det blir tungt i handen när jag rider

loote

Trådstartare
Hej!
När jag rider blir det ofta att mina armar åker frammåt och det blir väldigt tungt i handen. Hästen får alltså lång hals, och när jag kortar upp tyglarna går hästen bara långsammare i stället. Armarna ska ju vara intill kroppen men mina åker bara fram. Vad ska jag göra för att få hästen att inte lägga all vikt i handen på mig? :)
 
Sv: det blir tungt i handen när jag rider

Oj - lite för lite information för att vi ska kunna hjälpa..
Rider du på ridskola? Gäller det egen häst? Hur länge har du ridit?

Beroende på din erfarenhet (hur länge du har ridit) så kan svaren bli lite olika och kanske för svårt (eller för "enkelt") att förstå.

Så försök förtydliga dig så ska du se att du får massor med svar!
 
Sv: det blir tungt i handen när jag rider

Börja med att släppa efter på tyglarna istället, håll om med benen, räta på dig - det ska nästan kännas som att du lutar dig bakåt ;).

Hästen måste ha en egen motor, så att säga. Koncentrera dig på att driva hästen framåt, och att ha en korrekt lodrät sits. Ha armarna intill kroppen, precis som du säger, och om hästen lägger sig i handen så driv på framåt istället, utan att låta armarna trilla fram och bli raka. Du ska förstås inte ha en dragkamp med hästen, men du ska liksom visa att "här är jag". Halvhalter, halvhalter, halvhalter, driv på ordentligt efter varje halvhalt, ta några steg sidvärts för båda skänklarna. Spänn magen och driv med rumpan ;)

Om jag minns rätt från dina tidigare trådar så rider du på ridskola, så våga fråga ridläraren :)
 
Sv: det blir tungt i handen när jag rider

När jag rider en häst "med tungt huvud" så låter jag den bara ta stöd till en viss gräns. Tynger häste sig över denna gräns så gör jag en försiktig "Knix" med handleden, ett jätteförsiktigt men vältajmat knyck som skapar ett LITET obehag för hästen i munnen. Alltså inte en halvhalt eller en förhållning utan en ännu mindre, men snabbare liten knix.

Sedan blir jag direkt mjuk i handen och driver på om han lättar upp eller verkar reagera på knixen och inte vill ta samma stöd längre. Det ska alltså inte vara ett ryck i munnen utan bara en liten försynt "knackning" när han tynger för mycket som gör att han inte tycker det är lika bekvämt att luta sig mot bettet. Eftergiften måste komma omedelbart om han slutar tynga sig. Du använder inte hela armen utan bara handleden som du bara vrider mot dig en eller två centimeter. Ungefär som när du vrider om nyckeln i en bil fast lite snabbare.

Det kräver lite träning och det gäller ju även för dig att få in din personliga gräns på hur mycket du ska låta hästen tynga sig. Sedan är det ju så mycket annat att fokusera på när man rider. Därför är det bäst om du tränar på detta i skritt innan du fokuserar på något annat.

Jag gör för övrigt så med hundar som drar i kopplet också och det fungerar om man är konsekvent.

Lycka till!
 
Sv: det blir tungt i handen när jag rider

Börja med att släppa efter på tyglarna istället, håll om med benen, räta på dig - det ska nästan kännas som att du lutar dig bakåt ;).

QUOTE]

detta tycker jag också funkar bra! :) sen kan man ju undra varför den gör så? i mitt fall så va hästen rätt omusklad, så det va ju bara till att börja från början! plockade även av alla hjälpmedel som den gått med tidigare, även sadeln. han var en typisk 'böja på nacken med hjälp av massa hjälptyglar-häst'..
 
Sv: det blir tungt i handen när jag rider

Tack för svar!
Ja rider på ridskola och de har ja inte gjort så länge, har ridit mycket innan men inte på "riktigt" eller vad man nu ska kalla det :)
 
Sv: det blir tungt i handen när jag rider

Gör just så som Hier säger. Först måste hästen svara för skänkeln. Du fick ett jättebra råd där så prova verkligen det nästa gång du rider.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: tessan.g
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
9 004
Senast: Bison
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 650
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp