Det där med böjning...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Det där med böjning...

Jag minns att när jag gjorde praktik hos BB så blev jag förvånad över att ett ekipage kom in och red med bara lätt ställning, eftersom jag var så van vid att se alla som böjde och överböjde. När jag frågade om det fick jag det enkla svaret att så länge det går igenom hela kroppen så räcker det med en lätt ställning.
Det var ett antal år sedan nu och jag har insett att det stämmer bra och vill själv ha det på det sättet.

Är inte förvånad i o f s då han faktiskt pratar om att man inte ska förböja. Hans svar var väldigt bra, det är inte en stark böjning som löser problemen utan en böjning som hästen accepterar genom att placera sitt skelett korrekt. På en välskolad häst räcker det med att momentant, mycket lätt ge mer kontakt i ena tygeln för att få den (osynliga) böjning som krävs för att hästen ska rätta in sitt skelett och bli självbärig. Med självbärighet så menar jag då att hästen går med lätt kontakt och att den inte försöker undvika den placering som ryttaren gett den.
Gast

Du menar säkert att det är ganska lätt att förböja "bryta av" hästen i halsen istället för att få en korrekt böjning i nacken och den böjningen i atlas fortplantar sig ända bak till svansens sista kota, då är hästen korrekt böjd. Alltför ofta från Msv och uppåt till t o m svår klass ser man öppnor och slutor som är "felställda" skänkelvikningar, dvs hästen kliver bort ifrån ryttarens tyngdpunkt, rak häst, men ryttare på denna nivå klarar oftast att kompensera felet med god framåtridning ( på framdelen), men; ryttaren får inte igenom hästen i nacken. Ibland är ryttaren så oskicklig så att hästen lägger huvudet på sned, eller så trillar endera bog eller bakben ut ( alltså bort ifrån balanserat bärande av ryttare) Ska man rida öppna på fyra spår är det än viktigare att hästen är korrekt böjd genom hela kroppen. Tyvärr vet jag att vissa D-domare kräver öppna på fyra spår, vilket bara ger MSV-hästar som går käcka felställda skänkelvikningar

Du menar säkert att det är ganska lätt att förböja "bryta av" hästen i halsen istället för att få en korrekt böjning i nacken och den böjningen i atlas fortplantar sig ända bak till svansens sista kota, då är hästen korrekt böjd. Alltför ofta från Msv och uppåt till t o m svår klass ser man öppnor och slutor som är "felställda" skänkelvikningar, dvs hästen kliver bort ifrån ryttarens tyngdpunkt, rak häst, men ryttare på denna nivå klarar oftast att kompensera felet med god framåtridning ( på framdelen), men; ryttaren får inte igenom hästen i nacken. Ibland är ryttaren så oskicklig så att hästen lägger huvudet på sned, eller så trillar endera bog eller bakben ut ( alltså bort ifrån balanserat bärande av ryttare) Ska man rida öppna på fyra spår är det än viktigare att hästen är korrekt böjd genom hela kroppen. Tyvärr vet jag att vissa D-domare kräver öppna på fyra spår, vilket bara ger MSV-hästar som går käcka felställda skänkelvikningar

Jag pratar inte så mkt om uppvisnings/programridning utan om ren träning, i programmen får man bättre poäng om man rider på 4 spår och då gör man det.

Vet du vad de får för poäng på dessa raka skolor?

Domarna kan se om hästen är för rak eller bara böjd i halsen.
ekipaget kanske har andra förtjänster som ger högre poäng.

Vet du vad de får för poäng på dessa raka skolor?

Domarna kan se om hästen är för rak eller bara böjd i halsen.
ekipaget kanske har andra förtjänster som ger högre poäng.

Raka skolor får man ju knappast poäng för , hästen kan ju vara bra böjd även om den går på 4 spår i öppnan, en 3 spårig öppna kräver inte så mkt böjning överhuvudtaget om man kollar i spegeln.

Bigganl, precis så som du beskriver det har jag också fått lära mig! Att man är övertydlig från börja med böjningen (från marken) tills hästen ger efter och slappnar av och arbetar med inre bak.
Längre fram i utbildningen blir det en annan sak, då räcker det med en liten ställning.
Är det kanske så att det kommer fram mer eller mindre seriösa AR- tränare som inte har riktig koll på grundprinciperna? Så är det ju inom alla grenar inom ridsporten, tyvärr ...

Låter väldigt logiskt iom att målet med böjningen är att hästen till slut ska kunna gå RAKT :p och kanske inte så konstigt om det knasar sig i början med tanke på hur mycket som krävs för en ryttare att hålla koll på hela sin egen kropp, sina hjälper, OCH hela hästens kropp :crazy:

En frågeställning som då dyker upp är -
är det någon skillnad i hur "okej" det är att rida för rakt - på en häst som inte är rakriktad, mot att rida förböjd, dvs böja men utan att få alla kroppsdelar på plats. Eller är båda lika illa anser ni?

Raka skolor får man ju knappast poäng för , hästen kan ju vara bra böjd även om den går på 4 spår i öppnan, en 3 spårig öppna kräver inte så mkt böjning överhuvudtaget om man kollar i spegeln.

En "vikt" öppna då? Alltså en öppna där hästen går innanför med framdelen, tvärar 4 spår och helt uppenbart är "böjd" men förböjd i mitten, alltså inte ett dugg samlad, och massa vikt på ytter fram (förmodligen)?
Har sett ett antal såna ekipage (på hög LA-nivå, så jag vet inte hur representabelt det är för dressyren) och varit nyfiken på hur de bedömts! :idea:

Låter väldigt logiskt iom att målet med böjningen är att hästen till slut ska kunna gå RAKT :p och kanske inte så konstigt om det knasar sig i början med tanke på hur mycket som krävs för en ryttare att hålla koll på hela sin egen kropp, sina hjälper, OCH hela hästens kropp :crazy:

En frågeställning som då dyker upp är -
är det någon skillnad i hur "okej" det är att rida för rakt - på en häst som inte är rakriktad, mot att rida förböjd, dvs böja men utan att få alla kroppsdelar på plats. Eller är båda lika illa anser ni?

Det är väl egentligen lika illa hur man än vrider och vänder på det, få ryttare har en bra sitskontroll och få ryttare kan få hästen att bli och gå rakt, du kan rida i böjning hela livet utan att hästen blir ett dugg rakriktad, du kan rida rakt hela livet utan att hästen blir ett dugg rakriktad.
Allt beror ju på hur skicklig ryttaren är och normalryttaren är inte det helt enkelt.
Extremt få ryttare kan rida öppna i galopp med kontakt på ytter och lätt innertygel, de flesta hamnar styrandes med innertygeln och en häst på dubbla spår.

Nu generaliserar jag en del men överlag så är det så det ser ut när man kollar runt hos den normala hobbyryttaren.

Eller den normalbegåvade hobbyryttaren kanske är ett bättre ord då det även finns oerhört skickliga hobbyryttare.

..verkar det vara väldigt olika åsikter om. Kanske inte just inom AR, för där verkar majoriteten vara överens om att bra böjning alltid är bra (och att man på någe vis måste ta sig dit), men inom andra ridstilar används det inte alls lika flitigt.?
Har t o m hört "vanliga" dressyrryttare som ifrågasatt om man ens behöver böjning (alltså att hästen faktiskt ÄR böjd genom hela kroppen, går ju att rida en häst hyfsat rak på en volt om volten inte är för liten). Och inom klassisk dressyr där man kommer närmare den vanliga dressyren verkar böjningen inte heller ha lika hög prio?

Blir kanske en konstig frågeställning det här, men kan man "rida AR" utan att lägga mycket fokus på böjning? Motiveringar för/emot?

Och det där med rakriktningen - skulle ni klassa det som meningslöst att en häst kan samla sig ordentligt utan att bära lika mycket vikt på bakbenen? Eller fortfarande se det som bra att hästen lärt sig avlasta framdelen?

Allt - det beror på...

Om vi börjar med samlingen

ÄKTA samling i meningen att hästen sviktar med bakkärran och Lyfter/stabiliserar framdelen med en spänd pilbåge och en rygg som fortfarande är "losgelassen - så måste hästen var rakriktad.

Jag har ingen aning om en rakriktad böjd häst belastar sina ben exakt lika mycket: Det jag vet rent vetenskapligt är att de ben som befinner sig under hästrkoppen är mer belastat än de som är utanför hästkroppen.
Sedan kan ju andra ha andra teorier - men när man mäter är det så....

Det flash refererade till; är att det går inte att samla en häst om inte är rak i
meningen att den överbelastar något ben, den har börjat "luta" (huvud, bogar, kors på sned),
Fio nämner tex. att den kan ramla över innerbog och då kan inte ytterbak vinklas ihop under hästen som det ska och då kan man inte kalla det äkta samling :angel:

Så fort man låter hästen ramla över en bog, så övergår all bärkraft till skjutkraft.:angel:

Att vara rak, eller "gå rak ut " som jag felaktigt men ändå passande läste fio, så innebär det att hästen inte "ramlat" över nån bog alls.Dessutom att den rätat upp bäckenet så att båda bak trampar på lika mycket

Samling kräver en balans mellan hur häsen belastar de olika benen sin kropp, det minsta hästen ramlar över nåt ben så uppstår vridning i ryggkotpelaren och hästen sitter inte längre ihop med framdel och bakdel och går därmed inte att samla korrekt.

Och som fio säger; svårt svårt svårt...

Men sedan så kan hästen rent biomekaniskt börja hålla emot framdelen och tom lyfta framdelen utan ovanstående - men då är den inte korrekt samlad

Angående böjningen så är väl frågan

Vad vill man åstadkomma med böjningen?
Uppnår man det.

Man kan ju böja av andra anledningar än styrketräning.

Senast ändrad av en moderator:

Böjning måste börja bakifrån.

Hästen tål väldigt lite böjning framifrån innan den stjälps över på nån bog

Ju mer hästen skall böjas ju mer måste den sätta sig - först

Om det skall vara korrekt

Böjning måste börja bakifrån.

Hästen tål väldigt lite böjning framifrån innan den stjälps över på nån bog

Ju mer hästen skall böjas ju mer måste den sätta sig - först

Om det skall vara korrekt

Så du är INTE inne på det som en del AR-tränare verkar vara;
att avslappning/samling/böjning är något som hör samman och därmed bör jobbas på samtidigt tills alla pusselbitar sitter.?

Blir lite ologiskt för mig i det du skriver, så du får jättegärna förtydliga -
om hästen INTE kan vara samlad om den inte är rakriktad, och de flesta ändå är överens om att rakriktning jobbas fram ur böjning (mer eller mindre) men hästen inte kan böja sig utan att redan ha "satt sig"... hur börjar man då? :confused:

men det är ju det :angel: handlar om

Alla är inte överens om att rakriktning jobbas fram ur böjning.
Liksidighet ja, men inte rakriktning. Två olika saker.

rakriktning rakt fram krävs för att det skall gå att böja en häst korrekt - utan att den trillar på ena bogen ( får sånt deja vu - från mina första inlägg på buke :D )

rakriktning rakt fram handlar mycket om att få hästen att sluta skyffla sig från vänster bak mot höger bog (normalhästen) och istället kliva på med båda bak mot en framdel placerad rak framför bakdelen och inte lite på sniskan.

Jag håleelr med fio om att det är synd om BB. För så mycket :eek: som tjänar perngar i hans kölvatten.......(sedan är inte heller Bents hästar ett under av rakriktning alla gånger :angel: )

*Hästen slappnar av i överlinjen den stund ryttaren och utrustning inte stör den..

Man börjar då med att ha en bra sadel, en schysst balans och kroppkontroll och placerar sig mit töver hästens tyngdpunkt ( tom ridskoleelever fixar detta över cavaletti - men sedan läggs focus på annat...)

:angel: Sedan kan man bända bort motstånd... Men att ta bort motstånd är inte det samma som att få hästen att slappna av.

* sedan så måste hästen hitta balansen bakifrån innan den kan slappna av i nacken

Så nej inte riktigt :smirk:

Så lätt avslappnad - lätt spänd pilbåge uppåt - och därifrån lätt böjd på stora böjda spår - åstadkoms bäst utan en massa joxande i truten.

måste gå kommer tebax i morgon.....

*Hästen slappnar av i överlinjen den stund ryttaren och utrustning inte stör den..

Nja riktigt så enkelt är det inte, det kan även finnas störningar "utifrån".:cool:

Men f ö håller jag alldeles med i det du skrev i frågan!!:idea:

rakriktning rakt fram krävs för att det skall gå att böja en häst korrekt - utan att den trillar på ena bogen ( får sånt deja vu - från mina första inlägg på buke :D )

rakriktning rakt fram handlar mycket om att få hästen att sluta skyffla sig från vänster bak mot höger bog (normalhästen) och istället kliva på med båda bak mot en framdel placerad rak framför bakdelen och inte lite på sniskan.

Tack för svar!
Hur jobbar du då för att få hästen rakriktad? Här förklarar du ju mest hur rakriktningen ska vara, men inte om tillvägagångssättet att rakrikta utan böjning.?
Försöker man som ryttare själv korrigera de delar som felas, jobbar man med övningar, får man det gratis när andra pusselbitar är på plats?
För jag antar att det du beskriver inte är samma sak som rakrikta genom att driva på det bakben som inte kliver fram lika mycket och "driva mot handen" :angel:

Ryttarens sits påverkar ju väldigt mycket

Eftersom ryttare inte heller är raka så måste man börja med att ryttaren kan behärska sin snedhet.

Ofta har häst och ryttare samma snedhet och hamnar i en ond cirkel, det kan man se på alla nivåer.
Så om vi börjar bakifrån - så om normalhästen skyfflar med vä bak mot höger fram- så måste ryttaren i sin sits göra detta svårare och istället underlätta för den andra diagonala kraften.:idea:

Det var vikten det, sedan så sitter alla ryttare av naturen med ena sittbenet före det andra. Och om man rider klassiskt / klassiskt tyskt/ och AR så skall ju alltid dina sittben vara parallella med hästens sittben - och då så måste du ju i ena varvet för fram det inre, och i det andra kan du vara naturlig, men även rakt fram så måste ju du hålla koll så dina sittben är jämsides.:idea:
Det där hänger ihop med din egen ryttarsnedhet och din överskänkel (ena knäet pekar mer ut än det andra.)

Så rakt fram får man helt enkelt se till sitta på mitten,
hålla sittbenen prallella
och att båda överskänklar ligger an lika mycket.:idea:

Ovanpå detta så måste ju bröstkorgen vara rakt ovanför bäckenet, och den naturliga snedheten hos ryttaren gör att den gärna förskjuts lite åt höger, och detta måste man kontrollera med olika tänk i olika varv.
Tex så måste jag (och många med mig) hålla tillbaka höger axel i höger varv för annars blir inte mina axlar parallella med hästens skuldror.

Det här är små saker som inverkar oerhört mycket på hästen - och med tanke på din andra tråd - så
- behärskar man sin egen kropp - så får man med sig hästens - om den är frisk.
Får man inte med sig den - så är det något knas, och är man då erfaren så kan man då lokalisera var på ett ungefär

Med tanke på hur svårt det är att böja korrekt och att få hästen att böja utan att falla ner på insidan så är böjningen något som måste komma mer med styrkan.

Det är mycket enklare att böja fel än att böja rätt och väldigt få personer har kontroll på det där med korrekt böjning.

Jag tycker man bör var mer försiktigt med hur man böjer och som sagt som Cornelia påpekar att vara noggrann med en tränare som har koll på grundprinciperna.

Det är för mycket öppna på fyra spår med rak kropp och böjd hals i både AR och vanlig dressyr som man ser tyvärr.

I början syftar böjningen till att få tag på inre bak. (få fram inre höften) Med tiden blir det tvärtom, att man känner i handen när inre bak inte är på rätt plats och genom att korrigera inre bak återfår man böjningen. (lite luddigt svar, men jag hoppas det framgår vad jag menar)

Ryttarens sits påverkar ju väldigt mycket

Eftersom ryttare inte heller är raka så måste man börja med att ryttaren kan behärska sin snedhet.

Ofta har häst och ryttare samma snedhet och hamnar i en ond cirkel, det kan man se på alla nivåer.
Så om vi börjar bakifrån - så om normalhästen skyfflar med vä bak mot höger fram- så måste ryttaren i sin sits göra detta svårare och istället underlätta för den andra diagonala kraften.:idea:

Det var vikten det, sedan så sitter alla ryttare av naturen med ena sittbenet före det andra. Och om man rider klassiskt / klassiskt tyskt/ och AR så skall ju alltid dina sittben vara parallella med hästens sittben - och då så måste du ju i ena varvet för fram det inre, och i det andra kan du vara naturlig, men även rakt fram så måste ju du hålla koll så dina sittben är jämsides.:idea:
Det där hänger ihop med din egen ryttarsnedhet och din överskänkel (ena knäet pekar mer ut än det andra.)

Så rakt fram får man helt enkelt se till sitta på mitten,
hålla sittbenen prallella
och att båda överskänklar ligger an lika mycket.:idea:

Ovanpå detta så måste ju bröstkorgen vara rakt ovanför bäckenet, och den naturliga snedheten hos ryttaren gör att den gärna förskjuts lite åt höger, och detta måste man kontrollera med olika tänk i olika varv.
Tex så måste jag (och många med mig) hålla tillbaka höger axel i höger varv för annars blir inte mina axlar parallella med hästens skuldror.

Det här är små saker som inverkar oerhört mycket på hästen - och med tanke på din andra tråd - så
- behärskar man sin egen kropp - så får man med sig hästens - om den är frisk.
Får man inte med sig den - så är det något knas, och är man då erfaren så kan man då lokalisera var på ett ungefär

Förstår tänket mycket bättre nu! :idea:
Tycker också det känns bäst att i första hand justera sin egen sits (kan bli rätt överdrivet iofs :p ) och i andra hand korrigera hästen. Mer än om den yrsar iväg ut i det blå och totalignorerar, men det är ju en annan femma.

Känner mig jättesned och vind när man läser sånt här, har tänkt på det när jag cyklat mycket (får ont i ena höften om jag försöker sitta "rakt" så till slut hugger det till i knä och höft) hur mycket stummare och mindre rörligt det är i ena sidan. Har testat massor att stå rakt upp och ner och röra höfterna, försöka få rörelserna bli koordinerade och lika stora i båda sidor, men det är bannemej svårt! :p Kanske är mysteriet löst då, varför så få hästar är rakriktade? :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 620
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 896
Senast: Lycan
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 555
Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 062
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar