Det bästa andas-täcket?

E

eiwo

Jag behöver ett regntäcke som andas grymt bra. Några önskemål är att det är tunnt fodrat, så att det går att ha dagar när det är runt 10 plus utan att det blir för varmt (hästen är dock alltid helklippt), vill dock inte ha helt ofodrat då jag hört så mycket om att det trycker ner pälsen och det då blir kallare. Kanske inte gäller på klippt häst dock?

Täcket ska gärna gå att använda på sommaren också, alternativt två olika täcken, om det finns något med lite tunnare foder och ett som är anpassat för sommaren.

Min häst får problem med exem om han blir fuktig, så jag behöver ett täcke som andas bra och som håller honom så torr det bara går. Vilka är era favoriter? Har hört mycket bra om HW's täcken och Bucas , håller ni med?:)

Sv: Det bästa andas-täcket?

HW och Bucas är helt klart de bästa täckena :)
Jag bara :love: mina!

Bucas sun shower har gott rykte som "sommar regntäcke"

Annars har väl Bucas andra ofodrade regntäcken med.

Jag har Rambo och Amigos ofodrade regntäcken och tycker de fungerar bra :)

Tack för svar :) Jag har ett jersey cooler från HW, men annars har jag ingen erfarenhet av deras täcken. Är det bra kvalité?

Tack för svar :) Jag har ett jersey cooler från HW, men annars har jag ingen erfarenhet av deras täcken. Är det bra kvalité?

Har du en häst som inte är busig i hagen så är amigo ok. Men annars satsa på rambo eller rhino. Mitt amigo lite gick sönder efter 2 dagar och svanslappen överlevde i 3 veckor;) Men amigo innertäcke är super!

Amigo är deras billigaste serie med ett sämre tyg dock är Amigo med 1200D bra det med 600D är kasst.

Rhino är deras mellanvariant som passar bra på nättare hästar. Ett bra täcke till bra pris.

Rambo är deras dyraste täcken som allt som oftast har 3års garanti tror jag.
Det ska mkt till innan hästen lyckas "döda" dessa täcken.

Du vill inte ha ett ofodrat täcke och du vill ha ett täcke som andas bra för att din häst får exem om den blir fuktig. Du har inte täckt att täcket kanske är för varmt för hästen?

Sommarregntäcke - dvs så tunt som möjligt och så "ovarmt" som möjligt men som ändå skyddar mot regn som kan fungera dagar där det växlar mellan skurar och solsken brukar alltid rekommenderas Bucas sunshower (någon modell iaf, jag är inte så hemma på Bucas) här på buke. Men det är ju helt ofodrade täcken.

Vill du ha ett vår/hösttäcke som värmer mer oxå? Isf tipsar jag om HW Rambo Orginal (eller tidigare Rambo California om du inte ska köpa nytt/köper från gammalt lager, de görs inte längre), 100 g foder, vanlig halsskärning, v-spännen i bogen (på de nyare täckena, tidigare årsmodeller har vanliga) och kan köpas hals och liners (innertäcke) till. Vill man ha hals + liner kan man kolla Rambo Duo - paketpris :)

På en helklippt häst finns ingen päls att platta till - ofodrade ger regn/vindskydd. Plattar till gör täcken som blir tunga när de blir blöta och hästen har bra päls som reser sig lite när den går otäckad.

Ang fodring i täcket så har min häst gått med 100 g hela vintern som vintertäcke. Visserligen en varm häst med ponnypäls och endast spårklippt. Men 100 g på sommaren vet jag inte om någon häst behöver/klarar utan att svettas? En kommentar ang din önskan om "inte helt ofodrat" alltså :)

Tack för tips! Hästen ifråga är en ganska kraftig ponny som går själv i hagen, alltså inga täckesmarodörer som kommer i närheten. Han brukar inte ha sönder täcken, dock kan det hända att han rullar på lite olämpliga ställen men det är inte så att täckena kommer in trasiga varje vecka. Innan har jag haft budgettäcken som hållit länge, men vill satsa på ett riktigt bra regntäcke de dagar det är varmt/kvalmigt och regn.

the_connemara: Tänkte nog lite fel där,med ofodrade menade jag de täcken som bara har 'regntäthet', alltså bara är ett lager. Glömde bort att skriva det :o Det ska gärna vara något in mot hästen, har ett med något slags mesh-foder som har funkat bra men vet varken märke eller modell :( Men med 'fodrat' menar jag alltså ett mellanlager mellan det vattentäta och hästen, om någon förstår? Gud vad jag är dålig på att förklara känner jag :o

Ah!

Oftast är ofodrade (åtm dagens moderna täcken) just flera lager. Typ ett tätt utåt och en väldigt tunt i syntet/bomull mot hästen. Titta här: http://stromsbergsgard.se/ under "täckesguiden" tex så ser du att det är flera lager även i ett regntäcke :) Lite mer foder blir det om lagret närmst hästen är av fleece tex - fleecefodrade rengtäcken brukar man prata om då.

Benämns täcket som fodrat har det, förutom ytter och innerlager ett mellanlager av olika tjocklek. Då brukar man prata om "100 g foder", eller "200 g fodrat täcke" etc. Hos HW brukar tex 100, 150 och 200 kallar övergånstäcken/medium tjocklek. Och tex 350, 370 och 420 g kallas vintertäcken/heavy tjocklek. För min häst funkar dock 100 g som vintertäcke sålänge han itne är klippt över ryggen, då behöver han 200 g. Det är alltså lite dumt att prata om tjocklekar så egentligen.

Utifrån ditt sista svar i tråden låter det som att du är ute efter det där bucastäcket jag nämnde, om man ska se till tidigare trådar i ämnet på buke :D Bucas har lite eget system i sina täcken så kolla deras hemsida :)

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 526
Senast: Shixle
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 619
Senast: Emine
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 267
Senast: Åsa A
·
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat