Det blir mest grisepass

Skolli

Trådstartare
Har nu äntligen börjat rida mitt "nya" sto på allvar. Hon kom från Island för 1,5 år sen, var dräktig, gick med föl... men nuuu äntligen har vi börjat jobba riktigt på riktigt. Stoet är 13 år, har fått en hel del föl och är egentligen jätte lite riden. Det känns som att rida en unghäst i en 13 års förpackning. Problemet är att hennes gångarter är mest grisepass.. grisepass mot trav, grisepass mot tölt och i skritten så skyndar hon runt och taktar mer än bjuder på bärande skritt. Trav har väl alltid varit hennes "svaga" sida så jag tror att tölten kan vara lättare att hitta. Jag upplever henne inte som styv men "obalanserad" särskillt när jag rider henne ensam längs vägarna. Jag har hittills jobbat i skritt med att lära henne att gå längs fyrkants spåret och att gå på en volt samt "stora" serpentiner över hela ridplanen. Sen går vi en sväng i skogen längs stigar och runt träd för att "mjuka upp" kroppen lite och som variation rider vi på grusvägar.

På ett sätt känns det som om jag borde jobba jätte jätte mycket i skritten framför allt med volter och serpentiner och förhoppningsvis därifrån kunna hitta någon annan gångart men eftersom stoet är en pigg liten dam som gärna bjuder på fart så skulle det vara roligt att kunna göra övningar i nått annat änn skritt - utan att för den delen förstärka grisepass muskulaturen...

Hur har ni andra jobbat med "grisepass problem"??

Sv: Det blir mest grisepass

Tänker främst på två saker när jag läser din beskrivning:

*Hur fungerar galoppen? Om det går att få henne att galoppera så är det ju både kul, stärkande och bra för de andra gångarterna. På en så otränad häst tycker jag det är ok om det blir lite rusande och konstigheter i galoppen i början, bara den galopperar! Om hon är pigg så leta upp någon bra uppförsbacke så hon får jobba i galoppen.

*Ut och trava i skogen! Rid där det är ojämnt, på lång tygel så hon får balansera sig själv, och rid kors och tvärs mellan träden. Är det riktigt ojämnt och gärna lite backigt så blir det svårt att grisepassa.

Jag löser det i skritten först.
Hästen måste skritta rent för att traven ska funka, för det första, och samma sak med tölten. Om inte annat så underlättar det myyycket. :)

Håller med ovan. Börja med att få skritten att fungera. Det är först när den gör det som du kan gå vidare till de andra gångarterna. Träna mycket sidförande :) (orkar inte skriva ngt längre inlägg)

Håller med de andra och kan även rekommendera

-böjt spår, ställ, böj, flytta. Mjuka upp hästen. Sitt ner ordentligt på inre sittbenet när du böjer den.
-cavalettibommar i trav, svåra att grisepassa över..

Och som ni andra skrev, massor av galopp! Snabbt och gärna uppåt utomhus.

Fast jag red ibland ett ungssto som bara töltade. Vi satte upp cavalettibommar och då drog hon full tölt mot dem, klev över dem i den flottaste traven, men väl över for hon vidare i ökad tölt:p Men det skadar inte att testa!

Hej på er!

Tack för era svar! Joo galoppen fungerar faktiskt bätre än jag trodde. Eftersom hon är pigg och obalanserad hade jag förvänttat mig en "rusa iväg" galopp men galoppen är väl den enda av gångarterna som någorlunda fungerar! Jaa inte är det väl nån bärande "galoppera på stället" galopp men någorlunda hyfsad ialla fall! Så nu är det arbete i skritt samt lite galopp övningar som gäller :) Jätte kul att höra att jag ialla fall tycks va inne på rätt spår!

KL
Ni som skriver om skritten, menar ni att ni jobbar med rakriktning o liksidighet där, för att få bättre balans o bärighet.
Man kan ju skritta till döddagar om man inte har något särskilt syfte,
Nyfiken

Eftersom jag är lite AR inspireras så menar åtminstone jag med skritten att verkligt "jobba" i skritt. Alltså en del markarbetesövningar, skritta med bärighet, "sänkt" huvud så att ryggen arbetar rätt, jobba både på volt och rakt spår, öppna o sluta (jaaa på sikt eftersom hästen inte riktigt har kommit så långt i sin utbildning)

Jag har jobbat mkt med "grisepass" och alla sa till mej att lär hästen att gå i små volter lätt. Men jag tror inte det hjälper. Jag kom inget längre utan det var grisepass hela tiden iaf.När jag tränade för att få fram traven var det att driva mkt men inte gå fortade och ett lätt tryck på manken i lättare uppförsbackar. När det blev trav efter ett tag var det att trava två tre meter och sen sakta av igen och göra om det. Då får hästen som belöning att sakta av och på samma sätt inte reskera att komma in i grisepassen igen. Det funkade på min 4 åring som bara grisepassade. på min 7 åring var det samma sak med men testade lite andra övningar då. (galoppen månste då funka) jag galopperade mycket och när han bjöd och blev lite travtacktig ( ingen driv så att han tillslut saktade mer ochbjöd till trav ) det var att bara vänta ut honom tills han själv ville ta trav. Det tog tre månade att få traven klockren på båda två. Jag rider alltid på hästens villkor. Det funkar alltid bäst. Jag tycker inte man ska vara "ledaren" över hästen , man ska vara ledare tillsamans då är det mest harmoninsk.
hoppas det går bra och lycka till x)

I de flesta fall så beror grisepass till tölt på att hästen inte har styrkan för att bära upp sig och/eller är stel. För att få hästen att gå i ren tölt så tror jag att det är styrketräning och arbete på böjt spår som behövs :)! Rid i mycket uppförsbackar för att få hästen att jobba med hela kroppen! Galopp är också bra för att hästen både ska bygga styrka, och för att lösgöra sig :). Och en sista sak... Tid! Tiden är det viktigaste! Hästen kommer inte att lära sig att tölta rent på ett ögonblink, utan låt det ta den tid det tar :).

Lycka till!

Uppdaterar lite hur det går för oss...

Jag kunde bara konstatera att min "plan A" inte fungerade så nu har vi tagit ibruk "plan B" istället. Jag har backat helt med mina krav. Nu håller vi på med markarbetesövningar (enl Akademisk ridkonst), jag jobbar jätte mycket med fram o ner och framför allt bogarnas placering både på volt och på rakt spår. Sen har jag gjort markarbetes övningar samtidigt som en ryttare suttit passivt på hästens rygg (mycket för att få bort spännings momentet som tycks komma när någon sitter på ryggen) och longerings övningar också med ryttare på hästens rygg. Det var jätte intressant att se att efter vi hade jobbat ordentligt med hästen på detta sätt och sen lät henne springa fritt på ridplanen så bjöd hon på jätte jätte fin trav :banana: så just nu känns det som om vi är på väg åt rätt håll med våra grispass problem. + att en equiterapeut kollat igenom hästen

Min førsta hæst var fødd passare, rak ganska stel rygg och "femgångskors."
En hæsttrænare lærde mig att sætta upp en volt, ca 7m i dm med rep runt.
Sedan red jag runt på två spår i båda varven. Red ofta på två spår ute också.
Jag lærde henne vad ordet trav och ett lætt tryck på manken betydde.
Hon var frammåt och økade gærna farten i skritt genom att så diskret som møjligt øka tempot och glida øver i pass-skritt och grisepass. Jag fick læra mig att lyssna på takten och gøra førhållningar i rætt tid. Hon førstod och lydde, men gjorde gærna det som var lættast och roligast! En sådan hæst lær man sig mer av æn en "tøltmaskin".

Håller med de andra och kan även rekommendera

-böjt spår, ställ, böj, flytta. Mjuka upp hästen. Sitt ner ordentligt på inre sittbenet när du böjer den.
-cavalettibommar i trav, svåra att grisepassa över..

Och som ni andra skrev, massor av galopp! Snabbt och gärna uppåt utomhus.

Fast jag red ibland ett ungssto som bara töltade. Vi satte upp cavalettibommar och då drog hon full tölt mot dem, klev över dem i den flottaste traven, men väl över for hon vidare i ökad tölt:p Men det skadar inte att testa!

Har börjat rida en äldre herre (ca 20 år) som bara stått i hagen länge (= fet och otränad) som jag tänkte att jag skulle få igång. Han passar endast oavsett tempo och jag har funderat på hur jag ska få honom att gå i normal skritt och då har tanken om bommar slagit mig. Men hur långt ska man ha mellan bommarna?

Vad jag försått så ska ha en gång i tiden ha haft bra gångarter så det borde ju finnas att plocka fram.
Fler tips välkomnas! Nu rider vi bara 15-20 minuter i skogen (tuff terräng) i skritt men snart kommer mörkret och då är det paddock som gäller.

Min häst grisepassade mest när jag köpte honom.
Först började jag ifrån marken, travar hästen om den longeras? Mana på hästen tills hon travar, eller börjar galoppera.

När traven och galoppen kom ifrån marken så satt jag upp. Prova att rida med lite kortare stigläder, stå i lätt sits och be hästen trava.

Min häst sprang runt i grisepass (i alla hastigheter) från början men när han lärde sig hjälperna så kunde jag också påverka gångarterna.

Du skrev att hon kommer ifrån island och har haft många föl? då kan jag nästan garantera att hästen inte är mycket riden, så grisepassen beror nog mycket på också att hon inte har så mycket kondition och styrka, vilket gör att hon helt enkelt inte orkar bära sig i andra gångarter än grisepass.

Om jag vore du så skulle jag börja ifrån marken och försöka att få hästen att trava. Sedan skulle jag rida ut väldigt mycket och försöka att bygga muskler, samt lära in hjälperna ordentligt. På island rider man mycket rakt fram, många kan man knappt svänga och har aldrig gått på en volt. och eftersom hon varit avelssto så har hon säkert inte hunnit lära sig så mycket än.

Det är en gammal tråd, lånade den bara för att undvika många trådar i samma ämne. Glömde dock skriva det....

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: Mia_R
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 584
Senast: Boj
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 915

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka