Det blev en Kelpie- och fort gick det!!

L

liten82

Jag skrev för ett tag sen ett inlägg om "Rottweiler eller Kelpie", där jag skrev att jag är inne på att skaffa ytterligare en hund men velar mellan raserna..
Nu är det bestämt, det blir en Black and Tanfärgad Kelpietik från samma uppfödare som Midas.
Hon är redan 4veckor fyllda så nu är det nedräkning av dagar och valplängtan :D
Eira.jpg
 
Sv: Det blev en Kelpie- och fort gick det!!

börjar kennelnamnet på e? det är väl inte sååå vanligt med tantecken på kelpies och de som jag vet har visade sig ha fått valpar. verkar vara en trevlig jycke du har fått tag på :)
 
Sv: Det blev en Kelpie- och fort gick det!!

börjar kennelnamnet på e? det är väl inte sååå vanligt med tantecken på kelpies och de som jag vet har visade sig ha fått valpar. verkar vara en trevlig jycke du har fått tag på :)

Jepp, tänker du på Evallens kennel så stämmer det bra :)
Nää, det är ju inte så vanligt.. Så tror jag att Red and tan är vanligare än Black and tan!
(Fast egentligen är jag nog mest förtjust i bruna Kelpies, men säg det inte högt) :angel:
Jag tror att det kommer att bli en riktigt trevlig hund, när jag vara nere och hälsade på kenneln sist sa jag att
"ååå, när Susie ska ha valpar vill jag bara ha en tik efter henne..."
Och så blev det :love:
 
Sv: Det blev en Kelpie- och fort gick det!!

SÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖT:love: :love:
 
Sv: Det blev en Kelpie- och fort gick det!!

Men gud så söt! :love:
Jag är tämligen säker på att nästa hund jag skaffar blir en kelpie. Är man van vid dvärgpinscher vill man ha en hund med fart i. ;) :D

Jag har turen att få provköra min träningskompis kelpie emellanåt och jag säger då det, fy fan vilken hund! :love:
 
Sv: Det blev en Kelpie- och fort gick det!!

ska man vara sån så ÄR jag mer förtjust i tvåfärgade. svart eller brunt som grund har ingen betydelse.

jag är lite sugen på en kelpie i framtiden, och brukar surfa runt på uppfödarnas hemsidor och drömma mig bort :)
 
Sv: Det blev en Kelpie- och fort gick det!!

Hur höga är de i mankhöjd? Sitter o undrar om det är en kelpie min granne har..
 
Sv: Det blev en Kelpie- och fort gick det!!

En tik ska vara mellan 43-38 och en handhund mellan 46-51 :)
 
Sv: Det blev en Kelpie- och fort gick det!!

Men gud så söt! :love:
Jag är tämligen säker på att nästa hund jag skaffar blir en kelpie. Är man van vid dvärgpinscher vill man ha en hund med fart i. ;) :D

Jag har turen att få provköra min träningskompis kelpie emellanåt och jag säger då det, fy fan vilken hund! :love:

Ja, att det är fart i kelpie, det är då inget att diskutera :D
Det är helt underbara hundar!
 
Sv: Det blev en Kelpie- och fort gick det!!

ska man vara sån så ÄR jag mer förtjust i tvåfärgade. svart eller brunt som grund har ingen betydelse.

jag är lite sugen på en kelpie i framtiden, och brukar surfa runt på uppfödarnas hemsidor och drömma mig bort :)

Smaken är som baken :cool:
Fast egentligen spelar färgen ingen roll, så fall hade jag skaffat en brun till :)
 
Sv: Det blev en Kelpie- och fort gick det!!

träffar du mycket kelpies? jag har pratat lite med några som menar att WK kanske ändå är snäppet bättre, fast någon sådan har jag aldrig träffat. hur upplever du skillnaden? jag har ju inget intresse av att valla varje vecka heller, även om det nog hade kunnat vara en trevlig bisyssla.
 
Sv: Det blev en Kelpie- och fort gick det!!

träffar du mycket kelpies? jag har pratat lite med några som menar att WK kanske ändå är snäppet bättre, fast någon sådan har jag aldrig träffat. hur upplever du skillnaden? jag har ju inget intresse av att valla varje vecka heller, även om det nog hade kunnat vara en trevlig bisyssla.

Jag har träffat rätt mkt Kelpies, dock begränsat med WK.
(jag bor i en liten stad så här är det endast jag och en till som har Kelpie, så det blir när man åker och tävlar, åker på kennel träffar osv.)
Men WK är helt klart vassare som vallhund och de flesta (skulle nästan kunna säga alla...) som har WK vallar med hundarna.
Men som lydnadshund/brukshund tror jag att dom går jämnt upp!

Jag var hundvakt åt en 10veckors WK förra veckan (ägd av en lapp och ska bli renvallare), man såg tydliga skillnader på den och en "vanlig" Kelpievalp i beteendet.. Hur den Eyade cyklister, bilar och min hund när de lekte :)
 
Sv: Det blev en Kelpie- och fort gick det!!

Jaha, så din är inte en WK? Jag har hört att black and tan färgen bara finns hos WK. Men alltså inte? Då kan jag ju fortsätta drömma om en b & t kelpie. :angel: :D
 
Sv: Det blev en Kelpie- och fort gick det!!

Jag har träffat rätt mkt Kelpies, dock begränsat med WK.
(jag bor i en liten stad så här är det endast jag och en till som har Kelpie, så det blir när man åker och tävlar, åker på kennel träffar osv.)
Men WK är helt klart vassare som vallhund och de flesta (skulle nästan kunna säga alla...) som har WK vallar med hundarna.
Men som lydnadshund/brukshund tror jag att dom går jämnt upp!

Jag var hundvakt åt en 10veckors WK förra veckan (ägd av en lapp och ska bli renvallare), man såg tydliga skillnader på den och en "vanlig" Kelpievalp i beteendet.. Hur den Eyade cyklister, bilar och min hund när de lekte :)

ok, det var något sådant jag trodde. märkte du någon skillnad i tempramentet? är WK lika "fåniga" och översociala som AK? det är ett viktigt kriterium för mig, att de inte är gravallvarliga hela tiden. och det var det som gjorde att jag började titta närmare på kelpies (att de var såååå glada hela tiden).
 
Sv: Det blev en Kelpie- och fort gick det!!

ok, det var något sådant jag trodde. märkte du någon skillnad i tempramentet? är WK lika "fåniga" och översociala som AK? det är ett viktigt kriterium för mig, att de inte är gravallvarliga hela tiden. och det var det som gjorde att jag började titta närmare på kelpies (att de var såååå glada hela tiden).

Ja, jag tycker nog att WK är lika löjligt fåniga som Kelpie :D
Jag älskar också deras positiva inställning till allt, det är underbart!!

Dock så har jag tyvärr träffat många mindre trevliga Kelpies också, nervösa och "Spattiga".. Men det är väl som med alla raser, det finns olika linjer/typer OCH olika ägare, de som har Kelpie som kanske borde haft nån annan ras.
Men ett är helt säkert, vill man ha Kelpie så måste man tycka om intensivitet och fart :D
 
Sv: Det blev en Kelpie- och fort gick det!!

gärna fullt ös medvetslös, bara inte kombinerat med nervösa tendenser. jag hoppas kunna kombinera mina hundars positiva egenskaper i en ras. schäfern är lättlärd och har snabba reaktioner, men saknar motor, labben har en god arbetslust och en duracellkanin, men är lite blåst och reagerar ganska långsamt.
 
Sv: Det blev en Kelpie- och fort gick det!!

Det låter som den kelpie jag får äran att köra ibland. Lättlärd, massa motor men otroligt trevlig och stabil. Säger man ligg så smäller det i backen. :D
Sen är han otroligt signalkänslig också. Bra så länge man själv har koll på sig själv och sitt kroppsspråk, men fungerar inte lika bra om man är yvig och inte har koll på sina signaler, då blir det lätt frustration eftersom att han vill så otroligt mycket och vill vara till lags.

Har en liten film på honom här: http://s9.photobucket.com/albums/a64/lyckligajag/?action=view&current=P1010010.flv :love:
 
Sv: Det blev en Kelpie- och fort gick det!!

Det låter som den kelpie jag får äran att köra ibland. Lättlärd, massa motor men otroligt trevlig och stabil. Säger man ligg så smäller det i backen. :D
Sen är han otroligt signalkänslig också. Bra så länge man själv har koll på sig själv och sitt kroppsspråk, men fungerar inte lika bra om man är yvig och inte har koll på sina signaler, då blir det lätt frustration eftersom att han vill så otroligt mycket och vill vara till lags.

Har en liten film på honom här: http://s9.photobucket.com/albums/a64/lyckligajag/?action=view&current=P1010010.flv :love:


Vad fin han var :) Och det gick undan!! Fast jag hade inte väntat mej annat när de gäller Kelpie :P
Men det stämmer då verkligen in på rasen att dom är signalkänsliga, man får se till att inte klanta sej med kroppsspråket, då blir det bara pannkaka :(
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 773
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 782
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 168
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp