i det bakbenet, vill inte tvinga honom så han blir överansträngd", "han är för stel" osv. Nu när jag inte har något direkt att skylla på mer än lite allmän snedmuskling och ovana att röra sig "rätt" samt felinlärning (från travet) så blir det helt plötsligt STORA krav på mig själv. För hästen med sin arbetsvillighet energi och samarbetsvilja skulle säkert kunna prestera massor. Men är så känslig för sitsen och lättstressad (kräver fokus från ryttaren hela tiden, annars är det bättre att sitta av,) att jag inte når upp till hästens nivå :angel:
På en redan hyfsat utbildad häst som inte är överkänslig och ev. felinlärd skulle det nog vara mer "bar å åk" om den är fräsch i kroppen, och visst känns allt så mycket lättare om en häst är mjuk och smidig i sin kropp. Men om man har inställningen "det är hästen det är fel på" då riskerar man att stanna upp i sin personliga utveckling :p
Nu vet jag inte om du har den inställningen, men jag vet med mig som sagt hur länge man tänkt "om bara hästen varit helt fräsch i sin kropp, vad mycket lättare allt hade varit!" och faktiskt gått bakåt i min egen utveckling pga det.

På en redan hyfsat utbildad häst som inte är överkänslig och ev. felinlärd skulle det nog vara mer "bar å åk" om den är fräsch i kroppen, och visst känns allt så mycket lättare om en häst är mjuk och smidig i sin kropp. Men om man har inställningen "det är hästen det är fel på" då riskerar man att stanna upp i sin personliga utveckling
Jo, men då hästen faktiskt har spänningar/krämpor/besvär, så övergår ju ridningen mer åt teknikhållet för att få igenom rörelser som hästen har besvär med, än att finlira och jobba med sköna mjuka och harmoniska hjälper.
Alltså, ju fräshare häst ju mer krav på exakthet med de minsta mest subtila och jättekontrollerade hjälperna. Typ tänka på energiströmning och andning, fokus och kommunikation med sina minsta muskler.

På stel och stram häst händer det ju nada om jag vinkar med lilltån och andas ner i "kraftcentrum" osv..

Det har iaf min muskelhäst lärt mig. Det är jag honom evigt tacksam, att han visat hur lätt det kan vara och sedan veckan efter hur svårt det kan vara.
Från att inte svara på bankande skänkel och kastat ankare till att kunna rida med tanken... Typ..
Han har iaf övertygat mig om att många svar finns i hästens kropp, hur duktig jag än är kan jag inte trolla med knäna då hästen är stel, utan den lätta ridningen kommer ur att hästen börjat fungera fullt ut i sin kropp. ( om man själv är ok och lärt sig rida i balans och med fristående hjälper. -spela lite trummor, det lossar envisa sammankopplade lemmar o reflexer!)
Därför ställer iaf inte jag kravet på andra att de ska rida som gudar på stela sneda hästar.

Det är en svår väg att komma ur det läget med bibehållen självkänsla om sig egen förmåga. Var glada ni som får lära er på välmående välskolade hästar så ni sedan inser när det är hästens kropp som sätter gränserna, inte er egen förmåga att lära er rida!

Tex så är man inte alltid medveten om hur det eg står till i sin häst. ET´s och hästbehandlare är inte synska (oftast..:smirk:) och det är faktiskt alltid en viss grad av gissning då man bedömer en häst. Viktigast är nog ändå känslan man får i ridningen och av att betrakta rörelserna.
Även om en massör säger, nu är den så mjuk o fin, så kan det ändå sitta fast lite mer än hästen borde göra för att fungera jättebra. Sedan så kan man ju såklart sagt rida till spänningar och problem med teknik.. (sjukgymnastik)

Nu när jag inte har något direkt att skylla på mer än lite allmän snedmuskling och ovana att röra sig "rätt" samt felinlärning (från travet) så blir det helt plötsligt STORA krav på mig själv. För hästen med sin arbetsvillighet energi och samarbetsvilja skulle säkert kunna prestera massor. Men är så känslig för sitsen och lättstressad (kräver fokus från ryttaren hela tiden, annars är det bättre att sitta av,) att jag inte når upp till hästens nivå
Men just allmän snedmuskling och ovana att röra sig, skulle jag se som något som kräver "sjukgymnastik" eller iaf grundträning med mer krav på teknik än pyttehjälper från ryttarens sida.
Min dam har betett sig liknande, går emot mentalt vid fysiska krav, fast hon vissa dagar bara gjorde, men nu vet jag att de där tjorviga dagarna var hon stel... Så det var svårare än jag trodde. Och hur jag än satt och slappnade av och andades och fokuserade, bara fintade hon bort mig.
Där kanske det behövs mer "raka rör" o mindre finlir för att få igenom det där .
Låter som att det sitter fast en del ändå, för de flesta hästar blir lugna och arbetsvilliga då kroppen är med dom. (tror jag, iaf idag..)
Det bevisar vår fyraåring, som BARA travtränats. och har travarmuskler som mankanske skulle säga, men bär sig kanonfint i markarbete vid de första försöken, som värsta dressyrhästen med "kadens" och lyft. För han är fräsh i kroppen. Det sitter inte fast och det finns energi att hämta= vackra rörelser och inga bekymmer. Bara ngt svårare att böja åt höger. Behöver påminnas men inga protester!
Bakfötterna hamnar där man vill ha dom och han arbetar sig svettig med glädje!

Nej det är en ganska rolig ridstil, man ser snabba resultat. en som rider för mig på en ganska medioker travare fick genom att vi la till lite "AR-böjning" till ganska balanserad galopp i ridhus på bara en månad. Det är trevligt.
Jag bara säger att det inte är böjning

*Knapplån*

Så börjar vi om från början igen.

Har vi inte kommit ifrån frågan om vad böjning är för var och en snart, så vi kan byta ämne???

PATETISKT, jag säger bara det. Och tråden är härmed officiellt LÅST!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 620
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 896
Senast: Lycan
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 554
Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 062
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38