Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Se hela ridstilen AR är alltså fel? :smirk:Som jag förstått det så böjjer man i AR inte alls?!?!?!
Man bara sätter halsen lite på sned så att bålen förskjuts så att hästen tvingas kontrabalancera genom att svänga om höften.
Jag har aldrig sett nån BB häst eller nån av hans elevers hästar som är kapabla att böjja sig överhuvudtaget, det är som om de aldrig gjort det
Kanske därför vi aldrig har känt oss mogna för att ta oss vidare framåt på stegen... För det krävs så h-sickes mycket för att få den där rena äkta fina böjningen, och kunna jobba i den, att då jag väl känner mig nöjd med det som ska vara grunden ( i AR, rida böjd, men enl min önskan om känslan i böjningen..) så har hästen fått prestera såpass att dom där sakerna som ska komma sen lixom kommer av sig självt.Som jag förstått det så böjjer man i AR inte alls?!?!?!
Man bara sätter halsen lite på sned så att bålen förskjuts så att hästen tvingas kontrabalancera genom att svänga om höften.
Jag har aldrig sett nån BB häst eller nån av hans elevers hästar som är kapabla att böjja sig överhuvudtaget, det är som om de aldrig gjort det
Har inte riktigt hittat hem än i lärorna tror jag... Men man kan ju hålla på rätt länge med problemlösning i hästkroppen, för då de inte har några fysiska problem, då blir ju ridningen ganska behagligt okomplicerad.
-Bar å åk lixom!
Jo, men då hästen faktiskt har spänningar/krämpor/besvär, så övergår ju ridningen mer åt teknikhållet för att få igenom rörelser som hästen har besvär med, än att finlira och jobba med sköna mjuka och harmoniska hjälper.På en redan hyfsat utbildad häst som inte är överkänslig och ev. felinlärd skulle det nog vara mer "bar å åk" om den är fräsch i kroppen, och visst känns allt så mycket lättare om en häst är mjuk och smidig i sin kropp. Men om man har inställningen "det är hästen det är fel på" då riskerar man att stanna upp i sin personliga utveckling
Men just allmän snedmuskling och ovana att röra sig, skulle jag se som något som kräver "sjukgymnastik" eller iaf grundträning med mer krav på teknik än pyttehjälper från ryttarens sida.Nu när jag inte har något direkt att skylla på mer än lite allmän snedmuskling och ovana att röra sig "rätt" samt felinlärning (från travet) så blir det helt plötsligt STORA krav på mig själv. För hästen med sin arbetsvillighet energi och samarbetsvilja skulle säkert kunna prestera massor. Men är så känslig för sitsen och lättstressad (kräver fokus från ryttaren hela tiden, annars är det bättre att sitta av,) att jag inte når upp till hästens nivå