Det är en intelligent häst!

Sv: Det är en intelligent häst!

Min första häst är korsning fullblod och ponny och lägg där till fux och sto, ja hon smart, ger aldrig upp, har egna idéer, vass och snabb som en kobra glömde sur käring:D.

Nackdel tja rida dressyr är inget roligt men rida ut och även hoppa är hon en dröm och hon tar hand om ryttarna på ryggen men om hon tycker hon blir fel behandlad så talar hon om det med hovar och tänder.

Hennes avkomma har halvblod som pappa och inte lika smart, vass eller känslig utan han gör som man säger till han och klarar inte av valmöjligheter då blir det kortslutning så länge det inte kommer till hoppning då har han mycket bestämma åsikter på hur det skall göras.
Tycker han är svårare än sin mor på många sätt.

A ponnyn hemma är bara smäll och söt hittar inte på någonting och väldigt mycket i sin egna värd vet att hon varit mobbad mycket av andra hästar som säkert även har att göra med hur hon är mot folk = svårt att lära känna.
 
Sv: Det är en intelligent häst!

Jag har själv haft en av varje.

Min gamla ponny var alltid mycket intelligent, redan som yngre. Han var lättlärd och hade förmåga att tänka själv. Han var handlingskraftig och testade sina teorier.
Dock var han envisare än synden, hård som flinta och hade tyvärr lärt sig gå i kamp och slåss tidigare i sitt liv. Han var också rädd och totalt ointresserad av människor, hade en stor personlig sfär. Han var reaktionssnabb. Men inte så intresserad av att se upp för människor och inte så reaktionssnabb då i att akta människor om han blev skrämd.
Han hade lätt att stressa upp och om han gick i baklås för att någon gjorde fel slogs han för sin sak i timmar. Han gav inte upp.
Dock var det ingen tvekan om att han var smart, intelligent.
Han blev också klok med åldern. Och han lärde sig så småning om lite intresse för människor. Men gjorde de fel kunde han triggas och balla ur.
Dock funkade han med mig.
Men han var inte normal. Han var faktiskt utdömd för lynnesfel. Jag har inte mött någon som den där gamle dåren förr, det står för mina tränare med.

Min nuvarande är halvblod a la högblodig sportmodell. Han är väldigt känslig, reaktionssnabb och explosiv. Men han var dummare än tåget som ung. Betydligt mer korkad än de andra jämnåriga. Det säger alla som mött honom.
Han är dock lättlärd och har alltid varit det!
Nu först som 7-åring efter att ha gått på lösdrift flera år i storflock(30 hästar), fått vara extrapappa till föl och umgåtts med slipade äldre hästar har han börjat visa tecken på egna tankar och slutsatsförmåga.
Han har mognat sent både fysiskt och psykiskt. Han kommer aldrig bli i närheten av så slug som min ponny. Men han kan överraska och nå normal-stadiet för halvblod idag. ;)
Han blir dock inte lika envis, är känsligare fysiskt etc och därmed också enklare att bryta problembeteende i. Däremot blir det så klart fler små skutt, kast och tjolahopp än med en stadigare ras. Men det ser jag inte som dumheter om de har för mycket energi pga man inte rastat dem nog eller inte aktiverat dem mentalt nog.
Och min kan man inte slänga upp en nybörjare på. Den hade slagit ihjäl sig.
Det inte för att han är dum. Utan för att han är känslig och snabb i reaktionerna. Och rörlig som attan. ;)

I aveln tycker jag lite man får tänka på vad man har avlat på inom den rasen.
Kollar man en Islandshäst så måste den vara tuff för att överleva i den karga miljön, hitta föda, klimatet, underlaget är inte enbart planmark etc. Den måste ha lite kämpaglöd. Kan man få dem med sig har man en kämpe som anstränger sig mer än många äldre stammen halvblod. Men får man dem mot sig av ngt skäl så får man kämpa helvetes med att omvända dem.

Har man ett halvblod av gammal militärstam så skulle de ju vara stabila allroundare iom att de skulle transportera en trupp relativt gröna ryttare och deras pryttlar(i vagnar) till slagfält där de skulle skjuta(dvs ej slåss uppsuttet).
De är därför rätt tåliga för felridning etc. Men lite bökiga kanske för en kvinna om en sån prom väl fick spel iom att de då blev lite opåverkbara. Men det löstes ju av att mest män red. ;)

De spanska hästarna hade man först till krig. De behövde vara reaktionssnabba, känsliga, rörliga och modiga. Tuffa och lättfödda, sunda.
Idag finns ju tjurfäktningen.. Allt det utfördes av skolade ryttare. De var känsliga och balanserade.
Men den här reaktionssnabbheten har vi försökt avla in i halvbloden. Och den rörligheten.

De hästar som man ska få att gå fort eller kvicka vändningar måste för att prestera på hög nivå vara reaktionssnabba. Just för att man i det tempot/de snabba övergångarna/vändningarna ska kunna påverka dem.

Så man har avlat in fullblod eller spanskt blod i många raser inom många grenar nu.
Tyvärr går fler hästar sönder nu. De kräver bättre ryttare.
Nog om det fysiska.

Men många blir idag rädda för sina hästar. Då får såna som jag åka ut.
Ofta är det inget as till häst. Det är mest bara en pressad och oförstådd sak.
Men som tyvärr kanske inte är lämpad för amatörer på så sätt att den är för känslig. Tyvärr har de inte gång nog åt proffsen. Eller så har någon förstört dem så pass att proffsen inte ens vill ta dem mer.
Så man står där med en häst man är livrädd för som man inte kan sälja annat än för pisspengar.

Jag röstar för mer trögishästar! :p

Ja jag tror också att det kan ha varit en bidragande orsak. Intelligent nog för att överleva. Tycker ffa att islandshästar och spanska raser ofta är intelligenta. Likaså araber. Sen om det är så egentligen är svårt att säga. Men jag uppfattar det så. Många lättlärda hästar som tänker. Sen kan interligens se ut på många olika sätt. Jag tror inte det finns några korkade hästar egentligen utan mer lr mindre smarta, kvicka och lättlärda. Vilja spelar en stor roll. En häst med mkt vilja tycker jag oftare känns smartare.
 
Sv: Det är en intelligent häst!

För mig är en intelligent häst en sådan häst som "räknar ut" saker, som skapar lösningar på sina problem. En inte lika intelligent lyckas inte finnas lösningen.

Ett exempel från mina. Jag har automatisk utfodring, har kört lite olika system. Ett system så hissade jag med linor upp maten högt, sen släppte en timer linan när tiden var inne och maten ramlade ner.

Den äckligt intelligenta hästen räknade snabbt ut att nyckeln till maten var timern. Den halvintelligenta siktade in sig på att nå maten däruppe. Den minst intelligenta fattade mest ingenting, det ramlade mat från himlen ibland - fan vad soft.
Den överintelligenta lärde sig att själv haka loss linan. OCH att haka loss SIN lina (inte någon av kompisarnas). Jag satte en skiva, och skrället lärde sig att i blindo släppa rätt lina bakom skivan.

Sen uppgraderade jag systemet till vad som kan jämföras med "lunchboxen". Elektromagneter styr, så en låda öppnas på utsatt klockslag. Systemet fungerar så att strömmen BRYTS när tiden är inne.

Alla hästarna räknade ut att maten var i lådorna och siktade på att i bäveranda gnaga sig in. Den halvintelligenta räknade också ut att tricket var att öppna botten och lyckades slita loss den några ggr. Herr intelligent, han räknade ut att om man drog ut sladdarna så kom maten...

Tydligast märks det dock inte kanske i VAD de gör, utan HUR. Om de av slump lyckas göra något som ger en förstärkning, så den alldeles för smarta räknar snabbt ut VAD det var som gjorde tricket, och gör om det. Mindre intelligenta försöker rent generellt på måfå få samma sak att hända igen, men räknar sällan ut VAD det var som var tricket.

Sen, jag har två welshar och en shettis. Äldsta welshen är hypersmart. Shettisen har bott med honom i snart fyra år men ändå inte "lärt sig" det stora welshen kan. Lilla welshen har bott här i ett drygt år, och det tog INTE lång tid innan han kopierade stora welshen. Jag brukar muttrande hävda att i mitt nästa liv ska jag INTE ha några översmarta welshar utan korkade halvblod minsann! No offence mot halvblod, och jag anser inte de per definition är korkade - utan mest för "talesättet"

LÄTTLÄRDA är däremot alla mina, på gott och ont. Men lika smarta är de inte.
 
Sv: Det är en intelligent häst!

Åå jag hade nog gillat honom! En häst som till och med drar ut sladden han förtjänar sin belöning :D Vad var det för sladd förresten?
 
Sv: Det är en intelligent häst!

har två äckligt intelligenta hästar. mor och dotter. även mormor ska ha varit intelligentare än genomsnittet. märks tydligt att dom har mer i huvet än dom flesta. löser problem, lättlärda, egna åsikter precis som ni har beskrivit era intelligenta hästar.
unghästens bästa kompis är raka motsattsen. där får man nöta in det som ska läras in och man får verkligen tala om att såhär och såhär ska du göra. finns inget "jag löser detta" hos henne. om hon har kommit lös under natten och gått in gången ut mot gödselstan, då blir hon ståendes helt hjälplös där till nån kommer och backar ut henne. mina backar ut på eget bevåg. höll på att få spader den perioden då jag red henne. inte alls min typ av häst. föredrar dom där överintelligenta
 
Sv: Det är en intelligent häst!

Åå jag hade nog gillat honom! En häst som till och med drar ut sladden han förtjänar sin belöning :D Vad var det för sladd förresten?

De små sladdarna som gick till elektromagneten - så små väl fastsatta och svåråtkomliga. Inga stora kablar inte, vetefan hur han lyckades få tag på dem, men de är nu vederbörligen skyddade från små fippliga hästmular =)
 
Sv: Det är en intelligent häst!

Svarar flera.

Flera av er nämner att intelligenta hästar behöver mer mental stimulans för att inte hitta på egna grejer. Tror ni att det är vanligt att intelligenta hästar som hamnar hos fel ryttare är de som ställer till med besvär? Sk problemhästar är kanske intelligentare än sina ägaren (lite skoj och lite allvar så halshugg mig inte;)).

Några av er jämställer ju lättlärd med intelligent, men om det är som Zephira säger att hästen räknar ut att man inte måste uppföra sig kan den ju uppfattas som korkad när den inte "lär sig" att den skall göra som den blir ombedd.


Ja det tror jag sen behöver det i sig inte betyda att den hästen behöver mer stimulans i sig , men däremot blir det fel lättare om hästägaren tex är ovan eller ännu värre, ängslig .
Intelligenta hästar tituleras inte sällan som "skarpa" hästar , som synonym till "intelligens" av samma anledning , även om jag tycker termen skarp blir olycklig i sammanhanget .
 
Sv: Det är en intelligent häst!

Hahahaha! Riktigt underhållande, gissar att det inte var fullt lika kul att vara den som skulle hålla hästen utanför lådorna:)

Bra att du löst det nu, så inte hästen är smartare än du menar jag;)

KL.

Har ni varit med om att samma häst bedömts helt olika av olika personer? I det här fallet har samma häst bedömts som ganska korkad - omdöme från random stallkompis resp överintelligent - omdöme från tränare med hantering som specialitet.
 
Sv: Det är en intelligent häst!

Skarp i bemärkelsen intelligent har jag nog aldrig hört om en häst. Däremot att "den är inte den skarpaste kniven i lådan", har man ju hört då och då om de lite småkorkade.

Skulle någon beskriva en häst som skarp är det för mig mer en beskrivning som säger att hästen är lite "vass" i humöret, inte helt lätthanterad för vem som helst. Därmed inte sagt att en skarp häst inte kan vara intelligent. Det kanske är olika hur uttrycket skarp används i olika delar av landet?
 
Sv: Det är en intelligent häst!

Hahahaha! Riktigt underhållande, gissar att det inte var fullt lika kul att vara den som skulle hålla hästen utanför lådorna:)

Bra att du löst det nu, så inte hästen är smartare än du menar jag;)

Åh, det är en ständig "kamp", vi har fört den i flera år. Ibland leder jag, men bara tills han räknat ut sitt nästa drag och nya teknik ;)
 
Sv: Det är en intelligent häst!

Skarp i bemärkelsen intelligent har jag nog aldrig hört om en häst. Däremot att "den är inte den skarpaste kniven i lådan", har man ju hört då och då om de lite småkorkade.

Skulle någon beskriva en häst som skarp är det för mig mer en beskrivning som säger att hästen är lite "vass" i humöret, inte helt lätthanterad för vem som helst. Därmed inte sagt att en skarp häst inte kan vara intelligent. Det kanske är olika hur uttrycket skarp används i olika delar av landet?

Skarp används regelrätt i fråga om sk tänkande vakna hästar pga anledningarna jag skrev utifrån folk som tolkar/hanterar dem . Därav min reflektion .

Det är ju just det "vassa" du säger som är beskrivet som "skarp" .

Känns som du helt missläst mitt inlägg och fastnat på att du kallar skarp för vass ? Fast du har nog missläst poängen utöver det också ? Att just en sån häst är en dk intelligent häst ?

Läs gärna mitt tidigare inlägg igen så du förstår sammanhanget i det jag menar ?
 
Senast ändrad:
Sv: Det är en intelligent häst!

Jag tycker ofta folk misstolkar hästar. Och man tror de är lydiga för att de är lata och inte orkar protestera lika mycket som en eg lydig häst där ryttaren ger dubbla signaler tills hästen rent exploderar i panik.

Jag tror också att man dömer de där känsliga som korkade i de fall man inte förstår dem.

Fullblod och araber säger ju en del är korkade. Jag tycker de är bland de intelligentaste i form av att de är lättlärda. Dock känsliga!

Min gamle ponny tex kunde man inte neka till att han var slug om man så var en av de han "skojade till det" med. Just för att han var förmögen att läsa nya situationer fort och snabbt lärde sig vad som lönade sig. Han hade en större förmåga att tänka i steg än vad de flesta andra hästar jag mött haft.
Hästar brukar oftare vara mer här och nu i sin tanke. De kan minnas saker som lönat sig. Men brukar inte kunna tänka i steg.
Även om man var en sån som inte grejade honom fick man erkänna att han var smart. Men kanske inte villig att göra det man ville själv. Just för att han var så beräknande ofta.

Men med tex de högblodiga kan deras känslighet ställa till det för dem i form av att människor inte är konsekventa nog, inte kan läsa dem nog, inte är medvetna om sin egen energi, sitt kroppsspråk eller sina hjälper och därför pressar dem med fel signaler etc etc.. Och inte utbildat dem till det man ber om och inte rastat dem eller sett till deras behov etc..
Då kan de explodera. Och inte för att vara elaka, beräknande etc.. Utan i ren klaustrofobi iom att man pressat upp energin i dem.
Man har genom att inte tillgodose behov i form av tuggtid, aktiveringsmängd för skalle och kropp redan en häst i hög grunsdspänning. Sen försöker man utan korrekt utbildning pressa på med hjälper som också skapar energi(även tygelhjälper skapar energi i kroppen iom att det är en korrigering.. och alla korrigeringar skapar energi) och sen gärna mothållande hjälper som pressar in hästen i en ram som är för liten sas så blir de antingen stressade och ligger på, klapprar tänder, trippar i steget eller så dövar de av i till synes "lugn" iom att de inte rör kroppen i hysteri eller spänner till extremt.. Men man ser om man kan häst att den inuti är i stress. Till slut exploderar de.
Det kan ta flera år tills det kommer. Men det brukar tyvärr göra det.
Såna hästar kan klassas som skarpa, elaka, heta, ovilliga, dumma, korkade, rädda etc etc..
De som kan det inre i hästar, det mentala brukar se en synnerligen intelligent häst. Där kan de flesta stallkompisar inte hålla med.

Några av mina favorithästar bland mina elever är såna av den senare kalibern.

Ett sto är superkänsligt! Hon har mycket fullblod i sig. När de började för mig var hon styv som en planka, superstressad, het, ickeresponsiv och gnisslade tänder. Hon hade problem med att hon reste sig.
Iom att hon är så känslig så spänner hon lätt till om man använder för grova hjälper. Hon var inte utbildad och förstod inte vad som önskades av henne.
Hon hade dömts som en dumjävel(inte av matte dock) man bara skulle dra på graman och kicka på.
Det är ett av de absolut vänligaste ston jag träffat. Hon har så god arbetsmoral så det är sanslöst! Hon har ingen lätt exteriör och iom sin stelhet hon förr hade hade hon väldigt svårt för sig. Men som hon kämpar om man bara ger henne rätt förutsättningar!
Men blev man för långsam, hård etc så blev hon styv, stel och bara rusade alt ställde sig. Idag vet hon att vi försöker hjälpa henne. Hon litar på oss iom att ridningen inte är ett övergrepp fysiskt och psykiskt.
Den här hästen har haft ett bra liv där ingen plågat henne, slagit, ryckt etc. Hon har en bra matte. Men hon är SÅ känslig.

En annan favvis är en stor, svart fara med myyycket rörlighet och mycket energi. Han har dömt som en dumjävel och hela gården har snackat om hur heeeemsk han är. Folk ville inte ta in och ut iom att han var farlig sas det.
Det är inga problem med honom om man inte själv är hysterisk och triggar honom och är agressiv och inkonsekvent.
Han är otroligt lättlärd och skoj att jobba med. Han är lite ohängd och har lite hingsteri och unghästfasoner kvar som matte inte tränat bort.
Men helsikes vad han är flott när han bjussar på sin energi och sina rörelser då man jobbar honom! För han är arbetsvillig om det bara lönar sig någon gång och han förstår.

Något jag ofta ser är en förmänskling av hästen. Man tror hästen ska VETA utan skolning vad den ska göra. Gör den inte som man själv tycker är ok bestraffas den.
Man måste utbilda någon att räkna gångertabellen. Man kan inte slå en 7-åring och tro att den för den saken skull ska kunna räkna 6:ans gångertabell. Det måste man lära dem, steg för steg.

Haha.. Långt svar.. Men det är en fråga jag brinner lite för.. ;)
 
Sv: Det är en intelligent häst!

Jag tror att vi kanske menar samma sak. Det jag reagerar på är att du skriver att skarp enligt vissa skulle vara liktydigt med intelligent. För mig är det inte tvunget så och andra här vittnar om snälla men intelligenta hästar. Förstår jag dig rätt om jag tror att vi är övers där? Vass, skarp, tuff, för mig beskriver det ungefär samma sak i fråga om hästtemperament.
Ursäkta stavfel, skriver på mobilen.
 
Sv: Det är en intelligent häst!

Mitt sto har kallats livsfarlig och borde avlivas av nh folk.
Hon ser inte nyttan av att flytta höger, väster, fram och bak utan anledning och lyssnar inte menniskan när hon tycker det är nog så blir hon vansinnig.

Hon är den hästen som barn och häst ovan får hantera hos mej.
 
Sv: Det är en intelligent häst!

Mitt sto har kallats livsfarlig och borde avlivas av nh folk.
Hon ser inte nyttan av att flytta höger, väster, fram och bak utan anledning och lyssnar inte menniskan när hon tycker det är nog så blir hon vansinnig.

Hon är den hästen som barn och häst ovan får hantera hos mej.
:laugh::bow::banana: Hästar med intelligens o integritet uppskattas inte av alla. Oftast ston.
Jag gillar smarta kluriga hästar- stark personlighet. En sådan som särskiljer sig.
min röda häst är ganska korkad MEN känslig o lär sig inte att andra hästar inte kan komma åt henne. blir scitzo i 5 min efteråt.
Ridmässigt lättlärd o "hög ridbarhet" ändå.

Rubinstein sades ge mkt snälla avkommor som vem som helst kan rida, men kan också prestera med rätt ryttare. Till skillnad från Donnerhall. De niroblod passar inte alla.
 
Senast ändrad:
Sv: Det är en intelligent häst!

Som Zephira skriver så passar inte en sån häst hos en nybörjare eller ridskola, även om det finns undantag (hästar som är så snälla och milda att de endast använder sin höga intelligens till att samarbeta, förutsatt att de blir rättvist behandlade).

Zephira
Så det är lite olika vad som är attraktivt, en GP häst kanske ska vara intelligent men svårriden medan det bästa för alla parter när det handlar om hobbyridning är att hästen inte är fullt lika intelligent.

Vad som är lite lustigt är att i en artikel (forskningsrelaterad) om intelligens och hästar jag nyligen läste så drog tydligen den typiska ridskolehästen (bland de smartare) in fler poäng på kognitiv förmåga än tävlingsdressyrhästen, som låg lägst. Ridskolehästen trodde de blev tränad på ett sätt som gynnade kognitiv utveckling.
 
Sv: Det är en intelligent häst!

Jag tror att vi kanske menar samma sak. Det jag reagerar på är att du skriver att skarp enligt vissa skulle vara liktydigt med intelligent. För mig är det inte tvunget så och andra här vittnar om snälla men intelligenta hästar. Förstår jag dig rätt om jag tror att vi är övers där? Vass, skarp, tuff, för mig beskriver det ungefär samma sak i fråga om hästtemperament.
Ursäkta stavfel, skriver på mobilen.

Nej jag har skrivit att många anser att en tänkande häst är en skarp häst . Jag har förklarat varför jag tycker benämningen skarp är olycklig i det sammanhanget .
 
Sv: Det är en intelligent häst!

Är det så?
Skarp är för mig en häst som är oberäknerlig eller hotar ofta på riktigt.
Har inte sällan tappat förtroendet o hittat på ett bra överlevnadssätt som den har märkt funkar. Dessa mår bra av lugn miljö o att skötas av en o samma som inte går i clinch med den utan betér sig som om den inte utgör ngt hot.

att hästar sätter sig på tvären när de inte förstår eller ruttnar är för mig ngt helt annat- missförstådda.
 
Sv: Det är en intelligent häst!

Ja väldigt många hästar benämns som skarpa frågar du mig , när hela grejen i själva verket handlar om en vaken och ganska intelligent häst där hanteraren inte har rutiner eller förståelse nog hur man hanterar hästar i grunden . Då blir det fel , och hästarna klassas som "skarpa" .
Med andra ord - en missvisande benämning och tolkning .

Egentligen säger du ju samma sak ? Hästen är inte "skarp" i sig - den upplevs så utifrån hur den hanterats sen tidigare osv ? Men att en sån häst skulle kräva vissa förhållanden i sig är för mig inte det jag skrivit om . Behöver den det har det ju gått extremt mycket snedare och hästen har typ färgats av sina tidigare erfarenheter väldigt permanent och olyckligt ?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 276
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 796
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 399
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp