Det där med böjning...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Det där med böjning...

de enda teorier jag hört runt detta är att ev. preferens hos hästen är framför allt betingat av människan. dvs vi bygger upp hästen oliksidigt från scratch. hanterar den till 99% från vänster sida från marken, är själva till 90% högerhänta. osv.

tror inte det finns studier som anser att hästen, opåverkad från människan, ändå är "högerstyrd" ?

Vet inte hur det är med konkreta studier i området, men såvitt jag hört så blir många hästar sneda redan vid födseln. Kan det vara grund för höger-vänsterhänthet? Eller det sätt de använder hjärnhalvorna? (instinkter/inlärning)

Tror inte BARA att det är vi människor som gör hästarna oliksidiga just iom att t o m föl verkar kunna vara oliksidiga. Men visst, det är också en teori.

Nej det tror inte jag heller, att det bara är vi som påverkar.
Men som sagt, vet jag inte att ngra studier gjorts i just höger/vänsterhänt teori, vet ngn annan så får de höja sin röst.

Vet inte hur det är med konkreta studier i området, men såvitt jag hört så blir många hästar sneda redan vid födseln. Kan det vara grund för höger-vänsterhänthet? Eller det sätt de använder hjärnhalvorna? (instinkter/inlärning)

Tror inte BARA att det är vi människor som gör hästarna oliksidiga just iom att t o m föl verkar kunna vara oliksidiga. Men visst, det är också en teori.

Det talas ju om hur de har legat i livmodern men jag har ingen aning om det finns studier ang detta. Vore ju intressant i o f s. Hos oss människor sitter det ju i hjärnhalvorna vad jag förstår, (ruskigt obildad ang detta :o)
Hur som helst så ÄR ju hästar oliksisidiga mer eller mindre. Så vi måste jobba med rakriktningen och precis som vi så kan de ju med träning bli mer liksidiga.

Mer delvis OT så kom jag att tänka på om inte hästar ofta använder ett framben hellre än det andra när de tex skrapar för att rulla. Vet att jag tänkt på det när nån haft tex en blödning i en hov att den korkade hästen ändå försöker skrapa med den onda hoven först:crazy:

de enda teorier jag hört runt detta är att ev. preferens hos hästen är framför allt betingat av människan. dvs vi bygger upp hästen oliksidigt från scratch. hanterar den till 99% från vänster sida från marken, är själva till 90% högerhänta. osv.

tror inte det finns studier som anser att hästen, opåverkad från människan, ändå är "högerstyrd" ?

Det är väl kanske svårt rent tekniskt att underöka hästar opåverkade från människan

Det finns olika teorier om varför hästen har en "drift" åt höger.
En del menar att det beror på hanteringen - andra menar att det beror på hur fostret ligger i livmodern

Får se om jag orkar läsa på...

Däremot läste jag att en galoppör avverkar en längre sträcka än själva loppet just pga av denna "drift" åt höger.

Senast ändrad av en moderator:

Jag själv lutar mer åt Kottas... men tycker inte hästen är så jätteböjd mer att den går med höger bog före (och därför har svårt att böja höger)

Byter man plats på bogarna och för över lite vikt till vänster bog så har hästen inte något problem längre - den orkar...

Vad säger andras erfarenhet?
Tror på det jag med.
Har upplevt det på våra iaf. och då eventuella problem skalats av återstår en fallenhet att lägga vikt på höger bog och driva på med vä bak. Det blir sas slutstation på felsökning och början på jobbet att rakrikta med ridning.
Det känns inte som ett fel, bara naturlig snedhet..
det är inte är "låst läge" Hästen kan uppmanas att lägga tillbaka vikten på vänster bog (inner bak kommer fram) och vips bär den bra och är balanserad. Men självmant är de mindre benägna att bära upp sig högerböjda.
-Intressant i löslongering att se vart de hamnar innan de värmt upp sidorna och rätat upp sig. Högervolten brukar bli kantig och stoor på unghästen i början. Då han hajjat att han ska forma sig blir volterna runda och jämna.

Fast jag har ändå svårare ridmässigt i vä varv pga spänningar kring vä höft.. :mad:Tycker det är jättebekvämt att sitta i högervarv...

Fast jag har ändå svårare ridmässigt i vä varv pga spänningar kring vä höft.. :mad:Tycker det är jättebekvämt att sitta i högervarv...

Undrar om det där är en klassisk grej för oss människor? :angel:
Har också lättare att sitta i h. varv även fast det är varvet som kusen hellre ökar tempot i.

KL

Jag vet inte vilket som är svårare eller lättare, det krävs lite olika inverkan och där är det olika svårigheter i de olika varven och även beroende på gångart delvis :cool:
Jag är en sån där människa som är både höger o vänsterhänt, vilket borde göra det lättare men så enkelt är det inte. Det fungerar tyvärr inte så att man kan göra allt lika bra med båda utan att vissa saker gör jag med vänster och vissa med höger. Tror snarare det är mer förvirrande bara:crazy:

Alla är individer, men de flesta har i böjan svårt i höger varvet för att de glider ned åt höger - tynger ned höger bog.

Lyckas man hitta mitten så får man problem i vä varv, då vä sittben är längre bak än det högra - och - beroende på att man är lite förkjuten i bröstkorgen åt höger.

Men detta är det jag sett mest, det finns individuella avvikelser, och lär man sig hantera en sak så blir man medveten om en ny...

Man blir aldrig nöjd :D

Vad som är intressant är att Tibblin anser att normalhästen är högerböjd. Kottas menar att den är vä böjd. Förmodligen påverkar den egna kroppens snedhet uppfattningen om hästens snedhet.

Jag själv lutar mer åt Kottas... men tycker inte hästen är så jätteböjd mer att den går med höger bog före (och därför har svårt att böja höger)

Byter man plats på bogarna och för över lite vikt till vänster bog så har hästen inte något problem längre - den orkar...

Båda mina hästar är vänsterböjda! Väldigt vänsterböjda!:angel:

Men detta är det jag sett mest, det finns individuella avvikelser, och lär man sig hantera en sak så blir man medveten om en ny...

Man blir aldrig nöjd :D

Nej, så är det nog! :crazy:
Vet inte om det är kanon för att vi fortsätter utveckla oss, eller tragiskt för att man aldrig bara kan (bildligt talat) luta sig tillbaka och vara nöjd med det man har! :p Hästarna måste tycka vi är tokiga!

Jo det finns....

Hästar belastar höger fram mer än vänster fram.

Det finns många teorier, en är att hästar liksom vi i allmänhet är högerstarka

Jag tror att de har en favoritdiagonal

Vä bak - Hö fram

Man vet att det ben som är under hästkroppen bär mer vikt, så det är bara att titta på hur respektive häst bär sig. Vilket/vilka ben hamnar utanför kroppen.

Vad som är intressant är att Tibblin anser att normalhästen är högerböjd. Kottas menar att den är vä böjd. Förmodligen påverkar den egna kroppens snedhet uppfattningen om hästens snedhet.

Håller med om att de har en "favorit digagonal" Är de starkare i vänster bak brukar de avlasta vänster fram osv.
Sen frågan om de flesta hästarna är vänster eller högerböjda. För mig så är det inte någon jätte majoritet åt något håll, men fler hästar som varit "högererböjda" än tvärtom har jag träffat på. (höger bak utanför kroppen alltså) Det är kanske 60/40.
Om man upplever i stort sett alla hästar som lättare att böja åt samma håll då sitter det nog hos ryttaren. Men hur mycket som är vår snedhet och hur mycket som är hästens är inte alltid så lätt att räkna ut. Att byta ryttare på hästen brukar ju vara ett bra sätt, eller att se hur hästen rör sig utan ryttare.
Min nuvarande häst bär mera med höger bak. Min förra unghäst bar mera med vänster. Hästen innan växlade sida. Av de inackorderade som stått här senare år är det två som bar mera med vänster och en som bar mera med höger.
Tror inte man kan säga att "normalhästen" är det ena eller det andra.

Senast ändrad:

KL
Hästar kan ju vara höger eller vä böjda pga många saker om de är ridna/använda en tid. Eller bara gått och strulat till sig i kroppen på egen hand. Men grundläggande har jag iaf upplevt att våra är som Fredrik säger. Sedan kan de lägga på sig skal som en lök av avlastningar och snedmuskling.

Och där kan man ju göra en avhandlign på orsakerna! (ryttare, sadel, skador i ben, bogar, bakben, rygg etc..)

Tänker såhär.
Har själv vänster ben och arm som "stötteben" och sköter finliret med högersidan som har bättre motorik. Och vänstersidan blir styvare o svagare pga av att den mest jobbar statiskt. (tänk mocka, håller upp grepen med vä arm och skakar och trixar och rör på högern.)
Kanske därför högersidan lättare viker sig, då vänstersidan måste "stötta"??

Samma på sparken, (då det händer) står på vä ben och sparkar på med höger. Skitjobbigt att byta!

Då skulle hästarna oftare vara tvårt om isf, stötta med höger bak och jobba på framåt och vända med vänster. Och iom att vänster då befinner sig mer utanför kroppen o skjuter på hamnar mer vikt på hö bog...

Vår tvååring är typexempel. Gått kanon i uppträningen för vagn, men sedan körts för fort på sin talang och överbelastat höger bog med hälta hö karpalled som bieffekt. (som ex där ingen människa suttit o sabbat på ryggen)
I hagen syns det att höger bak är stöttebenet (mer under) och vänster sköter styrningen o driver på.

Eller menar man att de är "högerbenta" och har bättre motorik där, och det är våra som är tvärt om allmänheten??
Stoet har en skada sedan föl så där kan man inte spekulera riktigt vad som är det innersta lagret sas...

Senast ändrad:

En tanke som slog mig: Jag tror inte man ska blanda ihop höger/vänsterhänt och vilken sida som är starkast. Jag själv är klart högerhänt, men är starkare i vänster sida. (bål och ben)
Visst är det så att många ryttare färgar av sig på hästens sätt att använda sin kropp. Om jag tänker på unghästar genom åren och hur de var (för de var lika sneda som ridna hästar) så har de allra flesta absolut varit starkare i sitt vänstra bakben. (men inte alla förstås)
Det är intressant att fundera över sånt här, men otroligt svårt att komma någonvart tycker jag. Det går att ta fram hur många liknelser som helst, men det finns nog så många förklaringar och så mycket som samverkar att det är svårt att få ett entydigt svar på de här frågorna.
Mer eller mindre sneda är både vi och hästarna. Det viktigaste är väl ändå att vi jobbar på att träna hästarna så de blir så jämnstarka som möjligt?

Senast ändrad:

Nu skulle jag behöva ytterligare ett förtydligande! :angel:

Om en häst "flyter ut" på högerbogen i vänster varv - hur korrigeras det i sitsen?
När det var som värst från början (hästen har ju haft sneda höfter, högra förskjuten framåt) så var jag extremt övertydlig genom att vrida axlarna rejält inåt (yttre axeln fram, inre axeln bak) och vrida ut vänster ben så sittbenet kom ner ordentligt, samtidigt tynga ner i vänster stigbygel för att förtydliga med vikten. Det här är säkert "no-no" om man ser till korrekta sitshjälper, men resultatet helgar medlen ansåg jag :angel:
Även så har jag periodvis fuskat genom att ta tydliga halvhalter på innertygeln i syfte att räta ut hästen och få den lyssna bättre på mina sitshjälper när den flyter iväg.

Sen har det periodvis känts ganska jämnt, att man inte behövt ta till några övertydliga sitsjusteringar, och att den sämsta sidan varierat - från allra första början var höger sämst för där ville den knappt gå rakt fram utan att snedda inåt med bogen.
NU först, eller ca en månad tillbaka snarare så känns det som att JAG orsakar hur hästen går, från början var det rätt tydligt att det var hästen som var ojämn.
Men vad är den korrekta justeringen när hästen flyter ut med höger bog istället för att följa det voltspår man försöker ange med sits och vikt? (Skulle gissa på att den är svagare i v. bak också så det är lite ovilja till att bära med det bakbenet.)
Efter att ha tränat lite förvänd öppna brukar det kännas bättre så ajg funderar på vilket orsaken är - att manfår bättre kontroll över bogarna eller att den sitsen och de hjälperna är lättare att få till?

Ursäkta lite halvt OT! :o

Om jag tänker på unghästar genom åren och hur de var (för de var lika sneda som ridna hästar) så har de allra flesta absolut varit starkare i sitt vänstra bakben. (men inte alla förstås)
Ja, man behöver ju inte veta allt... bara jobba på att jämna till det naturen skapat!:)
Fast som svar på citatet, jag tycker oxå de ofta är starkare i vä bak, men beroende på vad man vill göra så kan det ju hjälpa eller stjälpa.
Kiropraktorn såg att ena hästen jobbat mer med vä bak och såg det som hans starka ben, vilket stämmer. Det jobbar mer pådrivande och har mer muskelmassa.
Men i dressyren upplever jag höger bak som starkare bara för att det är smidigare, mindre hårdtränat och lättare att placera.
Vä bak vill lixom vara kvar där bakom med sin styrka och ställer till det i vänstergaloppen då det inte kommer fram o ner där det borde.
Hela benet är starkt som tusan, men pga lite sämre smidighet utav detta blir det "bekymmersbenet" i ridningen!

Höger galopp blir urlätt då det starka benet får driva på mer bakom o det högra stötta.
På mig själv skulle det bli tvärt om, på sparken alltså!

Nu skulle jag behöva ytterligare ett förtydligande! :angel:

Men vad är den korrekta justeringen när hästen flyter ut med höger bog istället för att följa det voltspår man försöker ange med sits och vikt? (Skulle gissa på att den är svagare i v. bak också så det är lite ovilja till att bära med det bakbenet.)
Efter att ha tränat lite förvänd öppna brukar det kännas bättre så ajg funderar på vilket orsaken är - att manfår bättre kontroll över bogarna eller att den sitsen och de hjälperna är lättare att få till?

Ursäkta lite halvt OT! :o

Man måste börja här....

ta två personvågar och ställ bredvid varandra
Sedan så ställer du dig men fot på varje och försök stå still.
Det brukar skilja mellan 10- 20 kg :o

Eftersom du rider AR? så antar jag att du inte rider lätt, men annars är det så att att även om man lägger på sadeln på mitten så trycker man ganska snabbt ned den till höger....särskilt när man står i sitigbyglarna...
Men det gör man även utan att rida lätt. För att det är bekvämt för både häst och oss att hasa ned till höger.

Så steg 1 är att se till att du inte glidit ned till höger.
Det känns "rakt" för de flesta att ha mer vikt åt höger så när de "hittar mitten" och sitter på mitten, så brukar bröstkorgen i alla fall glida iväg åt höger - så det känns "normalt" igen :angel:

När man rider så får man ju utgå från sin egen snedhet.
Så här tänker jag angående vänster varv

Jag är noga med att vä sittben ligger intill (hindrar mig just attglida ned för mycket åt höger) ( sedan så måste det inre sittbenet också fram för att släppa fram inner bak.)

Före volten är jag rak. Jag vänder jag in hästen på volten genom att lyfta och vrida och flytta min bröstkorg inåt.*
Lyftandet för att ta bort ev. hopsjunkenhet och se till att avlasta framdelen
Och vridandet för att mina axlar stuyr hsätens bogar Tänk dig e gamla lådbilarna minns du att de var en tväslå som hjulen satt i som man styrde med snören. Tyglarna är lika med snörena, Men du kan inte dra i ena snöret för då viker du dig oferlbart i midjan igen, utan kroppen måste fungera som en enhet.

Det är därför det kan fungera att tänka att man rider piruetter för yttertygeln - ta alltså hela dig och ändra riktning.

Och att flytta bröstkorgen en aning innåt ( det är hr vi talar om 2 centimetrar) så kan det göra hela skilnaden om hsäten kan vara mjuk i innersdian eller "bita sig fast" i vä tygeln:idea:

Många övningar får ryttaren att få lite stil på sin sits och hållning :angel:

Min tränare har lärt oss att tänka att vi bär en tebricka

- när man placerar axlarna skall man flytta brickan. En bricka full med grejer viftar man inte omkring med hur som hellst :D Utan med brickan så styr man hästen. Följer inte hästen brickan i vä varv så flytta brickan lite innåt - hästen följer vikten

Detta är en regel om tyngdlagen - hästen följer alltid vikten........

Om du omedvetet har eran gemensamma vikt till höger så självklart strävar hästen alltid åt höger...

Senast ändrad av en moderator:

Ja, från början tror jag som sagt mest det var hästen som "flyttade" mig fel, eftersom jag inte upplevt det så tydligt tidigare. Men helt klart har vikten hamnat mer till höger eftersom jag märkt att jag haft vikt i höger stigbygel (omedvetet) men ingen i vänster, vänstersidan har liksom krympt ihop. Därför började jag med att lägga tyngd i vänster stigbygel för att kompensera, och att tynga extra i vänster stigbygel när man ska gå in på en volt till vänster.

Ska tänka på det du skrivit, men antingen så är jag inte tillräckligt "förfinad" för att det ska bli rätt eller så är vi lite för ojämna, för jag har brukat tänka ungefär som du skriver men fått ta till rejäla sitsförändringar snarare än ett par cm för att få resultat :p

Om allt stämmer - man sitter på mitten och själv är fri från låsningar, då skall det funka med så små grejjer.

Annars kan det lätt bli så att man vill lägga vikten inåt med bröstkorgen tex. men att man viker sig nånstans och skjuter ut ännu mer vikt åt höger.

Att få full koordination tar ju många år - och man behöver hjälp av någon som är duktig på att se och förstå vad som händer.

ja att kalla benen starka/svaga kan bli så fel. Det är lätt att missuppfatta. Starkare i form av att vara mera bärande kan man ju mena, men ett ben kan ju vara starkt i påskjutande syfte också. När jag skrev innan tänkte jag på stark som i bärande ben. (tex hästen har höger bak lite utanför kroppen och vänster bak under. Bär mera med vänster och skjuter på med höger)
Min häst bär mera med höger bak och använder helst vänster till påskjut. Detta syns mycket tydligt när hon arbetas utan ryttare, men inte alls lika mycket när jag rider. Dock märks det i galoppen. Hon har mycket jobbigare att gå i höger galopp eftersom vänster bak får längre väg att gå.
Mycket öppnor och slutor blir det för att försöka jämna ut detta. jobba, jobba, jobba!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 620
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 896
Senast: Lycan
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 554
Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 062
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday
  • Dejtingtråden del 38