Det är en intelligent häst!

Sv: Det är en intelligent häst!

Det där tycker jag är solklart.

En dressyrhäst ska man rida i varje steg. Den ska inte ta egna beslut. Den får ställa frågor och det ska den. Men den frågan ska komma på en förberedelse hos ryttaren, tex man sätter sig för galopp, hästen frågar "ska vi galoppera?" och då man väl ger hjälpen ska den galoppera. För att man sen ska hinna kvicka övergångar på minimala hjälper, i galoppen tex byten i serier.

En ridskolehäst måste kunna fatta egna beslut och styra upp saker och ting iom att de ofta får bära på ryttare som inte kan hjälpa dem med det.
De måste därför kunna tänka på ett annat sätt, lösa problem.
Sen måste de också lösa problemet "hur ska jag stå ut med den här ryttaren?" en del av dem dövar av och klarar det. Andra lär sig hitta utvägar, skicka av ungen, skena tills de åker, etc etc..

På samma sätt tror jag lösdriftshästar i flock i stooor kuperad hage tränas till kognitivt tänkande mer än en häst som går ensam i liten grusruta och serveras mat, vatten etc utan att behöa tänka på att förflytta sig, leta efter den eller det sociala samspelet i en flock.

Jag tror också att man på sätt och vis kan träna hästar att bli smartare genom att tydligt visa dem att olika saker ger olika respons. Då börjar de ofta tänka mer själva i olika situationer.
 
Sv: Det är en intelligent häst!

Jag tycker också det är intressant hur hästar kan bli lättlärda med rätt person.

Vissa hästar är lättlärda om man bevisat sig vara värd att lyssna på. Men om en ny person gör exakt samma grej går det inte in.

För vissa är man värd att lyssna på om man kan säga ifrån, för andra om man visat sig värd att lita på och för det flesta en kombination och för vissa om man visat att man inte ger upp utan kommer upprepa till döddagar om man inte får rätt svar.

Men jag lyssnar ju å andra sidan inte heller på och lär in exakt vad en komplett främling jag inte vet dennes kvalifikationer säger om jag inte har kunskap att bedömma rimligheten i det.
Och det har ju inte en häst i ridutbildningen tex, då det kan kännas lite jobbigt fysiskt om man är ovan att röra sig med muskelkraft.
 
Sv: Det är en intelligent häst!

Sen finns det intelligenta och responsiva hästar som är en mildare mentalitet och kan trubba av och stänga av sin responsivitet, vanligare bland gamla tidens halvblod av militärstam tex än bland modernare halvblod som har mycket mer fullblod i sig.
De tål felridning och att ryttaren klantar sig, inte är så konsekvent i hantering etc bättre än de modernare.
Dock upplever jag att om en sån häst fått ett problem är det mer svårlöst än i de högblodigare.

Det jag finner lite lustigt här är att när jag läst artiklar/böcker av gamla militärer hade jag fått känslan av att de (de jag läst) tyckte halvblod är för sega i reaktionerna och inte så bra för ridning. De har talat för angloaraben snarare. (Likaså någon gammal journalfilm från Tyskland? med militärer och hästar i terrängridning, angloaraber/araber står det tydligt att militärer rider.)

Kan det vara skillnaden i att officerarna skriver böcker/artiklar/tävlade medan vi pratar om de hästar, halvblod, som stationerades, för meniga?, på ridskolor på 70-talet?:cautious:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 276
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 796
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 399
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp