Har nu äntligen börjat rida mitt "nya" sto på allvar. Hon kom från Island för 1,5 år sen, var dräktig, gick med föl... men nuuu äntligen har vi börjat jobba riktigt på riktigt. Stoet är 13 år, har fått en hel del föl och är egentligen jätte lite riden. Det känns som att rida en unghäst i en 13 års förpackning. Problemet är att hennes gångarter är mest grisepass.. grisepass mot trav, grisepass mot tölt och i skritten så skyndar hon runt och taktar mer än bjuder på bärande skritt. Trav har väl alltid varit hennes "svaga" sida så jag tror att tölten kan vara lättare att hitta. Jag upplever henne inte som styv men "obalanserad" särskillt när jag rider henne ensam längs vägarna. Jag har hittills jobbat i skritt med att lära henne att gå längs fyrkants spåret och att gå på en volt samt "stora" serpentiner över hela ridplanen. Sen går vi en sväng i skogen längs stigar och runt träd för att "mjuka upp" kroppen lite och som variation rider vi på grusvägar.
På ett sätt känns det som om jag borde jobba jätte jätte mycket i skritten framför allt med volter och serpentiner och förhoppningsvis därifrån kunna hitta någon annan gångart men eftersom stoet är en pigg liten dam som gärna bjuder på fart så skulle det vara roligt att kunna göra övningar i nått annat änn skritt - utan att för den delen förstärka grisepass muskulaturen...
Hur har ni andra jobbat med "grisepass problem"??
På ett sätt känns det som om jag borde jobba jätte jätte mycket i skritten framför allt med volter och serpentiner och förhoppningsvis därifrån kunna hitta någon annan gångart men eftersom stoet är en pigg liten dam som gärna bjuder på fart så skulle det vara roligt att kunna göra övningar i nått annat änn skritt - utan att för den delen förstärka grisepass muskulaturen...
Hur har ni andra jobbat med "grisepass problem"??