Det där med böjning...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Det där med böjning...

Om böjningen,
så tycker jag det är nästan hopplöst att få fatt på bakdelen om man jobbar tex lilla snurren i svåra varvet och hästen förböjer sig. Kontakten bryts och inget händer annat än att hästen valsar runt.

Så där tror jag det är bättre att minska på böjningen tills hästen börjat sitta ihop, inte tvärt om.

Det har jag upplevt också, så snart hästen myglat iväg i en fulböj i svåra varvet så är det omöjligt att få det bättre genom att "rätta till böjningen", utan snarare får man nästan göra halt eller ta en rejäl halvhalt och räta ut. Går den bara lite felböjd kan man ibland få tag i kroppen igen, men då har jag i regel ingen större böjning från början :p

Allmänt:
Hur är tanken med att bara rida hästen för innerhjälper, OM det är en häst som lätt faller på ytterbogen? Hur korrigerar man menar jag. Är det precis i början som man fokuserar mer på innerbogen än ytterbogen eller vad?
Blev jäteirriterad när jag skulle börja "träna AR" igen lite mer seriöst och fick totalförbud på att använda yttertygeln. Den skulle hänga helt löst hela tiden. Tycker det blir skitsvårt att få tag på innerbak (att hästen inte går med slutatendenser med vikten på ytter bog) genom att böja MER vilket det blir av att förhålla på inner.

Kan det vara därför som gör det så populärt att "ställa" hästen utåt vid dressyrträning?

Det är mycket tal om tygelverkan(hur böjs hästar?) och lite mindre tal om sits och skänkelinverkan, tänk om vi skulle prova att rida utan tygel, vad skulle hända, jag vet inte, för jag har inte provat, men jag tror att förespråkarna för akademisk ridkonst framhäver behovet av ryttarens balans och användningen av skänkeln.

Kan det vara därför som gör det så populärt att "ställa" hästen utåt vid dressyrträning?

Är det populärt:confused:

KL

Jag skulle vilja rekommendera grundridning och en bra instruktör som kan vägleda och förklara.:cool:

(Själv såg jag Kyra i Globen idag och det handlade bla om rakriktning balans f ö.
Alldeles för kort dock, hade velat se mycket mer av henne. Precis som med Balkenhol förra året. )

Det är mycket tal om tygelverkan(hur böjs hästar?) och lite mindre tal om sits och skänkelinverkan, tänk om vi skulle prova att rida utan tygel, vad skulle hända, jag vet inte, för jag har inte provat, men jag tror att förespråkarna för akademisk ridkonst framhäver behovet av ryttarens balans och användningen av skänkeln.

Om häst och ryttare naturligt är "raka" så borde det fungera kanon att få till rakriktning enbart för sitsen (om den inte är "sitsdöv" sen tidigare :angel: ), alltså inte heller för skänkel. Om häst och/eller ryttare är sneda (alltså inte bara lite lätt snedmusklade) så borde det vara risk för att ryttaren måste vara "övertydlig" med sitsen för att få svar och då riskerar att inverka fel på annat sätt?
Är lite så jag upplever när jag försöker räta upp hästen för sitsen. Att är den för ojämn så blir det nästan tvärtom-effekt av att korrigera med sitsen, är den bara lite ojämn kan det fungera utmärkt (men långt ifrån perfekt rakriktning iom att vi inte kommit så långt).

Nu får du nog förklara, mer populärt för att få tag i ytterbogen.?

för att yttertygeln behövs

En ryttare med bra utbildning i sitsen och BRA kroppskontroll kan räta upp sig och hästen med sin sits om den är frisk.

Det största problemet är att utbilda rytatren i detta, för det är inte stora rörelser....

Hörrdu, jag skulle vilja utbilda KROPPEN i dom där små men effektiva rörelserna, det blir inte alltid som man vill! :angel: :rofl:

Hur menar du att yttertygeln behövs?
Har annars uppevt att man får bättre koll på bogen genom att rida utåtställd på volt (eller t o m öppna, men det lyckas jag bara med i trav) är det kanske lättare att få till sin egen position då? Eller svårare för hästen att trilla på "innerbogen" än ytterbogen?

Det finns ingen, varken häst eller människa som är rak, isåfall skulle det inte finnas vänster-höger-hänta människor, eler vänster - eller höger,bakbenta hästar. Frågan är; har någon funderat över höger- vänster- häntar hästar när det gäller frambenen?

Det finns ingen, varken häst eller människa som är rak, isåfall skulle det inte finnas vänster-höger-hänta människor, eler vänster - eller höger,bakbenta hästar. Frågan är; har någon funderat över höger- vänster- häntar hästar när det gäller frambenen?

Jag tror knappast det. Otroligt intressant vinkling och fråga.
På min arbetsplats pågår just nu en ganska revolutioär intressant studie bland masters studenter, på djurs naturligt medfödda höger och vänsterhänthet. Bland annat studerar man schimpanser och elefanter. Tror inte ngt liknande gjorts på hästar.

Många har garanterat funderat över det! ;) men knappast just frambenen eftersom de inte använder frambenen som "redskap" i samma grad som vi människor använder händerna som redskap. Bakbenen är ju också en del av vänsterhänt/högerhänt, kanske det vi människor märker mest?

Vad gör vi ryttare åt problemet, som vi oftast tror är hästens?

Jo det finns....

Hästar belastar höger fram mer än vänster fram.

Det finns många teorier, en är att hästar liksom vi i allmänhet är högerstarka

Jag tror att de har en favoritdiagonal

Vä bak - Hö fram

Man vet att det ben som är under hästkroppen bär mer vikt, så det är bara att titta på hur respektive häst bär sig. Vilket/vilka ben hamnar utanför kroppen.

Vad som är intressant är att Tibblin anser att normalhästen är högerböjd. Kottas menar att den är vä böjd. Förmodligen påverkar den egna kroppens snedhet uppfattningen om hästens snedhet.

Jag själv lutar mer åt Kottas... men tycker inte hästen är så jätteböjd mer att den går med höger bog före (och därför har svårt att böja höger)

Byter man plats på bogarna och för över lite vikt till vänster bog så har hästen inte något problem längre - den orkar...

Vad säger andras erfarenhet?

Jo det finns....

Hästar belastar höger fram mer än vänster fram.

Det finns många teorier, en är att hästar liksom vi i allmänhet är högerstarka

Jag tror att de har en favoritdiagonal

Vä bak - Hö fram

Man vet att det ben som är under hästkroppen bär mer vikt, så det är bara att titta på hur respektive häst bär sig. Vilket/vilka ben hamnar utanför kroppen.

Vad som är intressant är att Tibblin anser att normalhästen är högerböjd. Kottas menar att den är vä böjd. Förmodligen påverkar den egna kroppens snedhet uppfattningen om hästens snedhet.

Jag själv lutar mer åt Kottas... men tycker inte hästen är så jätteböjd mer att den går med höger bog före (och därför har svårt att böja höger)

Byter man plats på bogarna och för över lite vikt till vänster bog så har hästen inte något problem längre - den orkar...

de enda teorier jag hört runt detta är att ev. preferens hos hästen är framför allt betingat av människan. dvs vi bygger upp hästen oliksidigt från scratch. hanterar den till 99% från vänster sida från marken, är själva till 90% högerhänta. osv.

tror inte det finns studier som anser att hästen, opåverkad från människan, ändå är "högerstyrd" ?

Ja, i mitt fall är vänstervarvet iaf klart svårast! :angel: för att h.fram brukar ta alldeles för mycket vikt. I höger varv tar höger bak mer vikt (syns på bakdelsmuskulaturen också, fast inte överdrivet). Galoppkvalitén brukar också ofta vara bäst i högervarvet upplever jag (kanske min snedhet.?) men att det är svårare att hålla den bra galoppen, lite mer allt eller inget än i v. varv där det blir något halvdant som är lättare att rida i. Upplever att hästar har SVÅRARE att samverka diagonalen vänster/höger (av de hästar jag behandlat själv/varit med vid behandlingar så har de allra flesta hästar visat mer problem i diagonalen v. bak/h. fram än motsatsen). Om man går efter ryggningsmetoden, att man tittar om det är ren tvåtakt och rakt bakåt vid ryggningen så har det oftast varit den diagonalen som inte synkar.
Vilket jag ser som att hästarna helt enkelt har svårare att samverka och få en bra helhet i vänster varv när v. bak egentligen ska bära mest vikt.? Men att de för vissa kan upplevas lättare om man inte har så höga krav på samverkan mellan diagonalerna och att hästen "hänger ihop" optimalt?
För från början när tempot och "inte köra upp huvudet som en stjärnkikare" var högsta prio för mig så var vänster varv mycket lättare - den fick längre ram och blev mer avslappnad, i höger blev det högre krav. Missförstå mig rätt, jag menar inte att det är kassa ryttare som har svårt med höger, men att det verkar vara olika beroende på vilken ridstil och vilka prioriteringar man har också :p

Senast ändrad:

På Island är man, enligt vad jag hört, mycket noga med att hantera hästarna från båda sidorna, kanske där finns en population att studera?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 620
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 896
Senast: Lycan
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 555
Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 062
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar